Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer?

SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? #1902479 16/12/2014 16:03
DavidS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Etter snart to mnd med smerter, nedsatt styrke, nedsatt bevegelighet og venting har MR nå gitt svar: jeg har rupturert min labrum i høyre skulder etter et uheldig fall. Blir nå henvist til operasjon.
Er det noen måte jeg kan slippe unna operasjon? Hvis jeg må operere, hva kan jeg vente meg? Er det noe jeg kan eller bør gjøre i ventetiden? Kjenner allerede at leddet har stivnet, og at spesielt bicep er svekket.
Joda, jeg har googla, men ønsker litt input fra noen som ikke lever av å diagnostisere/operere.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1902501 16/12/2014 17:15
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Du må operere, og vente deg ca 2mnd sykemelding (spørs på jobben) og fysioterapi i etterkant. De må sy fast labrumen (leddleppa) og i starten har du ca 0 grader bevegelse, så ta det piano!

Operasjonen er artroskopisk, dvs inn med et par store nåler i full narkose, feste på noen anker for så å sy igjen. Du står igjen med to bittesmå merker i skuldra som du kan si er fra en drive-by-shooting eller noe slik.

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1902780 17/12/2014 09:51
DavidS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ingen alternativ (til operasjon) behandling altså?
Urtete? Forbønn? Yoghurtomslag? Pilgrimsferd til Alpene?

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1902809 17/12/2014 10:39
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: DavidS
Ingen alternativ (til operasjon) behandling altså?
Urtete? Forbønn? Yoghurtomslag? Pilgrimsferd til Alpene?

Nei. "De" trodde jeg også hadde SLAP-lesjon og la meg automatisk på operasjonsbordet. Det viste seg at MR-en hadde tatt feil og jeg "bare" hadde kapsulitt (frossen skulder) i stedet. De benyttet (heldigvis) muligheten til å skrape vekk "et eller annet" som ga meg økt bevegelighet i skulderen og skulderen var mye bedre allerede 2 dager etter operasjonen enn den hadde vært det foregående halvannet året.

Nå har jeg nøyaktig samme symptomer i høyre skulder men nå vil de ikke operere fordi de vet hva det er. Det som er spesielt oppløftende (ironi) med frossen skulder er følgende:

Sitat: http://nhi.no/pasienthandboka/muskel-skjelett/skulder-og-overarm/kapsulitt-frossen-skulder-1196.html

Frossen skulder er en svært invalidiserende tilstand, som vanligvis varer i 1-3 år. Det er imidlertid vist at enkelte kan ha symptomer i opptil ti år. Ca. 15% har betennelse i begge skuldrene. Forekomsten av frossen skulder er litt over 2%. Kapsulitt i skulderen finnes oftest hos personer i alderen mellom 40 og 70 år.

Det er skikkelig oppløftende å nå gå inn i sitt tredje år med en "svært invalidiserende tilstand" i venstreskuldra.

(Beklager sutre-kuppingen av tråden. Jeg begynner bare å bli så møkk lei av å kun ha en arm som kan brukes til noe som helst)

Redigert av Raskall; 17/12/2014 10:40.
Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1902823 17/12/2014 11:19
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Gratulerer
Du er heldig som har blitt henvist til operasjon.
Det er nemlig eneste varige løsning og mye bedre enn å gå rundt resten av livet med smerter og nedsatt funksjon.
Er operasjonen vellykket OG du holder deg i ro de påfølgende månedene, blir du tilnærmet god som gull igjen :-)

Har blitt operert to ganger for SLAP 2 lesjon etter sykkelvelt.
Begge ganger ved bruk av artroskopi.
Selve operasjonen går kjapt og greit og det blir nesten ikke noe arr.
Restitusjonen etterpå tar imidlertid laaang tid.
...og du bør absolutt IKKE belaste skulder og tilhørende muskler det første halvåret etter operasjonen (men kun forsiktig bevegelse ETTER at dette har blitt avklart med kirurgene)
Jeg trodde jeg var rimelig forsiktig, men presterte å rive det hele opp igjen under trening hos fysioterapeut et par måneder etter første operasjon. Absolutt ikke å anbefale.

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1902989 17/12/2014 18:33
T
teithund Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Ble operert for SLAP II og IV for rundt ti år siden.

De første seks ukene etter operasjonen måtte jeg gå med armen i fatle og måtte absolutt ikke bruke biceps. Det var mye smerte i den perioden.

Opptreningen var (kjedelige) styrkeøvelser tre ganger i uken hos fysioterapeut og en gang alene i et år. Fortsatte med rotasjonsøvelser i flere år etterpå.

Selv i dag har jeg litt mindre bevegelighet og muskelmasse på venstre side, men det kan like gjerne skyldes at jeg er høyrehendt. Jeg er dog helt smertefri og tenker lite på at skulderen en gang var skadet.

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: towi] #1903149 18/12/2014 08:33
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: towi
Gratulerer
Du er heldig som har blitt henvist til operasjon.
Det er nemlig eneste varige løsning og mye bedre enn å gå rundt resten av livet med smerter og nedsatt funksjon.
Er operasjonen vellykket OG du holder deg i ro de påfølgende månedene, blir du tilnærmet god som gull igjen :-)

Har blitt operert to ganger for SLAP 2 lesjon etter sykkelvelt.
Begge ganger ved bruk av artroskopi.
Selve operasjonen går kjapt og greit og det blir nesten ikke noe arr.
Restitusjonen etterpå tar imidlertid laaang tid.
...og du bør absolutt IKKE belaste skulder og tilhørende muskler det første halvåret etter operasjonen (men kun forsiktig bevegelse ETTER at dette har blitt avklart med kirurgene)
Jeg trodde jeg var rimelig forsiktig, men presterte å rive det hele opp igjen under trening hos fysioterapeut et par måneder etter første operasjon. Absolutt ikke å anbefale.

Mulig jeg var heldigere enn "teithund" - eller at de har utviklet nye teknikker etter at han ble operert - men jeg hadde svært lite smerte etter disse operasjonenene.

Jeg valgte å ikke benytte noe smertestillende i det heletatt etter at jeg ble skrevet ut og alle de pillene jeg fikk, har derfor blitt liggende i ubenyttet medisinskapet...
Skulderen ble selvfølgelig litt hoven og med noen blåmerker, men dette gikk greit over av seg selv.

Men...
Restitusjonstiden etterpå, er en prøvelse.
Det å ikke skulle bruke armen i det heletatt og ikke stramme muskelaturen var mye vanskeligere enn jeg trodde.
Selv helt vanlige ting som å kle på seg blir vanskelig.
Fint om du har noen rundt deg som kan hjelpe til :-)

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1903204 18/12/2014 10:16
progres Offline
Besatt
Besatt
.
Joda, jeg har googla, men ønsker litt input fra noen som ikke lever av å diagnostisere/operere.

her er en ganske bra oversiktsartikkel
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35750/SLAP-skade.pdf?sequence=2

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1903520 19/12/2014 08:43
T
teithund Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Vet ikke om det gjør noen forskjell, men jeg ble operert for både SLAP II og IV. Fysioterapeuten sa at smertene var vanlige.

Et tips til DavidS er å forberede seg for et enarmet liv den første tiden etter operasjonen. Jeg kjøpte inn joggebukser, snørefrie sko og ferdig oppskåret brød før operasjonen. Greit å slippe å be andre om hjelp til å kneppe igjen buksa etter at man har tisset ICON_WINK

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: teithund] #1903715 19/12/2014 14:52
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: teithund
Vet ikke om det gjør noen forskjell, men jeg ble operert for både SLAP II og IV. Fysioterapeuten sa at smertene var vanlige.

Et tips til DavidS er å forberede seg for et enarmet liv den første tiden etter operasjonen. Jeg kjøpte inn joggebukser, snørefrie sko og ferdig oppskåret brød før operasjonen. Greit å slippe å be andre om hjelp til å kneppe igjen buksa etter at man har tisset ICON_WINK

...og ikke minst elektrisk tannbørste og barbermaskin.
Med mindre du er venstrehendt allerede da ;-)
....om ikke kommer du til å bli det :-)
Merker at det er en del ting jeg fortsatt gjør med venstre hånd på tross av at dette er 5 år siden for min del

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1903760 19/12/2014 18:42
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Kjenner meg ikke igjen.
Ble operert av dyktig kirurg (Cecilie Schrøder) på Lovisenberg.
Oppfølging av Skare (dyktig manuellterapeut) på Lovisenberg.
Og lokal fysio/opptrening.

Veldig rart å være keivhendt en periode.

Men jeg syklet på asfalt med terrengsykkel etter fire uker. Selvfølgelig med lite trykk på den opererte siden først. Før seks uker syklet jeg til Kikut.

Jeg er var ca 45 og er ikke topptrent akkurat. Men i grei form før operasjonen.
Opptrent muskulatur før operasjonen "lønner" seg.

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: towi] #1903783 19/12/2014 20:24
DavidS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Ja, jøss, de er for øyeblikket 7, 5, 3 og 1 år gamle. OG fruen er gravid. Skal bli deilig å få en unskyldning til å slappe litt av i heimen.

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1903822 19/12/2014 23:02
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Poenget er at du trolig har en rift i selve brusken, og brusk gror svært langsomt bl.a. pga. lav blodgjennomstrømning.
...og belaster du denne før alt er grodd, risikerer du å ende opp verre enn det du var før du opererte (samt å tilbringe ytterligere 1/2 år av ditt liv som invalid).

Det er ikke noe problem å begynne å sykle mv. etter noen uker...
...det er bare utrolig dumt.
...og innebærer en meget stor risiko.
Gjør deg selv og din familie en stor, stor tjeneste.
IKKE bruk denne armen før du har vært til sluttkontroll på sykehuset og fått en endelig klarering på at alt har grodd (3-4 måneder etter operasjonen)

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1903872 20/12/2014 11:11
gare Offline
More than words
More than words

Ja, jøss, de er for øyeblikket 7, 5, 3 og 1 år gamle. OG fruen er gravid. Skal bli deilig å få en unskyldning til å slappe litt av i heimen.

Hehe, og jeg som synes(eller egentlig er det alle andre)at mine fire er tett med 10, 8, 7 og 5.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: gare] #1904781 23/12/2014 16:34
DavidS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: gare

Hehe, og jeg som synes(eller egentlig er det alle andre)at mine fire er tett med 10, 8, 7 og 5.

Tommel opp! Så lenge det ikke går utover jernlageret til fruen er de jevnt levert.

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #1977042 26/06/2015 11:53
DavidS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
6mnd med fysio x3 pr uke har gitt resultater: litt knirk når jeg løfter armen over hodet, null smerte, heller ikke ved belastning, muskelkraft tilbake til normal, skaden opptar ikke lengre plass i psyken, og jeg unngår operasjon. Veldig fornøyd med egen innsats og resultat. Har ikke gjort ny MR, men etter som jeg forstår er skaden fortsatt der, men støttemuskulatur er styrket og kompanserer.

Re: SLAP-lesjon/labrum-ruptur, erfaringer? [Re: DavidS] #2382561 09/02/2017 19:27
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
David S:
Har du dette treningsprogrammet ?
Jeg var his kirurg i dag og fikk diagnosen. Venter på time hos fysio, men reiste offshore i dag, og blir borte i 4 uker...... Er smådesperat etter å komme lett igang med opptrening, men finner ingen treninsprogrammer på nett.... Kan jo ikke skade med "lett" styrketrening uansett tenker jeg ICON_SMILE

Hvis du har, sender du til jarlandreho@yahoo.no

Takker ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå