|
KAn noen gi meg en erfaring med Shomano Alivio?
|
KAn noen gi meg en erfaring med Shomano Alivio?
16/12/2014 14:59
|
AV187
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei hei! Som overskriften sier, er dette noe og satse på eller er det bare møl? Kjøpte meg sykkel (Første sykkel) i oktoer. Det var forøvrig en 2014 modell Stevens Taniwha som jeg fikk til nesten halv pris. Jeg har ikke veldig mye peiling på sykkel, emn har lest en del rundt i.f.m. min nye interesse. HAr nå syklet den ett sted mellom 100 og 200km, og i forrige uke begynte jeg og få litt problemer med at den ike ville gire ned bak hvis jeg hade største drevet fremme. JUsterte litt og fikk det til og fungere mye bedre. (bak goren er forrøvrig Deore, som jeg har lest er den laveste serien du bør kjøpe av Shimano) Nå i går var den litt "uvillig" igjenn, og da jeg så over kasetten i sted (mest fordi jeg synes det var rart at det ikke vr en stramme-skrue for wieren bak) så jeg at kasetten bakj allerede er stydelig slitt på de største drevene.
Kasetten min heter CS-HG30, og når jeg googler det kommer det opp i forbindelse med Ailivio serien (som er UNDER Deore slik jeg forstår det)
Jeg var fult klar over at dette er en "billigsykkel" men hadde da forventet at det holdt sammen vertfall ett halvår? KJedet heter CN-HG53, og kranken er kalt FC-M430.
Er det bare og slite alt godt ut og bytte til SLX eller XT? Og i så tilfelle, vil dette passe rett på?
Det holder og bytte drevene fremme, eller er det og forvente samme kvaliteten på krank, fremgir og "gir-spaker" da dette og er Alivio?
Forøvrig prøver jeg of holde kjedet rettest mulig, og bruker kun de største tannhjulene bvak(som er mest utslitt) mot det minste fremme, så belaster det aldrig veldig, da dette er så lett drevet at du kan sykle nesten loddrett opp sittende.
Takker for dne hjelpen jeg kan få! Anders
|
|
|
Re: KAn noen gi meg en erfaring med Shomano Alivio?
[Re: AV187]
16/12/2014 15:19
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Høres ut som sykkelen er klar for en førstegangsservice. Wirene til giret strekker seg etter noen mils bruk, og må justeres opp. Vanligvis følger førstegangsservice med når man kjøper sykkelen. Ta kontakt der du kjøpte den, så hjelper de deg garantert  Avilio skal fungere helt ok.
|
|
|
16/12/2014 15:31
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Har Alivio girhendler/bremsehendler på hverdagssykkelen, og SLX på to terrengsykler- Alivio funker helt fint til prisen, men en får en helt annen kvalitetsfeeling med SLX. Du skriver ikke hva du bruker sykkelen til, om det er transport og mosjon på asfalt og grus så bør egentlig Alivio funke bra. Til herjing i skogen bør en vel kanskje over på minimum Deore.
Men virker merkelig at en kassett skal være synlig slitt etter bare 10-20 mil.
|
|
|
16/12/2014 16:33
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
I utgangspunktet skal dette være gode greier. Litt justering hører med om du har Alivio eller XT, og jeg tipper at det ikke er kvaliteten på komponentene som gjør at du har trøbbel. Les deg opp på diverse sykkelsider og juster girene selv, evt lever inn til nærmeste sykkelbutikk.
Jeg er sikker på at 100-200 km sykling ikke har slitt ut kassetten eller kjedet, men dersom de er defekt så får du dette på biltema til en rimelig pris. Originale shimanoprodukter.
|
|
|
[Re: mogens]
16/12/2014 16:41
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Måtte også Google litt. CS-HG30 er i flg Shimano ikke Alivo, men som de sier nonseries, og billigste alternativ. De andre componentene er imdilertid Alivo.Alivo er etter det jeg har hørt en serie som er kjent for å være helt grei, og en kasett burde holde i flere hundre mil. Uansett synes jeg også det er rart at kasetten skal være utslitt etter 20 mil. Hvilken farge har kassetten? Ellers er det forøvrig helt vanlig å måtte etterstramme girvaieren etter innkjøring. Ikke rør de andre skruene uten å vite hva du gjør. PS ser at Chainreaction omtaler denne kasetten som Alivo.
|
|
|
16/12/2014 17:52
|
AV187
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Her var det raskt mye svar og få, bra forum! Takk!  Ang hva jeg bruker sykkelen til selvfølgelig. Jeg bruker den til og fra jobb, samt treningsturer rundt om i Stavanger. Liker meg best på grus, men også en del på asfalt. Det er og litt ett fremkomstmiddel, istedenfor og stå i kø, samtidig som det er litt erstatning for Motocross som jeg har drevet med før. Er ganske nysgjerrig på sti sykling og offroad, men har ikke kommet så langt i og utforske dette enda. Og kjenner jo fort at gaffelen ikke akkurat lar deg stupe ut i røysa heller (men dette er jo heller ikke en downhill sykkel) Så det blir en al-around sykkel, men er jo viktig at den fungerer slik den skal. Samtidig så jeg liker mekaniske finesser. Det kittet du sveinaa anbefaler er vel kanskje mere for en ren offroad sykkel? Men ser jo at det ville blitt ett billig alternativ. I.o.m. at jeg ikke er noen hard ritt sykkelist heller så er det rart om jeg skal ha klart og slite tannhjulene allerede synes jeg selv også. Men nå så jeg aldri utslitt altså, bare at de er tydelig slitt, og lurte på om dette kunne ha noe med det at giren bak begynte og jukse. Men da er vi vel enige med at det er p.g.a. at wierene strekker seg, og det er en helt normal vedlikeholds sak. Når jeg søker opp delene på produkt nummer kommer det mye ord som "affordable product" osv. Men det er kanskje normalt at sporene i tannhjulene blir litt "avlange" fort? som sakt så eg jeg jo ikke der at kjedet hopper over tenner enda. Har og lest at Alivio skal fungere helt fint, men tenkte at hvis det er noe dritt så er det jo på tide og begynne og holde øynene åpne for gode tilbud på noe bedre. Da tenker jeg på gir, drivverket kommer jeg uten tvil til og oppgradere når det blir helt utslitt. Tenkte og få målt kjeden i morra, leste at ett ledd har en standardlengde på 1", og en strekk på 1/16" til 1/8" på 12" betyr tid for og skifte kjede??
|
|
|
17/12/2014 07:42
|
gare
More than words
|
More than words
Er kassetten slitt bak, eller er det bare "rampene" og måten Shimano lager kassetten på for å gire bedre som lurer deg litt? Når det gjelder vedlikehold av ulike deler av sykkelen din er det mengder av info å finne på Sheldon Brown sin side. F. eks. om kjeder her!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
17/12/2014 08:08
|
AV187
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Sporene i kasetten er liksom litt avlange, og det ser ut som "oppgangen" på tennene er litt lagt forrover om du skjønner. Skjønner du hva jeg mener? Sher mange anbefaler denne Sheldon Brown, skal ese meg opp på det:)
|
|
|
17/12/2014 09:31
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Om du ser på bildet av HG-30 kassetten på linken under... Da vil du se at enkelte av tennene har en mer utpreget "haifinne"-fasong, kombinert med utfresinger i klingen under disse tennene. Det er som Gare skriver en patent for at kjeden lettere skal skli over på klingen ved giring. Så det kan hende at det du mistenker for slitasje, i realiteten er slik det er ment å være. http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-alivio-hg30-9-speed-mtb-cassette/rp-prod69266
|
|
|
17/12/2014 09:46
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Dersom vi kan anta at det kun er problem med at kjedet ikke vil gire til neste klinge bake, så er det mest sannsynlig bare å justere/stramme wire. Det gjør du enten på girhendelen eller ved å stramme wireen på giret.
Jeg ville startet med det, før du begynner å bytte komponenter.
Redigert av Brusdalen; 17/12/2014 09:47.
|
|
|
17/12/2014 16:05
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke mindre vedlikehold om du kjøper XT eller XTR. Gå til butikken og si at girene ikke virker skikkelig, så justerer de sannsynligvis opp det der og da, på fem minutter. Ingen stor sak.
De fleste kjedene har service i tre år inkl. (en i året), og du har uansett forbrukerkjøpsloven å forholde deg til. Har aldri opplevd at butikkene er vanskelige på en ny sykkel.
|
|
|
17/12/2014 19:15
|
AV187
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det ser slik ut ja. Om jeg googler andre bilder av Shimano kassetter og ser nøye etter så ser alle slik ut. Akkurat som på en motorsykkel ville blitt kalt for utslitt hehe Men man lærer så lenge man lever  Igjen takk for hjelpen! Når det kommer til og justere giret så finner jeg mye greie forklaringer på hvordan man gjør dette på nettet, så det burde være en grei sak og lære seg 
|
|
|
|
|