Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Piggfrie vinterdekk til Skoda Octavia

Piggfrie vinterdekk til Skoda Octavia #1902042 15/12/2014 13:55
Bakkeklatrer Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Fikk levert noen Yokohama ice guard ig50 piggfrie dekk i dimensjon 225/45R17 fra leasing selskapet. Noen synspunkter på dekkvalget ?

Re: Piggfrie vinterdekk til Skoda Octavia [Re: Bakkeklatrer] #1902047 15/12/2014 14:15
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Har kjørt IG50 på en 480hk WRX STi, og har en av mine råeste opplevelser på isbanekjøring med de. GPS målt 210kmt på en kort isbane (du får ikke fremdrift nok på løst med piggfri på så håpløst glatt underlag), og 190kmt inn i påfølgende sving med Racelogic 12mhz logger. Så ja, jeg har gode erfaringer med de. Det var 235/45/17.

Yokohama og Khumo er to dekkleverandører som leverer gode rallydekk så det synger. De har dekk kompetanse. Rimeligere (enn conti og nokian), men veldig gode dekk.

Levetid, helt grei. 3sesonger, og så nye vinterdekk er jo det optimale. Mine var nye, og erfaringen er at de taper seg litt i rundetider mot de nyeste dekkene hvert år, litt i degradering av gummi, og litt i nyutvikling mot nye. Ideelt i min verden varer vinterdekk i 3 sesonger, kanskje 4, og maks 5, nesten uansett kjørelengde.

IG50 sitter når du "presser det maks" er følelsen min med dekket. Rundetidsmessig så lå det dekket på normalen, hverken best eller dårligst. Lettkjørt og trygt dekk som er helt greit.

Problemet med Nokian/conti er at de dekkene varer "evig" selv etter veldig mange år og kilometer, og blir så harde at de ser fine ut, men har mistet mye av de beste egenskapene.

Angående 2wd, så er det jo det som er problemet. Min 2011 Passat med Conti piggfri oppfører seg som om det er glatt bare det er vått på veien, dsg spinner og herjer, mens 2011 Legacyen (på samme dekk!) er fjellstø på vått og is,snø. Det er ikke IG50 som gjør at du står fast for å si det slik (noe jeg tror du ikke kommer til å gjøre).

Yokohamaene får tommel opp her, selv om min bil med dekket var/er ekstrem (4wd med dccd-auto).

Re: Piggfrie vinterdekk til Skoda Octavia [Re: Bakkeklatrer] #1902093 15/12/2014 16:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg håper det er bedre enn ig30 og ig35(pigg) som begge kommer nederst på NAF sin test på vinterdekk.

Ellers kan jo dette være verdt en titt: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/_attachment/1187012?_ts=1498a8ce773

http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/den-store-vinterdekkguiden

"I den andre enden av skalaen finner vi blant andre merkene Cordiant og Sunny. Begge disse merkene er testet to ganger og oppnår i snitt kun 5,90 poeng, noe som betyr at du gjør best i å holde deg unna.

Blant merkene som er testet tre ganger eller mer – er det Yokohama (6,75), Dunlop (7,24) og Vredestein (7,28) som kommer dårligst ut. "

Jeg har jobbet med bil og kjørt det meste av dekk, Nokian Hakka R2 er best når det kommer til piggfritt, enkelt og greit. Kjører Hakka R2 på min Octavia, sitter utrolig bra ICON_SMILE Kjerringa har Vredestein på sin, forferdelige dekk..

Redigert av Hoaas; 15/12/2014 16:27.

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support