Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Salsa Bucksaw erfaringstråd

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2576081 24/09/2019 09:07
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har tenkt bruke Flow/Dunderbeist som vinterkombo. Alternativet er Dillinger 4. Å kjøpe nye dekk sitter langt inne, da fatbiken normalt er sykkel nummer 3 eller 4 om sommeren og jeg foretrekker ski om vinteren når det er forhold for det i Østmarka., så jeg håper at Flow/Dunder skal holde også setter jeg ISP 2.6 på stisykkelen.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2576114 24/09/2019 12:00
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg likte godt VAN HELGA fra 45NRTH når jeg kjørte Bucksaw. De satt tålelig bra på fuktig underlag.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2576206 24/09/2019 21:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant med Vanhelga. Virker nesten som et mulig dekk å bruke året rundt.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2576498 27/09/2019 05:18
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Vanhelga er veldig fine, men litt slappe i kanttråden. Dro de rett av felgen (Marge, ikke Nextie) en gang jeg ble overrumplet av en trost.

Jeg lar Wrathchild stå på saga hele året. Mao, sykkelen står parkert med mindre det er snø eller is.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2577052 30/09/2019 21:26
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Feirer mitt første innlegg på en stund her på forumet med å slå et slag for Van Helga. Strålende godt, så kjøpte like godt samme type til Mukluken. Bikepacking med 30 kilo Mukluk på klissvåte krevende stier i helgen, fungerte brillefint. Så vått at jeg til tider var overrasket over at jeg i det hele tatt hadde grep.

Forøvrig fascinerende at slike forumer fortsatt har livets rett..

NOTS
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2582112 08/11/2019 09:26
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hei, er det god ide og sette på en Mastodon på Bucksaw. Er jo på 120 mm i stedet for 100 mm. Har en slik på på Cube Nutrail Hybrid og den er mye bedre enn RS Bluto.

https://www.fatbike24.de/products/Fahrra....html?ref=24627

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2582113 08/11/2019 09:27
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Ja!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2648798 18/02/2021 19:08
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er det vinter og jeg funderer litt på hva slags erfaringer jeg egentlig har med Bucksaw. I vinter har jeg hatt én skikkelig bra tur på dårlige skiløyper og noen litt suboptimale turer, enten har det vært så mye snø at sykling har vært litt håpløst eller så glatt at ISP på stisykkel hadde vært bedre. Og sånn som nå er planker under beina best.

Men jeg trives veldig godt med sykkelen på sommeren. Her jeg bor er stisykkelen overkill på de lokale stiene og Bucksaw mye raskere. Opp til 2 km forskjell i snittfart på en lokal "testrunde".

Jeg innser samtidig at en lett stirakett eller rittfulldemper kanskje ville vært raskere. Men ville det vært morsommere?

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2649009 21/02/2021 07:56
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Nå er det vinter og jeg funderer litt på hva slags erfaringer jeg egentlig har med Bucksaw. I vinter har jeg hatt én skikkelig bra tur på dårlige skiløyper og noen litt suboptimale turer, enten har det vært så mye snø at sykling har vært litt håpløst eller så glatt at ISP på stisykkel hadde vært bedre. Og sånn som nå er planker under beina best.

Men jeg trives veldig godt med sykkelen på sommeren. Her jeg bor er stisykkelen overkill på de lokale stiene og Bucksaw mye raskere. Opp til 2 km forskjell i snittfart på en lokal "testrunde".

Jeg innser samtidig at en lett stirakett eller rittfulldemper kanskje ville vært raskere. Men ville det vært morsommere?

Jeg har hatt min Bucksaw siden høsten 2014 og bruker den kun om vinteren. Synes den fungerer helt topp til det, enten det er nysnø eller hardtrampet. Konverterte til Wratchild dekk sesongen 17/18 og er kjempefornøyd med den fleksibiliteten det dekkvalget gir på alt fra klink is til nysnø. Inn mot fjorårssesongen oppgraderte jeg med nytt hjulsett, dvs. Hope4/Nextie kombinasjon og det løftet sykkelen flere hakk. Siden romjulen har jeg syklet sånn ca. 250 på Buckaw og 12 km (en tur) på den vanlige stisykkelen min.

Sykkelen var seneste ute på tur på torsdag kveld i en del nysnø, der kan sikkert andre sykler være hakket bedre gitt at du har bredere felger, men jeg kom meg nå greit fram allikevel.

På vinterføre synes jeg er rask, på sommerføre blir det litt traktor ift. min vanlige stisykkel - så da får den hvile.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2649091 22/02/2021 10:20
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: larsdx

Hvis jeg forstår deg riktig er du raskest på Bucksaw? Det overrasker litt, ut i fra at en stisykkel fort vil være lettere og ha bedre dempere enn en Bucksaw. Jeg endte opp med en konvensjonell fatbike+stisykkelkombo da jeg ikke tok meg råd til å håndtere to fulldempere. Så blir det to forskjellige måter å sykle på - fatbike er koselig traktortur og stisykkel er høyere fart og komfort.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649118 22/02/2021 12:20
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Med Jumbo Jim er Bucksaw veldig rask!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649146 22/02/2021 14:24
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke overraska over at en fulldempa fatbike med Jumbo Jim kan være raskere enn en stisykkel, jeg tror det har med gjennomsnittshastigheten å gjøre.
Den tryggheten og komforten man får med en fulldempa fatbike må være helt rå, og med disse dekkene så ruller den veldig godt.

Jeg har kun hardtail fatbike selv, men med Jumbo Jim 4,4" på 80mm felger er den absolutt ingen sinke på sti.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ripen] #2649163 22/02/2021 15:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ripen
Ikke overraska over at en fulldempa fatbike med Jumbo Jim kan være raskere enn en stisykkel, jeg tror det har med gjennomsnittshastigheten å gjøre.
Den tryggheten og komforten man får med en fulldempa fatbike må være helt rå, og med disse dekkene så ruller den veldig godt.

Jeg har kun hardtail fatbike selv, men med Jumbo Jim 4,4" på 80mm felger er den absolutt ingen sinke på sti.

Bucksaw er rask, men raskere enn stisykkel på sommerføre har jeg ikke helt buy-inn på, så sant du ikke gjør knock-out på rullemotstand fordi du har noe lettrullende på Bucksaw og klissedekk på stisykkelen, men det blir juks for meg.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2649168 22/02/2021 16:02
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Sitat: Ripen

Bucksaw er rask, men raskere enn stisykkel på sommerføre har jeg ikke helt buy-inn på, så sant du ikke gjør knock-out på rullemotstand fordi du har noe lettrullende på Bucksaw og klissedekk på stisykkelen, men det blir juks for meg.

Alt kommer an på spørs, og begge mine stisykler er raskere enn fatbiken min selv med grovere dekk, men for noen kan nok f.eks en Bucksaw være raskere enn en stisykkel med 2,35-2,5" dekk som ruller like godt, på enkelte typer sti.

La oss si at man ikke treffer helt på demperinnstillingene på stisykkelen, og kanskje ikke på fatbiken heller, men med riktig dekktrykk tar dekkene på fatbiken bort MYE småstøy fra underlaget, og sånt gir gjerne større trygghet, føles mye smuudere og snittfarten øker gjerne litt.
Og så kommer det jo an på hva stisykkelen er for slags dyr.
Er den en grov sak som er tung, treig og seig bort og oppover så er vel ikke Bucksaw tyngre enn at den med sine litt kortere bein faktisk blir raskere om stien/runden man sykler har noenlunde flat profil.

Jeg har kommet i mål på nedoversegmenter på sommerføre med tjukkasen bare få sekunder bak min egen bestetid satt med enduroriggen, men da selvsagt med hjertet i halsen pga frykt for de stakkars felgene, og jeg har også punktert et par ganger, men JJ ruller helt sykt bra.

Jeg sier ikke at en Bucksaw ER raskere enn en stisykkel, men den KAN være det for noen, i noen situasjoner, det tror jeg.
Det kommer an på både syklisten, stien og stisykkelen man måler mot.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649195 22/02/2021 19:04
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har kun testet Bucksaw med Nate mot Transition Scout med klissedekk og når jeg sier det går raskere snakker jeg om stier jeg i Østmarka ville kalt "grønne", med relativt få % nedover. Har en testrunde rundt Syverudtjern, her har jeg syket 2 km /t fortere med Bucksaw enn Scout. I terreng av typen typisk tirsdagsklubbrunde på Skullerud er Scouten raskere.

I tillegg til at Nate ruller bedre enn klissedekk opplever jeg Bucksaw som tråkkeffektiv. Vektforskjellen mellom syklene er trolig minimal og kanskje i favør Bucksaw.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649960 27/02/2021 20:12
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bestilte 2stk Jumbo Jim 4.0 så da føler jeg beslutningen om å beholde sykkelen ett år til er tatt. Skal også gjøre et hederlig forsøk på å få originalhjulene opp slangeløst med caffelatex og vittoria air liner. Blir spennende å se om jeg merker stor forskjell fra Nate.

Prøvde meg på i myke rester av skiløype tidligere i uka, var helt håpløst med Dillinger 4.0 selv med tullelavt trykk. Mulig 4.6-dekkene mine vil gi vesentlig bedre grep? Men jeg ser jo at i forhold til @Ugla så sykler jeg mye mindre på vinteren, aktivitet fordeles på nedoverski, langrenn, stisykling med vanlig pigg, Zwift og fatbike + en løpetur i ny og ne.

Redigert av larsdx; 27/02/2021 21:34.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2666355 01/06/2021 10:42
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dukket opp en som trengte marge lite felger, så da så jeg mitt snitt til å få bygget om til 29. Det fungerer strålende! Kjører med Rekon Race 2.25 på relativt smal felg og sykkelen føles veldig kvikk. Har forelølpig testet på kjente stier, den er selvsagt raskere på grus, føles kvikk på flytstier uten at jeg klarer konkludere på store forskjeller. PR-ene har vært på kjente nedoversegment fra TSR, tilskriver egentlig det bedre teknikk og følelse av "ny" sykkel.

Har et annet hjulsett med 80mm felger som skal fungere bra til både sommer og vinter . Neste prosjekt blir å få satt opp J.J. slangeløst.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2666505 02/06/2021 10:11
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Alltid gøy å prøve på noe nytt, men hva er bakgrunnen for å gjøre dette? Bukken har jo bred krank, bred aksling bak og enkel gaffel (så sant du ikke har oppgradert den eller skiftet) som gjør at den lett får "deng" av dedikerte 29'ere.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2674593 07/08/2021 12:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes fortsatt 29 på Bucksaw er et strålende konsept. Skodd med Rekon Race fungerer den bra så lenge stiene i Østmarka og Sørmarka er relativt tørre og bra på hytta også på vått (Kvamsfjellet / Rondane). Til lengre turer med innslag av grus er det veldig mye kvikkere og lettråkket enn både vanlig stisykkel og med fatbikedekk. I terreng som (for meg) er veldig teknisk blir sykkelen litt nervøs og mindre trygg enn Transition Scout, men det er som forventet.

Sitat: Ugla
Alltid gøy å prøve på noe nytt, men hva er bakgrunnen for å gjøre dette? Bukken har jo bred krank, bred aksling bak og enkel gaffel (så sant du ikke har oppgradert den eller skiftet) som gjør at den lett får "deng" av dedikerte 29'ere.

Bucksaw har geometri som en nokså moderne rittfulldemper, samtidig kan jeg fortsatt ha fatbike til snø eller andre turer der bredere dekk har noe for seg. En "ekte rittfulldemper" ville selvsagt vært bedre, men også dyrere og snevrere bruksområde. Har tenkt tanken på å bytte begge syklene mine i noe ala Transition Spur eller Whyte S 120, men det får eventuelt bli tidligst neste år.

Plages ikke av bred krank og selv om gaffelen er nokså enkel, så går det ikke så mye saktere av den grunn. Kan fortsatt jobbe mye med teknikk og fart nedover før det er demperenhetene som setter begrensingene.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå