Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hjelp til kjøp av brukte pudderski

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2353796 12/10/2016 07:38
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
har spana på et sett Sideseth på 188cm, de er kanskje litt lange til meg ?
Vurderer også Sidestash på 183, det er kanskje litt bedre ? Disse sitter det telemarkbindinger på, er det en kurant jobb skru på noen andre ?

EDIT: med risiko for å drite meg ut; kan gåbindinger til alpinstøvler brukes til vanlige støvler ? Har ikke gå-støvler, og heller ikke store planer om skaffe, da mine skidager foregår i heisbaserte anlegg...

Redigert av Initium; 12/10/2016 11:17.
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2353889 12/10/2016 11:20
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Kjøpte et par K2 Annex 118 ifjor som fikk lekt seg litt i pudderet. Vet det kommer til å bli blytungt, men er det noen som har tips til feller som fungerer bra?

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2353982 12/10/2016 16:50
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Initium
har spana på et sett Sideseth på 188cm, de er kanskje litt lange til meg ?
Vurderer også Sidestash på 183, det er kanskje litt bedre ? Disse sitter det telemarkbindinger på, er det en kurant jobb skru på noen andre ?

EDIT: med risiko for å drite meg ut; kan gåbindinger til alpinstøvler brukes til vanlige støvler ? Har ikke gå-støvler, og heller ikke store planer om skaffe, da mine skidager foregår i heisbaserte anlegg...

188 fungerer jo dersom du har kjørt mye. Det begynner å bli lange ski iallefall. Og med den titanalplata i topsheeten så er det ikke en lettkjørt ski.

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2353987 12/10/2016 17:06
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H

Ja, men ikke i alle bindinger. Lette tech-bindinger må du typisk ha randosko til.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2353999 12/10/2016 17:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Brom, brom det er høst, og denne bør hentes fram snart.

Jeg kjører mest overalt, og skiene må tilpasses dette. Mine BEINTUNGE Nordica Arrow med mål 130-80-110 er gullegode når det skal gå fort, men jeg MÅ ha noe mer lekent, som flyter litt lettere i skog og mark og løssnø mv. Kanskje jeg skal gå ned på lengden, fra 185 og ned mot 175-178cm eller deromkring. Midjemålet må opp, kanskje mot 100mm ?

Så gjenstår det bare å tråle finn da sikkert, noen med noen spec-oppdaterte letetips ?

Dette er en rå tråd. Etter så mange år med leting må du ta til fornuft å stikke på en sjappe der du kan snakke med noen som kjører ski.

Hvor mange skidager har du i året?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: sveinaa] #2354098 13/10/2016 06:16
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Sitat: sveinaa
Dette er en rå tråd. Etter så mange år med leting må du ta til fornuft å stikke på en sjappe der du kan snakke med noen som kjører ski.

15-20 bare dessverre.

Kvalifisert synsing trumfer det meste. Problemet mitt er at jeg ikke forstår "stammespråket " til nerdene som skal prakke på meg det de tjener mest på å selge. Har lagt meg til uvanen at jeg HELLER spør likesinnede, da er det heller ikke flaut å spørre igjen og igjen og IGJEN når man ikke forstår svarene man får.

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2354154 13/10/2016 09:03
sveinaa Offline
More than words
More than words

15-20 bare dessverre.

Kvalifisert synsing trumfer det meste. Problemet mitt er at jeg ikke forstår "stammespråket " til nerdene som skal prakke på meg det de tjener mest på å selge. Har lagt meg til uvanen at jeg HELLER spør likesinnede, da er det heller ikke flaut å spørre igjen og igjen og IGJEN når man ikke forstår svarene man får.

Tror du vil få god hjelp hos en spesial butikk. Med 15-20 skidager så klarer du helt sikkert å formidle følelsen i ski du har kjørt og hva du evt. mangler og ønsker deg. Jeg tror egentlig du trenger en allround ski, men aner ikke hvilken: Og det er her du kan snakke deg gjennom det med en som kan kjøre ski.

Jeg kjører litt det samme terrenget som deg, men pga. prioriteringer så har jeg max 10 dager om jeg er heldig. Jeg prioriterer da å kjøre mine elskede Tigershark 8 ft. Ikke fordi de funker best i skogen eller utenfor løypen, men fordi de er overlegene de turene jeg kan kjøre bånn gass i løypa. For meg trumfer det turene med jr. i skogen og andre steder. Har jeg flaks (noe jeg aldri har) og det er masse pudder så låner/leier jeg egnede ski til det.

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2354429 13/10/2016 18:32
Sevat Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjører mest overalt, og skiene må tilpasses dette. Mine BEINTUNGE Nordica Arrow med mål 130-80-110 er gullegode når det skal gå fort, men jeg MÅ ha noe mer lekent, som flyter litt lettere i skog og mark og løssnø mv. Kanskje jeg skal gå ned på lengden, fra 185 og ned mot 175-178cm eller deromkring. Midjemålet må opp, kanskje mot 100mm ?

Så gjenstår det bare å tråle finn da sikkert, noen med noen spec-oppdaterte letetips ?

Jeg biter meg merke i at du vil ha noe lekent, som kan brukes overalt. Siden du har smalere ski til bakken ville jeg gått for noe med masse flyt til de store dagene, men som også er morsomme til småkjøring i anlegg,hopping på alle kuler og kanter du ser, lettsvingte i skogen og gjerne nesten midtmontert så du kan more deg med å kjøre baklengs! (I hvertfall prøve, det er vanskeligere enn det ser ut i løssnøen...)
Som Line Opus Magnum! Mine er 188 cm, 148/124/146mm.
Fjorårets er lett tilgjengelig og koster 3500kr, altså halv pris.

Sevat
Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 29 - 2013(Hyttesykkel)
Surly Moonlander(Solgt...)
YT Jeffsy CF Pro Race 29 - 2017(Stjålet..)
Specialized Turbo Levo Comp - 2020
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Sevat] #2354452 13/10/2016 20:15
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Sitat: Sevat
Jeg biter meg merke i at du vil ha noe lekent, som kan brukes overalt. Siden du har smalere ski til bakken ville jeg gått for noe med masse flyt til de store dagene, men som også er morsomme til småkjøring i anlegg,hopping på alle kuler og kanter du ser, lettsvingte i skogen og gjerne nesten midtmontert så du kan more deg med å kjøre baklengs! (I hvertfall prøve, det er vanskeligere enn det ser ut i løssnøen...)
Som Line Opus Magnum! Mine er 188 cm, 148/124/146mm.
Fjorårets er lett tilgjengelig og koster 3500kr, altså halv pris.

Nå snakker vi samme språk. Jeg er ikke så god på hopp og sprett ( alderen ) men å frese fram og tilbake over kanten fra bakken for å LEKE; kjøre baklengs gjennom skauen til jeg går på ræva, til unga og konas store forlystelse, er fortsatt kjempemorro.
En pappa som er kjempegæærn, tror de fleste unger syns det er litt morr ( i tillegg til kjempeflaut, som er morro for oss voksne )
Og da har vi alle det gøy, og hva mer kan man forvente ?

Andre alternativer i den klassen, om jeg ser etter brukt ?

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2354509 14/10/2016 06:45
Sevat Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde Line Opus før Magnum, den er litt mindre og litt tyngre, men en kjempeski!
Pass på at du ikke kjøper noe som er altfor gammelt, det har skjedd mye med skigeometri de siste årene. Denne type ski bør ha litt taper og rocker, det er slike ting som gjør at såpass brede ski fremdeles er veldig lettkjørte og funker til det meste bortsett fra i veldig hard preppa bakke.

Sevat
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2354557 14/10/2016 08:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er ikke Line Opus Magnum en storfjellski...?

Jeg har ønsket meg disse i flere år (Tror det er en konge ski som passer det meste): https://www.fat-ypus.com/product/d-sender/

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Initium] #2354576 14/10/2016 08:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har 2 1/2 sesong på K2 Coomback, og kan ikke forstå hvordan det går an å lage en mer allsidig ski. Pudder - tett skau - våt, tjukk nysnø - prepp - eller siste kabinen opp Åreskutan og ned baksida når vårsola har sluppet taket for flere timer siden og den oppkjørte slush-en har blitt til is ...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: sveinaa] #2354580 14/10/2016 08:53
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Jeg har ønsket meg disse i flere år (Tror det er en konge ski som passer det meste): https://www.fat-ypus.com/product/d-sender/
Fat-Ypus lager bra saker, men D-Sender er et ganske utdatert design. Jeg har 2 par, både 184 flat og 194 Rocker. Skien krever mye fart og oppleves som ganske tungsvingt. Jeg ville sett på M5 eller D'Riddum i stedet for, det er en moderne 5-point konstruksjon som oppleves veldig allsidig og leken. Evt. I-Rock om dyp pudder er mer interessant, det er en kongeski til den bruken men er litt mer daff på hardt føre. (Jeg har A-Lotta og Mack 5 også, men det er såpass ekstreme pudderplank at de utgår for de aller fleste).

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: sveinaa] #2354584 14/10/2016 08:58
chili Offline
Ivrig
Ivrig

Om du er gira på et par av disse, så vurdere jeg å selge et par fra 13/14. Ikke Magnum, vel og merke
De er ubrukt, aldri blitt borra eller montert, mao ikke sklidd en eneste meter. Flette nye!
Send meg en PM om du er interessert

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: DesmoSkier] #2354591 14/10/2016 09:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: DesmoSkier

Fat-Ypus lager bra saker, men D-Sender er et ganske utdatert design. Jeg har 2 par, både 184 flat og 194 Rocker. Skien krever mye fart og oppleves som ganske tungsvingt. Jeg ville sett på M5 eller D'Riddum i stedet for, det er en moderne 5-point konstruksjon som oppleves veldig allsidig og leken. Evt. I-Rock om dyp pudder er mer interessant, det er en kongeski til den bruken men er litt mer daff på hardt føre. (Jeg har A-Lotta og Mack 5 også, men det er såpass ekstreme pudderplank at de utgår for de aller fleste).

Da kan du tenke deg hvor lenge jeg har ønsket meg de skiene;) Jeg kan nesten ikke ha en pudderski da jeg aldri kjører pudder.

Drømmeskiene må være noen som er lekene og lettsvingte når det går sakte og man er utenfor preppa løype som samtidig oppleves som en fast og kontant ski (man kan stole på) når det går fort og det er hardt. Trenger ikke ha super egenskaper i pudder, men må funke ok...

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: chili] #2354594 14/10/2016 09:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: chili

Om du er gira på et par av disse, så vurdere jeg å selge et par fra 13/14. Ikke Magnum, vel og merke
De er ubrukt, aldri blitt borra eller montert, mao ikke sklidd en eneste meter. Flette nye!

Er ikke det best til pudder? Og litt mindre egnet til bakkekjøring?

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: sveinaa] #2354626 14/10/2016 10:42
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Drømmeskiene må være noen som er lekene og lettsvingte når det går sakte og man er utenfor preppa løype som samtidig oppleves som en fast og kontant ski (man kan stole på) når det går fort og det er hardt. Trenger ikke ha super egenskaper i pudder, men må funke ok...
Høres ut som Fat-Ypus M5. Jeg har randobindinger på mine, og tror faktisk jeg kunne levd med de som eneste skipar. Fantastisk allsidig ski, og du vil ikke ha en for bred ski om den skal kunne fungere (bra) til alt mulig. Evt. kunne du gått opp til D'Riddum, som mer eller mindre er samme skia bare litt bredere, men da blir de tyngre å legge på kant når det er hardt.

Helge
Strava
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: DesmoSkier] #2354650 14/10/2016 11:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: DesmoSkier

Høres ut som Fat-Ypus M5. Jeg har randobindinger på mine, og tror faktisk jeg kunne levd med de som eneste skipar. Fantastisk allsidig ski, og du vil ikke ha en for bred ski om den skal kunne fungere (bra) til alt mulig. Evt. kunne du gått opp til D'Riddum, som mer eller mindre er samme skia bare litt bredere, men da blir de tyngre å legge på kant når det er hardt.

Er det noen som selger i Norge? Pterosaur Sportiva?

Redigert av sveinaa; 14/10/2016 11:22.

Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: sveinaa] #2354654 14/10/2016 11:37
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Er det noen som selger i Norge? Pterosaur Sportiva?
Nei, han har kastet inn håndkleet. www.fat-ypus.se håndterer det norske markedet. (I vennekretsen min pleier vi å legge inn en fellesbestilling for å spare frakt/få litt rabatt.)

Helge
Strava
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: sveinaa] #2354885 15/10/2016 10:35
Sevat Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Opus og Opus Magnum er brede ski som flyter godt i pudder. Men de er relativt myke og lettkjørte så jeg synes ikke de er rene storfjellski(som mine gamle Dynastar Prorider). Dvs de funker bra i skogen og til generell lek.

Bakkeski hadde vel trådstarter fra før, Opus fungerer nesten overraskende bra i preppa løype også. (Bortsett fra på is/veldig hardt, da er de håpløse...)

Husk ellers at de fleste (inkludert meg) har en stygg tendens til å anbefale sine egne ski!

Sevat
Re: Hjelp til kjøp av brukte pudderski [Re: Sevat] #2354926 15/10/2016 15:48
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sevat

Opus og Opus Magnum er brede ski som flyter godt i pudder. Men de er relativt myke og lettkjørte så jeg synes ikke de er rene storfjellski(som mine gamle Dynastar Prorider). Dvs de funker bra i skogen og til generell lek.

Bakkeski hadde vel trådstarter fra før, Opus fungerer nesten overraskende bra i preppa løype også. (Bortsett fra på is/veldig hardt, da er de håpløse...)

Husk ellers at de fleste (inkludert meg) har en stygg tendens til å anbefale sine egne ski!

Opus er vel mest tiltenkt herjing og pløying av skog, uten at jeg har fått prøvd dem selv. Er den bruken jeg kjøpte dem til selv, men boden renner over av ski nå, så må få rydda unna litt.
Er denne jeg vurderer å selge; http://www.skinet.com/ski/gear/line-skis-mr-pollards-opus-2014
Lengden er 192

NOTS – Vern om terrengsykling
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå