Kontroll av syklister i Tromsø
|
Re: Kontroll av syklister i Tromsø
[Re: anonym]
16/12/2014 08:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er ikke så søkt å tro at dersom bilførere kan føle seg trygge på at alle bruker refleks, vil de kjøre mindre forsiktig mtp. fotgjengere som kan befinne seg i veien, men IMO er fordelen med bedre sikkerhet grunnet økt refleksbruk LANGT større enn denne potensielle ulempen, som uansett må håndteres vha. kontroller/politi, slik alle andre trafikkregler.
|
|
|
[Re: Stein]
16/12/2014 09:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var det er svar til meg? Jeg bare lurte på om det fantes tall som underbygger at man ikke synes bedre om man bruker refleks?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
16/12/2014 09:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Var det er svar til meg? Jeg bare lurte på om det fantes tall som underbygger at man ikke synes bedre om man bruker refleks? Ja. Er det noen som har påstått at man ikke synes bedre for førere av kjøretøy med lyskilder i mørket når man bruker refleks enn når man går uten?
|
|
|
16/12/2014 09:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har jeg påstått det? Jeg bare undrer. Vil det være sånn at man ved et påbud med refleks sannsynligvis vil synes mindre i mørket?
|
|
|
16/12/2014 09:13
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Har jeg påstått det? Jeg bare undrer. Vil det være sånn at man ved et påbud med refleks sannsynligvis vil synes mindre i mørket? Det var da veldig til defensiv kverulering i dag, da. Nei. Jeg trodde jeg svarte på spørsmålet ditt. Først med en mulig parallell mellom falsk trygghet ved hjelmbruk og ditto ved refleksbruk, og så ved å svare på spørsmålet ditt om dokumentasjon på at man ikke synes bedre med refleks. (Eller hvordan det nå var formulert.) Noe som faller på sin egen urimelighet
|
|
|
16/12/2014 09:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er sikkert litt uklar. Tror allikevel ikke jeg ville vært negativ til om det ble påbudt med refleks i mørket.
|
|
|
16/12/2014 10:41
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
For å rekapitulere: Jeg oppfatter deg slik at du mener det er alminnelig at du må ned i gangfart for en se en hindring uten reflektorer eller lys som befinner seg i kjørebanen i tide til å stoppe (Ikke kommer inn fra kanten, men simpelten er i kjørebanen)? Hvis så så sier du at du ikke greier å se lengre enn 2m foran deg. (Bremselengde på våt asfalt i 5km/t~=0.25m, reaksjonslengde ca 1.4m). Hadde jeg opplevd værforhold som var så ekstreme hadde nok jeg latt bilen stå.
Jeg tror at du overvurderer hvor godt du ser mørkkledde fotgjengere i regn og mørke. Lik det eller ikke, men å gå langs en vei med biltrafikk uten refleks i slike forhold er å sette seg selv i livsfare. Kan vi slutte med å gå rundt grøten nå. Mener du at du ikke ser forgjengere uten refleks i dårlige værmessige forhold mer eller mindre enn på 2m avstand. Hvis mer hvor mye mer. La oss f.eks ta utgangspunkt i våt asfalt og regn. Hva min vurdering angår, så minner jeg på at det er ikke jeg som hevder at det er greit å kjøre raskere enn slik at man kan stoppe på oversiktlig vei. Selvsagt har bilisten ansvar for å kjøre med aktsomhet, og ikke sjenere eller sette andre i fare. Dette er imidlertid veldig vanskelig når gående nærmest er usynlige, og de har OGSÅ et ansvar for å sikre seg selv og trafikken generelt ved å ta nødvendige tiltak. Altså ved f.eks. å bruke refleks. Det er livsfarlig å gå ute i veibanen i regn og mørke uten refleks. Sånn er det dessverre bare.
Bilistens ansvar er tydelig nedskrevet i lovverket, jeg kan ikke finne noe tilsvarende for fotgjengerne, og jeg minner på at vi her snakker om ansvar, ikke risikoanalyse. Hva vanskeligheten angår, hvor vanskelig er det egentlig å sette ned farten? Jeg sier absolutt ingenting om hva du synes er akseptabelt, jeg har imidlertid spurt deg hva du mener, men så langt ser jeg lite klare svar. Klarere svar enn jeg har gitt, er vanskelig å gi, all den tid dette er umulig å kvantifisere. Det er uendelig med variabler som spiller inn. I hovedsak kan man jo si at i det man kjører på noe/noen, har man beviselig vært for lite aktsom, men som jeg prøver å si må man kunne ha visse forventninger til hvordan medtrafikanter også oppfører seg i trafikken. Å unnlate å sette kriterier for akseptabel opptreden er i praksis å si at det er fritt frem eller at man gjør vurderinger i etterkant etter innfallsmetoden. Begge deler er etter mitt syn uakseptabelt, vi må ha et kriterie som sier hva som er uakseptabel kjøring man kan forholde seg til uten å først kjøre ned noen. I mangel på bedre innspill tenker jeg det er best om vi forholder oss til trafikkreglene slik de står, da de gir et helt klart kriterie for hva som er akseptabel fart. Jeg går ut fra at i den ene saken som ikke betyr så mye i seg selv, valgte politijuristene å akseptere tingrettens dom som den korrekte. ALT må ikke ankes til høyesterett.
Du tror de endret mening av at to lekdommere og en fagdommer var uenig med de? Jeg synes det er temmelig usannsynlig, langt mer sannsynlig at aktoratet ikke hadde resurser til å fortsette oppfølging av denne saken. Når du svarer til mitt innlegg at "Jeg synes det er en helt forkastelig holdning å betrakte det som akseptabelt å sette andre menneskers liv i fare" er det for meg overveiende sannsynlig at det er mine holdninger du snakker om, og ikke bare kommer med en generell betraktning, som også ville være en banal selvfølgelighet.
Nå jeg begynner med å si 'jeg synes' får du akseptere at det er min mening som fremstilles og ikke tolke deg frem til noe annet. Og hvor banalt er det egentlig? det burde være selvfølgelig, ja, men samtidig ser vi her at det reageres sterkt negativt på et krav om man må kunne stoppe for hindringer i veien som ikke har lys eller reflekser. Vi vet at ikke alle bruker refleks, vi vet at reflekser ikke alltid er effektive (I tilegg kan du ikke regne med at steinsprang, hull i veien, elg og andre dyr har refleks), At man må sette ned farten når man har dårlig sikt burde derfor ikke være kontroversiellt, men debatten her vitner om noe annet. Som sagt går det ikke an å kvantifisere hvor lite eller mye oversikt man skal/kan ha. Man må opptre på en forsvarlig måte, og det betyr en måte som ikke er til fare eller sjenanse for andre som opptrer med et minstemål av aktsomhet (for både seg selv og andre) selv. Dersom dine medtrafikanter utviser grov uaktsomhet, som fører til ulykker der du er involvert, kan du ikke nødvendigvis klandres for det.
Å gå "usynlig" langs en mørk landevei i regnet kan være slik grov aktsomhet, og jeg tror altså at du sterkt undervurderer hvor vanskelig det er å få øye på fotgjengere uten refleks i slike situasjoner som jeg har beskrevet.
Jeg synes du lager kriterier for aktsomhet som både ikke har hold i lovverket slik det står, og som for meg fremstår som sterkt menneskefientlige. Lovverket stiller krav til bilføreren til å kunne se, og til å kunne stoppe. Bilføreren er den som har valgt å benytte et redskap som medfører eneginivåer som er dødelige og må forventes å ta det hele og fulle ansvaret for at kjøretøyet føres slik at det ikke er fare for andre. Det finnes ingen tilsvarende krav for at fotgjengere skal være synlige. Å gå er på langt nær en menneskerett, et minimumsmål for hvilken bevegelsesfrihet man skal ha uansett evner og vilje til å ta i bruk slike ting som reflekser. Ingen sier at det er spesiellt lurt å gå uten refleks, men ei heller er det forbundet med straff eller ansvarsfritak for andre. Det er derfor ikke fritt frem å kjøre slik at man risikerer å kjøre ned gående uten refleks.
|
|
|
[Re: sverreb]
16/12/2014 11:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Kan vi slutte med å gå rundt grøten nå. Mener du at du ikke ser forgjengere uten refleks i dårlige værmessige forhold mer eller mindre enn på 2m avstand. Hvis mer hvor mye mer. La oss f.eks ta utgangspunkt i våt asfalt og regn.
Jeg sa jo at det kommer an på. Masse som spiller inn. Jeg sa også at det KAN være mulig at en slik fotgjenger ikke blir sett før på kloss hold, så ja, det kan være mulig, og det har ikke noe med mitt syn, min aktpågivenhet i trafikken eller min vurderingsevne å gjøre. "Gå rundt grøten"? Det finnes ikke entydige fasitsvar på absolutt alt. Men ja... "Vi" kan slutte å gå rundt grøten, for jeg er ferdig med å svare på dine gjentatte spørsmål. Jeg føler jeg har svart deg både utfyllende og tilfredsstillende, så da må du bare innfinne deg med det. Hva min vurdering angår, så minner jeg på at det er ikke jeg som hevder at det er greit å kjøre raskere enn slik at man kan stoppe på oversiktlig vei.
Nei, men jeg synes det virker som du innbiller deg at du har bedre oversikt enn du har, som er minst like uheldig. Bilistens ansvar er tydelig nedskrevet i lovverket, jeg kan ikke finne noe tilsvarende for fotgjengerne, og jeg minner på at vi her snakker om ansvar, ikke risikoanalyse. Hva vanskeligheten angår, hvor vanskelig er det egentlig å sette ned farten?
Det er du som snakker om (juridisk) ansvar. Jeg sier det er livsfarlig å gå i mørket uten refleks, og jeg antar at fotgjengere flest ikke ønsker å dø heller enn å gjøre seg synlig, fordi reglene sier at bilistene har ansvaret. Å unnlate å sette kriterier for akseptabel opptreden er i praksis å si at det er fritt frem eller at man gjør vurderinger i etterkant etter innfallsmetoden. Begge deler er etter mitt syn uakseptabelt, vi må ha et kriterie som sier hva som er uakseptabel kjøring man kan forholde seg til uten å først kjøre ned noen.
Har jeg sagt man skal gjøre det? Jeg sier at det brukes skjønn, og at lovens bokstav tolkes iht. Lovgivers intensjon, av den utøvende makt. Nøkkelordet her er "tolkes". Nå jeg begynner med å si 'jeg synes' får du akseptere at det er min mening som fremstilles og ikke tolke deg frem til noe annet.
Jeg har da ikke sagt at det ikke bare var din mening, men at det er pussig at du kan mene at mine holdninger er forkastelige, men når jeg mener at dine er moralistiske, er det et personangrep. (Og å sutre om personangrep og hersketeknikker er noe av det dummeste jeg vet om i diskusjoner.) samtidig ser vi her at det reageres sterkt negativt på et krav om man må kunne stoppe for hindringer i veien som ikke har lys eller reflekser. Gjør det? Det reageres sterkt på at du ikke forstår at det ikke er praktisk mulig å alltid ha oversikt over alle mørkkledde fotgjengere uten refleks som kanskje kan komme langs veien. Hvis man skullle ha det, måtte man f.eks. kjøre over hele Hardangervidda i maks 10-15 Km/t vinterstid. Jeg synes du lager kriterier for aktsomhet som både ikke har hold i lovverket slik det står, og som for meg fremstår som sterkt menneskefientlige.
Menneskefiendtlige? Herregud, mann! Nå må du gi deg. Lovverket stiller krav til bilføreren til å kunne se, og til å kunne stoppe. Bilføreren er den som har valgt å benytte et redskap som medfører eneginivåer som er dødelige og må forventes å ta det hele og fulle ansvaret for at kjøretøyet føres slik at det ikke er fare for andre. Det finnes ingen tilsvarende krav for at fotgjengere skal være synlige.
Hvis noe ikke er påbudt ved lov, betyr det ikke at det ikke er fornuftig likevel. Jeg har vel aldri sagt at ikke bilførere skal vise hensyn og være aktsomme. Å gå er på langt nær en menneskerett, et minimumsmål for hvilken bevegelsesfrihet man skal ha uansett evner og vilje til å ta i bruk slike ting som reflekser. Ingen sier at det er spesiellt lurt å gå uten refleks, men ei heller er det forbundet med straff eller ansvarsfritak for andre. Det er derfor ikke fritt frem å kjøre slik at man risikerer å kjøre ned gående uten refleks.
Nei, det er ikke fritt frem, men som sagt er det ikke automatisk straffbart uaktsomt dersom man skulle være så uheldig å kjøre på noen som viser grov uaktsomhet i måten han ferdes på heller. Menneskefiendtlig? Synes ikke det. Det er nok ikke spesielt artig for stakkaren som kjører bilen heller i slike tilfeller.
|
|
|
16/12/2014 11:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Var det er svar til meg? Jeg bare lurte på om det fantes tall som underbygger at man ikke synes bedre om man bruker refleks? Ja. Er det noen som har påstått at man ikke synes bedre for førere av kjøretøy med lyskilder i mørket når man bruker refleks enn når man går uten? Her er en forsker som 'påstår' akkurat dette. http://www.newswire.no/art/9489Det var liten forskjell på om fotgjengerne hadde refleksvest eller hvite bomullsklær uten refleks.http://www.bicyclent.org.au/reflective-bands-safer-at-night/
|
|
|
[Re: Tange]
16/12/2014 11:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nå reflekterer hvite bommullsklær fremdeles mye lys, da. Prøv våte, svarte regndresser i tåke og regn. 
|
|
|
16/12/2014 11:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis du leser linkene så skjønner du hvorfor jeg skrev -'påstår' -og ikke -påstår-.
|
|
|
[Re: fredriks]
16/12/2014 12:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men om det stämmer så klarar du ju inte att stoppa för en fotjengare utan reflexer på en 80 vei på torrasfalt när du kör med halvljus. Enligt uträkningarna som visas på fölgande sida https://www.trafikkvideo.no/nettsted/utregning-av-bremselengde-reaksjonslengde-og-stopplengdeså behöver man köra under 52 km/h på perfekt asfalt för att stoppa innan 25 m som verkar vara så långt ifrån man ser en fotgjengare utan reflex. Om det är isföre och man har piggdekk så är max hastighet 32 km/h. Om vädret är dårligt och sikten är dårlig blir självklart max hastighet mycket lägre. När jag kört i mörkret på 80 veier är det är det iallafall ingen som jag har sett som saktar ned till under 50 km/h i timmen när de får möte vilket enligt beräkningarna är nödvändigt. Om man kör i 80 så hinner man knapp reagera innan man kör in i personen. Senest idag kjørte jeg under 40 km/t og for noen uker siden kjørte jeg 0 km/t på 80-vei fordi forholdene tilsa det. Ellers ser jeg at Stein utførlig har forklart en del om å avpasse farten etter forhold.
|
|
|
16/12/2014 12:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var det er svar til meg? Jeg bare lurte på om det fantes tall som underbygger at man ikke synes bedre om man bruker refleks? Ja. Er det noen som har påstått at man ikke synes bedre for førere av kjøretøy med lyskilder i mørket når man bruker refleks enn når man går uten? Her er en forsker som 'påstår' akkurat dette. http://www.newswire.no/art/9489Det var liten forskjell på om fotgjengerne hadde refleksvest eller hvite bomullsklær uten refleks.http://www.bicyclent.org.au/reflective-bands-safer-at-night/ Kan nesten virke som om synet til bilførerne er et stort problem. Burde det vært strengere krav til bruk av briller i bil?
|
|
|
16/12/2014 12:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Kan nesten virke som om synet til bilførerne er et stort problem. Burde det vært strengere krav til bruk av briller i bil?
Kravene er der allerede.
|
|
|
16/12/2014 12:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men om det stämmer så klarar du ju inte att stoppa för en fotjengare utan reflexer på en 80 vei på torrasfalt när du kör med halvljus. Enligt uträkningarna som visas på fölgande sida https://www.trafikkvideo.no/nettsted/utregning-av-bremselengde-reaksjonslengde-og-stopplengdeså behöver man köra under 52 km/h på perfekt asfalt för att stoppa innan 25 m som verkar vara så långt ifrån man ser en fotgjengare utan reflex. Om det är isföre och man har piggdekk så är max hastighet 32 km/h. Om vädret är dårligt och sikten är dårlig blir självklart max hastighet mycket lägre. När jag kört i mörkret på 80 veier är det är det iallafall ingen som jag har sett som saktar ned till under 50 km/h i timmen när de får möte vilket enligt beräkningarna är nödvändigt. Om man kör i 80 så hinner man knapp reagera innan man kör in i personen. Senest idag kjørte jeg under 40 km/t og for noen uker siden kjørte jeg 0 km/t på 80-vei fordi forholdene tilsa det. Ellers ser jeg at Stein utførlig har forklart en del om å avpasse farten etter forhold. Har du kjørt i kø?
|
|
|
16/12/2014 12:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan nesten virke som om synet til bilførerne er et stort problem. Burde det vært strengere krav til bruk av briller i bil?
Kravene er der allerede. Det vet jeg. Tenkte bare at det sikkert er mange der ute som "ikke" har dårlig syn. Tenkte i de baner at man kanskje burde teste synet obligatorisk hvert 2. år eller noe.
|
|
|
16/12/2014 12:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Slike rutiner er også på plass for eldre sjåfører. ...Hvor bra de fungerer/håndheves er nok heller saken.
|
|
|
16/12/2014 13:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men om det stämmer så klarar du ju inte att stoppa för en fotjengare utan reflexer på en 80 vei på torrasfalt när du kör med halvljus. Enligt uträkningarna som visas på fölgande sida https://www.trafikkvideo.no/nettsted/utregning-av-bremselengde-reaksjonslengde-og-stopplengdeså behöver man köra under 52 km/h på perfekt asfalt för att stoppa innan 25 m som verkar vara så långt ifrån man ser en fotgjengare utan reflex. Om det är isföre och man har piggdekk så är max hastighet 32 km/h. Om vädret är dårligt och sikten är dårlig blir självklart max hastighet mycket lägre. När jag kört i mörkret på 80 veier är det är det iallafall ingen som jag har sett som saktar ned till under 50 km/h i timmen när de får möte vilket enligt beräkningarna är nödvändigt. Om man kör i 80 så hinner man knapp reagera innan man kör in i personen. Senest idag kjørte jeg under 40 km/t og for noen uker siden kjørte jeg 0 km/t på 80-vei fordi forholdene tilsa det. Ellers ser jeg at Stein utførlig har forklart en del om å avpasse farten etter forhold. Jag har inga problem med att förstå att man ska avpassa farten efter förhold men jag är skeptisk till att folk faktiskt gör det och då inkluderar jag också dig och sverreb. Sverreb tycker jag verkar ha en överdriven tilltro till hur mycket han ser och hur snabbt han kan stanna. Det är ju möjligt att vi alla i denna tråden kör på exakt samma sätt och ser hindringar lika tidigt men att det är så att några tror att de har perfekt kontrol medans andra tror att de skulle ha problem i en del rätt osansynliga situationer.
|
|
|
16/12/2014 13:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Slike rutiner er også på plass for eldre sjåfører. ...Hvor bra de fungerer/håndheves er nok heller saken. Jeg vet, men mange begynner å bruke briller i 30 årene. Kanskje man burde gjøre noe med regelverket samt håndhevelsen av det?
|
|
|
16/12/2014 13:32
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hva min vurdering angår, så minner jeg på at det er ikke jeg som hevder at det er greit å kjøre raskere enn slik at man kan stoppe på oversiktlig vei.
Nei, men jeg synes det virker som du innbiller deg at du har bedre oversikt enn du har, som er minst like uheldig. Vel hvis du mener at du ikke kan se mer enn 2-8m foran deg i veien (Stoppavstand på vintervei i 15km/t er 7.5m), så får vi enes om å være uenige. Selv i temmelig uspiselige forhold ser jeg lengre Ikke at det ikke finnes forhold som kan redusere sikten så mye, men vanlig er det ikke, og jeg velger helst å ikke kjøre når det er slik, eller kjører i lav nok fart hvis jeg absolutt må. Vi snakker her om tett snøføyke, 15-20mm++ nedbør/time etc, litt mer enn våt asfalt og regn. (Understreker igjen at dette handler om å ha oversikt over veien, ikke hva som kan komme inn på veien, det er en separat vurdering, som stedvis krever vesentlige hastighetsreduksjoner) Det er du som snakker om (juridisk) ansvar. Jeg sier det er livsfarlig å gå i mørket uten refleks, og jeg antar at fotgjengere flest ikke ønsker å dø heller enn å gjøre seg synlig, fordi reglene sier at bilistene har ansvaret.
Jeg har hele tiden vært klar på at jeg har snakket om ansvar. Det er imidlertid uklart hvilket ansvar du mener bilførerne faktisk har. Nå jeg begynner med å si 'jeg synes' får du akseptere at det er min mening som fremstilles og ikke tolke deg frem til noe annet.
Jeg har da ikke sagt at det ikke bare var din mening, men at det er pussig at du kan mene at mine holdninger er forkastelige, men når jeg mener at dine er moralistiske, er det et personangrep. (Og å sutre om personangrep og hersketeknikker er noe av det dummeste jeg vet om i diskusjoner.) Nå må det snart synke inn at jeg ikke mener noe som helst om dine holdninger. Hvis du ikke vil bli konfrontert med bruk av personangrep og andre usakligheter anbefaler jeg at du lar være å benytte deg av de. Menneskefiendtlige? Herregud, mann! Nå må du gi deg.
Å dytte ansvaret for å unngå fare fra den som forårsaker faren til en annen part er etter mitt syn menneskefientlig. Jeg merker meg at du ikke har annet en innholdsløse, usaklige tilsvar å komme med her. Hvis noe ikke er påbudt ved lov, betyr det ikke at det ikke er fornuftig likevel. Jeg har vel aldri sagt at ikke bilførere skal vise hensyn og være aktsomme.
Når du sier: Dersom dine medtrafikanter utviser grov uaktsomhet, som fører til ulykker der du er involvert, kan du ikke nødvendigvis klandres for det.
Å gå "usynlig" langs en mørk landevei i regnet kan være slik grov aktsomhet, og jeg tror altså at du sterkt undervurderer hvor vanskelig det er å få øye på fotgjengere uten refleks i slike situasjoner som jeg har beskrevet. Så sier du i praksis at bilfører ikke trenger å vise aktsomhet ovenfor som faller innunder din (ufullstendige) definisjon av grov uaktsom gåing. Uten ansvar følger det jo at det i praksis ikke er noen aktsomhetskrav. Så nei, du sier ikke at man ikke skal være aktsom generellt sett, men du konstruerer opp fritak.
|
|
|
16/12/2014 13:41
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Sverreb tycker jag verkar ha en överdriven tilltro till hur mycket han ser och hur snabbt han kan stanna.
Min erfaring samenfaller med det trygg trafikk sier, med nærlys kan man se hindringer ca 25-30m lengre fremme i mørket. Noe mindre blir det naturligvis i regn, men vi kommer ikke ned i 2m som kravet om å holde gangfart tilsier. Stoppdistanse på våt asfalt i 40km/t er ca 22-26m Uansett om jeg har rett eller tar feil i dette, hvis du mener du har mindre sikt enn dette er den eneste mulige konklusjonen at farten må enda lengre ned. At man har dårlig sikt kan på ingen måte brukes som noen unnskyldning for å kjøre raskere enn at man kan stoppe på oversiktlig strekning.
Redigert av sverreb; 16/12/2014 13:46.
|
|
|
16/12/2014 13:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vel hvis du mener at du ikke kan se mer enn 2-8m foran deg i veien (Stoppavstand på vintervei i 15km/t er 7.5m), så får vi enes om å være uenige. Selv i temmelig uspiselige forhold ser jeg lengre Ikke at det ikke finnes forhold som kan redusere sikten så mye, men vanlig er det ikke, og jeg velger helst å ikke kjøre når det er slik, eller kjører i lav nok fart hvis jeg absolutt må. Vi snakker her om tett snøføyke, 15-20mm++ nedbør/time etc, litt mer enn våt asfalt og regn. (Understreker igjen at dette handler om å ha oversikt over veien, ikke hva som kan komme inn på veien, det er en separat vurdering, som stedvis krever vesentlige hastighetsreduksjoner)
Selvsagt ser jeg lengre enn det, selv i mørket, men er det regn og mørke, KAN det være veldig vanskelig å få øye på et menneske som "går i ett" med buskaset i veikanten. Jeg har hele tiden vært klar på at jeg har snakket om ansvar. Det er imidlertid uklart hvilket ansvar du mener bilførerne faktisk har.
Vel, det er ikke mer jeg kan si for å forklare det. Nå må det snart synke inn at jeg ikke mener noe som helst om dine holdninger.
Du skrev jo i klartekst at det jeg skrev var "en forkastelig holdning", men jeg foreskår at vi lar den ligge. Det fører ikke til noenting. Å dytte ansvaret for å unngå fare fra den som forårsaker faren til en annen part er etter mitt syn menneskefientlig. Jeg merker meg at du ikke har annet en innholdsløse, usaklige tilsvar å komme med her.
Jeg gjør jo ikke det. Jeg sier at når man vet hvor vanskelig det er å se fotgjengere i dårlige forhold, må de også ta ansvar for å gjøre sin ferdsel i trafikken tryggere. Det er ikke på noen måte det samme som at bilister ikke har ansvar. Det er ikke overraskende at du ser argumentene mine for innholdsløse. Fra mitt ståsted er det nemlig kul umulig å forklare deg dette. Når du sier: Dersom dine medtrafikanter utviser grov uaktsomhet, som fører til ulykker der du er involvert, kan du ikke nødvendigvis klandres for det.
Å gå "usynlig" langs en mørk landevei i regnet kan være slik grov aktsomhet, og jeg tror altså at du sterkt undervurderer hvor vanskelig det er å få øye på fotgjengere uten refleks i slike situasjoner som jeg har beskrevet. Så sier du i praksis at bilfører ikke trenger å vise aktsomhet ovenfor som faller innunder din (ufullstendige) definisjon av grov uaktsom gåing. Uten ansvar følger det jo at det i praksis ikke er noen aktsomhetskrav. Så nei, du sier ikke at man ikke skal være aktsom generellt sett, men du konstruerer opp fritak. Det er ikke jeg som konstruerer noe. Dette er normal rettspraksis, selv om det legges så mye ansvar på bilføreren at det skal veldig mye til. Dessuten så er det selvsagt krav til aktsomhet, men dette vurderes fra gang til gang, og det vurderes om tilstrekkelig aktsomhet ble vist iht en tolkning av lovteksten. Uansett kan det være det samme hvem som juridisk sett handler mest galt. Essensen er at det mange steder er farlig å gå langs veien i mørke og dårlige værforhold uten refleks eller andre tiltak for å synes, nesten uansettg hvor forsiktig bilførere kjører. Og spesielt hvis bilister ikke kjører forsiktig nok. Da er det i alles interesse å bruke refleks som fotgjenger, og jeg skjønner ikke de som tør gå i mørket uten. ...Og nei, jeg er ikke bare bilist. Jeg går langs veien sikkert en time eller kanskje to hver dag, i all slags vær og lysforhold.
|
|
|
16/12/2014 13:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min erfaring samenfaller med det trygg trafikk sier, med nærlys kan man se hindringer ca 25-30m lengre fremme i mørket. Noe mindre blir det naturligvis i regn, men vi kommer ikke ned i 2m som kravet om å holde gangfart tilsier.
Vem diskuterar du med? Jag har inte skrivit något om 2 meter eller gångfart. Jag jar ju också flera gånger använt mig av dessa 25-30 metrnarna i mina inlägg, Uansett om jeg har rett eller tar feil i dette, hvis du mener du har mindre sikt enn dette er den eneste mulige konklusjonen at farten må enda lengre ned.
Vem diskuterer du med? At man har dårlig sikt kan på ingen måte brukes som noen unnskyldning for å kjøre raskere enn at man kan stoppe på oversiktlig strekning.
Det har ju iallafall visats till en dom som sier något annat. Jag tror fremdeles samma sak som jag skrev över. Det som du valde att svara på utan att svara på det. Jag tror att du har en överdriven tilltro till hur mycker du ser och hur snabbt du kan stanna. Jag tror det för att jag inte tror att du kör 40-50 km/h på en 80 vei när du har möte och i en hel del andra situationer. Hur kan du vara så säker på att du klarar att stoppa tillräkligt raskt? Det är lätt att vara moraliserande mot andras holdningar och erfarenheter när man sitter på en höghäst och tror att man kör säkrare än vad man kanske gör.
Redigert av fredriks; 16/12/2014 14:21.
|
|
|
16/12/2014 14:17
|
Dan
More than words
|
More than words
Brannfakkel 1: Jeg ser ikke en dritt i mørker og regn hvis jeg samtidig møter noen med litt feiljusterte lys. Ikke en gang to meter. Likevel stopper jeg ikke hver gang jeg møter en bil under slike forhold. Jeg prøver å se langt nok før møtet og huske hva som eventuelt var der, slik at jeg kan gjennomføre møtet og være noenlunde trygg på at jeg ikke kjører ned noen. Og hvis det trengs slakker jeg litt, slik at møtet skal foregå på et punkt jeg føler jeg har kontroll på.
Brannfakkel 2: Dere gjør akkurat det samme som meg, uansett hva dere føler for å innrømme på internet.
Jeg blir mer skremt av bilister som ikke evner å se sine begrensninger enn av dem som innser og innrømmer at det er umulig å kjøre med 100% kontroll på omgivelsene i mørker og dårlig vær.
|
|
|
[Re: Dan]
16/12/2014 14:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg blir mer skremt av bilister som ikke evner å se sine begrensninger enn av dem som innser og innrømmer at det er umulig å kjøre med 100% kontroll på omgivelsene i mørker og dårlig vær.
Enig.
|
|
|
[Re: Dan]
16/12/2014 14:39
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Brannfakkel 1: Jeg ser ikke en dritt i mørker og regn hvis jeg samtidig møter noen med litt feiljusterte lys. Ikke en gang to meter. Likevel stopper jeg ikke hver gang jeg møter en bil under slike forhold. Jeg prøver å se langt nok før møtet og huske hva som eventuelt var der, slik at jeg kan gjennomføre møtet og være noenlunde trygg på at jeg ikke kjører ned noen. Og hvis det trengs slakker jeg litt, slik at møtet skal foregå på et punkt jeg føler jeg har kontroll på.
Brannfakkel 2: Dere gjør akkurat det samme som meg, uansett hva dere føler for å innrømme på internet.
Jeg blir mer skremt av bilister som ikke evner å se sine begrensninger enn av dem som innser og innrømmer at det er umulig å kjøre med 100% kontroll på omgivelsene i mørker og dårlig vær. Det er ikke noen brannfakkel. Mangel på selvinnsikt, bør være det. Senest forrige kvelden, på mørk og ubelyst vei. fikk vi et bevis på det. Det kommer biler i mot hele tiden og siden det er glatt ligger jeg i ca 30-40 km/t i 60-sone. Mot meg på siden av veien kommer en mørkledd fotgjenger. Helt tilfeldig ser jeg en liten bevegelse foran. Jeg sier til ungene i bilen at vi møter en fotgjenger og ber de si ifra når de ser fotgjengeren. Alle roper til samtidig. fotgjengeren er da ca 1 meter foran bilen.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
16/12/2014 15:44
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jag tror att du har en överdriven tilltro till hur mycker du ser och hur snabbt du kan stanna. Jag tror det för att jag inte tror att du kör 40-50 km/h på en 80 vei när du har möte och i en hel del andra situationer.
Dette har vi alt gått gjennom. Jeg bruker fjernlysene. Alle situasjonene hvor fjernlysene må blendes ned har vi alt gått over.
|
|
|
16/12/2014 15:59
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg gjør jo ikke det. Jeg sier at når man vet hvor vanskelig det er å se fotgjengere i dårlige forhold, må de også ta ansvar for å gjøre sin ferdsel i trafikken tryggere. Det er ikke på noen måte det samme som at bilister ikke har ansvar. Det er ikke overraskende at du ser argumentene mine for innholdsløse. Fra mitt ståsted er det nemlig kul umulig å forklare deg dette.
Det er fornuftig, og kanskje t.o.m. moralsk å ta ansvar for eget liv og helbred ved å bruke refleks. Dette stiller jeg ingen spørsmål ved. Det jeg synes er betenkelig er at man skal regne det å komme ut for en fotgjenger uten refleks som noe som fritar for ansvar. Vi må kunne skille mellom ansvaret fotgjengeren har for seg selv og ansvaret bilføreren har ovenfor fotgjengeren. At fotgjengeren ikke nødvendigvis gjør alt han burde gjøre for å beskytte seg selv fritar på ingen måte bilisten fra ansvar. M.a.o. de kjørende må overholde kravet om å kunne stoppe på oversiktlig strekning. Det er ikke jeg som konstruerer noe. Dette er normal rettspraksis,
Kan du vise til saker (Helst ikke bare tingrettsdommer) hvor noen er blitt frikjent for å kjøre på en gående langs veien fordi vedkomne ikke brukte refleks (Altså ikke en som kommer inn fra siden av veien, siden det tar inn en annen del av loven*) *) En skal kunne stoppe på oversiktlig vegstrekning (I.e. for absolutt alle hindringer som er I veien), men er ellers begrenset til å kun skulle kunne stoppe for påregnelige hindringer
Redigert av sverreb; 16/12/2014 16:07.
|
|
|
16/12/2014 16:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja du har gjort det men jag är oenig i flera av dina argument.
Jag lurer lite på hur du kan vara så säker på att du förstår diverse situationer korrekt. Har du kommit i så många situationer där du måste bremse ned till stillastående före en hindring så att du har ett tillräkligt stort empiriskt underlag för att veta att du har en korrekt förståelse av vad som är korrekt hastighet?
|
|
|
16/12/2014 16:06
|
Rukus
Avhengig
|
Avhengig
Kan ikke kjøre så mye bil du sverreb.... Høres ut som en teoretiker....
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
|
|
|
|
|