Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: knut77]
#1975225
22/06/2015 07:54
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29
arildstoteles
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29 |
Jeg bruker adapter om 32t n/w krankdrev montert på innsiden av adapteret. Interessant. Eg har standard 46-tenners krankdrev og 11-34-kassett, men får no ein spektakulært bratt bakke heim frå jobb. Kjedelinja no er grei nok, men krankdrevet bør ikkje flyttast lengre ut mot høgre. Korleis har du løyst dette? Bør vel ha 32/34/36-tenner framme. Beklager kabelrotet på biletet. 
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: arildstoteles]
#1975281
22/06/2015 09:12
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Interessant. Eg har standard 46-tenners krankdrev og 11-34-kassett, men får no ein spektakulært bratt bakke heim frå jobb. Kjedelinja no er grei nok, men krankdrevet bør ikkje flyttast lengre ut mot høgre. Korleis har du løyst dette? Bør vel ha 32/34/36-tenner framme. Skal du sykle opp til Landås fra Paradis kanskje? (: Om du ser på siste bildet i denne annonsen så ser du adapteret www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57568654Som du ser er det mulig å montere 2 drev på dette adapteret. Hvis du har 68mm krankhus og har krankdrev på innsiden av adapteret tror jeg kjedelinjen blir brukbar i det letteste giret. Hør evt med han som selger dette for å være sikker. Med 30t krankdrev vil nok kjedet kræsje med adapteret. Men med litt filing så kan det kanskje løses. Velger du 30t vil jeg nok sett på muligheten for å bruke 2 drev fremme. Kommer du opp i 34t får du kanskje tunge nok gir til å greie deg med ett drev, om det ikke blir for tungt da.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: knut77]
#1975418
22/06/2015 13:03
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29
arildstoteles
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29 |
Skal du sykle opp til Landås fra Paradis kanskje? (:
Lokalkjent? :-) Nesten, skal sykle frå Haukeland til Montana, med sykkelvogn (om det går) - i følge Strava 22% i brattaste parti, totalt 105 høgdemeter på 900 meter oppover. Strava-segment Eg hadde håpa å klare meg med eit drev framme, visste ikkje at det var mogleg med fleire på Bafang. Kan hende eg skal høyre med Fjuk om han har noko adapter liggande. Fann denne 38-tann-saken på ebay no, men kjedelinja blir vel enno dårlegare med denne(?) http://www.ebay.com/itm/Bafang-BBS01-BBS...-/251999767035?
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1975426
22/06/2015 13:11
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
De adapterene der gir dårlig kjedelinje. 46-34 er tungt for Bafangen i 22% stigning. Den bør ligge på minst 60 rpm og der havner den nok under 40 med mindre du tråkker på. Men det er vel ikk 22% så lenge? Snittet på bakken blir jo bare halvparten, og da er 46-34 fint.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Tor Arne]
#1975434
22/06/2015 13:23
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29
arildstoteles
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29 |
De adapterene der gir dårlig kjedelinje. Det var det eg frykta. Eg har sykla opp med bafangen slik den er no, med boost-knappen går det akkurat greit nok. Eg har ikkje prøvd med sykkelvogn, og trur det kan bli litt i tyngste laget. Er det nokon som sel adapter eller drev som gir betre kjedelinje? ..kan alltids vurdere å bli sterkare i beina, men det er siste utveg ;-)
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: arildstoteles]
#1975452
22/06/2015 13:59
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Studerte i Bergen for 10+ år siden og sykla over Landås noen ganger med landeveisykkel. Har aldri vært borti den bakken der. Det høres ut som du greier deg med et krankdrev i området 34-38t da ja. Hadde forsøkt med ett drev før jeg evt vurderte to drev på kranken. Godt mulig du kan bruke det du linker til på ebay, men det spørs om det blir noe billigere enn å handle i Norge. Om det du har funnet på ebay skal fungere så må drevet monteres på innsiden av adaptere, mulig du må snu drevet på adapteret. Jeg bruker et Race Face Narrow Wide 32t på innsiden av adapteret, denne typen drev er litt tykkere enn et standard drev og jeg må space ut adapteret med M6-skiver for at drevet ikke skal subbe i motoren. Men kjedelinjen blir ikke spesielt bra. Jeg har beskrevet min løsning litt tidligere i denne tråden ( http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1975418#Post1974632). Godt mulig du må gjøre noe tilsvarende. Enten unngå å bruke det letteste drevet på kassetten din, som jeg antar er 9-delt, eller bygge om til 10-delt drivverk og gjøre som jeg har gjort.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: knut77]
#1975739
23/06/2015 08:20
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29
arildstoteles
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 29 |
Takk for utfyllande svar, kan godt hende eg ender på noko liknande. Kan godt handle i Norge, men veit ikkje om andre plassar enn Fjuk - skal høyre med han no. BTW: Birkelundsbakken (som du sykla over) er berykta, eg har kun sykla der med racer, var glad eg hadde kompaktkrank då!
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1979702
03/07/2015 09:27
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199 |
I snart ett år har vi syklet glad og fornøyd med denne elektrifiserte Big Dummyen. Bortsett fra å skifte mellom vinter og sommerdekk har, lading og litt vaks og olje, har vi ikke gjort noe med den. I går, på vei hjem fra jobb og barnehage stoppet derimot motoren tvert i siste motbakke, og det luktet svidd. Jeg slo av motoren og syklet hjem for egen kraft. Vel hjemme kjenner jeg at motoren er veldig varm. I dag er den død. Displayet er normalt, batteriet er ladet, og motoren er kjølt ned. Kjøpte motor og batteri rett fra Folkerepublikkenkina, så mine rettigheter som forbruker er vel begrenset. Har undersøkt litt på nett, og det ser ut som mine options er: -kjøpe ny kontroller til ca 1000kr, men da er det en mulighet for at displayet ikke virker. Dette advarer både importør, og produsent mot. -kjøpe ny motor til ca 6000kr, det blir en stiv vedlikeholdskostnad hvis man må bytte motor en gang i året. -vikle kobbertråd selv. Det er vel ikke umulig, men det ligger utenfor min kompetanse. -Få noen til å reparere motoren, men hvem gjør manuelt arbeid i Noreg i disse bruk-og-kast tider? Noen som har vært borti lignende? Hjelp og tips mottaes med takk!
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: DavidS]
#1979755
03/07/2015 11:06
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Min tusler og går fortsatt etter litt over et år. Bank i bordet.
Å vikle tror jeg du skal glemme. Det hadde jeg ikke giddi å prøve på siden viklingene er på utsiden av motoren. Jeg har viklet mange motorer selv og det er vanskelig nok med åpen og enkel stator.
Fjuk har fått inn nye kontrollere nå som han foreslo for min motor tidligere. Du har jo angrerett om den ikke passer. Bare vær sikker på at det faktisk er kontrolleren som har brent først.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1980375
05/07/2015 19:43
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339 |
Da har jeg gått til anskaffelse av en Bafang BBS01, 15A, og kan bare bekrefte at komboen Bafang og Rohloff er gulle godt.  Jeg hadde 12kkr i ferielomma, og tenkte å handle i norsk nettbutikk, men med 5 ukers leveringstid, så bestilte jeg fra Kina. Motor og batteri ble levert på døra etter en uke, og de 6kkr jeg sparte er mer enn halvveis til et Rohloff-nav. I den grad kjedelinja er et problem, så burde jeg fått krankklinga 3-4mm lenger ut, siden navet har kjedelinje på 54mm. Det er ikke noe problem med å holde en grei kadanse på laveste gir med standardklingen på 44 tenner, og det girer uten problemer med nivå 2 på motoren, eller nivå 3 dersom man slipper opp litt. Jeg er litt skeptisk til lovligheten av "boost-funksjonen" (gasshåndtaket), siden den hverken krever at jeg tråkker eller har fartsbegrensning. Jeg løfta på bakhjulet, og da dro motoren hjulet opp i 56 km/h på høyeste effekt og utveksling. Kan dette programmeres om slik at denne funksjonen også følger reglene om at man må trå, og at motoren skal kuttes ved 25km/h? Slik det er nå, så er jeg skeptisk til å ha denne muligheten, selv om jeg bare benytter den under 25km/h og mens jeg trår.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1981179
07/07/2015 19:24
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199 |
Jippi! EM3ev leverer ny motor! Får vel tune ned toppgiret litt i framtiden, for de advarte mot at neste gang må jeg betale...
Bafang og Rohloff er super kombo. Boost funksjon er vel strengt talt ulovlig, men veldig kjekt når sykkelen er tunglasta og man skal starte. Om jeg husker riktig kan du stille diverse ved å trykke inn + og- knappen samtidig, blandt annet når motoren skal kutte.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: DavidS]
#1981182
07/07/2015 19:31
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Jeg tror ikke det går å begrense throttle til å kun fungere mens man tråkker med Kina-firmware. Jeg har programmeringskabel og software og har prøvd mye rart. Nå sykler jeg bare uten throttle tilkoblet. Fornøyd med det.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1981183
07/07/2015 19:37
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Eneste måten å få håndgassen lovlig på er å begrense dens toppfart til 6km/t. Da fungerer den som "walk assist". Må gjøres med programmeringskabel.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1981185
07/07/2015 19:40
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199 |
Walk assist har man jo uansett ved å holde inn + knappen såvidt jeg husker?
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1981192
07/07/2015 19:56
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Walk assist er for svak til å bruke mens man sitter på. Det er minusknappen man må holde inn.
Det laveste min BBS01-throttle kan programmeres til via PC-programmet er 15 km/t.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1981197
07/07/2015 20:22
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339 |
Så bra at det løste seg med motoren. Jeg har sett at jeg kan endre noen parametre via displayet, men ikke boost. Boost-funksjonen synes å omgå alle de begrensende funksjonene utenom bremsen. Jeg skal se om jeg kan få tak i eller lage en USB-kabel for å se om det er noe jeg kan programmere direkte på controlleren. Jeg vil i alle fall endre når trinn 1 og 2 kutter, for nå kutter de ved 8-9 og 17-18 km/h. Jeg ønsker ikke at de skal kutte motoren før 25 km/h, som trinn 3. Siden jeg har en kabel som jeg har brukt på en annen controller, så er det mulig jeg kan bruke den ved å lage en form for overgang til Bafang-pluggen. Ellers prøver jeg fortsatt å finne en god løsning på kjedelinja. Siden jeg har 13t bak, så er krankklinga 6mm for langt inn. Det er ikke et veldig stort problem, men det er heller ikke optimalt. Oi - mange nye kommentarer mens jeg skrev ...  Ser ut til at jeg får ta bort throttelen igjen da. Jeg synes det er greit å ha et oppsett som er innenfor regelverket.
Redigert av _Moe_; 07/07/2015 20:27.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1981575
08/07/2015 17:10
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 398
Strandis
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 398 |
Siden denne tråden er direkte på Bafang, så er mitt spm; hvor får en tak i Bafang utstyr for fatbike som ikke koster skjorta og dressen? Lurer på å få meg en slik til helårs-sykling nemlig...
2012 ibis mojo SLR 27,5 m/HDR bakramme 2015 Ibis Mojo HD3 2016 Cube Nutrail Hybrid
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1988856
30/07/2015 12:55
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727 |
Er det kun Fjuk`en her hjemme som har "ny og forbedret Bafang " ?
Han er tom, har vært tom lenge, og levering på nye er antydet " en gang i august ". jeg er handlesugen, da og vil gjerne komme i gang med konverteringen.....
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Initium]
#1988901
30/07/2015 14:35
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Det er vel han som har fått laget motoren etter egne spesifikasjoner, etter hva jeg har forstått. Har ikke fått med meg at andre selger samme motoren.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Initium]
#1993286
10/08/2015 08:26
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 1,175
Finn
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 1,175 |
Er det kun Fjuk`en her hjemme som har "ny og forbedret Bafang " ?
Han er tom, har vært tom lenge, og levering på nye er antydet " en gang i august ". jeg er handlesugen, da og vil gjerne komme i gang med konverteringen..... Jeg hadde flaks og fikk kjøpt en motor Fjuk hadde fått i retur. Satte den på en Singlespeed jeg hadde med 26+ oppsett. 38/16 utveksling Gleder meg til å teste denne mere.... Går som ei kule  
No Brakes, No Freewheel, No Worries !! #13aka RAMMSTEIN
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1993705
10/08/2015 20:20
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Nice. Mange tror krankmotor kun er egnet på sykler med gir, men det er andre fordeler også. Sentralisert masse og lettere hjulskift for eksempel. Integrert kontroller er også fint for å holde det ryddig, og er vanskelig å få til med navmotor.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1997805
18/08/2015 19:28
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632 |
Jeg også vurdere å handle fra Fjuken, men er det en oppradert BBS02 han leverer?
Ser han levere 36v motorer, men jeg er litt usikker på om jeg burde velge 48v. Drar 2 barn i henger.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1997810
18/08/2015 19:34
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
Jeg valgte bevisst 48 volt fordi ca. 800w belastning er relativt hard belastning på batteriene. Dermed blir strømmen noe mindre kontra 36 volt, og dermed forventer jeg lengre levetid på batteripakken.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1997923
19/08/2015 05:58
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Både Fjuk sin 36 V BBS02 og 48 V-versjonen drar 25 A maks. På full belastning drar 48 V versjonen høyere effekt. 1200 W kontra 900 W elektrisk effekt.
Jeg utnytter min motor akkurat like mye med en 60 kg sykkel som med en 20 kg sykkel. Forskjellen er bare at det går saktere med en 60 kg sykkel. Det er viktig at motoren får gå på et høyt nok turtall, og ikke bremses til feks 40 rpm. 48 V-motoren tror jeg må gå på et høyere turtall enn 36 V motoren for å gå effektivt, med mindre de har forskjellige viklinger.
Redigert av Tor Arne; 19/08/2015 05:59.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Tor Arne]
#1998020
19/08/2015 07:38
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632 |
Både Fjuk sin 36 V BBS02 og 48 V-versjonen drar 25 A maks. På full belastning drar 48 V versjonen høyere effekt. 1200 W kontra 900 W elektrisk effekt.
Jeg utnytter min motor akkurat like mye med en 60 kg sykkel som med en 20 kg sykkel. Forskjellen er bare at det går saktere med en 60 kg sykkel. Det er viktig at motoren får gå på et høyt nok turtall, og ikke bremses til feks 40 rpm. 48 V-motoren tror jeg må gå på et høyere turtall enn 36 V motoren for å gå effektivt, med mindre de har forskjellige viklinger. Jeg også lurer på hva slags rpm/cadence som er optimalt for både 36v og 48v. Fjuken virker som en real kar med peiling på den han driver med, skulle ønske han kunne tilby 48v. Noen her som har prøvd både bafang 36v og 48v ? En på Finn.no som heter runegilhoff som selger 48v pakker, noen som har erfaring med han?
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1998110
19/08/2015 09:25
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Noen som har kjøpt 25A-kontrolleren til Fjuk og ettermontert på sin Kina-Bafang? Mener han sa det koster 1200 kr, men jeg lurer på om det er verdt det. Min BBS01/250 fra EM3EV går jo ganske bra som den gjør nå etter jeg har omprogrammert, men om Fjuk-kontrolleren gir motoren mer sprut i de bratteste bakkene, så er det jo en interessant oppgradering.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#1999702
22/08/2015 11:29
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174
Brafja
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174 |
Dama Har en bbs01 fra fjuk som er "stock" og den trekker henger med to barn helt greit med 44-34 utveksling. Men er redd for å brenne kontrollern som er av den gamle typen. Når bafang slipper den nye 750w 48w for 100mm bb vil jeg teste den og ryktene sier at kina-kontollerne har fått en overhaling både mtp firmware og innmat så de skal være pålitelige rett fra folkerepublikken. Spørsmålet er egentlig hva jeg kan gjøre i mellomtiden for å hindre at jeg brenner fjuk kontrollern (og helst får den til å gå litt bedre)?
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: Brafja]
#1999716
22/08/2015 12:45
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Dama Har en bbs01 fra fjuk som er "stock" og den trekker henger med to barn helt greit med 44-34 utveksling. Men er redd for å brenne kontrollern som er av den gamle typen. Når bafang slipper den nye 750w 48w for 100mm bb vil jeg teste den og ryktene sier at kina-kontollerne har fått en overhaling både mtp firmware og innmat så de skal være pålitelige rett fra folkerepublikken. Spørsmålet er egentlig hva jeg kan gjøre i mellomtiden for å hindre at jeg brenner fjuk kontrollern (og helst får den til å gå litt bedre)? Sørg for at motoren ikke bremses ned på lavt turtall. Da vil den ikke belastes mer enn en vanlig elsykkel, for motoren trekker det samme uansett. Det går bare litt saktere med tung sykkel.
|
|
|
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk
[Re: tron]
#2000719
24/08/2015 20:58
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632 |
Jeg får snart mitt bbs02 48v kit, har dere noen råd/erfaringer som er greit å vite?
Trenger jeg å omprogramere? hva burde jeg endre på? Utveksling?
|
|
|
|
|