Begynte å sykle Nedre bringebæra ikveld på stisykkel. Stort sett greitt men måtte tilslutt gi opp pga for dårleg spor bortover i retning mot Blåbærstien.Så vi sykla opp skiløypa (Åengløypa på kartet) til Geitfjellet. Gikk fint, men å sykle skiløype er kjedlige greier
Nedover til Våttåkammen var det tut&kjør, enkelte glatte parti. Nedover frå Våttåkammen til Ila via Pisken kan du ikkje ha nok piggar i dekka!
I dag hadde en to personer på feitsykkel ødelagt vårløypa igjen. Det er trist, for det er enste for lite snø til at løypene kan preppes. HVORFOR sykler folk i løypene?? Er ikke feithjula feita nok eller er rytteren for feit? Hvis det ikke er sykkelføre, ta heller ski
I dag hadde en to personer på feitsykkel ødelagt vårløypa igjen. Det er trist, for det er enste for lite snø til at løypene kan preppes. HVORFOR sykler folk i løypene?? Er ikke feithjula feita nok eller er rytteren for feit? Hvis det ikke er sykkelføre, ta heller ski
På hvilken måte er Vårløypa ødelagt? Jeg gikk fra Elgsethytta innover på joggeplanker søndag og det slo meg at den hadde vært mye bedre på tjukksykkel eller til nød fjellski. Hvordan ødelegger man en upreppa løype som ikke har skispor?
Nei - det er ikke jeg som har syklet den.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Man ødelegger skisporet ved å sykle i skisporet. Hvorfor ikke sykle ved siden av?
Så det er skispor som i trikkeskinner og noen har syklet over dem? Eller ser du at noen har syklet og definerer dermed løypa som ødelagt. Veldig fint om du kan opplyse oss litt mer presist. Jeg planlegger en tur ut nå og det skader ikke med litt økt innsikt i planleggingen.
Prøver å ta det grundig, tar alle spørsmål i beste mening!
Det var skispor som når ca ti personer har gått på ski og laget spor, ski lager spor i snøen, dette kalles skispor.
En syklist har syklet frem og tilbake, eller to stk. etter hverandre i dette skisporet. Feite dekk passer ikke i skisporet og snøen er ganske løs. Noen steder er da skisporet ikke lengre et skispor, men et sykkelspor som vingler litt hit og dit.
Marka er for alle selvsagt. Man kan gå og sykle hvor man vil, men det burde være unødvendig å sykle i skispor. Er det vanskelg å la være?
Det var skispor som når ca ti personer har gått på ski og laget spor, ski lager spor i snøen, dette kalles skispor.
En syklist har syklet frem og tilbake, eller to stk. etter hverandre i dette skisporet. Feite dekk passer ikke i skisporet og snøen er ganske løs. Noen steder er da skisporet ikke lengre et skispor, men et sykkelspor som vingler litt hit og dit.
Er det noen som sykler i sporet da? Regner jo med at du tillater sykling mellom sporene så lenge det ikke ødelegger de dedikerte trikkeskinnene?
Marka er for alle selvsagt. Man kan gå og sykle hvor man vil, men det burde være unødvendig å sykle i skispor. Er det vanskelg å la være?
Er det noen som sykler i sporet da? Regner jo med at du tillater sykling mellom sporene så lenge det ikke ødelegger de dedikerte trikkeskinnene?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
OK, jeg viste ikke at det var nysnø der oppe nå. Under slike forhold du beskriver så synes jeg vel at vi skal gjøre vårt ytterste for å unngå skiløypene.
Her er det vel åpenbart noen som gjør dette på pur faenskap? Ser jo ingen annen grunn til å sykle i klassisksporet. Balansetrening kan en jo gjøre andre steder..
Jeg holder meg godt unna skiløypene på mykt føre (uansett om det er nysnø eller godt gammeldags gjennomslagsføre), og det synes jeg vi alle burde gjøre.
Likevel, jeg trodde ikke det var løst nok føre i Bymarka nå til å klare å sette ødeleggende spor med verken sykkel eller ski. Har det virkelig snødd så mye i ettermiddag? Det var jo fortsatt sol ute da jeg spiste ved 12-tida, og ved 14-tida så jeg et sylferskt Instagram-bilde fra Vintervatnet, der det var blankis og gammel snø, og ikke noe snø på trærne. Det overrasker meg derfor at det allerede en time senere ankommer et trådinnlegg fra noen som sier at en eller to feitsykler har ødelagt Vårløypa igjen, også etter presiseringen om at det var et "skispor som når ca ti personer har gått på ski og laget spor." Jeg har jo gått Vårløypa mange ganger i år, både på nysnø og på gammel snø, uten å se ødeleggende spor av sykler. Og jeg sykla der på hardt føre en gang for noen uker siden uten å ødelegge noe.
Har det blitt fullstendig gjennomslagsføre nå?
Eller har vi et troll på forumet? Det er nemlig min teori, etter å ha sett de andre innleggene fra "Ski_og_sykkel".
Jeg tipper at vedkommende har hatt ønske om å kjøre ned Lindboeløypa, og da er det bare én trasé å velge for både skiløpere og syklister. Her er vi inne på en interessant problemstillign: Dersom det har snødd og ti skiløpere har laget fine spor langs favorittsykkelstien min, er det da OK å sykle denne stien slik at sporene ødelegges?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Nu vet jag inte vad du tänker på men det finns minst 3 varianter att ta sig till lindbolöypan förutom att sykla opp den.
Nedre del av vårlöypan som ibland körs med scooter heilbolypan eller något sånt som körs med maskin övre del av vårlöypan som körs med både maskin och skooter på olika delar.
Om man vill så kan man ju också ta sommar stien till storheia eller en massa andra varianter som går på sti eller över myr.
Jeg kjørte utsiden av vårløypa før Elgsethytta i går. Makan til dårlig skiforhold skal du lete lenge etter. 90 % is og 10% fokksnø. Nedkjøringa fra Storheia var helt grei, Lindboe en liten pluss i margen.
Noen må hjelpe meg å tråkke opp Henriksåsen og Geitfjellet samt bærstiene.
Her føler jeg at noen har funnet en fjær som man prøver å lage fem høns av... Jeg har syklet vårløypa 4-5 ganger den siste uka, og det hadde jeg selvsagt ikke gjort om jeg hadde ødelagt skisporet. Poenget er at jeg har syklet på siden av sporet der det har vært hardt nok, og i sporet der det enten er for smalt eller at det er bare der det er hardt nok. Jeg snakker altså om løypa som går av fra Vintervatnet retning Storheia. Denne løypa er ikke maskinpreparert, så noen jevne og dype skispor er det ikke der. De siste dagene har det vært så hardt at jeg (vi) ikke har gått gjennom. Det er altså noen få centimetre snø der, og ikke akkurat kraftige skispor - det er ikke skispor å ødelegge. Jeg har truffet ca 20 skiløpere i Vårløypa - og jeg har snakket med ALLE.. Ikke EN har vært negativ. Løypa er jo såpass trang at jeg selvsagt stopper og slår av en prat om jeg møter noen. I går ble jeg tatt igjen av to som kom bakfra - helt oppe ved Litjheia, de hadde altså kommet som første skiløpere etter meg, i minst en kilometer. De sa følgende - "jøss det der så artig ut" og "får du bra feste med den der". Jeg kan ikke skjønne at de skulle være så vennlige om jeg hadde ødelagt løypa.
Bildet viser løypa etter at jeg hadde sykla der i dag. Litt tilfeldig at jeg tok bildet - dette innlegget på Terrengsykkel ble jeg klar over først i kveld.
Det bildet rimer mer med slik jeg antok forholdene var. Da synes jeg historien til "ski og sykkel" fremstår som... Underlig? Tvilsom? Eller nok en historie om en fiktiv konflikt kanskje?
Dette bildet (og det Morten skriver) bekrefter inntrykket mitt av føret slik det har vært de siste dagene, og at dette har vært uproblematisk med tjukksykkel i de fleste skispor i området (ihvertfall alle jeg har ferdes i både i Bymarka og på Jårakjølen).
Det tyder også på at Ski_og_sykkel enten er et forumtroll som bare ønsker å spre eder og galle, eller at h*n har en helt annen definisjon av "ødelagte skispor" enn det jeg har...
Egentlig ikke, men jeg regner med at det vil bli mer og mer sykling. Fotfolk er jo et mye større problem. Trondheim Bydrift jobber med en plan for å skille skigåere og andre. De vil opprette stier mellom hyttene sier de, og samtidig presisere at skispor er for ski.
Dette bildet (og det Morten skriver) bekrefter inntrykket mitt av føret slik det har vært de siste dagene, og at dette har vært uproblematisk med tjukksykkel i de fleste skispor i området (ihvertfall alle jeg har ferdes i både i Bymarka og på Jårakjølen).
Det tyder også på at Ski_og_sykkel enten er et forumtroll som bare ønsker å spre eder og galle, eller at h*n har en helt annen definisjon av "ødelagte skispor" enn det jeg har...
Jeg tror bare vi snakker litt forbi hverandre av og til. Vårløypa er ikke maskinpreppa, av og til med scooter, men ofte bare en manuelt tråkka løypa. Da tror jeg de fleste er enige i at det er unødvendig dårlig gjort å sykle ide tte løse skisporet.
Er det ikke morsommere å sykle "off piste"? Er ikke det vitsen med s.k. feitsykkel? Hvis man er avhengig av at noen har laget skiløype for å kunne sykle så hatr man vel feil redskap eller det er ikke sykkelføre?
Ja, det ble tre spørsmål, men dere skjønner hva jeg lurer på
Man er ikke avhengig av skiløype for å bruke fatbike, men man skal kanskje være litt ekstra interessert for å drive med dette (:
Å sykle i skiløypa om vinteren er litt som å sykle på grusvei om sommeren, å sykle i løssnø som ikke bærer blir litt som å sykle i ei myr om sommeren. Grusveier er ikke det morsomste, men det er iallfall bedre enn å stampe rundt i ei myr (:
Enkelte steder finner man turstier som er fine å sykle på, men den på bildet er ikke særlig lang.
Denne såkalte konflikten er vel så mediaskapt som det går ann å få det. Jeg både løper, går på ski, lufter hund og sykler i Estenstadmarka. Har aldri fått noen negative bemerkninger uavhengig av fremkomstmiddel. Man kommer langt med sunn fornuft, og man må selvfølgelig vise hensyn