Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkellykter, blending og nestenbråk

Sykkellykter, blending og nestenbråk #1900358 10/12/2014 19:04
S
Syklamist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Tok meg en sykkeltur på grusvei i kveld og møtte der et aldrende ektepar (noe rundt 60 år kanskje). Desverre så jeg dem ikke før jeg var ganske nærme fordi ingen av dem hadde refleks og gikk i relativt mørke klær. Det endte med at jeg, med den lille lykta mi på halv styrke, greide å blende "gullet" til Brutus og at han kom skrikende mot meg "på sin hvite hest" for å redde sin kone fra den sikkre "blendedød". Heldigvis fikk jeg roet ned karen (en diger fyr, så han hadde tatt meg med letthet), og demonstrert og forklart at dette er faktiskt noe nær minimum av hva jeg må ha for å se noenting som helst. Han ble litt sjokkert da jeg kneppet lykta over på full styrke. Det gikk bra denne gangen...
Jeg har en teori om at de lyktene mange av oss bruker egentlig er for små i fysisk forstand, slik at de virker ekstra blendene. Hadde en bil for noen år siden som hadde små smale lykter, og jeg har aldri fått så mange lyshorn-signaler, som indikasjon på at jeg blender, da jeg kjørte rundt med den. Det virket som om de "stakk" i øynene på folk.
Problemet er jo at litt fysiskt større lykter er jo ikke å få tak i, etter hva jeg vet. Jeg tror man kanskje må ha lykter med reflektorer på noe rundt 60-70mm før det hjelper. Kanskje noen bør sette seg ned å konstruere en sykkelykt for typiskt Skandinaviske forhold vinterstid, med mye mørke(?) Kanskje vi kan legge litt mildt press på en eller flere av sportskjedene her til land, til å levere en slik lykt(?)

Ideer og innspill er svært velkomne.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900359 10/12/2014 19:13
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg "blender" alltid ned (dvs tipper lykten nedover) når jeg ser folk som kommer motgående. Det virker som om mange registrerer dette og setter pris på det.

Men å nærmest bli aggressiv mot deg for å ha blendet dem blir bare litt for dumt. Det er jo tross alt bare å unngå å stirre inn i lyset.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: VegardSkedsmo] #1900363 10/12/2014 19:19
S
Syklamist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: VegardSkedsmo
Jeg "blender" alltid ned (dvs tipper lykten nedover) når jeg ser folk som kommer motgående. Det virker som om mange registrerer dette og setter pris på det.

Men å nærmest bli aggressiv mot deg for å ha blendet dem blir bare litt for dumt. Det er jo tross alt bare å unngå å stirre inn i lyset.

Jeg pleier også å tippe lykten ned. Har også en sprede -linse/glass på lykta, men det ser ikke ut til å hjelpe stort det heller. Fotgjengere uten refleks er jo, jah... *kremt*

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900385 10/12/2014 19:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Syklamist
Kanskje noen bør sette seg ned å konstruere en sykkelykt for typiskt Skandinaviske forhold vinterstid, med mye mørke(?) .

Vi har akkurat like mye mørke som alle andre steder på kloden, men det er mer ujevnt fordelt gjennom året. Dessuten er mørket vårt lysere enn de aller, aller fleste andre steder.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: GeirK] #1900417 10/12/2014 20:48
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Kanskje noen bør sette seg ned å konstruere en sykkelykt for typiskt Skandinaviske forhold vinterstid, med mye mørke(?) .

Vi har akkurat like mye mørke som alle andre steder på kloden, men det er mer ujevnt fordelt gjennom året. Dessuten er mørket vårt lysere enn de aller, aller fleste andre steder.

Viktig med lang batteritid da med andre ord. ICON_SMILE

Men jeg har også en følelse av at sterke lykter er litt fotgjenger- og medtraffikkantfiendtlig. Jeg møter ikke så mange andre syklister på vei til jobb, men noen av dem har firtsatt så kraftige lykter at jeg blir blendet, og da synes jeg blir litt distraherende å møte dem.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: GeirK] #1900535 11/12/2014 07:58
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Dessuten er mørket vårt lysere enn de aller, aller fleste andre steder.

Og lyset vårt mørkere?

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Mmar] #1900545 11/12/2014 08:14
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: marley

Og lyset vårt mørkere?

Jepp. Ta en gåtur i Dar es Salaam rundt solnedgang så vil du se at lyset der er vesentlig lysere enn vårt lys selv midt på dagen ved midsommer, og at det er mørkere der etter solnedgang enn det er i Norge midt i natten midtvinters. Veldig mye gatelys pluss snø er grunnen til at vårt mørker er lysere. Og hvis du ikke synes det er relevant å sammenligne med Tanzania så kan du sammenligne med Sør-Sverige. Der er det mindre veilys og snø enn i Norge.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900548 11/12/2014 08:16
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan jo montere på en blitz-defusor for å øke arealet av lyskilden.

http://www.dx.com/p/universal-flash-speedlight-diffuser-black-white-137700

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Dan] #1900575 11/12/2014 08:59
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Og hvis du ikke synes det er relevant å sammenligne med Tanzania så kan du sammenligne med Sør-Sverige. Der er det mindre veilys og snø enn i Norge.

Eller ytre strøk på Vestlandet ICON_WINK
Her i Bergen er det normalt kun noen få dager med snø. Da legger man virkelig merkelig til hvor mye lysere det virker.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900587 11/12/2014 09:16
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Silva 478/480 hadde megastor reflektor og var populær for 4-5 år siden, før led-lyktene ble rimelige. Store tunge 6V batterier for å drive 20W halogen lenge nok.

Sindre R.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Akaly] #1900759 11/12/2014 13:30
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Akaly
https://aktiv.contendo.no/p/ubesvarte.aspxMen jeg har også en følelse av at sterke lykter er litt fotgjenger- og medtraffikkantfiendtlig. Jeg møter ikke så mange andre syklister på vei til jobb, men noen av dem har firtsatt så kraftige lykter at jeg blir blendet, og da synes jeg blir litt distraherende å møte dem.

No shit! Opplever dette hver dag for tiden. At noen trenger 1000 lumens på hodet (!) for å sykle langs opplyste sykkelveier er for meg en gåte. Enda bedre blir det med 4000 lumens og blinkemodus.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900762 11/12/2014 13:33
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hodelykt på sykkel burde vært ulovlig om man ikke var ute i skauen.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Dan] #1900777 11/12/2014 13:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Veldig mye gatelys pluss snø er grunnen til at vårt mørker er lysere.

Trekker du fra snøen og gatelysene, så har du effekten av at når det er midnatt hos oss, er sola fremdeles rett under horisonten, men nær ekvator er den på andre siden av jorda.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Mmar] #1900779 11/12/2014 13:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: marley

Og lyset vårt mørkere?

Veldig mye mørkere. Jeg er en del i California, og det er påfallende hvor mye hvitere sollyset er der enn i Norge, hvor det har fått et anslag av gult etter å ha blitt filtrert gjennom mange flere lag med atmosfære.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: GeirK] #1900786 11/12/2014 14:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Trekker du fra snøen og gatelysene, så har du effekten av at når det er midnatt hos oss, er sola fremdeles rett under horisonten, men nær ekvator er den på andre siden av jorda.

Möjligt att jag missar något men det där låter väldigt rart. Det borde väl vara en skillnad men rett under horisonten kan inte stämma och jag betvivlar att skillnanden gör någon skillnad i hur mörkt det är mitt på natten.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900794 11/12/2014 14:30
K.Solvang Offline
Medlem
Medlem
Her er det vel neppe lykten din som er problemet, men hvor møtende personen ser. De få gangene jeg har blitt blinket til av møtende biler, er når lykten står på 200lumen, og peker rett fremfor sykkelen... Kan nesten ikke skylde på lykten da:)

Her er det noe galt som ikke er riktig!
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: fredriks] #1900838 11/12/2014 15:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Möjligt att jag missar något men det där låter väldigt rart. Det borde väl vara en skillnad men rett under horisonten kan inte stämma och jag betvivlar att skillnanden gör någon skillnad i hur mörkt det är mitt på natten.

Jeg har kanskje snublet litt her, så har googlet. "Astronomical twilight" er den beste definisjonen på når det blir "helt mørkt". Det krever at solen er mer enn 18 grader under horisonten. Ved 48,5 grader nord eller sør mister man astronomical twilight én dag i året, nærmere bestemt hhv sommer- og vintersolhverv. Nord eller sør for disse breddegradene øker antall dager i året hvor det aldri blir helt mørkt med breddegrad. I den mørke årstiden ser det ut som om det er like mørkt i Norge som ved ekvator midt på natten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: H.Iversen] #1900842 11/12/2014 16:06
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: H.Iversen

Tja, jeg synes nå Piko på minste guff funker fint, den er ikke spesielt mye mer ubehagelig å se inn i enn diodelyktene jeg har på styret. Gir meg akkurat så mye lys at jeg trygt kan sykle langs mørklagte veier og stier her i byen.

Har hendt jeg har sendt et blink ved å trykke på knappen til folk jeg synes er vel rause med lysmengden.

Redigert av perbl; 11/12/2014 16:06.

Per B.
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: perbl] #1900871 11/12/2014 17:45
S
Syklamist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: perbl

Tja, jeg synes nå Piko på minste guff funker fint, den er ikke spesielt mye mer ubehagelig å se inn i enn diodelyktene jeg har på styret. Gir meg akkurat så mye lys at jeg trygt kan sykle langs mørklagte veier og stier her i byen.

Har hendt jeg har sendt et blink ved å trykke på knappen til folk jeg synes er vel rause med lysmengden.

Kineserne er velkjent for å gjøre minimalt med R&D selv på de dyreste produkter, og dette gjelder også på lykter som blir solgt til flere tusen kroner, så konklusjonen min sålangt er at de fleste lyktene er en eneste stor FAIL. Lyktene har rett og slett for små reflektorer, slik at de "stikker" i folks øyne, og at de mangler elektrisk halvlys-fuksjon. Det skulle nemlig være mulig å kostruere en lykt med riktig funksjonalitet, uten å måtte tippe den fysiskt hver gang man møter noen.

Noe som ikke har med perbl å gjøre:
Det er nesten morsomt å se hvordan et par ord, i en kanskje litt tvilsom sammensettning fra min side, kan utvikle seg til noe slikt som vi ser her.

Redigert av Syklamist; 11/12/2014 17:47.
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: H.Iversen] #1900873 11/12/2014 17:53
S
Syklamist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: H.Iversen

Men hvordan ser du noe overhodet? Jeg bør ute på bøgda og her er det mange steder det er stummende mørkt på mange veier av alle typer. En billig "grøfteindikator" (om man har køllkjørt ute i kålen eller ikke) til 49,90 er rett og slett farlig på uopplyste mørke veier

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900878 11/12/2014 18:16
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
http://www.candlepowerforums.com/vb/show...w-beam-for-road

Loddebolt..

Cluet er vel å ha en skjerm som felles ned for å hindre direkte innsyn til led.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900909 11/12/2014 19:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Lykterna blender väl i första hand för att de inte skärmar av ljuset och inte storleken på reflektorn? Ett halvljus på en bil blender ju också rätt bra om bilen man möter för exempel kör över en dump.

Om det är design fel eller inte beror ju på vad det tänka bruket för lykten är. De flesta av dagens lykt på marknaden tror jag designade för aktiviteter där det viktiga är att se och än för trafikken.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: fredriks] #1900920 11/12/2014 19:57
S
Syklamist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: fredriks
Lykterna blender väl i första hand för att de inte skärmar av ljuset och inte storleken på reflektorn? Ett halvljus på en bil blender ju också rätt bra om bilen man möter för exempel kör över en dump.

Om det är design fel eller inte beror ju på vad det tänka bruket för lykten är. De flesta av dagens lykt på marknaden tror jag designade för aktiviteter där det viktiga är att se och än för trafikken.

Man har mer eller mindre gått vekk i fra smale lykter på biler nettopp av den grunn. Du kan forsøke å ta en liten billig ekstralykt til bil, rette lyset mot noen på litt avstand og la dem fortelle hva de opplever. Ta så samme pæra og stikk den inn i en stor traktor/maskin -lykt og spør offeret om det samme. Opplevelsen blir litt annerledes fordi lyskilden ikke er så konsentrert ut i fra ett lite punkt.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900930 11/12/2014 20:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
För mig verkar det som att det handlar mer om hur spridt ljuset är (hur diffust) än om hur stor reflektorn är.

Ditt exempel förstår jag inte helt och jag har desvärre inte lykter att testa med men en orsak till större lykter på bilar är väl att man ser stärre lykter bättre än små?

Hur lyskilden oppfattas handlar väl mest om (eller kanske bara om) hur mycket ljus som når ögat på den som ser. Om man vill ha en stark lykt i en riktning så kommer den blenda om någon har sina ögon i den riktningen.

Det jag vill fram till är att jag tror att samma storlek på reflektor kan oppfattas väldigt olika beroende på om ljuset är skermet (som i halvljus till bil), om ljuset sprids över ett stort område med hjelp av lins, reflektor eller diffuser eller om ljuset har en väldigt small ljuskägla som gör att den lyser långt.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: fredriks] #1900951 11/12/2014 20:39
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
En større reflektor er først og fremst nyttig for å konsentrere lyskjeglen slik at kastelengden øker. Det kan sikkert være noe i at lysintensiteten pr kvadratcm av reflektoren går noe ned. På led er det jo ikke vanlig at alt lyset er reflektert slik som det for eksempel er på en standard billykt. Tror nok at det er det at øyet har fri sikt inn til overflaten på leden som gir den ekstreme blendingen. Dette kan unngås ved å hindre "fri sikt" som på en billykt.

Redigert av ML1; 11/12/2014 20:42.
Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1900994 11/12/2014 21:39
S
Syklamist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg skrudde ut reflekoren på lykta mi og satte meg på huk et stykke foran og tittet. Det hjalp betraktelig på blendingen men nå ble problemet at lyskjeglen selvfølgelig ble for ukonsentrert igjen. Skal bestille meg en Magicshine-kopi over nyttår, for å leke med. Å kjøpe noe på ebay nå rett før Jul er håpløst uansett. Enten så forsvinner varene, eller de kommer 3 måneder forsinket.

Re: Sykkellykter, blending og nestenbråk [Re: Syklamist] #1901276 12/12/2014 16:59
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Tok meg en sykkeltur på grusvei i kveld og møtte der et aldrende ektepar (noe rundt 60 år kanskje). Desverre så jeg dem ikke før jeg var ganske nærme fordi ingen av dem hadde refleks og gikk i relativt mørke klær. Det endte med at jeg, med den lille lykta mi på halv styrke, greide å blende "gullet" til Brutus og at han kom skrikende mot meg "på sin hvite hest" for å redde sin kone fra den sikkre "blendedød". Heldigvis fikk jeg roet ned karen (en diger fyr, så han hadde tatt meg med letthet), og demonstrert og forklart at dette er faktiskt noe nær minimum av hva jeg må ha for å se noenting som helst. Han ble litt sjokkert da jeg kneppet lykta over på full styrke. Det gikk bra denne gangen...
Jeg har en teori om at de lyktene mange av oss bruker egentlig er for små i fysisk forstand, slik at de virker ekstra blendene. Hadde en bil for noen år siden som hadde små smale lykter, og jeg har aldri fått så mange lyshorn-signaler, som indikasjon på at jeg blender, da jeg kjørte rundt med den. Det virket som om de "stakk" i øynene på folk.
Problemet er jo at litt fysiskt større lykter er jo ikke å få tak i, etter hva jeg vet. Jeg tror man kanskje må ha lykter med reflektorer på noe rundt 60-70mm før det hjelper. Kanskje noen bør sette seg ned å konstruere en sykkelykt for typiskt Skandinaviske forhold vinterstid, med mye mørke(?) Kanskje vi kan legge litt mildt press på en eller flere av sportskjedene her til land, til å levere en slik lykt(?)

Ideer og innspill er svært velkomne.

Dette illustrerer vel at syklister ser ut til å ende opp med en skulderbredde på linje med bredden av overrøret på sykkelen. Mer styrketrening!

iq

Moderator  support