Tid er ein standard, og standardar er gode å ha. At vi alle iblant «bør ta oss god tid», er sjølvsagt fint og sant, men her er eg einig med GeirK. Eg synest det er slurvete og respektlaust overfor andre ikkje å leggja vinn på å vera punktleg. Ei riktig klokke er eit verktøy for siviliserte menneske.
Etter omleggjing til digital kringkasting er dessverre ikkje NRK-klokka til å stola på lenger. For den som har tilgang til Internett, er det veldig greitt å bruka timeanddate.com.
Ikke lag diskusjonen til noe annet enn det som diskuteres da. Hva tror du er grunnen til at noen kjøper en mekaniskklokke til + 100 000,- isteden for en digital klokke som stiller seg selv? De er i alle fall ikke mange som gjør det pga. at de tror den dyreste er mer punktlig.
Høflighet og respekt for andres tid får man heller ikke nødvendigvis av en korrekt klokke
Redigert av sveinaa; 10/12/201409:57.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
De fleste av oss med mekaniske ur har lært seg å justere den med jevne mellomrom.
Joda. Man kan jo sette opp en ukentlig reminder i Outlook "Still klokka" feks. Jeg kunne bare ikke tenke meg å leve med ulempene av gammeldags teknologi med vilje.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det argumentet for pinlig nøyaktighet er vel bare gyldig hvis hele universet følger NSB-tid? Og sånn er det vel ikke? Atomuret i Tyskland er vel ikke instansen alle stiller klokkene sine etter?
Jeg tar tog fra Nationalteateret stasjon, og der er Jernbaneverkets klokker stilt etter samme atomur i Tyskland som mitt armbåndsur. Altså har jeg nøyaktig samme tid som NSB opererer etter.
Hva som foregår andre steder i universet spiller ikke så stor rolle for meg sånn i det daglige. Jeg reiser ikke med tog på Jupiter.
Re: Tag Heuer: bare søppel ?
[Re: Tex]
#189997910/12/201410:03
Det argumentet for pinlig nøyaktighet er vel bare gyldig hvis hele universet følger NSB-tid? Og sånn er det vel ikke? Atomuret i Tyskland er vel ikke instansen alle stiller klokkene sine etter?
Jeg tar tog fra Nationalteateret stasjon, og der er Jernbaneverkets klokker stilt etter samme atomur i Tyskland som mitt armbåndsur. Altså har jeg nøyaktig samme tid som NSB opererer etter.
Hva som foregår andre steder i universet spiller ikke så stor rolle for meg sånn i det daglige. Jeg reiser ikke med tog på Jupiter.
Og togene til NSB går på millisekundet presist ift. atomuret i Tyskland?
Er jeg helt uttafor når jeg synes det er tull å ha en dyr, unøyaktig klokke på armen og så bruke mobilen for å klare å holde avtaler.
Ja . For mange er nok armbåndsuret mer et smykke/statussymbol enn et nytteverktøy. Og da havner "alltid riktig tid" ganske langt ned på argumentlista ved kjøp.
Redigert av Goldrush; 10/12/201410:05.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Da kan en klokke som viser 10 sekunder feil utgjøre foksjellen på å rekke toget og ikke rekke det.
Ett eller annet inni meg er glad for at jeg ikke har så dårlig tid i det daglige.
Ett eller annet inni meg er glad for at jeg selv kan velge når jeg skal surre bort noen "unyttige" minutter slik at jeg slipper å tvinge meg selv til å gjøre det hver gang jeg skal rekke noe tidskritisk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Ett eller annet inni meg er glad for at jeg ikke har så dårlig tid i det daglige.
Dårlig tid?
Jeg har nesten aldri dårlig tid. Jeg rusler rolig til stasjonen, vel vitende om at klokken min viser nøyaktig tid. De som er usikre på tiden løper av gårde for å være sikre på å rekke toget.
#189999810/12/201410:14
[ Og togene til NSB går på millisekundet presist ift. atomuret i Tyskland?
Neppe. Men når de er i rute, går de på sekundet. Da kan en klokke som viser 10 sekunder feil utgjøre foksjellen på å rekke toget og ikke rekke det.
I teorien er det vel sånn ja. I praksis er det vel sånn at man ser at man har det drita travelt og beinflyr for å rekke toget. Går det så går det. Sånn er det hos meg i hvert fall.
#190000010/12/201410:16
Jeg har nesten aldri dårlig tid. Jeg rusler rolig til stasjonen, vel vitende om at klokken min viser nøyaktig tid. De som er usikre på tiden løper av gårde for å være sikre på å rekke toget.
Jeg ser den.
Min hverdag er dessverre bygd opp sånn at jeg karakteriserer det som dårlig tid hvis jeg var avhengig av å rekke ting på sekundet.
Dette er grunnen til at jeg og har lyst på et (eller flere) mekanisk ur. Det at man får til en såpass presis visning av tid vha hovedsaklig tannhjul, fjærer og andre low-tech-komponenter er utrolig fascinerende.
Se på denne du!
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
KnutAa: Den ene klokka går tilsynelatende 30 sekunder raskere enn den andre!
Garminen går riktig (nok) siden GPS satelittene er nøye på sånt. Casion går 10 sek for fort og du må se på den lille sekundvisern på Tissoten fordi den store brukes til tidtaking og tachymeteret!
(den går 17 sek for sakte og vil bli stilt nå, synchronize your watches...)
I teorien er det vel sånn ja. I praksis er det vel sånn at man ser at man har det drita travelt og beinflyr for å rekke toget. Går det så går det. Sånn er det hos meg i hvert fall.
Jo, men jeg løper i hvert fall ikke unødvendig fordi jeg har en unøyaktig klokke, bare hvis jeg har reelt dårlig tid.
Jeg synes det er en fordel, så for meg er nøyaktighet viktig i valget av klokke. Smykker og pynt bruker jeg ikke uansett.
Tissot PRC 200 i riktig fargekombo. (Har ei eg vurderer å selja ... Bruker stort sett Casio.)
Jeg har en Tissot PRS100 (ikke veldig dyr, men altså...) som har byttet urverk på garanti én gang, må på rens og service ca. annethvert år hvis ikke knapper og "dreieskive" (?) skal sitte klin fast. Ikke imponert.
Har ofte hatt lyst på Omega eller Breitling, men aner ikke om de faktisk er bra.
Grunn? Smartklokka er litt mer klumpete og mangler "beskyttelse" slik at den blir fort stygg om man ikke behandler den veldig pent. På smartklokka er det vanskeligere å lese av tiden enn på et vanlig ur, til de "smartfunksjonene"som jeg bruker er det mye bedre grensesnitt og kjappere å bruke smarttelefonen.
Da har du jo feil smartklokke. Pebble Steel tåler en støyt, er ripetålig og er like lettlest i sterkt sollys som i mørker. Og man kan velge akkurat den urtavlen man har lyst på avhengig av hva som er viktig for en å se på.
Dette er grunnen til at jeg og har lyst på et (eller flere) mekanisk ur. Det at man får til en såpass presis visning av tid vha hovedsaklig tannhjul, fjærer og andre low-tech-komponenter er utrolig fascinerende.
Se på denne du!
Det er nesten mer imponerende å tenke på at man lagde lignende konstruksjoner lenge før man satt og lekte seg med CNC og andre nymotens ting
Er jeg helt uttafor når jeg synes det er tull å ha en dyr, unøyaktig klokke på armen og så bruke mobilen for å klare å holde avtaler.
Nei da. Du har sagt det mange ganger før; Ikke forsøk å forstå andres vurderinger og/eller behov
Jeg bare prøver å forstå om det er flere som deler mitt ståsted eller om jeg er veldig alene i å synes dette. Men, jeg burde skrevet "aldri kunne tenkt meg" i stedet for "synes det er tull", så jeg falt nok litt i den fella jeg vanligvis advarer mot, ja. Good catch.
Det er nesten mer imponerende å tenke på at man lagde lignende konstruksjoner lenge før man satt og lekte seg med CNC og andre nymotens ting
Det er veldig imponerende at man greide å lande på månen i 1969 med den teknologien som var tilgjengelig da, men skulle jeg reist dit i dag, tror jeg at jeg ville benyttet meg av det faktum at verden har gått videre.
Jeg er overhodet ikke en forfengelig fyr. Går kledd som en slask til tider og min day to day klokke er ei Suunto Core All Black. Men når det kommer til klokker er det få produkter som vekker en sterkere følelse av "fy fader den vil jeg ha" som flotte klokker. Det er noe spesielt med det altså. er utrolig svak for enkle og minimalistiske klokker.