Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Brennpunkt: Pels

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Andreas83] #1900044 10/12/2014 11:15
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Den kinesiske driften vi fikk se i dokumentaren så faktisk bedre ut enn den norske ut fra det lille vi fikk se, selv om jeg syns det er grusom behandling av pattedyr å tvinge de til et helt liv med bare 0,255m² stålburareal. Mens de kinesiske har under 400 dyr per ansatt har de norske farmene rundt 2000 dyr per ansatt (stemmer det at de har ca 2200 dyr i snitt?).

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900069 10/12/2014 11:30
antros Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Tor Arne
Sitat: antros
Skinnjakke er ikke OK. Skinnjakke er harry :-)

Eller kanskje fordi skinnjakker lages av kuer som allikevel blir slaktet for kjøttet sin del, så derfor er det mindre moralsk forkastelig da man bruker hele dyret?

Men, jeg synes jo det er ille slik en del storfe blir behandlet i produksjon av melk, kjøtt og skinn.

Har du vært i et norskt fjøs? Jeg kjenner tre bønder med kyr. Kyrne oppsøker bonden for kos når han kommer. Kyrne har navn. Til forskjell fra territoriale rovdyr er kyr sosiale dyr som trenger hverandre og får oppleve flokktrygghet i fjøset og på beite. Det er ikke tusen dyr klemt inn i trange båser. De slipper fri om sommeren. Sauer trasker fritt i skog og mark. Elgen har det nok mye verre om vinteren enn kyrne.

Jeg har vært i flere norske fjøs og sier på ingen måte at alle norske bønder er slemme med dyr :-)

Men, det betyr ikke at alle er like flinke, eller at alt kjøtt til salgs i Norge kommer fra ansvarlige produsenter. Jeg spiser kjøtt, men prøver i størst mulig grad å kjøpe fra mindre, lokale produsenter. Dette koster ofte litt mer, men for meg så smaker det også bedre.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/storfe_skal_ikke_staa_i_gjorme.11064
http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE3871569/omfattende-dyremishandling-pa-dansk-dyretransport/
http://www.dyrevern.no/landbruk/dyretransport_slakt/dyremishandling_ved_fatland_slakteriet_stenges

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900070 10/12/2014 11:30
Dan Offline
More than words
More than words
Den kinesiske driften vi fikk se i dokumentaren så faktisk bedre ut enn den norske ut fra det lille vi fikk se, selv om jeg syns det er grusom behandling av pattedyr å tvinge de til et helt liv med bare 0,255m² stålburareal. Mens de kinesiske har under 400 dyr per ansatt har de norske farmene rundt 2000 dyr per ansatt (stemmer det at de har ca 2200 dyr i snitt?).

På den annen side må man være realist nok til å skjønne at den besøkte kinesiske pelsfarmen ikke var tilfeldig valgt, omtrent som hvis pelsdyrnæringen i Norge ble bedt om å vise opp en norsk pelsfarm på Dagsrevyen. Men det var én viktig faktisk forskjell, og det var antallet ansatte per dyr som jo var vesentlig høyere i Kina.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Papegøyal] #1900083 10/12/2014 11:38
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Papegøyal
Dessuten skjønner jeg ikke helt hvordan forskjellen her er fra burhøns.

Jeg er helt enig med deg, og det er jo derfor at man nå også har avskaffet tradisjonelt hønsehold i bur og erstattet med nye retningslinjer i form av krav om enten helt frittgående eller mye større bur enn det som var tilfellet tidligere.

Litt på siden, men allikevel -jeg tok over en gård hvor det var drevet tradisjonell eggproduksjon, med bur, men de nye reglene (som jeg ønsket velkommen) gjorde at fortsatt drift hadde krevet såpass mye nyinvestering at jeg ikke vurderte seriøst å videreføre drifta. Det overlot jeg til de som var villige til å putte millionbeløp inn i en næring som i realiteten lever på opinionens nåde (landbruket). Rammebetingelsene kan endres rimelig mye der fra periode til periode, som antakelig endel kyllingprodusenter opplever om dagen gjennom både at Sylvi vil øke konsesjonsgrensene etter det jeg forstår, men også at folk har begynt å skjønne litt av, og interessere seg for hvordan maten blir laget. Det er investert MANGE millioner i kyllingfjøs i Norge siste årene, og det er vel det nærmeste vi kommer industrialisert landbruksproduksjon her til lands. Man har vel forsåvidt de samme problemene der som ble påpekt i pels med at avl har gått langt i en retning. Det er ikke naturlig at en kylling skal vokse til langt over kiloen på en drøy måned, eller at den skal dele en kvadratmeter med 18 andre artsfrender. Men alt for at en grillet kylling skal kunne selges for 39.90 hos Rema på fredager - det er jo valgkampstoff, må vite.

Landbruket leverer imidlertid bare det de 4, eh, nå snart bare 3 kjedene vil ha, og disse igjen leverer bare du og jeg vil ha, og du og jeg, vi velger etter VGs matvarebørs. Og det er greit nok, men da blir konsekvensen i andre enden av verdikjeden også deretter. Sammenlikningen med pels blir kanskje litt søkt, men de økonomiske sammenhengene gjelder der også; flere dyr pr. bur gir lavere kostnader, mindre timer brukt i fjøset gir mindre kostnader i tid pr. dyr, å slakte i fjøset midt blant de andre dyra er mer effektivt enn å gjøre det utenfor, brutal inseminering er billigere enn å få en dyrlege til å gjøre det, osv, osv.

Shut up legs!
Re: Brennpunkt: Pels [Re: antros] #1900086 10/12/2014 11:39
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Skinnjakke er ikke OK. Skinnjakke er harry :-)

Eller kanskje fordi skinnjakker lages av kuer som allikevel blir slaktet for kjøttet sin del, så derfor er det mindre moralsk forkastelig da man bruker hele dyret?

Men, jeg synes jo det er ille slik en del storfe blir behandlet i produksjon av melk, kjøtt og skinn.

Har du vært i et norskt fjøs? Jeg kjenner tre bønder med kyr. Kyrne oppsøker bonden for kos når han kommer. Kyrne har navn. Til forskjell fra territoriale rovdyr er kyr sosiale dyr som trenger hverandre og får oppleve flokktrygghet i fjøset og på beite. Det er ikke tusen dyr klemt inn i trange båser. De slipper fri om sommeren. Sauer trasker fritt i skog og mark. Elgen har det nok mye verre om vinteren enn kyrne.

Jeg har vært i flere norske fjøs og sier på ingen måte at alle norske bønder er slemme med dyr :-)

Men, det betyr ikke at alle er like flinke, eller at alt kjøtt til salgs i Norge kommer fra ansvarlige produsenter. Jeg spiser kjøtt, men prøver i størst mulig grad å kjøpe fra mindre, lokale produsenter. Dette koster ofte litt mer, men for meg så smaker det også bedre.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/storfe_skal_ikke_staa_i_gjorme.11064
http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE3871569/omfattende-dyremishandling-pa-dansk-dyretransport/
http://www.dyrevern.no/landbruk/dyretransport_slakt/dyremishandling_ved_fatland_slakteriet_stenges

Enig, men jeg tror mangelfull drift og dyrevelferd av kyr og sau er unntaket, og at det er motsatt i pelsnæringen.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900089 10/12/2014 11:43
antros Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Enig, men jeg tror mangelfull drift og dyrevelferd av kyr og sau er unntaket, og at det er motsatt i pelsnæringen.

Det har du nok rett i, samt at pelsdyrnæringen er helt uten eksistensberettigelse (mener jeg).

Re: Brennpunkt: Pels [Re: G. Freeman] #1900118 10/12/2014 12:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: G. Freeman
Sitat: Papegøyal
Dessuten skjønner jeg ikke helt hvordan forskjellen her er fra burhøns.

Jeg er helt enig med deg, og det er jo derfor at man nå også har avskaffet tradisjonelt hønsehold i bur og erstattet med nye retningslinjer i form av krav om enten helt frittgående eller mye større bur enn det som var tilfellet tidligere.

Litt på siden, men allikevel -jeg tok over en gård hvor det var drevet tradisjonell eggproduksjon, med bur, men de nye reglene (som jeg ønsket velkommen) gjorde at fortsatt drift hadde krevet såpass mye nyinvestering at jeg ikke vurderte seriøst å videreføre drifta. Det overlot jeg til de som var villige til å putte millionbeløp inn i en næring som i realiteten lever på opinionens nåde (landbruket). Rammebetingelsene kan endres rimelig mye der fra periode til periode, som antakelig endel kyllingprodusenter opplever om dagen gjennom både at Sylvi vil øke konsesjonsgrensene etter det jeg forstår, men også at folk har begynt å skjønne litt av, og interessere seg for hvordan maten blir laget. Det er investert MANGE millioner i kyllingfjøs i Norge siste årene, og det er vel det nærmeste vi kommer industrialisert landbruksproduksjon her til lands. Man har vel forsåvidt de samme problemene der som ble påpekt i pels med at avl har gått langt i en retning. Det er ikke naturlig at en kylling skal vokse til langt over kiloen på en drøy måned, eller at den skal dele en kvadratmeter med 18 andre artsfrender. Men alt for at en grillet kylling skal kunne selges for 39.90 hos Rema på fredager - det er jo valgkampstoff, må vite.

Landbruket leverer imidlertid bare det de 4, eh, nå snart bare 3 kjedene vil ha, og disse igjen leverer bare du og jeg vil ha, og du og jeg, vi velger etter VGs matvarebørs. Og det er greit nok, men da blir konsekvensen i andre enden av verdikjeden også deretter. Sammenlikningen med pels blir kanskje litt søkt, men de økonomiske sammenhengene gjelder der også; flere dyr pr. bur gir lavere kostnader, mindre timer brukt i fjøset gir mindre kostnader i tid pr. dyr, å slakte i fjøset midt blant de andre dyra er mer effektivt enn å gjøre det utenfor, brutal inseminering er billigere enn å få en dyrlege til å gjøre det, osv, osv.

yes

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Brennpunkt: Pels [Re: antros] #1900121 10/12/2014 12:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kunne man ikke gått etter kjæledyrhold på samme måte, og kommet til samme konklusjon; Dette har ingen nytteverdi utover menneskers forlystelse og påfører mange dyr lidelse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900132 10/12/2014 12:24
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Mange andre ting i samfunnet er kritikkverdige. Nå handler det om pelsdyrnæringen.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900135 10/12/2014 12:28
Espen Offline
More than words
More than words
Generellt trengs det en revolusjon i forhold til dyrevelferd.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Brennpunkt: Pels [Re: GeirK] #1900140 10/12/2014 12:31
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Kunne man ikke gått etter kjæledyrhold på samme måte, og kommet til samme konklusjon; Dette har ingen nytteverdi utover menneskers forlystelse og påfører mange dyr lidelse.

Mange kjæledyr har definitivt en funksjon ut over forlystelse (hva du måtte legge i det) for mange mennesker. Psykisk helse feks.
Dessuten har mange dyr et meget godt liv.

Hunder brukes til mange praktiske formål også. Innen politiet, som førerhunder for blinde og mye annet.

e

post@espenwettre.no
Re: Brennpunkt: Pels [Re: Espen] #1900153 10/12/2014 12:43
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen
Generellt trengs det en revolusjon i forhold til dyrevelferd.

e

To stykker i Canada har tatt det ganske langt, solgt huset og kjøpt en gård for å få bedre plass til minigrisen (som viste seg å ikke så mini), og for å kunne ta imot en del andre dyr som ikke har det så bra: Esther The Wonder Pig

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900160 10/12/2014 12:49
HNK Offline
Besatt
Besatt

Re: Brennpunkt: Pels [Re: HNK] #1900235 10/12/2014 14:27
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T

"Enkelte av bildene som er tatt på pelsdyrfarmer er skremselspropaganda. Innbruddene på farmene blir gjort av fremmede ulovlig på nattetid, og det er derfor ingen tvil om at dyrene blir oppskaket. Dyrene er heller ikke vant til kraftig kamerablitz. Redsel skaper mye av den panikkartede adferden som aktivistene beskriver, og som ellers er i ukjent i dyrenes hverdag. Dette ser vi klart og tydelig i dokumentaren."

Hvilken dokumentar er det hun har sett?

Re: Brennpunkt: Pels [Re: HNK] #1900249 10/12/2014 14:47
Dan Offline
More than words
More than words

Det skal Senterpartiet ha i hvert fall, de er ikke særlig populistiske utenfor de egne leddene. Men jeg lurer på om de kanskje må gå i lære hos FrP hvis ikke de skal bli helt utvisket i neste valg.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900371 10/12/2014 19:41
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
De kan jo endre kravene til næringen slik at dyrevelferden faktisk er human. Da blir det ikke mulig å drive lønnsomt. Enorme bur per individ, med bakkekontakt, for eksempel. Minken trenger vel i tillegg svømmebasseng ICON_SMILE I tillegg trenger dyrene stimuli, feks jakt eller letelek for å finne maten.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900394 10/12/2014 20:13
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Borch avslutter sitt innlegg med: "Og jeg er en skikkelig dyrevenn. Men også tydelig på at dyr historisk sett er brukt til både mat og klær."
Hun glemmer at historisk ble kortvokste kalt dverger og brukt på sirkus. Tror de fleste opplyste mennesker er fornøyd med at vi har gått videre.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Thomas-] #1900409 10/12/2014 20:36
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
http://www.nrk.no/nordnytt/_-nordmenn-har-et-disney-forhold-til-dyr-1.12094402

"Folk tror at levende dyr er kosebamser, men slik er det ikke, sier Borch."

Ehh. Jeg sliter med å forståp hvordan dette skal rettferdiggjøre 30x90 cm stålbur med flere dyr sammen.

Tviler på at pels kom fra trange minkfarmer for tusen år siden.

"Vi må innse at det er forskjell på dyr og mennesker. Dyr er ikke som i Disney-universet, sier hun."

Fantastisk.

Redigert av Tor Arne; 10/12/2014 20:55.
Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900521 11/12/2014 07:28
Dan Offline
More than words
More than words
Hørte på radio at Pelsdyrutvalget som skal bestemme hva som skal skje med næringen nekter å se dokumentaren. Motiveringen er at "vi har mye å gå gjennom så vi har ikke tid til å se dokumentaren". Det høres jo temmelig arrogant ut når det er denne videoen som folk snakker om for tiden og som er grunn til at hundretusenvis av mennesker sier at nå holder det.

Men min optimistiske forhåpning er at dette ikke er arroganse men heller taktikk. De vet at de har tenkt å legge ned næringen, men de vil ikke at det skal se ut som at det var en "partisk" dokumentar som fikk dem til å gjøre det. Er jeg alt for optimistisk? Er de bare drittsekker?

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Dan] #1900532 11/12/2014 07:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når virkeligheten ikke stemmer med ens egne oppfatninger, er det mest behagelig å ikke forholde seg til virkeligheten.

Supernalle leser ikke mine matematiske bevis for at han tar feil om påstander om rammefleks på kjedegirsykler. Espen J vil ikke forholde seg til loggen som tilbakeviser påstanden om at jeg mobbet atlekristensen. Christian vil ikke se videoen der en ekspert på hørsel og lyd forteller at ingen er i stand til å gjøre en nøytral vurdering av to Hi-Fi-komponenters lydkvalitet når en vet hva en lytter til.

Unnskyldningene er de samme: De har ikke tid, eller så antar de at de ikke har noe nytte av det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Brennpunkt: Pels [Re: GeirK] #1900546 11/12/2014 08:15
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Når virkeligheten ikke stemmer med ens egne oppfatninger, er det mest behagelig å ikke forholde seg til virkeligheten.

Supernalle leser ikke mine matematiske bevis for at han tar feil om påstander om rammefleks på kjedegirsykler. Espen J vil ikke forholde seg til loggen som tilbakeviser påstanden om at jeg mobbet atlekristensen. Christian vil ikke se videoen der en ekspert på hørsel og lyd forteller at ingen er i stand til å gjøre en nøytral vurdering av to Hi-Fi-komponenters lydkvalitet når en vet hva en lytter til.

Unnskyldningene er de samme: De har ikke tid, eller så antar de at de ikke har noe nytte av det.

Kognitiv dissonans:

Mennesker viser sterke tendenser til å unngå en økning av eksisterende dissonans. De utsetter seg selv for kilder til informasjon som forventes å tillegge nye elementer som kan øke deres konsistens, men unngår kilder som kan øke deres dissonans. Selv om mennesker ikke opplever dissonans eksisterer det også en tendens til å unngå selve forekomsten av dissonans. Personer som ikke opplever dissonans, men frykter den, mangler blant annet motivasjon til å søke ny informasjon. For eksempel vil en person som kjøper ny bil og er redd for å oppleve dissonans, unngå å lese annonser om andre biler i etterkant av kjøpet.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900570 11/12/2014 08:52
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Har hatt hund i alle år og har venner/familie som driver/har drevet gårdsbruk.

Ser mer og mer at dyr og mennesker har ett relativt likt sjelsliv. Mange dyr er nok enkle og har ett begrenset språk, men de gjør seg sine tanker - tro meg

Behandler hunden min som en tre år gammel gutt og snakker knapt hardt til ham. Hadde ikke hatt samvittighet til å drive gård mtp kjøtt- eller pelsproduksjon og knappest under slike forhold som pelsproduksjonen driver med i Norge.

At de som driver i den næringen ikke er buret inn selv er mer enn jeg skjønner.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Brennpunkt: Pels [Re: Dexter] #1900773 11/12/2014 13:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter

Kognitiv dissonans:

Mennesker viser sterke tendenser til å unngå en økning av eksisterende dissonans. De utsetter seg selv for kilder til informasjon som forventes å tillegge nye elementer som kan øke deres konsistens, men unngår kilder som kan øke deres dissonans. Selv om mennesker ikke opplever dissonans eksisterer det også en tendens til å unngå selve forekomsten av dissonans. Personer som ikke opplever dissonans, men frykter den, mangler blant annet motivasjon til å søke ny informasjon. For eksempel vil en person som kjøper ny bil og er redd for å oppleve dissonans, unngå å lese annonser om andre biler i etterkant av kjøpet.

Takk. Det er veldig lærerikt å møte folk som har begrepsapparatet i orden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900778 11/12/2014 13:49
HNK Offline
Besatt
Besatt
Sandra Borch trekker seg fra pelsdebatten ikveld grunnet drapstrusler.

Drapstrusler er feigt og totalt uakseptabelt!!

Dog kan det ikke være uventet med kraftige reaksjoner når man stikker hodet frem og går imot tidevannsbølgen? Hun sier hun er dyrevenn, men bare til det punktet hvor dyret går fra kos til levebrød. Om dette er en bransje man trenger som levebrød i 2014 hopper hun elegant over.

Jeg mener at hun nesten visste hva som kom til å komme. (med unntak av drapstrusler, det blir for drøyt)

Re: Brennpunkt: Pels [Re: HNK] #1900782 11/12/2014 13:53
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Nå stiller hun heldigvis likevel: http://www.nrk.no/norge/sandra-borch-truet-pa-livet-for-pelsdebatt-1.12095425

Eller? Øverste overskriften skifter. ICON_TONGUE Jeg så i sted at hun trekker seg, så at hun stiller, og nå ata hun trekker seg.

Redigert av Tor Arne; 11/12/2014 13:57.
Re: Brennpunkt: Pels [Re: HNK] #1900819 11/12/2014 15:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK
Sandra Borch trekker seg fra pelsdebatten ikveld grunnet drapstrusler.

På en måte er det ganske greit. Det ville være synd hvis debatten ble farget av personhets og radikale ytringer. Jeg ser mye heller en pelsindustriforespråker i debatten som klarer å komme med faktiske argumenter enn en som kommer med provoserende utsagn om å bære pelskåpen sin med stolthet. Og selv om Borch helt sikkert ville prøve å komme med gode argumenter så tipper jeg at NRK hadde planlagt litt lystig underholdning og heller styrt debatten inn på disse politisk ukorrekte utsagnene.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1900897 11/12/2014 19:14
Espen Offline
More than words
More than words
For alt vi vet kan drapstruslene bare være noe hun kommer med for å slippe å være med i debatten, eller for å posisjonere seg om hun likevel blir med. Litt sverting av meningsmotstandere er jo ikke helt uvanlig taktikk. Det ville passet resten av argumentasjonsrekka.

Får håpe dette ikke er tilfellet.

E

post@espenwettre.no
Re: Brennpunkt: Pels [Re: GeirK] #1901004 11/12/2014 22:11
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Da er det et problem med "de fleste bransjer" og ikke metodene som brukes. Hvilken metode mener du skulle vært brukt for å dokumentere hvordan det virkelig er?

Uanmeldte besøk av mattilsynet, syting og klaging om ein ikkje får lov til å vere med på kontrollen. Informasjon om rev og mink sine liv i naturen og i fangenskap gitt av forskarar som er så nøytrale som mulig.

Det er ikkje metoda det er noko feil med, det er objektiviteten til dei som har laga filmen og at ein ikkje kjenner detaljer rundt klippinga som gjer den tvilsom.

Utan om det ein ikkje veit om klippinga så er det vanskelig å skille dei forskjellige bøndene frå kvarandre. Kven meiner kva? Var alle like gale? Er dette bevisst klipping?
Det er veldig fokus på at bøndene som er besøkt er anbefalt av pelsdyrslaget, men er han som vurderer salg av garden ein av desse? Eller rett og slett ein slapp kar som har forstått at dette ikkje er noko for han, men som driv vidare på dårlig vis medan har prøver seg på salg?

Om nokon infiltrerte pelsdyrsmotstandarmiljøet i 2 år, 4 døgn filming, då kunne vi vel gjerne legge ned dette miljøet på denne bakgrunnen? Vi kan legge ned politiet, forsvaret, ambulansetenesten også med denne metoda.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: khadgar] #1901010 11/12/2014 22:49
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Sitat: khadgar

Da er det et problem med "de fleste bransjer" og ikke metodene som brukes. Hvilken metode mener du skulle vært brukt for å dokumentere hvordan det virkelig er?

Uanmeldte besøk av mattilsynet, syting og klaging om ein ikkje får lov til å vere med på kontrollen. Informasjon om rev og mink sine liv i naturen og i fangenskap gitt av forskarar som er så nøytrale som mulig.

Det er ikkje metoda det er noko feil med, det er objektiviteten til dei som har laga filmen og at ein ikkje kjenner detaljer rundt klippinga som gjer den tvilsom.

Utan om det ein ikkje veit om klippinga så er det vanskelig å skille dei forskjellige bøndene frå kvarandre. Kven meiner kva? Var alle like gale? Er dette bevisst klipping?
Det er veldig fokus på at bøndene som er besøkt er anbefalt av pelsdyrslaget, men er han som vurderer salg av garden ein av desse? Eller rett og slett ein slapp kar som har forstått at dette ikkje er noko for han, men som driv vidare på dårlig vis medan har prøver seg på salg?

Om nokon infiltrerte pelsdyrsmotstandarmiljøet i 2 år, 4 døgn filming, då kunne vi vel gjerne legge ned dette miljøet på denne bakgrunnen? Vi kan legge ned politiet, forsvaret, ambulansetenesten også med denne metoda.

30x90 cm.

Re: Brennpunkt: Pels [Re: Tor Arne] #1901050 12/12/2014 07:24
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

30x90 cm.

Ja, men her må ein ha informasjon frå forskerar på kor gale dette egentlig er for desse dyra. Om det er rett at mink verkelig ikkje taklar slike bur, så burde dette vere trivielt å skaffe og bruke i propagandaen.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support