Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint)

Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) #1899414 09/12/2014 08:17
G
goatmxx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Hei!

Jeg har et ønske om å få til et arrangement til neste år i kategorien sprint rundbane. Vi har en bilcrossbane i et grustak hvor runden er ca 700 meter og tanken er å sykle 3 runder. Starte i heat på 6 og gi poeng i forhold til plassering (6-5-4-3-2-1) og f.eks 3 heat hvor de beste går videre til finale. Samtidig vil det være aktiviteter for de yngre i løpet av dagen med f.eks. terrengsykkelskole, noen hinder og andre øvelser.

Så jeg lurer litt på hvilke krav som stilles for å få lov til å arrangere slike ritt?
Tanken er at dette skal være en artig greie som er åpent for alle og ha en lav terskel.

Jeg tenker at følgende skal inngå:
Pengepremier til finaledeltakerne
Deltakerpremie på startnr (f.eks. hjelmer, sykkeltøy eller lignende)
Premier til barna
Alle sykler skal kunne delta. Cyclocross, Fulldemper, stiv gaffel, BMX.. Ja alt som ikke har motor...

Med min beskjedne kunnskap om temaet, mistenker jeg at dette ikke kan arrangeres som turritt mtp pengepremier, men at det å arrangere et aktivt ritt blir litt mye styr? I tillegg vil jeg tro at terskelen for å delta på et aktivt ritt er høyere enn turritt. Finnes det noen muligheter for å arrangere dette som et arrangement utenfor NCF, f.eks som et åpent klubbritt eller bare et facebook arrangement? Problemet er at jeg har ingen sykkelklubb som vil arrangere. Enten er det den lokale idrettsforeningen eller bilcrossklubben som kan arrangere.

Bilcrossbanen inneholder alt jeg ønsker meg av et arrangement. Det er publikumsvennlig (publikum ser hele banen), det er gode parkeringsmuligheter, det er speaker, det er kiosk, det er toaletter, banen er bred og fin, tidsregistrering er unødvendig da det kun går på plassering, det er ferdige dataprogram som genererer heat og lister fortløpende i forhold til poeng (slik som de gjør på bilcrossløp), det er en lukket bane (ingen trafikk).

Noen som ser noen løsninger for å få til dette? Og viktigst av alt: virker dette som noe folk kunne tenke seg å delta på? Mulig jeg har sett meg blind på dette ICON_SMILE

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1899431 09/12/2014 08:55
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du må ha en sykkelklubb i ryggen om det skal gå via NCF. Høres ut som en kanongod ide. Kjør det som et treningsritt første året for å teste det ut kanskje?

40årskrisesylist
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: aktiviteten] #1899445 09/12/2014 09:03
G
goatmxx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Hvilke krav stilles for å arrangere det som treningsritt i så fall? Vet det er en del lokale (i et utvidet begrep) som kunne tenke seg dette. Det med pengepremier er i og for seg ikke så viktig, men hadde jeg klart å dratt inn sponsormidler til dette ville det kanskje vært prikken over i'en, evt rosinen i pølsa...

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1899452 09/12/2014 09:08
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Treningsritt har alle sykkelklubber. Det er da ingen forsikring eller lisenskrav. Kan ikke tenke meg at NCF blander seg inn i det. Vi har arrangert treningsritt hvert år i vår klubb, det koster ikke å delta da, kan være noe krav som kommer inn der kanskje?

Kommer det pengepremier inn i bilde så kommer det syklister med lisenser og da MÅ du via NCF iallefall.
Du kan da få med deg noen kompiser å starte en egen sykkelgruppe?

40årskrisesylist
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: aktiviteten] #1899457 09/12/2014 09:19
G
goatmxx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Var noe i den gaten jeg håpet å få det til på.. Slippe styret med lisenser og alle reglene som følger med NCF-arrangert ritt. Problemet med å arrangere dette som en kompisgjeng eller noe som ikke er registrert som forening er å skaffe sponsorer osv. Håpet er jo at dette skal gå litt i pluss, slik at pengene går barn og unge i bygda til gode. Idrettsforeningen har jo en sykkelgruppe og de arrangerer ett turritt på våren, men har ikke fått noen særlig respons på min forespørsel til dem. Tenkte jeg skulle purre litt på de, men da hadde det vært greit å vite hvilke regler jeg må forholde meg til.

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1899459 09/12/2014 09:21
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Da får du henvende deg til NCF da vet du, så er du sikker. Lykke til!

40årskrisesylist
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1899609 09/12/2014 13:42
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det høres ut som et morsomt konsept, med rom for en uvanlig blanding av seriøs konkurranse og kaotisk moro.

Jeg tror det er lurt å kjøre det som et treningsritt/testritt første gang. Det er helt sikkert mange detaljer som må rettes eller på plass før det egner seg helt for pengepremier, sponsorer og stor deltagelse. Det blir mye mer alvor med en gang, og toleransen for barnesykdommer lavere.

Nå har jeg ikke arrangert ritt selv, men det virker som de fleste kravene NCF stiller er lure og bygd på erfaring.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: oyvin] #1899897 10/12/2014 08:54
G
goatmxx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Kravene til NCF er gode de, men de har sine begrensninger. Forsikringer er vel og bra gjennom lisenssystemet, og krav til sikkerhet og andre ting er fornuftige. Problemet er at kravene kan være litt vel strenge, da de må være generelle og favne veldig bredt.

Kunne i utgangspunktet tatt dette som et trimritt. Da er det kun kr 50 i lisens, noe som de fleste tåler. Så kommer problemet med resultatlister. Rangerte lister er ikke tillatt, noe som er selve essensen i denne typen arrangement. Ergo er trimritt utelukket, med den eneste grunnen at rangerte lister ikke er tillatt. Syns det er litt strengt for et arrangement som håper på 60 deltakere.

Neste alternativ er turritt. Da blir lisensen kr 200, noe som er mye for maks 8 km sykling i løpet av dagen. Når det i tillegg ikke er lov med pengepremier til vinnerne i turritt, kan ikke dette forsvare utgiften for å delta. I tillegg kommer jo deltakeravgift for å finansiere noen av utgiftene vi som arrangør har mtp strøm, starnr osv. Også er det vel muligens noen krav til resultatliste i forhold til aldersklasser, eller kan man sette aldersklassen M/K 15-999?

Aktivt ritt har jeg ikke orket å se på reglene for en gang..

Da gjenstår vel eneste alternativ som er foreslått: Treningsritt/kameratkveld utenfor NCF. Er ikke veldig bekymret for skade på andre enn rytterne (parkerte biler, barn osv) da dette foregår på en lukket bane, men syns det er synd at ikke NCF har et regelverk for slike ritt. Som bare skal være artige, billige og attraktive for en liten gjeng på 30-100 stk som starter i puljer på 6 stk...

Hadde håpet at Øystein L hadde ork til å svare på nok en slik forespørsel, eller er det beste å sende en epost til info@sykling.no ? Kommer jo et problem med at det ikke er en NCF organisert klubb som skal arrangere.

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1900672 11/12/2014 11:23
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: goatmxx
Kommer jo et problem med at det ikke er en NCF organisert klubb som skal arrangere.

Og hvorfor skulle NCF ha et regelverk for noe som ikke angår NCF?

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: EgilS] #1900682 11/12/2014 11:35
G
goatmxx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Det skal vel i utgangspunktet ikke ha. Problemet blir jo at det er svært få aktive syklister som ikke har helårslisens, og dermed kommer inn under NCFs regelverk. Slik jeg har forstått det kan ikke disse stille til start i ritt som ikke er arrangert av NCF-klubb? Vil tro at de fleste syklistene ikke bryr seg så mye om dette, og i hvertfall ikke på et lite arrangement som dette kan være, men reglene ligger jo der.

Tenkte at det kunne vært greit å kunne søke NCF om å få arrangere et ritt som deres medlemmer kan stille på, selv om arrangør ikke er underlagt NCF. Med et lokalmiljø hvor det kun finnes 5-6 aktive syklister, er det i mitt hode for mye styr å opprette en egen klubb. De som sykler her er medlem av klubber i nærliggende større tettsteder eller byer, i tillegg til medlemskap i idrettsforeningen for å støtte opp om aktiviteter til barn og unge i bygden. At NCF har et regelverk som sier at "enten er du med oss, ellers er du det ikke" føler jeg legger store begrensninger for å spre sykkelglede til flere i form av slike arrangement.

Men det kan se ut som at et ritt hvor man bevisst oppfordrer folk til å bryte med regelverket til NCF er det eneste reelle alternativet.

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1900776 11/12/2014 13:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvis du ser litt på hvordan NCF opptrer i praksis så vil du nok finne at de ikke bryr seg så mye om kompisarrangementer etc. Jeg har i hvert fall ikke hørt noe om det. Det de nok ikke liker er som prøver å arrangere ritt utenom NCF sitt regelverk kun fordi de ønsker å tjene penger.

Og det siste holder jeg gjerne med de i. Bedre at pengene går tilbake til idretten slik at unger og aktive kan få støtte enn at noen skal sko seg selv.

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1900810 11/12/2014 14:47
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg synes det er rart at ikke en mer eller mindre lokal sykkelklubb tar imot med åpne armer når nopen kommer og sier "Hei, jeg har en ide til et arrangement, et konkret sted med løype, og en stab som kan gjøre det. Jeg trenger bare en paraplyklubb som kan eie det mot NCF". Vet du hva de er bekymret for?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1903380 18/12/2014 16:43
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Nå er det kommet nytt reglement for turritt og trimritt.

Det sies ingenting om hvilke endringer som er gjort, så en tier doneres gladelig til den som gidder å oppsummere endringene:
http://www.sykling.no/nyheter/arkivinfof...20trimritt.aspx

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: Lars V] #1903381 18/12/2014 16:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Lars V

Det sies ingenting om hvilke endringer som er gjort, så en tier doneres gladelig til den som gidder å oppsummere endringene:

Dette lurer jeg og på. Noen som vet (så ganske likt ut for meg)?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: Lars V] #1903401 18/12/2014 18:21
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lars V

Ja, hovedlinjene er uendret, men det er mange småendringer og presiseringer. Reglementene er oppdatert i henhold til lovverk, noe omstrukturert og skrevet uten for mye blikk på historien.

Så vidt jeg erindrer finnes det flere endringer/presiseringer i områder som;
- Instanser for tillatelser/godkjenninger av ritt
- Starttillatelser/lisenstyper for rytter
- Regler for bruk av drakt og klubbnavn
- Frontkjøretøy, følgekjøretøy, sanitet
- Følgebiler (landevei)
- Langing/matstasjoner
- Trafikkregler
- Forsøpling
- Bistand ved ulykke

Reglementet for Trimritt har fått større endringer, spesielt siden før 14-sesongen ble innført en ny lisensklasse uten at dette ble reflektert i reglementet. Det har også blitt mer likt turrittreglementet med tanke på sikkerhet etc.

Redigert av Oystein L; 18/12/2014 18:53. Rediger grunn: Trimrittreglement
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: Oystein L] #1903545 19/12/2014 09:44
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Oystein L

Ja, hovedlinjene er uendret, men det er mange småendringer og presiseringer. Reglementene er oppdatert i henhold til lovverk, noe omstrukturert og skrevet uten for mye blikk på historien.

Så vidt jeg erindrer finnes det flere endringer/presiseringer i områder som;
- Instanser for tillatelser/godkjenninger av ritt
- Starttillatelser/lisenstyper for rytter
- Regler for bruk av drakt og klubbnavn
- Frontkjøretøy, følgekjøretøy, sanitet
- Følgebiler (landevei)
- Langing/matstasjoner
- Trafikkregler
- Forsøpling
- Bistand ved ulykke

Reglementet for Trimritt har fått større endringer, spesielt siden før 14-sesongen ble innført en ny lisensklasse uten at dette ble reflektert i reglementet. Det har også blitt mer likt turrittreglementet med tanke på sikkerhet etc.

En tier på vei til Særp ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: Lars V] #1903739 19/12/2014 17:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk for tier'n, utkast 1, 2, 3 og 4 av disse reglementene ligger av en eller annen grunn på pc'n min så jeg bør jo vite litt om innhold og prosess.... ICON_WINK

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1905273 26/12/2014 14:43
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har lest igjennom de nye reglene. Lurer på hva man gjør på typiske langritt eller på enduro ritt hvor litt av ideen er å klare seg selv med drikke mat merking etc
NCF viser kanskje skjønn i slike tilfeller?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: sanouka] #1905339 27/12/2014 07:44
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Har lest igjennom de nye reglene. Lurer på hva man gjør på typiske langritt eller på enduro ritt hvor litt av ideen er å klare seg selv med drikke mat merking etc

Regerlverket tar primært for seg den typen ritt vi har i dag, nye rittformat må vel vurderes den dagen det blir aktuelt.

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1905351 27/12/2014 10:04
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aha så åtti tjue går utenfor Ncf da altså. Mon tro hva de gjør med forsikring av deltakere da?

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: sanouka] #1905580 28/12/2014 14:11
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aha så åtti tjue går utenfor Ncf da altså. Mon tro hva de gjør med forsikring av deltakere da?

Her kan du gjerne opplyse oss uinnvidde hva dette er...

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: sanouka] #1905644 28/12/2014 19:12
olechr Offline
More than words
More than words

Hva vil bli den store forskjellen?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1905646 28/12/2014 19:15
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Åtti tjue? Den norske enduro serien bedre kjent som 80\20
Skjønte det sånn på forrige svar at NCF ikke har hatt enduro ritt under sin kappe. Akkurat det mener jeg ihvertfall Oslo runden var og da må jo NCF ha utvist et visst skjønn ref det Spm mitt litt lengre oppe i tråden?

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: sanouka] #1905663 28/12/2014 20:56
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig jeg ser for enkelt på det, men hvor er problemet med enduro vs turrittreglementet?

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: Oystein L] #1905675 28/12/2014 21:40
olechr Offline
More than words
More than words
Mulig jeg ser for enkelt på det, men hvor er problemet med enduro vs turrittreglementet?

det lurer jeg på også. Klarer ikke å se hvorfor ikke det skal kunne gå.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: Oystein L] #1905700 28/12/2014 23:30
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg veit jo ikke om det er noe problem derfor spm tidligere i tråden.
I reglementet så stiller de krav til drikkestasjoner med mer og hvis man legger opp til et ritt hvor litt av greia er å klare seg selv så må det jo utvises skjønn hvis det skal gå under Ncf. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis mener at det er et problem, jeg bare lurer siden du sitter oppi det.

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1905723 29/12/2014 06:26
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den primære forskjellen fra tidligere på dette punktet er at anbefalt avstand mellom drikkestasjoner på terrengritt nå betegnes med kjøretid, og ikke kilometer (jfr. Terrengsykkelrittet og km vs kjøretid).
Reglementet sier at man BØR ha drikkestasjoner med visse avstander, her kan arrangementsbeskrivelse og rittreglement overstyre.
På andre områder, blant annet de som berører sikkerhet, står det SKAL.
Ser som sagt ikke hvorfor det skal bli vanskeligere nå enn det har vært tidligere.

Re: Krav til å arrangere sykkelritt (rundbane-sprint) [Re: goatmxx] #1905769 29/12/2014 12:42
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei det gjør ikke jeg heller etter det siste oppklarende svaret.

Moderator  support