Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel?

Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? #1899287 08/12/2014 19:28
F
Frk.Andersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei!

Jeg har aldri syklet aktivt. Jeg har en gang tatt meg en tur/retur til nabobyen med min 3-girs sykkel med kurv - ca 2 mil hver vei. Det er det lengste jeg noen gang har syklet.

Nå har jeg imidlertid meldt meg på Nordsjørittet, 9 mil, i et ivrig øyeblikk.

Jeg kan INGENTING om sykkel - men jeg lurer på hva jeg skal se etter nå som jeg må få meg en sykkel til dette formålet, og å trene fremover?

Jeg har ingen ambisjoner om pallplasseringer eller å slå noen rekorder. Jeg skal bare komme meg trygt i mål, på en greiest mulig måte - og også ha en sykkel jeg kan sykle på langs landeveien når jeg trener meg opp til dette arrangementet, og til jobb o.l.

Jeg vil helst ikke bruke for mye penger på dette heller, da jeg er student midt oppi det hele - så sykler i 10.000-kroners klassen passer ikke helt lommeboken min. :-)

Hva burde jeg se etter?

Redigert av Frk.Andersen; 08/12/2014 19:29.
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1899436 09/12/2014 08:59
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ut i fra dine ambisjoner holder det med en "billigsykkel" til dette. Sykler med veil.pris på 5000,--8000,-. Da får du en ok sykkel, beste tiden å handle på er nå! Bry deg ikke så mye om merke, det meste er bra idag. Du bør ha låsbar dempegaffel, hydrauliske bremser og en ikke altfor tung sykkel. Og selvfølgelig en rammestørrelse som passer deg.

40årskrisesylist
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1899449 09/12/2014 09:06
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Hei!

Kjøpte meg en OK terrengsykkel nå i høst fra XXL. En White 27,5 til veiledende pris 6.500. Til mitt bruk holder dette. Sykler hovedsakelig landevei, men bruker denne nå på vinteren og vil dekke mitt behov på Grenserittet og andre mindre ritt i regionen.

Har låsbar gaffel, hydrauliske bremser og veier 11,9 kg. Enn så lenge fremstår den som et godt kjøp ICON_SMILE

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900326 10/12/2014 17:48
HNK Offline
Besatt
Besatt
Streng talt, så kan dette rittet sykles på en hybrid med litt grusvennlige dekk. Demper er ikke noe must have i Nordsjørittet.

Sykkel behøver ikke koste all verdens, og du bør kjøpe noen litt glatte dekk i tillegg for mindre motstand langs landeveien.

Anbefaler uansett hydrauliske skivebremser

Redigert av HNK; 10/12/2014 17:49.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900395 10/12/2014 20:13
Frobo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dempegaffel er bortkastet på Nordsjørittet, og for daglig bruk på veien hjelper den kun på fortauskanter. Jeg har byttet vekk dempegaffelen på alle syklene jeg bruker for pendling eller Nordsjørittet, det er unødvendig vekt og ekstra vedlikehold. Skjermer og bagasjebrett er kjekt å ha, men bør monteres av før rittet for å få lettere sykkel i motbakker.

Rittet har derimot flere partier med løs grus som kommer overraskende i nedoverbakker. Derfor foretrekker jeg en lett terrengsykkel med brede (2,2") Race King-dekk, men hvis man sykler sakte i nedoverbakkene klarer man seg med smale dekk. Farlige bakker blir normalt varslet av løypevakter.

Ikke velg for stor sykkelramme, du må regne med måtte stoppe og hoppe av sykkelen på grunn av at de foran plutselig stopper opp. Sykkelsko kan være en fordel, men man må være trent og trygg på å klikke inn og vri ut.

Styrebøyler/barends kan være kjekke å ha for å kunne veksle på plassering av hendene. En annen fordel er hvis man kan bruke dem til å få en mer aerodynamisk sitteposisjon i motvinden på Jæren.

Uansett vil de fleste seriøse sykkelbutikker vite hvilke sykler som passer godt til Nordsjørittet. Kjøper man brukt er det viktigere å vite hva man vil ha.
Hvis du føler at du har kontroll på sykkelen er det bra, da er sjansen stor at sykkelen passer deg. Riktignok bør du bruke litt mer fremoverlent sittestilling en du har på sykkelen med kurv...
Det er en fordel at sykkelen er lett, spesielt i motbakker (Ullandhaug?). Skivebrems gir forutsigbar bremsevirkning, enklere vedlikehold og renere sykkel.
Husk lykt fremme og bak nå i den mørke årstid.

Elsykkel er kjekkest i motvind og motbakker...
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frobo] #1900480 10/12/2014 22:50
F
Frk.Andersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: Frobo
Dempegaffel er bortkastet på Nordsjørittet, og for daglig bruk på veien hjelper den kun på fortauskanter. Jeg har byttet vekk dempegaffelen på alle syklene jeg bruker for pendling eller Nordsjørittet, det er unødvendig vekt og ekstra vedlikehold. Skjermer og bagasjebrett er kjekt å ha, men bør monteres av før rittet for å få lettere sykkel i motbakker.

Rittet har derimot flere partier med løs grus som kommer overraskende i nedoverbakker. Derfor foretrekker jeg en lett terrengsykkel med brede (2,2") Race King-dekk, men hvis man sykler sakte i nedoverbakkene klarer man seg med smale dekk. Farlige bakker blir normalt varslet av løypevakter.

Ikke velg for stor sykkelramme, du må regne med måtte stoppe og hoppe av sykkelen på grunn av at de foran plutselig stopper opp. Sykkelsko kan være en fordel, men man må være trent og trygg på å klikke inn og vri ut.

Tusen takk for veldig utfyllende svar. ICON_SMILE
Men du anbefaler terrengsykkel fremfor hybrid eller cyclocross? ICON_SMILE

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: HNK] #1900481 10/12/2014 22:51
F
Frk.Andersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: HNK
Streng talt, så kan dette rittet sykles på en hybrid med litt grusvennlige dekk. Demper er ikke noe must have i Nordsjørittet.

Sykkel behøver ikke koste all verdens, og du bør kjøpe noen litt glatte dekk i tillegg for mindre motstand langs landeveien.

Anbefaler uansett hydrauliske skivebremser

Men hybrid er ikke optimalt skjønner jeg? =)

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: goatmxx] #1900482 10/12/2014 22:54
F
Frk.Andersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: goatmxx
Hei!

Kjøpte meg en OK terrengsykkel nå i høst fra XXL. En White 27,5 til veiledende pris 6.500.

<-- Jeg ser at White 27,5 koster 14.000 på XXL nå, mens White Lite 275 er vesentlig billigere.

Er det Lite-versjonen du har? Evt hva er forskjellen egentlig? Annet enn prisen så klart.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900562 11/12/2014 08:37
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Vil anbefale terrengsykkel. Med riktige dekk ruller det like bra som hybrid. Du trenger ikke dempegaffel, men en god dempegaffel vil heller ikke være noen ulempe. Sykler til veiledende pris under 10k har ofte dårlig dempegaffel, og de bør du styre unna.

Du kan gjøre kupp på 26" hardtail på bruktmarkedet nå, siden det er en utgående standard. Så om du har noen sykkelkyndige som kan hjelpe deg, eller finner en selger du stoler på, er brukt 26er det lureste! Med eller uten dempegaffel.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900685 11/12/2014 11:38
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Frk.Andersen
Sitat: goatmxx
Hei!

Kjøpte meg en OK terrengsykkel nå i høst fra XXL. En White 27,5 til veiledende pris 6.500.

<-- Jeg ser at White 27,5 koster 14.000 på XXL nå, mens White Lite 275 er vesentlig billigere.

Er det Lite-versjonen du har? Evt hva er forskjellen egentlig? Annet enn prisen så klart.

Jeg har en Lite ja. Forskjellen er vel så vidt jeg kan se at den dyreste har karbonramme og et "bedre" girsystem, og sikkert også dempegaffel uten at jeg har peiling på sånt. Den veier da 10,5 kg mot Lites 11,9 kg. For en mosjonist mener jeg at disse få kg er uvesentlige. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min sykkel, og satser på at jeg skal slå folk på vesentlig dyrere sykler til neste sesong.

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900690 11/12/2014 11:44
Frobo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tusen takk for veldig utfyllende svar. ICON_SMILE
Men du anbefaler terrengsykkel fremfor hybrid eller cyclocross? ICON_SMILE

Det er mulig at man kan måle tidsforskjell på dette over lengre løp, men når jeg veksler mellom lett terrengsykkel med 2,2" brede dekk og en 1,5 kg tyngre hybrid med 1,25" slicks-dekk så måler jeg ingen tidsforskjell på min daglige 11 km asfaltetappe (snittfart 30 km/t) til og fra ferja. (Den 5 kg tyngre vintersykkelen med piggdekk bruker 10% lengre tid).

I bakkene ned fra Vandavatn har jeg ikke problemer med å renne fra hybrider med min terrengsykkel.

Derfor velger jeg å sykle på terrengsykkel siden jeg føler meg tryggest på den.
De første årene hadde jeg dempegaffel som jeg låste og åpnet ved behov, men de 4 siste årene har jeg brukt stiv gaffel uten å ha savnet dempingen en eneste gang.

Redigert av Frobo; 11/12/2014 13:27.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900737 11/12/2014 12:57
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Mye bra som er sagt her! Jeg har kun kjørt Nordsjørittet én gang, og vil absolutt anbefale terrengsykkel med mellombrede, lettrullende dekk. Jeg kjørte for et lag gjennom jobben hvor vi startet i en veldig sen pulje, og det var ganske så overraskende å se hvor folk fikk problemer.

Der hvor det ikke var noen utfordring å trille full fart eller tråkke med terrengsykkel trasket folk med sine hybrider. På grus-partiene kan man virkelig tjene mye ved å ha dekk som gir litt grep.

Om du ikke sykler mye ville jeg også ha brukt dempegaffel. Bakkene i rittet er oppskrytt, så du skal ha passe tung dempegaffel før det har noe å si på tiden... ICON_SMILE

Dog er vel det viktigste å trene på å være komfortabel med å sykle nær etter noen siden det er én rekke etter de første 2 mila stort sett pga vinden.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900755 11/12/2014 13:21
Frobo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ja, det er viktig å være trygg på å sykle i tett flokk, finner man noen å sykle sammen med så sparer man både tid og krefter.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900781 11/12/2014 13:51
F
Frk.Andersen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Ser på en Nakamura Grade 4.27 som jeg har fått pris på 6k uten pedaler osv på intersport. Så har de en hybrid Cube LTD CLS m lockout satt ned fra 8750 til 4999, samt en hybrid Cube Nature m lockout satt ned fra 8750 til 3999. På Cube LTDen er det skivebrems, på den siste er det vanlig klossebrems.

Har noen kjennskaper til disse?

Jeg bør vel ha 16" jeg som bare er 167cm høy..

Redigert av Frk.Andersen; 11/12/2014 13:52.
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900792 11/12/2014 14:25
Frobo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg kjenner ikke syklene, men etter et kjapt søk ser det ut som om Cube-syklene veier 2 og 3 kg mer enn Nakamura.

Det er ikke bare høyden som teller.
De fleste slike sykler er laget for mannskropper, jenter har ofte lengre bein og kortere overkropp. Dermed kan dere risikere at avstanden mellom sete og styre blir litt lang, men dette kan ofte kompenseres med et kortere styrefremspring.

Man bør ikke se seg blind på villedende priser og "tilbud", og gjerne sjekke priser på nett eller andre butikker.

Redigert av Frobo; 11/12/2014 18:26.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1900966 11/12/2014 20:51
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Ser på en Nakamura Grade 4.27 som jeg har fått pris på 6k uten pedaler osv på intersport. Så har de en hybrid Cube LTD CLS m lockout satt ned fra 8750 til 4999, samt en hybrid Cube Nature m lockout satt ned fra 8750 til 3999. På Cube LTDen er det skivebrems, på den siste er det vanlig klossebrems.

Har noen kjennskaper til disse?

Jeg bør vel ha 16" jeg som bare er 167cm høy..

Jeg ville gått for Nakamuraen og kan fullt og helt slutte meg til det mange ovenfor har sagt om fordelene med terrengsykkel kontra hybrid. Selv om mange sykler Nordsjørittet på hybrid, og sier det går bra, ville jeg i ditt tilfelle absolutt gått for terrengsykkel, og gjerne en 27.5. Den strekningen du trenger brede dekk er fra Egersund til Ogna. Dere sykler ut 300 i hver pulje og veien er relativt smal med mye løs grus, og mange som vil forbi. Har selv sett så mange farlige situasjoner i dette partiet, på grunn av det som kan kalles pinglete sykling med hybrid, at jeg helst hadde sett at hybridsykler hadde startet i egne puljer. Når det gjelder størrelse ville jeg ikke hatt noe større en 16". Har selv 16,5" i 29er, og er 175.Men dette kan variere fra merke til merke, så det må prøves. Ellers ville jeg kanskje satset på å bytte til damesete, men vent gjerne til du har syklet en stund.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: aktiviteten] #1901071 12/12/2014 08:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: aktiviteten
Du bør ha låsbar dempegaffel

Ikke nødvendigvis. Lockout er ikke så nødvendig som folk (selgere) skal ha det til. Sørg for at det sitter en god dempergaffel på sykkelen, og hvis den har lockout kan det være en bonus.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Stein] #1901081 12/12/2014 08:29
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Stein
Du bør ha låsbar dempegaffel

Ikke nødvendigvis. Lockout er ikke så nødvendig som folk (selgere) skal ha det til. Sørg for at det sitter en god dempergaffel på sykkelen, og hvis den har lockout kan det være en bonus.

Jaha... Og hvilken dempegaffel får man idag som ikke kan låses av nogenlunde kvalitet? Selvfølgelig bør den kunne låses.

40årskrisesylist
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1901123 12/12/2014 09:56
Frobo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Da venter jeg bare på førstemann som foreslår å kjøpe fatbike eller fulldempet sykkel for bruk på Nordsjørittet. http://terrengsykkel.no/ubb/images/icons/default/grin.gif

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1901131 12/12/2014 10:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er fullt mulig å finne gode brukt kjøp og. Om kona ikke skal ha denne: http://www.gaviabikes.com/bike/gavia-racepro-29er-mtb/ så har jeg en sånn som skal selges for +/- 8 000,- i str. S når våren nærmer seg. Tipper det er mange andre som har sykler stående som kan selges. Så om du skal bruke i underkant av kr 10 000,- på sykkel kan du få mye sykkel for pengene.

Videre synes jeg goatmxx sitt råd er godt. En slik http://whitebikes.no/white2014/terreng/xc-275-lite-ane/ som er jente spesifikk er en super sykkel å starte med.

Synes og du bør kjøpe terrengsykkel. Tenk om du synes det er morsomt. Da blir det kanskje andre ritt som du har lyst å prøve som blir helt uaktuelle fordi du har kjøpt deg en hybrid.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: aktiviteten] #1901138 12/12/2014 10:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Jaha... Og hvilken dempegaffel får man idag som ikke kan låses av nogenlunde kvalitet? Selvfølgelig bør den kunne låses.

Det trenger du nok ikke lete så lenge etter.

Poenget mitt er at lockout blir misbrukt og overdrevent brukt. Det kan hjelpe der du må (ofre tråkkteknikken og) stå i pedalene og tråkke, under spurt eller i oppoverbakker, men alle andre steder er det mer en ulempe enn en fordel. Foreslår at vi evt. fortsetter denne diskusjoneni en av trådene som handler om det, så trådstarter slipper å måtte forvirres av noe hun egentlig ikke trenger å tenke så mye på.

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1901180 12/12/2014 12:09
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg stiller på Nordsjørittet 2015 med nybygd helstiv 29er på 6,95 kg. Gleder meg :-)

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: erling] #1901212 12/12/2014 13:13
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Tror en tempohjelm er verd mer enn -2kg på sykkelen i det rittet, ihvertfall hvis du har motvind som det var når jeg syklet der ICON_SMILE

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: knutspeed] #1901249 12/12/2014 14:32
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed
Tror en tempohjelm er verd mer enn -2kg på sykkelen i det rittet, ihvertfall hvis du har motvind som det var når jeg syklet der ICON_SMILE

Gjemmer meg bak store jærbuer ;-)

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1961307 20/05/2015 12:36
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Ja, hva ble det til, Frk. Andersen? Sykkel innkjøpt, teknikktimer med Gunn-Rita gjennomført, hundrevis av treningstimer gjennomført og Pretour Sandnes i dag?

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: grr] #1961609 21/05/2015 05:46
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det meldes i alle fall veldig bra vær.

AccuWeather

bigsmile

Re: Aldri syklet - Meldt meg på Nordsjørittet! Sykkel? [Re: Frk.Andersen] #1961920 21/05/2015 18:32
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Føler det er en smule tidlig å følge meg på værmeldingene, men får håpe det blir lignende fjoråret, så jeg kommer meg under tre timer...

Moderator  support