Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Plantar fasciit - langrenn

Plantar fasciit - langrenn #1898746 07/12/2014 11:17
JanM Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Off-topic, men likevel, finner ikke noe om det noe sted.

Noen som vet noe om hvordan det stiller seg med plantar fasciit og langrennstrening? Vet at løping er fy fy, sykling er visstnok ok, men hvordan stiller det seg med langrenn? Belaster det senen/ hælen like ille?

M

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1898749 07/12/2014 11:26
gare Offline
More than words
More than words
Her, som i mange andre tilsvarende spørsmål bør du spørre en lege med peiling på sporten, eller en fysioterapeut med tilsvarende kunnskap, jeg tipper ja, men er åpen for at langrenn kan være mindre belastende og kanskje dermed ok.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1898771 07/12/2014 12:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror att det går bra och att det är bra träning. Jag har haft lite problem med plantar fasciit vid löpning men aldrig vid klassisk langrenn.

Däremot så har jag ibland fått ont i foten som jag har för mig liknar plantar fasciit vid mye skate langrenn på framförallt hårt underlag.

Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1898782 07/12/2014 13:21
JanM Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nettopp, takker for det Fredriks.

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1899077 08/12/2014 11:59
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JanM
Noen som vet noe om hvordan det stiller seg med plantar fasciit og langrennstrening?
M

Jeg vet ikke, men jeg tror det er en dårlig kombo.
Avlasting, trykkbølgebehandling mot plantarfascien + fys.beh mot leggmuskulaturen for å løsne opp i gastrocnemiusfascien skal ihht en nyere dansk undersøkelse visstnok være veien , sannheten og lyset ICON_SMILE

Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1899206 08/12/2014 17:08
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Langrenn ligger vel et sted mellom sykkel og løp i belastning på denne.

Kjøp fatbike, og gå rolig turer klassisk med oppbygging under helen.

Og kjør på med trykkbølgebehandlig

Hug a tree
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1899435 09/12/2014 08:59
tron Offline
Besatt
Besatt
Problemet er neppe langrenn i seg selv, men langrennskoene. Jeg er ganske overbevist om at plantarfasitt/fasiosis (tips: https://nwfootankle.com/foot-health/drill/3-problems/31-plantar-fasciosis) har å gjøre med at skoprodusentene har glemt hvordan en naturlig fot ser ut. Trange tåbokser er en av mange egenskaper som ikke er bra for foten. Jeg har lest om mange som har hatt god framgang med sin plantarfasitt/fasiosis ved å konvertere til barfotsko (Vivobarefoot, Lems etc.). Flat såle, null oppbygning og vide tåbokser er mer naturlig for foten. Det har også reddet føttene mine fra smerter knyttet til skjev stortå (som følge av trange tåbokser i tradisjonelle sko).

Forrige sesong droppet jeg langrenn. Langrennsskoene er rett og slett altfor trange i tåboksen, og det er neppe noen fordel for trådstarters plager heller. Nå som jeg er smertefri, etter 10 måneder i barfotsko, tør jeg å mishandle føttene mine med langrennsko igjen - det dreier seg jo bare om noen timer i de skoene.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor langrennssko har blitt sånn, for det å klemme sammen tærne er veldig lite gunstig for balansen (se på Justyna Kowalczyks fæle føtter med kraftig hallux valgus og se sammenhengen med hennes dårlige skøyteteknikk).

Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1899473 09/12/2014 10:01
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Du finner da ikke mykere og behageligere sko en toppmodellene av klassissko. Det var mye rart før, men de siste 2-3 årene har skoene blitt virkelig gode. Supermyke og sitter som en sokk på foten. Mht tåboksen så er det stor forskjell mellom modellene. Flere modeler er egnet selv for den mest bredføtte. Jeg vil ihvertfall pasta at det er høyere komfort i skiskoene enn løpe- og sykkelskoene mine.

Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1899486 09/12/2014 10:34
tron Offline
Besatt
Besatt
En grei test på om tåboksen er for smal er rett og slett å ta ut innleggssålen og sette foten oppå. Stikker tærne utenfor innlegssålen er tåboksen pr. definisjon for smal og presser sammen tærne. Alle langrennsko gjør dette, men det er riktig at noen er smalere enn andre.

Jeg tenkte å oppsøke en butikk som har de nye Alfa-skoene og prøve dem. Kanskje de har gått i en annen retning? Eller er skoprodusentene mer eller mindre bundet av hvilke føringer Rottefella legger på bruk av sålens form? Et alternativ for meg kan være å konvertere til Salomon, som visstnok skal ha bredere tåboks enn NNN-kompatible sko.

Men uansett - nå som jeg bruker barfot/minimalistsko 99% av tiden og har blitt kvitt plagene, tåler jeg bedre å bruke skisko med smal tåboks enn for et år siden. Kanskje kan folk med plantarfasitt/fasiosis ha samme nytten av sunne hverdagssko - det er i hvert fall det Ray McClanahan hevder.

Redigert av tron; 09/12/2014 10:39.
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1899772 09/12/2014 20:57
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Flere skisko er faktisk litt bredere enn innleggssålen gir inntrykk av. Den nye Alfaen du nevner er så bred at alle jeg vet om har funnet den for bred. Så den bør du prøve. Forøvrig er gjerne modellen under toppmodellen bredere. Dette er markant hos Alpina og Fischer. Madshus toppmodellen er noe bredere. Rossignol likeså. Fischer litt nedover i serien har ihvertfall tidligere vært veldig brede.
På SNS er Atomic bredest.
Husk også å alltid varmetilpasse skoene. Du kan godt legge tredobbel tykk ullsokk i tåområdet og blokke de ut.

Redigert av sls; 09/12/2014 20:59.
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1900117 10/12/2014 12:09
E
erlingk Offline
Fersking
Fersking
E
Har tidligere hatt plantar fascitt som tok 2 år å bli kvitt. Fikk det første gang etter løpeintervall på tredemølle og måtte kutte ut løping helt. Hadde flere runder hos fysio, manuell terapeut og naprapat inkl to runder med trykkbølgebehandling. Alt dette hjalp tilsynelatende minimalt for min del. Det som hjalp var rett og slett å ta tiden til hjelp uten å la seg stresse av skaden og gjøre aktiviteter som ikke irriterte muskelen for mye. På NIMI anbefalte de operasjon, men er i dag glad for at jeg droppet det (for dårlig suksessprosent).

Ble mye alternativ trening m styrke, tåhev, massasjerulle, tøying osv i begynnelsen. Klassisk diagonal på langrenn/rulleski gikk også ganske greit. Skøyting og mye staking ble for statisk og ga mer vondt i etterkant. Viktig som andre har sagt at skiskoen passer din fot. Hadde selv to par der det ene (Madshus) ga mer vondt enn det andre (Alpina). Begge var toppmodell.

Sykling gikk også ganske greit, men mistenker at det muligens gjorde at skaden ble opprettholdt lenger enn nødvendig. Blir dårlig blodsirkulasjon og statisk i en hard sykkelsko. Men for min del var det ikke aktuelt med bare alternativ trening.

Etter 1-2 år gikk det også nogenlunde greit med løping i oppoverbakke (annen transport ned igjen). Brukte innlegssåler fra NIMI som hjalp for min del.

Nå tre år etter kan jeg løpe mer eller mindre normalt. Men holder meg unna asfalt/harde grusveier, begrenser turen til <2 timer, lander på hælen/mellomfot istedetfor forfot.

Redigert av erlingk; 10/12/2014 12:18.
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1900315 10/12/2014 17:16
JanM Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Interessant.

Bruker Madshus toppmodell i skisko, men skal teste ut andre varianter.

Prøver også litt taping, http://www.alfacare.no/produkter/kinesio_tape/precut_fot

Jan

Mål 2015:
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1900328 10/12/2014 17:57
anderfo Online
Besatt
Besatt
Off-topic:
Interessant at dere synes langrennsskoene er for smale. Selv synes jeg samtlige sko på det norske/nordiske markedet er altfor brede – de fleste kan jeg dra av foten uten å knytte opp... Derfor må jeg spesialbestille sko i smal, søreuropeisk utgave, fra sør på kontinentet.

I tillegg synes jeg skoene de siste årene har blitt dårligere. I fjor prøvde jeg mine eldgamle Alpina-sko (fra ca 2003), og jeg hadde langt bedre styring på skiene med disse skoene enn med splitter nye Alpina-sko (sammenliknet skoparene på samme føre, samme dag, og byttet fram og tilbake noen ganger). Dette til tross for at de gamle skoene har utslitt/myk såle og derfor i utgangspunktet skal ha dårlig styring.
Jeg burde selvsagt prøvd å skaffe meg et nytt skopar av 2003-modellen, men det er dessverre litt tynt med slike i butikkene for tida. Også må det jo være den søreuropeiske varianten for at de skal passe til mine føtter...

Hvorfor skoene har blitt dårligere? Jeg tror ikke de har blitt lettere. Men jeg tror kanskje at de har blitt lavere og mykere. Hvis det fortsetter slik burde man kanskje gå over til kombisko ICON_SMILE

Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: JanM] #1900661 11/12/2014 11:06
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
"Gamle" alpina sko hadde en justerbar hælkile som gjorde at foten satt bedre ned i skoen.

Denne har de (desverre for meg) fjernet helt på topp modellene, og laget en tulleløsning på lavere modeller.

Gamle alpina er fortsatt å få tak på i nettbutikker b.l.a i usa.

Ellers så er det verdt å nevne at ved plantar fasciit skal du ikke bruke såler som er bygget opp under fotbuen da dette øker draget i sena.
Så prøv med ett par såler ala det som kommer i joggesko fra fabrikk

mvh
h

Redigert av Håvard H; 11/12/2014 11:08.

Hug a tree
Re: Plantar fasciit - langrenn [Re: Håvard H] #1901088 12/12/2014 08:42
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg anbefaler virkelig dere med plantarfasitt/fasiosis å se denne videoen. Den er ganske oppklarende for hvordan fottøy har med denne plagen å gjøre. Relevante søkeord for den som vil gjøre et dypdykk er "Ray McClanahan" "spread your toes", "plantar fasciosis" osv. Da vil du finne at McClanahan sier at den første indikasjonen på at legen ikke er helt oppdatert er at han kaller det for plantarfasitt og ikke -fasiosis - det er ikke en betennelse, men dødt vev som følge av at tåklem (sko) kutter blodsirkulasjonen. Se videoen:

Moderator  support