Sykkel til langtur.
|
Sykkel til langtur.
27/11/2014 16:58
|
Larsgre
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei.
Tenkte å sykle Norge på langs til sommeren og er helt grønn på sykkel.
Blir 8-10 mil daglig. Er 195 høy.
Lurer på om det er noen her som har noen gode forslag.
|
|
|
Re: Sykkel til langtur.
[Re: Larsgre]
27/11/2014 18:56
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Genesis Croix de Fer fra Friksjon Sykkel. Sykkelen ble laget spesifikt til det formålet du snakker om. God pris og god service!
Vurderer en slik selv som helårs kosesykkel! Eventuelt en Equilibrium.
|
|
|
11/01/2015 03:27
|
SvenR
Fersking
|
Fersking
Disse er markedsledere, fås i mange versjoner, og store str. http://www.cyclecomponents.com/cyklar/tr...earl-56-cm.htmlEllers klarer du deg fint på en vanlig hybrid. Men med mindre du skal bo på hotell hele veien, må du passe på at du har festepunkter til bagasjebærere foran og bak, evt tralle. Du trenger nemlig litt klær over alle fjellene. Jeg investerte i et par håndbygde turhjul fra Spinn (A719-felger, de bygde på bestilling). Det kostet meg 3000 kroner og siden har jeg ledd hjertelig av alle som sitter i veikanten og fortviler over knekt eike.
Redigert av SvenR; 11/01/2015 03:35.
|
|
|
11/01/2015 10:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om du har begrenset erfaring med å sykle, vil det gjerne være kroppen som sier nei før sykkelen - uansett hvilken modell du måtte velge. Det gjelder også om du er veltrent. Det er en annen belastning på ledd, sener, muskler og rygg å sykle enn å drive med annen aktivitet. Det er derfor avgjørende at sykkelen passer deg på alle vis. I ditt sted ville jeg gått til fagmann og prøvd ut forskjellige modeller under veiledning. For en så lang tur ville jeg absolutt spandert på meg skikkelig sykkeltilpasning. Du bør selvsagt ta noen lengre turer på sykkelen du velger før du setter av sted Norge på langs. Jeg støtter de gode forslagene som har kommet i innleggene over om solide, pålitelige sykler med festepunkter og bukkestyre for å kunne ta med bagasje på brett og ramme og for å kunne variere sittestillingen. Men jeg ville ikke bestilt en sykkel uten å ha prøvd den under kyndig veiledning. Som nevnt over, vil du trenge sterke hjul for å tåle belastningen om du skal ha med mye bagasje. Men vær oppmerksom på at om du tar mesteparten av bagasjen i en henger vil du kunne avlaste ramme og hjul og velge en mindre solid sykkel. Da har du straks et langt større utvalg å velge mellom av lettere og raskere sykler som du kan ha stor glede av ellers. Selv ville jeg sett på flere av de såkalte gravelbikes (for landevei og grus) som nå er kommet på markedet - f.eks. Specialized Diverge, Giant Revolt eller Niner RLT - eller evt. en cyclocross uten for aggressiv geometri. For øvrig vil også hybridsykkel og forsåvidt terrengsykkel, gjerne med stiv gaffel, kunne fungere utmerket om du ikke er bekvem med bukkestyre. Mange gode hengere å få kjøpt. Blant de beste enhjulingene er BOB Ibex. Ser at den også leies ut på Finn. Finnes mange rimelige hengere, men for langtur bør du gjerne velge en anerkjent modell. Om hengeren har kun ett hjul vil den være langt mer egnet for avstikkere på stier. Om du vil ha mer stabilitet kan en tohjuling være tingen. Er selv i ferd med å anskaffe henger og håper på råd fra forumet, se https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1910096#Post1910096En ulempe med henger er selvsagt tilleggsvekten på 7 kg + som selve hengeren utgjør. Alt etter hva du skal ha på hengeren, kan problemet løses ved å velge Extrawheel med en vekt på kun rundt 2 kg. Det er løsningen jeg trolig ville gått for om jeg skulle ha med mye bagasje på langtur og ikke hadde en sær solid sykkel. Hvor enkle og solide løsninger for bremser og gir som bør være på sykkelen vil avhenge av om du selv kan mekke litt ved behov. Du bør uansett velge en modell med kjente komponenter som enhver landlig sportsforhandler har tilgjengelig, evt. ta med reservedeler selv. Nå ble jeg inspirert til langtur selv - lykke til!
|
|
|
12/01/2015 22:50
|
Syklamist
Medlem
|
Medlem
Tror jeg ville valgt en hybrid. Hva slags merke det er ville jeg ha brydd meg mindre om. Kanskje en til 6,7,8 tusen kroner. Da har du gir nok å velge i til alle flater, opp og nedoverbakker. Et litt bredere sete enn det som er vanlig, ville jeg også satt på. Barends er heller ikke å forakte. Speil og lykter vil jeg påstå er et must.
Redigert av Syklamist; 12/01/2015 22:52.
|
|
|
13/01/2015 07:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
For et års tid siden traff jeg tilfeldigvis en av tre gutter som har syklet fra Nordkapp til Kapp Agulhas i Sør-Afrika. Her er en liste over deres utstyr (langt mer enn du trenger, selvsagt, men det kan kanskje være nyttig å ta en kikk likevel): http://www.kapptilkapp.no/utstyr/De valgte den enkle og slitesterke Thorn Raven Tour. Vet ikke om den fortsatt er å få kjøpt - her er link til produsenten: http://www.thorncycles.co.uk/models.html
|
|
|
[Re: Sepeda]
13/01/2015 10:43
|
Syklamist
Medlem
|
Medlem
Er litt uenig Sepeda. Man bør holde seg langt unna oppsett med så spesialiserte deler som mulig, etter min mening. Hva gjør man hvis man et svindyrt navgir ryker - vente halvannen uke på deler fra GB? Ville det ikke være en fordel å ha en så standard sykkel som mulig, at man helt enkelt kan stikke innom nærmeste sportsbutikk og kjøpe en derailleur eller en 9-speed kassett? Forsterkede hjul og skivebremser er selvsagt helt greit, men man bør ikke gå helt av skaftet her heller. For trådstarters vedkommende ville jeg heller bekymret meg over hva slags form sykkelmusklene er i, i første omgang. Det å sykle er tyngre enn man skulle tro og når man får bagasje å drasse på, kanskje i motvind og oppoverbakke attpåtil, skal jeg bare hilse og si... å fytte grisen! Ikke bli en av dem som kjøper utstyr til ti-talls tusen kroner, for deretter å strande etter 10 mil, og må ringe etter familie/venner for å bli hentet, fordi bena/kroppen har streiket. Slikt noe kan gi ei skrape i selvtilliten en tur i asfalten skjeldent vil. Begynn og tren NÅ, ute på ordentlige veier, under ekte forhold! Til inspirasjon: https://www.youtube.com/watch?v=Z0wAPztOO2Uhttps://www.youtube.com/watch?v=PnaK7XWenrk
Redigert av Syklamist; 13/01/2015 10:50.
|
|
|
[Re: Syklamist]
13/01/2015 11:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er litt uenig Sepeda. Man bør holde seg langt unna oppsett med så spesialiserte deler som mulig, etter min mening. Hvis du leser mitt første innlegg litt oppe i tråden vil du se at vi slett ikke er uenige, men derimt rørende samstemt  Tenkte bare det ville være interessant for trådstarter og andre å se hva skikkelige globetrottere som disse gutta har valgt av sykler og utstyr.
|
|
|
13/01/2015 15:43
|
Syklamist
Medlem
|
Medlem
Beklager Sepeda. Jeg har desverre lett for å skumlese innlegg iblandt. Jeg ser at vi er ganske enige ja.
Mitt førstegangs kjappe utkast av en tursykkel må bli noe slikt som: Stålramme. Muligens en Surly Ogre, eller noe lignende. Kanskje et typiskt MTB bakhjul med straight pull nav og eiker (White MTB 27,5 Overkill, eller noe lignende). Standard framhjul. Skivebremser, selvfølgelig! Variabel stem. Barends (kjekt å kunne variere grep). Shimano 9-speed gir. Allt i typisk "øvre middelklasse-kvalitet". Dessuten: Kan man bygge den, kan man reparere den også!
Redigert av Syklamist; 13/01/2015 15:45.
|
|
|
13/01/2015 15:52
|
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Ville kjøpt min Salsa Fargo ramme og bygd den opp selv 
|
|
|
17/01/2015 01:30
|
SvenR
Fersking
|
Fersking
Jeg skriver ett innlegg til til, har tross alt sykla i Norge hver sommer de siste 7 årene:
Det er som det blir sagt over, du skal ikke over Ural-fjellene. Jeg kjøpte en av de tidligere 29" for 10 000 kr, hevet styret og skrudde fast veskeholdere foran og bak. Fordeler: Store hjul gir en annen kjøreopplevelse, og ballongdekkene fjærer godt når man er tungt lastet. Den lave giringen er dessuten gull opp tunge bakker med full oppakning. Ulemper: En terrengsykkel er en terrengsykkel, og geometrien ikke særlig egnet til langtur. Jeg bruker sykkelen ennå, men hadde jeg valgt på nytt, hadde jeg kjøpt en hybrid og fått mekanikeren min til å sette inn en kassett med lavere utveksling.
Jo mer standardkomponenter, dess bedre. Min sykkel har en såkalt FSA-krank. Sikkert veldig bra saker, men mekanikeren på Sportshuset i Brønnøysund måtte bestille eget verktøy til å åpne den opp. Ikke noen big deal, men jeg måtte vente to dager ekstra pga dette. (Mange verden-rundt-syklister anbefaler også mest mulig standardutstyr: Havarerer du i Indre Mongolia, får du problemer med alt annet enn 26" hjul og klossebremser).
Jeg sykler dessuten aldri med sykkelsko og klipspedaler i Norge, jeg bruker fjellstøvler. Så kan jeg gå litt i fjellet også, hvis jeg ønsker det. Et par flip-flops til varme dager og teltlivet.
Det eneste jeg har lagt penger i, er solide vesker, solide bagasjebrett og hjul. Ortlieb-vesker tåler det meste, og jeg bruker dem til langtur og hverdags. De billige veskene fra Biltema o.l. ryker ofte i festene etter et par sesonger. Det samme gjelder vanlige bagasjebrett. Det er en tung belastning på sveisefestene med to tikilos vesker som rugger fram og tilbake hele dagen. Men dessverre er Norge et u-land når det kommer til langtur-sykling, så du må kjøpe bagasjebærere og vesker gjennom utedepot eller en annen spesialforretning.
Hjul har jeg nevnt i et tidligere innlegg. Den første turen jeg la ut på, lot jeg meg "lure" av en forhandler til å kjøpe noen visstnok übersterke terrenghjul fra Bontrager. Kosta flest gjorde de, men tror du ikke en av eikene knakk likevel? Mekanikeren min forklarte at langtur med mye vekt på hjulene fordret mer elastikk i hjulene enn hva terrenghjulene ga meg. Jeg fikk håndbygget et hjulpar, først og fremst fordi turhjul ikke er hyllevare i Norge, men også fordi håndbygging visstnok gjør hjulene sterkere (det har visst noe å gjøre med at maskinbygging vrir eikene). Spinn tok 3000 kroner for jobb og materialer. Og det var det verd: Når jeg leverer dem til oppstramming etter langtur, trenger mekanikeren min knapt nok å stramme noe som helst. (Sterke hjul gjelder til en viss grad også sykling med henger, da fullastet henger også belaster hjulene ved trekk, oppbremsing o.l.)
Husk også at jo lettere du pakker, jo mindre trenger du å tenke på disse tingene. Har du et oppblåsbart liggeunderlag, lite lett telt og ei dun sommersovepose sparer du mye vekt. Men i Norge er klær en utfordring. E6 over Fauske kan være iskald, også om sommeren. Jeg har alltid med meg vinterhansker, tynn balaclava, hals, ett sett med lang ull og en ullgenser til kveldene, samt regntøy og vindtett jakke .
God tur!
Redigert av SvenR; 17/01/2015 12:24.
|
|
|
17/01/2015 04:47
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Eg bygde ein sånn ein for nokre år sidan. Thorn stålramme, bukkestyre og friksjonsgiring på underrøyret, elles standard terrengsykkeldelar. Gleder meg til neste tur. 
|
|
|
[Re: SvenR]
17/01/2015 12:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det eneste jeg har lagt penger i, er solide vesker, solide bagasjebrett og hjul. Ortlieb-vesker tåler det meste, og jeg bruker dem til langtur og hverdags. (....) Men dessverre er Norge et u-land når det kommer til langtur-sykling, så du må kjøpe bagasjebærere og vesker gjennom utedepot eller en annen spesialforretning. Takk for nyttig innlegg for oss som følger tråden! Har selv oppdaget Ortlieb og har i første omgang bestilt en klassisk messenger bag for hverdagsbruk. Nettbutikken til Syklistenes Landsforening har bredt utvalg av Ortileb til gode priser, så jeg slapp å bestille fra utlandet. Kan jeg spørre hvilke bagasjebærere du valgte? Eg bygde ein sånn ein for nokre år sidan. Thorn stålramme, bukkestyre og friksjonsgiring på underrøyret, elles standard terrengsykkeldelar. Gleder meg til neste tur. Fin sykkel - solid bygg! Gir på underrøret vekker minner om min ungdoms stålracer. Hva valgte du av bagasjebærere og vesker?
|
|
|
17/01/2015 13:42
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Tubus bærarar og Ortlieb vesker (som eg fekk «gratis»). På bildet har eg Topeak-vesker bak (også eit godt produkt, som no er til sals for den som skulle vera interessert …).
|
|
|
|
|