Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hodelykt og hodeskader

Hodelykt og hodeskader #1894483 26/11/2014 12:49
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg er av dem som sykler litt sti i høstmørket med lykt både på styre og hjelm for optimal belysning. Hadde ikke tenkt så mye over dette før jeg en kald høstkveld fløy over styret og landet midt oppå lykta på hodet så hjelmen sprakk... Hadde hodepine en ukes tid før jeg oppsøkte lege og fikk tatt MR, og heldigvis var ingen skade skjedd, bare hjernerystelse. Schumacher hadde visst et kamera montert på hjelmen sin som var medvirkende til at han havnet i koma så helt safe er det nok ikke å montere alskens duppeditter på hodet, men man vil jo se framfor seg og da er hjelmmontert lykt flott.

Så, finnes det alternative lyktmonteringer? Fester som knekker eller andre løsninger?

PS: Lykta, en Gemini Duo, overlevde krasjet uten andre skader enn at gummistrikkfestet knakk. Fremragende kvalitet! ICON_GRIN

Re: Hodelykt og hodeskader [Re: Toillball] #1894618 26/11/2014 15:38
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis du bare hadde hodelykt så er det jo ikke utenkelig at det delvis var grunnen til at du gikk over styret. Med lykt nære øynene ser du ikke skygger bak hindringer, så steiner og røtter kan plutselig blir nesten usynlige. Mye tryggere å ha lykten på styret, også med tanke på hodeskader.

Edit: Og der leste jeg at du hadde lykt på styret også... ICON_SMILE

Redigert av Dan; 26/11/2014 15:39.
Re: Hodelykt og hodeskader [Re: Toillball] #1894638 26/11/2014 16:54
T
Toillball Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Lys på styret er et must, men man trenger enda en lykt for å få med seg omgivelser og fokusere på enkelte partier. Så jeg vil ikke miste hodelykten, bare vite om det eventuelt finnes noen løsning på hjelmfeste eller lignende for å gjøre det tryggere i tilfelle krasj?

Re: Hodelykt og hodeskader [Re: Toillball] #1906488 01/01/2015 18:38
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Ingen som har forslag her? Jeg foretrekker kraniet mitt fritt for fremmedlegemer, og å fastmontere en metallkloss på hjelmen (og dermed potensielt mellom bakken og hodet) virker ikke bare lurt. Det bør ideelt sett løsne om det smeller.

Re: Hodelykt og hodeskader [Re: Toillball] #1906494 01/01/2015 19:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Feste med svakt punkt som ryker bør vel gjøre slikt mindre risikabelt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hodelykt og hodeskader [Re: baronKanon] #1906611 02/01/2015 09:03
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har min festet med en såkalt strikk.

LarsB

Re: Hodelykt og hodeskader [Re: Toillball] #1906616 02/01/2015 09:44
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har gått tilbake til hjelmfeste fra såkalt strikk etter at en hjelm begynte å slå sprekker etter at lykta la seg mellom hjelmen og et tre, uten alt for store krefter involvert.

Hjelmfestet (det som fulgte med DX-lykta) har tross alt større anleggsflate mot hjelmen og sprer effekten av et slag bedre enn lykta.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hodelykt og hodeskader [Re: Toillball] #1906724 02/01/2015 14:08
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Dette blir ren synsing, men..stihjelmen min har mye mer flat overflate enn den vanlige "grushjelmen" og ditto mindre lufting. Hodelykta har en ganske stor anleggsflate/plate for strikkfestet. På stihjelmen sitter den fint, og hvis jeg skulle klare å ramle 90 grader slik at lykta kom mellom hjelmen og planeten har jeg god tro på at det ville gå fint. Men på den andre luftige hjelmen er jeg slett ikke sikker på at samme type fall ville gå så bra, da plata fra lykta ligger over flere "riller" som ved feil belastning vil knekke ganske lett, og dermed gi mulighet for at en kant/del av feste/lykt går gjennom hjelmen.

Jeg bedriver også motorsport (billøp), og der er det ekstremt superforbudt å feste noe som helst på hjelmen - selv klistremerker. Før hvert race blir hjelmen nøye sjekket for skade/skrammer, den må fornyes ved gitte tidsintervaller uansett bruk, og de koster sikkert 5x av en dyr sykkelhjelm. Det er utrolig nok tillatt å kjøre åpen hjelm (lukket bil), men jeg har alltid valgt helhjelm pga fare for akutt ratt-tattoo i fjeset selv om jeg sitter trygt i 6-punkts belter med HANS-krave (nakkestøtte som er festet i hjelm/belter).

Så ja, tror kanskje at hjelmen i noen tilfeller gir litt mye passiv/innbilt sikkerhet for oss syklister. Den har reddet meg for mye trøbbel og er en million ganger bedre enn en lue, men jeg syntes til tider at festeanordningen ikke er bra nok. Om jeg kjører panna i et tre flytter hjelmen seg garantert.

Jeg vet ikke om Schumacher hadde cam på toppen eller siden av hjelmen. På toppen anser jeg som relativt trygt, men ville aldri drømme om å sette lykt eller kamera sidemontert.

Moderator  support