|
Feilstilling i fot ved sykling
|
Feilstilling i fot ved sykling
26/11/2014 09:50
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg får ubehag i foten ved mye sykling på sti. Jeg har hatt lignende tendenser før, men det er blitt ekstra plagsomt nå i høst. Forhører meg med forumet før jeg går til anskaffelse av nye sko/såler etc.
Hælen min peker svakt utover, og innerfoten er vridd oppover. Det gjør at jeg belaster nesten utelukkende ytterfoten, dvs ingen vekt på stortåballen. Det er ikke vondt, men jeg blir veldig stiv og sliten i ankelen, og det er ubehagelig ved stående sykling.
Såvidt jeg kan se har jeg ingen feilstilling i foten utenom sykling. Fotavtrykkene er symmetriske, men problemet gjelder kun høyrefoten. Høyrefoten er forøvrig bittelitt større enn venstrefot, så kanskje problemet er for trange sko?
Jeg vurderer innleggssåler for å støtte opp. Det vil muligens fordele belastningen på tåballene, men foten vil jo fortsatt være vridd?
Har noen opplevd noe lignende? Kan jeg kompensere med klossplassering? Styrke/tøyeøvelser i ankelen? Annet?
Tips mottas med takk!
|
|
|
Re: Feilstilling i fot ved sykling
[Re: Mmar]
26/11/2014 09:55
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg hadde noe lignende, men kanskje ikke så ekstremt som deg.
Det ble kjapt rettet av en dyktig sykkeltilpasser på Velocity. Løsningen var en såle for å støtte opp under foten og i tillegg et innlegg som hevet fremre del litt.
Anbefaler altså en god sykkeltilpasser, som vil gjøre underverker for masse annet utover problemet du nå har (tipper jeg).
Anonym5
|
|
|
26/11/2014 09:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Høres ut som om du enten har feiljustert kloss eller sko. En (forenklet) sykkeltilpasning vil hjelpe. Pedro hos Velocity er flink, i hvert fall.
Anbefaler deg å gjøre noe med det før du sliter deg feil.
|
|
|
26/11/2014 10:17
|
knut77
Besatt
|
Besatt
At helen svinger innover kan kompenseres for ved å vri litt på pedalklossen. Pedalklossen skal stå vinkelrett på kranken når foten er i hvileposisjon. Det finnes forskjellige måter å bygge opp støtte under storetåballen, i innersålen eller med innlegg under pedalklossen med noe slikt http://bikefit.com/products.phpHusk å bygge opp på begge sider om det blir drastiske endringer. Ellers er det jo greit å ha fått bekreftet fra medisinsk hold at man ikke heller skal fikse foten (: Jeg fikk hjelp av Ben til dette for endel år siden, han er vel her nå http://www.sykkeltilpasning.no/om-oss/
|
|
|
26/11/2014 10:28
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tips! Sykkeltilpassing er dyrt, men sikkert verdt penga og like greit å gjøre det skikkelig med en gang. Har eksperimentert litt selv tidligere, uten nevneverdig hell.
Er BG-fit bra nok, eller bør jeg gå for elitetilpasning hos sykkeltilpasning.no med en gang?
|
|
|
26/11/2014 10:32
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Er BG-fit bra nok, eller bør jeg gå for elitetilpasning hos sykkeltilpasning.no med en gang? Dette høres ut som tema for en artikkel/test i Terrengsykkel! Besøk flere og få erfaringene på trykk (:
|
|
|
[Re: knut77]
26/11/2014 10:55
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er BG-fit bra nok, eller bør jeg gå for elitetilpasning hos sykkeltilpasning.no med en gang? Dette høres ut som tema for en artikkel/test i Terrengsykkel! Besøk flere og få erfaringene på trykk (:  Ellers så hadde jeg kanskje anbefalt deg få custom såler. Kanskje bare det hadde vært billigere og raskere enn en hel sykkeltilpasning. Dog synes jeg ikke det er så dyrt, mtp alt av penger vi allerede bruker på hobbyen vår. Noen custom såler blir jo helt moldet etter foten din, og ikke bare en som du putter i ovnen og vips har du litt "custom". Feks BootDoc sine såler.
|
|
|
26/11/2014 11:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er BG-fit bra nok, eller bør jeg gå for elitetilpasning hos sykkeltilpasning.no med en gang? BG-fit er elitetilpasning i høyeste grad. For meg var det en viktig måte å skjønne symptomer på vondter og hvordan jeg skulle fikse på dem. Tilpasning av hvordan fot og pedal kobles sammen kan nok ikke fikses ved at noen som aldri har sett deg tråkke (og faktisk har peil) synser på internett om ditten eller datten (dessverre). Eller så har man eliminasjonsmetoden...
|
|
|
[Re: knut77]
26/11/2014 11:03
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er BG-fit bra nok, eller bør jeg gå for elitetilpasning hos sykkeltilpasning.no med en gang? Dette høres ut som tema for en artikkel/test i Terrengsykkel! Besøk flere og få erfaringene på trykk (: Helt klart, og absolutt noe som bør undersøkes.
|
|
|
[Re: baronKanon]
26/11/2014 11:20
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ellers så hadde jeg kanskje anbefalt deg få custom såler. Kanskje bare det hadde vært billigere og raskere enn en hel sykkeltilpasning. Dog synes jeg ikke det er så dyrt, mtp alt av penger vi allerede bruker på hobbyen vår.
Det er garantert vel anvendte penger, men gjelder å spare der man kan. 
Noen custom såler blir jo helt moldet etter foten din, og ikke bare en som du putter i ovnen og vips har du litt "custom". Feks BootDoc sine såler.
Er noe sånt jeg vurderte først, men denne tråden bekrefter at sykkeltilpassing trolig er veien å gå. BG-fit er elitetilpasning i høyeste grad.
For meg var det en viktig måte å skjønne symptomer på vondter og hvordan jeg skulle fikse på dem. Tilpasning av hvordan fot og pedal kobles sammen kan nok ikke fikses ved at noen som aldri har sett deg tråkke (og faktisk har peil) synser på internett om ditten eller datten (dessverre). Eller så har man eliminasjonsmetoden... Tviler ikke på at BG-fit er bra, men det er vel stort sett butikkansatte med kursing som gjør det? Tilpassing hos noen som gjør det på fulltid må da være enda bedre? Problemet kan selvsagt ikke fikses ved internettsynsing, men har blitt klokere av denne tråden 
|
|
|
26/11/2014 11:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tviler ikke på at BG-fit er bra, men det er vel stort sett butikkansatte med kursing som gjør det? Tilpassing hos noen som gjør det på fulltid må da være enda bedre? Er jo avhengig av hvem og hvor ofte det gjøres, men har de grunnkunnskapene i boks, har de også støtteliteratur. Jeg ble målt og sjekket ganske grundig.
|
|
|
26/11/2014 11:44
|
langen
Besatt
|
Besatt
Lars Goplen hos Nimi Ullevål er flink (men dyr) til å lage såler.
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
26/11/2014 14:22
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Har opplevd samme type feilstilling hos meg, jobber med saken.
Det har antageligvis både å gjøre med at en fot er mer "plattfot" enn den andre, men også med at hoftene er stivere på en side.
Sjekk om du har full strekk i hofteleddet på begge sider. Hofteledds-bøyer'en kan være stivere på en side, og da blir kroppen vridd. Det merker man spesielt godt når man sitter på sykkelen.
Sjekk også om anklene dine er like bevegelige (full ekstensjon og fleksjon). Det henger sammen mener jeg.
Sykkeltilpassing, innlegg-soler, masse bøy og tøy. :-)
|
|
|
[Re: Moose]
26/11/2014 14:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Har opplevd samme type feilstilling hos meg, jobber med saken.
Det har antageligvis både å gjøre med at en fot er mer "plattfot" enn den andre, men også med at hoftene er stivere på en side.
Sjekk om du har full strekk i hofteleddet på begge sider. Hofteledds-bøyer'en kan være stivere på en side, og da blir kroppen vridd. Det merker man spesielt godt når man sitter på sykkelen.
Sjekk også om anklene dine er like bevegelige (full ekstensjon og fleksjon). Det henger sammen mener jeg.
Sykkeltilpassing, innlegg-soler, masse bøy og tøy. :-) +1 Stive legger, stive hofter, stiv rygg og kort lårsene kan alle føre til skeiv fot. Såler som støpes etter foten er ikke nødvendigvis rett, da du egentlig ønsker at foten skal presses inn i en stilling den kanskje ikke faller i helt naturlig. Husking i overkroppen, stakkato tråkk og vond fot kan sikkert minimeres med bedre sykkeltilpassing. Jeg tråkker også hovedsaklig med yttersiden av foten grunnet stor forfot-varus/plattfothet og høy glippe under stortåballen naturlig. Såler, balansetrening (styrke i knær) osv bør kunne hjelpe også.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
26/11/2014 15:07
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bingo! Jeg er er mye stivere i venstre hofteledd og lår pga kneskade, og er sikkert forskjeller lenger ned også. Skal bli flinkere på tøyinga.
Såler som støpes etter foten er ikke nødvendigvis rett, da du egentlig ønsker at foten skal presses inn i en stilling den kanskje ikke faller i helt naturlig.
Det gir mening. Såler hjelper på symptomet, ikke selve problemet. Husking i overkroppen, stakkato tråkk og vond fot kan sikkert minimeres med bedre sykkeltilpassing. Jeg tråkker også hovedsaklig med yttersiden av foten grunnet stor forfot-varus/plattfothet og høy glippe under stortåballen naturlig. Såler, balansetrening (styrke i knær) osv bør kunne hjelpe også.
Sykkeltilpassing og styrketrening er nok lurt for meg da!
|
|
|
05/12/2014 15:58
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da har jeg hatt BG-fit på Bull i Sandvika, og deler erfaringene.
Jeg er mild varus på venstre fot og moderat varus på høyre fot. Videoanalyse viser at jeg ikke har noen utpreget feilstilling i fot hverken ved sittende eller stående tråkking, så det kommer først når jeg blir sliten.
Klossene ble flyttet 8 mm bakover og jeg fikk støpte såler samt BG innleggsskive foran på begge føtter. Jeg merket umiddelbart at jeg står stødigere i pedalen. Forhåpentligvis gjør dette at jeg blir kvitt plagene i foten, men det gjenstår å se. Jeg har troen.
Det ble også endringer i sittestilling. Setet ble flyttet 1.5 cm ned. Han ville også ha setet lenger frem enn det jeg er vant med. Ikke helt sikker på den endringen, men skal gi det et forsøk.
Jeg gynget litt i bekkenet, og prøvde derfor bredere sete. Det hjalp med 143 mm bredde, og det ble muligens enda bedre med 155 mm bredde. Dessverre hadde de ikke riktig sete inne, så her skal jeg prøve mer.
|
|
|
05/12/2014 16:47
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Har lurt litt på hvor mye anatomikunnskap disse butikk-fitterne har (: høres ikke galt ut det her.
Ettersom pedalklossene ble flyttet bakover og setet ned så er det vel trygt å anta at du syklet med ganske spiss fot tidligere, kan bli slitsomt for ankelen det, og strekke på leddbånd.
Når pedalklossene flyttes bakover må jo setet flyttes etter, altså fremover (: Setet ned og frem har kortet inn avstanden ned/frem til styret, ingen forandringer på cocpit'n?
|
|
|
07/12/2014 11:07
|
Mmar
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fokuset lå på ben og hofte denne gang. Vi eksperimenterte med endringer på cockpit, men drar tilbake dit når jeg har fått sykkelen jeg skal ha til neste år.
For stisykling er jo også styrets posisjon relativt til krank vel så viktig. Vektbalansen er viktig, og der ser jeg for meg at man må prøve seg frem på sti.
|
|
|
07/12/2014 11:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For stisykling er jo også styrets posisjon relativt til krank vel så viktig. Vektbalansen er viktig, og der ser jeg for meg at man må prøve seg frem på sti. Helt enig. Det er derfor jeg forfekter å sammenligne stack og reach heller enn overrørslengde når man snakker om størrelse på sykkelen/lengden på sitteposisjon.
|
|
|
07/12/2014 14:43
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Da har jeg hatt BG-fit på Bull i Sandvika, og deler erfaringene.
Jeg er mild varus på venstre fot og moderat varus på høyre fot. Videoanalyse viser at jeg ikke har noen utpreget feilstilling i fot hverken ved sittende eller stående tråkking, så det kommer først når jeg blir sliten.
Klossene ble flyttet 8 mm bakover og jeg fikk støpte såler samt BG innleggsskive foran på begge føtter. Jeg merket umiddelbart at jeg står stødigere i pedalen. Forhåpentligvis gjør dette at jeg blir kvitt plagene i foten, men det gjenstår å se. Jeg har troen. Dette har eg òg trua på. Skulle til å foreslå at du tok turen til Ronny på Löplabbet i Trondheim, men det ser ut til at BG-fit alt har avdekkja nokre av dei mest typiske årsakene til den typen plagar som du beskreiv først i tråden. Varusstilling i forfot er veldig vanleg, og mange har god nytte av ein medial kile her. (For mange er den positive effekten større i sykkelsko enn i løpesko.) Eg erfarer også at sykkelsko som er for stive i solen, oftare kan føra til smerter i fot (især om smertene er lokaliserte i yttersida/fibularane).
|
|
|
|
|