Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips/råd trening

Tips/råd trening #1892895 22/11/2014 19:30
J
Justforfun Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Vil gjerne sette trening i litt mer system etter 2-3 måneder med trening etter tid og lyst.
Jeg mener 4 dager i uka er realistisk.
Ser for meg følgende økter Ila en uke:

Økt 1: pulsspinn/intervallspinn 85-90 %
Økt 2: rolig 1 time (løping evt ski om det blir snø)
Økt 3: langdrag, eks 4x6, 20x2, 10-15x3 osv
Økt 4: rolig langtur 1:30-2:00. Sykling,ski eller løping.

Det er planen for vinteren.
Spørsmål:
1.ser det ut som en grei plan?
2. Jeg liker godt å ta rolige turene påfølgende dag for pulsspinn/langdragøkter(sone3). Er det lurt eller burde jeg hatt fridager etter de harde øktene i stedet?
3. Kan jeg bytte ut pulsspinn med enda en sone 3 økt i uka. Dvs ingen sone 4 økter på vinteren og heller to økter sone 3?
4. Må jeg ha styrketrening i planen min, eller satse på at muskler får kjørt seg gjennom de andre øktene.
5. Om jeg "må" ha styrkeøkter. Helst som økter på egne dager eller etter en av de andre øktene?

Hva mener ekspertpanelet?:-)

Re: Tips/råd trening [Re: Justforfun] #1894750 26/11/2014 20:41
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kan PRØVE å svare, så får vi se om noen andre biter på og korrigerer meg:)

1) Ser bra ut:) Ville prøvd å sørge for at 1 av de rolige turene faktisk ble en langtur, minst 2 timer. Den andre kan godt være en kort/mellomlang løpetur.
2) Ta de når du vil, det viktigste på vårt nivå er at planlagte økter blir gjennomført omtrent slik man tenkte. Ta gjerne en dag eller to eller tre mellom de harde øktene.
3) Det kan du absolutt. Men hvis du liker pulsspinn ville jeg gått for det, sånn motivasjonsmessig. Liker du best terskeldrag, ville jeg kjørt to økter med det. Jeg vil anbefale minst to harde økter i uka, hvorav minst 1 er lange sweetspot/terskeldrag (sone 3). Jeg kjører nesten bare sone 3 på de harde øktene i vinter. Innsatsperioder på totalt 30-70 min per økt (+oppvarming og litt tråkking etterpå).
4) Nei. Du trenger ikke styrketrening på sykkelmuskulaturen. Men jeg har sjelden hørt noen fraråde mosjonister å kjøre en kjapp økt eller to i uka med basisøvelser/kjernemuskulatur.
5) Spiller ingen rolle.

Lykke til:)

Håper du får flere tilbakemeldinger!

Re: Tips/råd trening [Re: Justforfun] #1894759 26/11/2014 21:09
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Det ser ut som et edruelig og fint treningsopplegg. Det kan dôg være fint å variere litt og ikke kjøre det samme programmet hver eneste uke. Både for fremgang og for motivasjon. Og lytt til kroppen. Føler du deg som Supermann en dag du egentlig har tenkt å ta det rolig er det bare å klinke til. Og føler du deg tung og slapp og stusselig en dag du har hardtrening på agendaen er det lov å ta en hviledag eller en rolig økt.

Re: Tips/råd trening [Re: Justforfun] #1894761 26/11/2014 21:11
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Og en annen ting: Her inne får du tips som spriker i alle retninger, så det er bare å være litt selektiv med hvilke råd du skal følge :-)

Re: Tips/råd trening [Re: Justforfun] #1895161 27/11/2014 17:53
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Den virkelige testen er vel om du til våren kan se tilbake på en hel vinter med 4 treninger i uka, omtrent som planen. Da skal du være superfornøyd. Opplegget ser jo rimelig variert ut både mht intensitet og forskjellige aktiviteter... spesielt om det blir snø. Lykke til.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tips/råd trening [Re: Justforfun] #1895237 27/11/2014 20:31
J
Justforfun Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for nyttige tilbakemeldinger.
Skal prøve å variere litt så jeg får litt variasjon.
Jeg er mer glad i terskeldrag, så da kan det se ut til at jeg heller kan ta to sv de isf pulsspinn tidlig i vinter iallefall.
Jeg kan nok bli flinkere til å ta trening etter hvordan kroppen kjennes. Jeg har en tendens til å trene som jeg har bestemt på forhånd uansett. Jeg er såpass disiplinert at jeg gjør som jeg har bestemt meg for og det jeg har forberedt meg på. (Selv om jeg ikke trener hardt om ingenting kjennes bra ut).

Moderator  support