|
Oakley Prizm
|
Oakley Prizm
19/11/2014 21:44
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Same shit new rapping eller er den så revolusjonerende at den er verdt penga?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Oakley Prizm
[Re: sanouka]
19/11/2014 22:29
|
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skal du uansett ha nye briller kan du vurdere det, eller om du trenger en ny lins til denslags forhold de er gode til. Jeg har Crowbar med High Intensity Yellow og Fire Iridium, synes de 2 funker fett til mitt bruk. Kommer mao ikke kjøpe i år, men vet ikke med framtida, noen andre får gjerne prøve før meg 
Innvandret Trysling
|
|
|
19/11/2014 22:30
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Disse er er vel optimalisert for skyting, for å gi god kontrast mellom grå og sort papp på målet.
Drev tidligere med baneskyting, og da var gule glass i brillene gunstig for å øke kontrasten.
Mulig at disse også kan fungere for å gi bedre kontrast på sti ?
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
19/11/2014 22:33
|
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Greia såvidt som jeg har skjønnt det er, at det gir god kontrast, men samtidig at du ikke blir blendet. Altså, til for eksempel skikjøring kan du ha en lins som takler både flatt lys og sol bra. Ikke som den kombon jeg har, som innebærer at jeg må bytte lins utifra forhold i bakken.
Innvandret Trysling
|
|
|
19/11/2014 22:57
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg bytter så å si aldri når jeg kjører hjemme i Norge så det er spesifikt den rosa linsa for flatt lys jeg er nysgjerrig på. Jeg har hatt oakley nevnte high intensity men de siste åra har jeg holdt meg til Smiths gule linse for flatt lys, den funker fint, men så dukker oakley opp med noe de påstår er revolusjonerende og historien har lært meg at akkurat fra dem så kan det lønne seg å lytte.
|
|
|
12/12/2014 08:52
|
StumpjumperM2
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så en demo med Rose versjonen på Gmax i går, den var ganske så imponerende. Noen som har prøvd under virkelige forhold? Etter sist vinter med nærmest null sol kunne jeg tenkt meg noen nye glass som tryller frem kontrastene, selv i dårlig vær.
RCC14311
2017 Canyon Endurace CF SLX 2016 Duratec R9 disc tandem
|
|
|
12/01/2015 14:17
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jepsipepsi Har testa og kjøpt. Referansen er Smiths Sensor Mirror og Oakleys High Intensity yellow I suppe i grålysninga: Akkurat det lille ekstra som skulle til for å se noen konturer som helst I suppe med litt lys gjennom skylaget: Ser betraktlig mer Overskyet nordhelling: Man ser mer helt enkelt Fra lys(blek januarsol) inn i mørk nordvendt fjellside: Ser mye mer
Generelt: De ser for mørke ut til at man tror det skal funke, men selv i morgengryningen i januar, over tregrensa, lett snø i lufta, usporet og med lavt skydekke (tåke som kom og gikk) så så jeg faktisk nok til å slippe litt opp og gi litt gass. Normalt så opplever jeg sånn kjøring som en ren gjettelek på hva som kommer og pleier å holde meg under tregrensa. Det er såklart det lureste å gjøre med denne linsa her også, men det er stor forskjell på å se litt og ikke noe når man er på sånne steder. Utover dagen og etterhvert som mørket måtte vike for det superflate overskya lyset så blir det bare mer og mer tydelig at linsa utgjør en stor forskjell, ihvertfall for meg så jeg endte opp med å cashe inn et par Canopy.
|
|
|
13/01/2015 22:52
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Har Prizm Rose glass. Dette er de lyseste av dem. De ser mørke ut i forhold til mine Oakley Persimmon glass. Har testet dem en gang og må si meg mektig imponert. Det var tåke til lett overskyet forrige helg. Fungerte utmerket. Har også briller med Black Iridium og de var rett og slett for mørke og gir dårlig med kontrastforskjeller. Det er forskjell på Persimmonglasset også, men Prizm Rose ga hakket bedre med kontrastforskjeller. Det var litt uvant med fargen de først minuttene, men så stiller øynene seg og alt blir OK.
Er superhappy og gleder meg til å bruke dem igjen i helgen :-)
|
|
|
14/01/2015 08:37
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette begynner å høres ut som et måha for meg som kjører som en fartsredd partydanske på flatmark med en gang det er snømørkt i terrenget og jeg ikke er i stand til å se noe (dvs, den ene gangen jeg ikke gjorde endte det med et delvis ødelagt korsbånd).
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
15/01/2015 14:20
|
rexiplex
Ringrev
|
Ringrev
Noen som vet hvor disse er å oppdrive i Oslo-regionen? Gjerne Canopy med Jade-glass.
-Ola Martin
|
|
|
15/01/2015 16:26
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Legger til, bare sånn for sikkerhets skyld, in case ikke alle leser hele tråden. Linsa jeg har nå er Rose, altså den for flatt lys/dårlig sikt. Når jeg likevel er innom så kan jeg jo legge til at etter enda en dag i skikkelig suppe så blir det bare enda mer tydelig hvor mye bedre jeg ser. Dårlig sikt og flatt lys er og vil bli akkurat det, men med Prizm Rose så får ihvertfall jeg akkurat det lille ekstra som skal til for å kunne drapå. Hvilken dag det har vært i dag!!
Redigert av sanouka; 15/01/2015 16:31.
|
|
|
16/01/2015 09:13
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Testet Rose Prizm i Wyllerløypa i går kveld, i flomlys og tildels tåke. Veldig fornøyd! De er på langt nær så mørke i bruk som glassene kan gi inntrykk av.
Jeg har ikke allverdens å sammenligne med, men så det jeg trengte å se, med bra kontrast.
With light parts come great responsibility
|
|
|
29/01/2015 15:02
|
perbl
More than words
|
More than words
Boardshop i Trondheim kjører 30% nå, og hadde Airbrake med både rose og black iridium inne. Kombinert med grå værmelding for helgas skiutflukt ble det lett å la seg friste. Jeg lammes helt når det er snømørkt, så skal bli artig å teste om dette har noe for seg.
De hadde fortsatt endel modeller igjen med både prizm og ikke i tilfelle andre er ute etter å teste.
Redigert av perbl; 29/01/2015 15:03.
Per B.
|
|
|
29/01/2015 18:52
|
Holyman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har bestilt prizm rose til canopyene da HI Yellowene på de er blitt litt herpa, gleder meg til å prøve. I Norge bruker jeg høykontrastglass på ni av ti skidager, så hvis prizm-glassene er mer brukanes når sola titter litt fram men samtidig gir like god kontrast som HI yellow tror jeg det blir knall. Det eneste som trekker ned er rett og slett at jeg synes det ser kulere ut med gule glass enn røde, men det blir i overkant jålete å begynne å tenke på.
|
|
|
29/01/2015 20:18
|
perbl
More than words
|
More than words
Har hatt A-Frame med Hi Intensity Yellow og de siste sesongene et par Dragon med et gult glass, men må si at jeg synes Rose-glasset ser bedre ut enn begge disse.
Gleder meg til å se om den drøye prisen var verdt det, men med 30% var brille med to glass innafor ift fullpris for en av de andre modellene med ett glass.
Titta såvidt på eska til Airwave også, men 6k for skibriller som jeg med jevne mellomrom har knust i fall blir litt drøyt.
Redigert av perbl; 29/01/2015 20:19.
Per B.
|
|
|
01/02/2015 11:13
|
perbl
More than words
|
More than words
Da har jeg fått prøvd dem litt. Fredagen var det skikkelig snømørkt i deler av terrenget, og jeg kjørte med Rose-glassene. Må nok si at det var flere steder jeg måtte dempe hastigheten fordi jeg ikke så særlig konturer, men de er nok litt bedre enn de gule glassene jeg hadde til de gamle Dragonbrillene mine.
Uansett liten tvil om at disse forbedrer kontrasten en god del ift det man ser uten briller, men de er nok ingen mirakeloppskrift som gjør at jeg vil kunne dra på nedover i hva som helst av lysforhold. Da har jeg mer tro på å sette en kraftig hodelykt på hodet.
Ellers var det sol her i går, så jeg kjørte med de svarte iridiumsglassene. Fantastisk komfortable og stort synsfelt på disse brillene, så uansett ikke noe dårlig produkt i seg sjøl.
Per B.
|
|
|
05/02/2015 08:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ser at Bikeshop nå kjører lanseringskampanje på Prizm Trail og Road for sykling. Noe å samle på?
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/02/2015 08:22
|
perbl
More than words
|
More than words
Ser at Bikeshop nå kjører lanseringskampanje på Prizm Trail og Road for sykling. Noe å samle på? Godt mulig du får enda mer kontrast, men kan ikke huske jeg har hatt sykkelturer der jeg har hatt problemer med å sykle så fort jeg vil fordi jeg ikke ser noen verdens ting av terrengkonturene foran meg. På ski i typisk hverdagsvær er det derimot et helt annet problem som gjør at jeg må dempe hastigheten vesentlig, og jeg tar gjerne imot alle hjelpemidler jeg kan. Konklusjonen min er hvertfall at jeg ser liten grunn til å bytte ut Radarlock-glassene jeg allerede har til Prizm-glass.
Per B.
|
|
|
05/02/2015 13:09
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Min teori ang prizm til sykling er at de blir for mørke på typisk inn og ut av skygge og sterk sol i skogen. På ski er alt grått/hvitt og kontrastene på de "fargene" kommer frem, men tviler på at det samme skjer når man kommer inn i mørk skog med lite lyse farger etter å ha blitt eksponert for sterk sol. Kan hende jeg tar feil siden oakley sier at styrken til prizm er å dempe overgangene slik at iris ikke trenger å justere, men jeg har et par rosa oakley sykkelbriller uten prizm og de blir ihvertfall veldig mørke når man plutselig skal inn i mørke skogen.
|
|
|
05/02/2015 13:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
kan ikke huske jeg har hatt sykkelturer der jeg har hatt problemer med å sykle så fort jeg vil fordi jeg ikke ser noen verdens ting av terrengkonturene foran meg. Jeg opplevde til sammenlikning ingen problemer med å gire før Shimano fant opp Hyperglide-kassetter heller, men... 
|
|
|
[Re: Stein]
05/02/2015 14:09
|
perbl
More than words
|
More than words
kan ikke huske jeg har hatt sykkelturer der jeg har hatt problemer med å sykle så fort jeg vil fordi jeg ikke ser noen verdens ting av terrengkonturene foran meg. Jeg opplevde til sammenlikning ingen problemer med å gire før Shimano fant opp Hyperglide-kassetter heller, men... Ikke helt sikker hvor du vil, men jeg kan hvertfall huske jeg har hatt problemer med å dra på særlig i heisen helt siden barneskolealder på dager når været er grått og jævlig. Så dette var ikke et behov jeg fikk bare fordi jeg så et nytt produkt på markedet. Men som sagt tidligere, så synes jeg ikke dette nye produktet løste behovet fullstendig, selv om det var en viss forskjell i kontrasten. Neste steg får kanskje bli å ta med Wilmaen opp i bakken og se om den lyser sterkt nok foran meg til å belyse konturene 
Per B.
|
|
|
05/02/2015 14:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Bare en fleipete måte å si at selv om man klarer seg med de produktene som finnes på et gitt tidspunkt, er det ikke dermed sagt at man ikke vil sette pris på de forbedringer som vil gjøres i de neste produktgenerasjonene.
Selvsagt trenger man ikke sykkelbriller til 2-3-4K, men mine Radar med styrkeglass er ikke engang i nærheten av lista over ting jeg synes jeg har betalt for mye for. Og det er sant at man ser bedre med mange linser med fancy overflatebelegg enn med billige plastlinser. Hvis mye man vl betale for det, er jo opp til hver enkelt.
Jeg kjøper i alle fall Prizm neste gang jeg skal ha briller de passer til. ...Lett!
|
|
|
06/02/2015 12:06
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hm, kunne være fristende å oppgradere glassene på mine tilårskomne Jawbone, til noe som faktisk fungerer. Hvilke sjapper selger glass i løsvekt til en ok pris?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
06/02/2015 12:22
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Oakley koster det Oakley koster overalt, så du kan bare sjekke hos optikeren din.
|
|
|
06/02/2015 12:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette begynner å høres ut som et måha for meg som kjører som en fartsredd partydanske på flatmark med en gang det er snømørkt i terrenget og jeg ikke er i stand til å se noe (dvs, den ene gangen jeg ikke gjorde endte det med et delvis ødelagt korsbånd). Jeg var på Ruten for noen uker siden og alt var fullstendig konturløst. På veien ned kjørte jeg inn i en skavl som jeg ikke merket før jeg hadde knærne i magen. Vi fortsatte forsiktig nedover (som partydansker) og plutselig var jeg vektløs - så lenge at jeg rakk å begynne å ønske å lande snart. Begge skituppene grov seg ned, bindingene løste ut og jeg lå kavende, men uskadd langt nedi løssnøen. Da jeg fikk på meg skiene igjen greide jeg ikke en gang å rekke med staven til skispora mine på toppen av stupet bak meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/02/2015 12:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Oakley koster det Oakley koster overalt, så du kan bare sjekke hos optikeren din. Ikke helt sant, jeg fikk mine på tilbud iom at butikken kjørte tilbud på hele sjappa. Meg bekjent har XXL også inkludert Oakley når de har kjørt sånne handlekvelder, unntaket jeg husker i farta er vel GoPro.
Per B.
|
|
|
06/02/2015 12:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Oakley koster det Oakley koster overalt, så du kan bare sjekke hos optikeren din. Ikke helt sant, jeg fikk mine på tilbud iom at butikken kjørte tilbud på hele sjappa. Meg bekjent har XXL også inkludert Oakley når de har kjørt sånne handlekvelder, unntaket jeg husker i farta er vel GoPro. Notért. Det tror jeg i så fall ikke Oakley selv er helt med på.  ...Hvis de ikke har endret politikk i den senere tid, da.
|
|
|
06/02/2015 13:29
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
kan ikke huske jeg har hatt sykkelturer der jeg har hatt problemer med å sykle så fort jeg vil fordi jeg ikke ser noen verdens ting av terrengkonturene foran meg. Jeg opplevde til sammenlikning ingen problemer med å gire før Shimano fant opp Hyperglide-kassetter heller, men... Ikke helt sikker hvor du vil, men jeg kan hvertfall huske jeg har hatt problemer med å dra på særlig i heisen helt siden barneskolealder på dager når været er grått og jævlig. Så dette var ikke et behov jeg fikk bare fordi jeg så et nytt produkt på markedet. Men som sagt tidligere, så synes jeg ikke dette nye produktet løste behovet fullstendig, selv om det var en viss forskjell i kontrasten. Neste steg får kanskje bli å ta med Wilmaen opp i bakken og se om den lyser sterkt nok foran meg til å belyse konturene Viktig for alle som tror at man vil komme til å se godt i mørketidssuppe. Sitat fra meg selv tidligere i tråden. "Normalt så opplever jeg sånn kjøring som en ren gjettelek på hva som kommer og pleier å holde meg under tregrensa. Det er såklart det lureste å gjøre med denne linsa her også, men det er stor forskjell på å se litt og ikke noe når man er på sånne steder." Er heller ikke i det aller verste jeg synes forskjellen er størst/best for da tror jeg ærlig talt man kan bruke hva som helst og likevel ikke se stort,men så fort det er antydning til litt lys så kommer ting bedre frem. Der mitt syn har absolutt best utbytte er når det blir såpass lyst at ting går fra grått til nesten hvitt, der løfter glasset konturene veldig merkbart. Konklusjonen for min del blir vel mer riktig hvis jeg sier at jeg ser bittelitt bedre i suppe og at de videre utover i spekteret bare blir bedre og bedre, noe de tidligere nevnte gule glassene ikke blir. Jeg ser spesielt frem til pudderdagene som kommer siden det fra nå blir antydning til dagslys også bak et evt skylag, og det er med litt lys disse linsene virkelig står frem.
|
|
|
10/02/2015 09:32
|
perbl
More than words
|
More than words
Oakley koster det Oakley koster overalt, så du kan bare sjekke hos optikeren din. Ikke helt sant, jeg fikk mine på tilbud iom at butikken kjørte tilbud på hele sjappa. Meg bekjent har XXL også inkludert Oakley når de har kjørt sånne handlekvelder, unntaket jeg husker i farta er vel GoPro. Notért. Det tror jeg i så fall ikke Oakley selv er helt med på.  ...Hvis de ikke har endret politikk i den senere tid, da. En god del Prizm-varianter med 20% rabatt hos www.fjellsport.no nå.
Per B.
|
|
|
|
|