|
|
Vis meg hvor synlig du er i mørket....
|
Vis meg hvor synlig du er i mørket....
18/11/2014 19:07
|
hilmer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg sykler ikke i trafikken nå, men sliter med å se mange av pendlerne på vei til jobb. Lurer litt på hva dere her inne bruker for å bli sett på denne årstiden. Skulle gjerne ha sett noen bilder...
|
|
|
Re: Vis meg hvor synlig du er i mørket....
[Re: hilmer]
18/11/2014 19:23
|
Darth Wheeler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Refleks på leggen som havner ut mot trafikken, refleks på sekken, rødt lys på setepinnen og vanlig hvitt pekende forover. Skal dog sies at jeg holder meg unna veier med mye trafikk og aller helst tar jeg hele turen gjennom naturen.
PS- Får fnatt av luringene som tror det er knall med en million lumen når de sykler langs sykkel&gangsti. Adjø mørkesyn.
Karbonsnobb som har sett lyset i sveisen.
|
|
|
18/11/2014 19:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har en Magicshine MJ-816 på styret, hvor Mikke Mus-ørene er satt til å lyse på svakeste styrke og midtlykten er satt til å lyse på maks styrke når jeg selv trenger å se noe. Med knappen på styret klikker jeg meg gjennom syklusen: Kun ørene, kun hovedlykten, alle tre sammen, slått av. Ett klikk gir meg altså fjernlys og tre klikk blender ned til nærlys igjen.  Ved siden av den sitter det en Knog Frog på sakteblink som kun har en kommunikativ oppgave, nemlig å vise at det er en syklist som kommer, ikke en moped, mc eller bil. På setepinnen sitter det to Knog Frogs, ikke hovedsakelig fordi to lyser bedre enn én men fordi man da er forsikret mot å sykle uten baklykt når batteriet går tomt uten at man selv oppdager det. De er satt til å blinke i utakt for å best mulig trenge gjennom tåken som er bak øynene til bilistene.  Siden jeg har to MJ-816 så kan den andre stå på nummer to-sykkelen mens Knoggene flyttes over på få sekunder. Dette er altså oppsettet enten jeg sykler fatbike, singlespeed eller fixie.
|
|
|
18/11/2014 20:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har nettopp fått meg jakke fra www.myhump.co.uk som føres av friksjon.no. Store reflekser bør holde meg synlig. Og så har jeg vanlige lykter på sykkel uten de store lumenserene. Lyktene har stor flate og godt nok lys til å se på en opplyst vei. Det synes uten å blende. Reflekser i hjul og på dekk for god sidesynlighet.
|
|
|
18/11/2014 21:25
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Tesla Lupine på hjelmen, hvitt blinkende diodelys (type Clasern) på styret, og to røde bak. Ett under setet og ett på sekken. Refleksjakke, og refleks på buksene. Både ser og ses godt. Har hatt lykt på styret i tillegg, men det blir for mye styr for jobbpendlinga. To lykter kun på stisykkelen og i Marka.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
18/11/2014 22:20
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Magicshine som peker ned på bakken om det er risiko for blending. Under setet bak har jeg et blinkende lys som lyser konstant ved bremsing. Har også refleks bak, og et reservebaklys under bæreren som også er praktisk når noe sitter oppå bæreren som blokkerer setelyset.
|
|
|
[Re: Dan]
18/11/2014 23:22
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jeg har en Magicshine MJ-816 på styret, hvor Mikke Mus-ørene er satt til å lyse på svakeste styrke og midtlykten er satt til å lyse på maks styrke når jeg selv trenger å se noe. Hva mener du med svakeste og maks styrke? Er det mulig å justere styrken på disse lampene? Har en slik selv, og det har aldri slått meg at de kan justeres.
|
|
|
[Re: trondmm]
19/11/2014 01:47
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg har en Magicshine MJ-816 på styret, hvor Mikke Mus-ørene er satt til å lyse på svakeste styrke og midtlykten er satt til å lyse på maks styrke når jeg selv trenger å se noe. Hva mener du med svakeste og maks styrke? Er det mulig å justere styrken på disse lampene? Har en slik selv, og det har aldri slått meg at de kan justeres. Hold knappen inne og se hva som skjer. 
|
|
|
19/11/2014 09:39
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som et apropos i disse mørke tider; Var i Maridalen (med bil) forrige helg, og ble helt sjokkert på vei hjem, da jeg så hvor mange som var ute og trente på rulleski eller jogget langs veien, som ikke hadde på seg noen form for lys, refleks eller annet for å gjøre seg mer synlig. Det var rett og slett skummelt og jeg vurderte å stoppe flere og si fra.
Jeg bruker refleksruller/refleksteip bak + lys foran når jeg sykler hjem fra Marka. På jobbpendling er det blinkende lys bakover og lys foran dersom det er nødvendig. Når jeg jogger i nærheten av trafikkert vei bruker jeg en refleksvest med integrerte blinkende lys + refleksbånd på beina.
Det er i grunn når jeg er ute og går til vanlig jeg er dårligst på å gjøre meg synlig. Refleksbånd på armen + en refleks jeg har i lomma eller på baggen....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
19/11/2014 09:50
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Blinkende, rødt lys på setepinnen, hvitt lys (20 lumens(?) og godkjent i Tyskland) på styret slik at jeg både synes og ser hva som er på bakken foran sykkelen, stor refleksvest over kropp og sekk. Sistnevnte fungerer nok ikke så bra forfra siden refleksene er rundt livet og jeg er fremoverlent. Diverse små reflekser på skotrekk, bukse, jakke og hjelmtrekk, men ingen av disse teller for min del 
|
|
|
[Re: Anders A-R]
19/11/2014 10:24
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Som et apropos i disse mørke tider; Var i Maridalen (med bil) forrige helg, og ble helt sjokkert på vei hjem, da jeg så hvor mange som var ute og trente på rulleski eller jogget langs veien, som ikke hadde på seg noen form for lys, refleks eller annet for å gjøre seg mer synlig. Det var rett og slett skummelt og jeg vurderte å stoppe flere og si fra.
Det som er skummelt er alle de som kjører rundt i mørket uten å være i stand til å stoppe for hindringer i veien som ikke har lys og reflekser. Synes man det er skummelt med fotgjengere som 'plutselig' dukker opp i veibanen (Selv om de var der hele tiden) Er det et tegn på at man kjører for fort etter forholdene. (Sier ikke at dette var deg) Men for all del bruk refleks, det er så mange av disse farlige mørkekjørerne at det er greit å ikke bli del av statistikken, men strengt tatt burde det ikke være nødvendig med refleks for å bli sett i tide om bilistene hadde overholdt trafikkreglene. Det kreves at man kan stoppe på oversiktlig veg. Ser man ikke at vegen er fri for hindringer (Også de uten refleks), da har man ikke oversikt. Jeg synes imidlertid at denne antagelsen om at det et fotgjengerens ansvar å bruke refleks for å unngå å bli overkjørt er en indirekte ansvarsfraskrivelse på bilistenes vegne (Igjen, sier ikke at du er skylig i dette). Ikke at noen sier dette så rett frem, men hvis man ser på f.eks trygg trafikk så kommer de jevnlig med kampanjer for å bruke refleks uten at det er noe tilsvarende trykk på hva det vil si å holde forsvarlig fart i mørket. Tvert i mot så normaliseres det oftes at bilister kjører så fort at de ikke kan stoppe på oversiktlig veg.
|
|
|
[Re: sverreb]
19/11/2014 10:35
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det som er skummelt er alle de som kjører rundt i mørket uten å være i stand til å stoppe for hindringer i veien som ikke har lys og reflekser.(...) Jeg synes imidlertid at denne antagelsen om at det et fotgjengerens ansvar å bruke refleks for å unngå å bli overkjørt er en indirekte ansvarsfraskrivelse på bilistenes vegne (Igjen, sier ikke at du er skylig i dette). Godt mulig at man/noen legger fraskriver seg ansvar i for stor grad, men det dukker innimellom opp rettsavgjørelser som frikjenner sjåføren i ulykker mellom bil og fotgjenger i mørket. Meide ned fotgjenger i gangfelt - ble frikjent http://www.tv2.no/a/5998456Dette skulle vel bety at man kan legge noe av ansvaret på fotgjengeren.
|
|
|
[Re: knut77]
19/11/2014 10:43
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Meide ned fotgjenger i gangfelt - ble frikjent http://www.tv2.no/a/5998456Dette skulle vel bety at man kan legge noe av ansvaret på fotgjengeren. Det dukker rett som det er opp merkelige rettsavgjørelser. I norge har ikke slikt bindende juridisk kraft, og jeg ville ikke lent meg for mye på en tingrettsdom, selv om den er rettskraftig. At tingretten rett som det er ser bort fra trafikkreglene i trafikksaker er desverre ikke så uvanlig (Så vidt jeg kan oppfatte), når slikt blir anket til lagmannsretten kan utfallet bli anneledes. Jeg er imidlertid begrenset interessert i hva politi og påtalemyndighet gjør, det er ikke der man besørger trafikksikkerhet i noen særlig grad. Veiutforming og opplæring er etter mitt syn viktigere.
Redigert av sverreb; 19/11/2014 10:45.
|
|
|
[Re: sverreb]
19/11/2014 10:50
|
Carlson
Entusiast
|
Entusiast
Men for all del bruk refleks, det er så mange av disse farlige mørkekjørerne at det er greit å ikke bli del av statistikken, men strengt tatt burde det ikke være nødvendig med refleks for å bli sett i tide om bilistene hadde overholdt trafikkreglene. Det kreves at man kan stoppe på oversiktlig veg. Ser man ikke at vegen er fri for hindringer (Også de uten refleks), da har man ikke oversikt.
Helt seriöst? Kör du bil själv? Problemet många gånger ligger hos fotgängarna som tror att bilisterna ser dem där de går utan reflex och gärna i mörka kläder på en dåligt upplyst väg. En liten reflex gör Stor skillnad här som gör att bilisten kan anpassa farten en bra bit innan mötet med fotgängaren. Alla borde göra sitt för att bli bättre synlig i trafiken.
|
|
|
19/11/2014 10:54
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Mange som er flinke med lys/refleks foran og bak, men glemmer siderefleks på hjul e.l. Hvorfor er ikke det med i forskriften?
|
|
|
19/11/2014 11:10
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
For å bedre synligheten fra sidene, har jeg svart reflekstape rundt omkring på ramma (som er svart). Synes ikke i dagslys, men funker som refleks i mørket. Jeg har også rødt LED-armbånd festet rundt sadeltaska. Ellers er det Magicshine-kopi + backuplykt i front, blinkende rød lykt bak og refleksvest. Swix har gode refleksvester med lommer på ryggen.
|
|
|
[Re: Carlson]
19/11/2014 11:33
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Helt seriöst? Kör du bil själv? Problemet många gånger ligger hos fotgängarna som tror att bilisterna ser dem där de går utan reflex och gärna i mörka kläder på en dåligt upplyst väg. En liten reflex gör Stor skillnad här som gör att bilisten kan anpassa farten en bra bit innan mötet med fotgängaren. Alla borde göra sitt för att bli bättre synlig i trafiken.
Ja jeg kjører bil selv. På dårlig opplyste veier bruker jeg langlys slik at jeg kan se, og avpasser farten slik at jeg kan stoppe på den distansen jeg har oversikt over. Jeg vil aldri anta at det ikke er en hindring forbi der jeg kan se. Det skal ikke spille noen rolle hvorvidt du ser hindringene ekstra tidlig p.g.a. lys og reflekser du skal alt ha tilpasset farten med antagelsen at det alltid kan være en hundring. Ikke dermed sagt at reflekser ikke er til hjelp, alle monner drar, men det er ikke greit å kjøre slik at man baserer seg på at alle hindringer har refleks. At det er mennesker som går i mørke klær langs veien uten refleks er en realitet man bare må ta innover seg. Det er totalt uakseptabelt å kjøre slik at man setter seg i en posisjon hvor man ikke greier å stoppe i tide. Forøvrig bruker hverken dyr, steinsprang eller hull i veien refleks. En må være i stand til å stoppe for disse også (Men viktigst er naturligvis andre mennesker)
Redigert av sverreb; 19/11/2014 11:40.
|
|
|
19/11/2014 11:55
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
På vei til jobb i morges, møtte en syklist med lykt på sykkelen. Alt jeg så var: Trafikkfarlig. Hverken mer eller mindre.
|
|
|
19/11/2014 12:03
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Blinkelys er ok det, men bare med lav styrke. Møtte en sånn på sti (E6) for to uker siden. Var bare å parkere til nissen hadde dratt videre.
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
19/11/2014 12:09
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Blinkelys er ok det, men bare med lav styrke. Møtte en sånn på sti (E6) for to uker siden. Var bare å parkere til nissen hadde dratt videre. Blinkelys er ok det, men bare med riktig styrke ift annen beslysning i omgivelsene.
|
|
|
[Re: Raskall]
19/11/2014 12:34
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Hva mener du med svakeste og maks styrke? Er det mulig å justere styrken på disse lampene? Har en slik selv, og det har aldri slått meg at de kan justeres. Hold knappen inne og se hva som skjer. HARRU SETT PÅ MAKAN???!! Kult! Da fikk jeg plutselig en god grunn til å rydde plass på styret til Mikke Mus-lampa fremfor den vanlige Magicshinen.
|
|
|
[Re: trondmm]
19/11/2014 13:29
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hva mener du med svakeste og maks styrke? Er det mulig å justere styrken på disse lampene? Har en slik selv, og det har aldri slått meg at de kan justeres. Hold knappen inne og se hva som skjer. HARRU SETT PÅ MAKAN???!! Kult! Da fikk jeg plutselig en god grunn til å rydde plass på styret til Mikke Mus-lampa fremfor den vanlige Magicshinen. Jeg synes den gode, gamle Mikke Mus-lykta er den beste om du bare skal ha én lykt. Jeg bruker den på styret både på sti og pendling. Men på sti setter jeg en 872 på hodet i tillegg. Og bak har jeg em Mj-818. Kongelykt det også. 85 røde lumen er veldig kjekt i øsepøs eller tåke. På hodet har jeg en knall gul Met 20 Miles hvor logoen på sidene er i refleksdetaljer. Skruknotten bak er også en rød lykt som både kan blinke og lyse fast. Den er alltid på blink i mørket. Men jeg stoler ikke på den helt siden den nok skjules en del av ryggsekken. Bikeshop-jakka har refleksdetaljer på ryggen og på sidene. Og ja, jeg har selvsagt ryggsekk med masse refleks på. Aller mest ønsker jeg meg en slik: http://www.aliexpress.com/item/2014-Newe...1941009295.html 
|
|
|
[Re: knut77]
19/11/2014 13:31
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som er skummelt er alle de som kjører rundt i mørket uten å være i stand til å stoppe for hindringer i veien som ikke har lys og reflekser.(...) Jeg synes imidlertid at denne antagelsen om at det et fotgjengerens ansvar å bruke refleks for å unngå å bli overkjørt er en indirekte ansvarsfraskrivelse på bilistenes vegne (Igjen, sier ikke at du er skylig i dette). Godt mulig at man/noen legger fraskriver seg ansvar i for stor grad, men det dukker innimellom opp rettsavgjørelser som frikjenner sjåføren i ulykker mellom bil og fotgjenger i mørket. Meide ned fotgjenger i gangfelt - ble frikjent http://www.tv2.no/a/5998456Dette skulle vel bety at man kan legge noe av ansvaret på fotgjengeren. Jeg syns man fra tid til annen fraskriver fotgjengere ansvar, forsåvidt på samme måte som syklende. All ferdsel i trafikken krever at man gjør en viss innsats for å gjøre seg forstått, herunder synlig for all brukere. At bilisten fører et potensielt drapsredskap på 2 tonn som følgelig fordrer et økt ansvar er jo helt legimit, og det viser jo også lovgivningen. (For ordens skyld så var det ikke noen situasjoner i helgen der jeg følte at jeg manglet hverken avstand eller kontroll på fart/avstand til de gående/rulleskiløpere. Men at noen velger å heve risikoen for seg selv ved å ferdes uten å være mest mulig synlig syns jeg er skremmende. Det var poenget mitt.)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Espen J]
19/11/2014 14:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Her må sports-kjedene ta ansvar. Søsteren min gjør ting i litt motsatt rekkefølge, hun går i butikken og handler, så spør hun deretter meg om hun har gjort et godt/riktig kjøp. Hun bommer stort sett hver gang. Hun kjøpte f. eks. en crappy El-sykkel til 8500 på et stigesenter når hun kunne fått en veldig bra en til et par tusinger mer om hun hadde spurt meg om råd.
Denne historien gjentok seg da hun tidligere i høst skulle kjøpe seg lys til sykkelen. Hun dro på XXL og fortalte "Jeg sykler til og fra sykehuset fra Gressvik". Opplyst og fint hele veien. Hun sykler aldri i skogen. Selgeren hos XXL prakket på henne en Magicshine MJ-808. Ikke bare er det alt for kraftig lys men for hennes bruk er det innmari dumt å måtte lade lyktebatteriet et par ganger i uka.
Så til dere som jobber på XXL/GMax/LBS: Ikke selg sti-lykter til pendlere.
|
|
|
19/11/2014 14:34
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Hvorfor skal syklisten ha mye mindre lumen enn bilisten?
|
|
|
[Re: kodax]
19/11/2014 14:51
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal syklisten ha mye mindre lumen enn bilisten? Illuminans (lux) og luminøs intensitet (Candela) er de viktige parametren, ikke total luminøs flux (lumen). Terrenglykter genererer vesentlig høyere luminøs intensitet for andre trafikanter enn riktig instilte nærlys på biler med mindre de peker rett i bakken.
|
|
|
19/11/2014 14:56
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det er to ting som irriterer meg med disse lyskasterne. Man må rulle gjennom alle modusene og avslått, før man er tilbake der man var. Også at det ikke er en skikkelig nedblendet modus.
Jeg lagde et lys selv av en separat høyintensitets lysdiodeenhetmed en bryter på styret som skifter mellom lyskaster og veldig svakt møtelys.
|
|
|
[Re: kodax]
19/11/2014 15:08
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hvorfor skal syklisten ha mye mindre lumen enn bilisten? Det har med spredning og vinkler å gjøre. Det er ganske tydelige regler for begge disse på biler.
|
|
|
19/11/2014 17:21
|
perbl
More than words
|
More than words
Farter såpass lite i selve veien at jeg sykler i helt vanlige klær, lite selvlysende, og klarer meg med et par Knog Blinder-lykter på transportsyklinga. Skal jeg sykle langs strekk uten gatelys, hender det jeg tar med meg Lupine Piko enten på hjelm eller hodebånd, avhengig av om jeg bruker hjelm.  På landeveien bruker jeg en http://ecom1.planetbike.com/3034.html med verdens mest irriterende blinkemønster bak, samt Lupine Piko på styret, der jeg programmerer den i eco-mode med to settinger, mener møtende trafikk bør se greit uten å blendes totalt når jeg dimmer ned. Er vel 140lm den dytter ut i denne modusen. På tur til skauen er det Wilma i laveste setting på 45lm som lyser på styret, og en skitbillg sak til noen tiere fra XXL bak, kun for å unngå bot  Men så sykler jeg rimelig lite eksponert på transportetappene til skogen.
Redigert av perbl; 19/11/2014 17:21.
Per B.
|
|
|
|
|