Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel)

Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel) #1890792 17/11/2014 20:29
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Har oppdaget at hyttetaket lekker. Takbelegget er av type shingel. Besiktigelse avslørte punkter/svake punkter i shingelen der jeg mistenker vann kan komme inn.I første omgang tenkte jeg å gå for en løsning som innebærer påføring av egnet taklim som kan tette de ørsmå sprekkene og hullene jeg måtte oppdage når jeg neste gang studerer taket med lupe.

Hvilket lim anbefales til dette? Altså tetting av sprekker/svakheter/hull i shingel i fuktig novembervær, og ned mot null grader? Finnes det et middel som er smørevennlig og påføringsvennlig? Tips eller triks?

Re: Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel) [Re: trondob] #1890796 17/11/2014 20:36
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Roof7 (samme serie som tech7) har jeg hatt god erfaring med. Glassfiberforsterket veldig smørevennlig asfaltlim som kan brukes vått og kaldt. Limeegenskapene rett ut av patronen er dog ikke de beste, så til det vil jeg anbefale Isolas eget asfaltlim.
(Edit: altså pga viskositet før herding. Isola er vesentlig seigere og klissete)

Redigert av Pjoltergeist; 17/11/2014 20:37.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel) [Re: Pjoltergeist] #1890937 18/11/2014 08:34
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har brukt asfalttjære (mener jeg det heter) fra Biltam på taket hjemme og det holder tett. Noe tilsvarende dette: http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Asfalt/Klebeasfalt-360021/

Re: Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel) [Re: Pjoltergeist] #1890949 18/11/2014 08:44
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: Pjoltergeist
Roof7 (samme serie som tech7) har jeg hatt god erfaring med. Glassfiberforsterket veldig smørevennlig asfaltlim som kan brukes vått og kaldt. Limeegenskapene rett ut av patronen er dog ikke de beste, så til det vil jeg anbefale Isolas eget asfaltlim.
(Edit: altså pga viskositet før herding. Isola er vesentlig seigere og klissete)

Veldig god erfaring med Roof7. Perfekt for denne typen reparasjon, anbefales!

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel) [Re: trondob] #1890953 18/11/2014 08:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Isola og skibrenner. Varm opp, smør på,

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel) [Re: Pjoltergeist] #1891497 19/11/2014 10:07
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: Pjoltergeist

Jeg ser flere her har gode erfaringer med Roof7.

Om man kan gå rett opp på et novemberkjølig og fuktig tak med en tube Roof 7 og klemme ut litt her og der høres det jo veldig enkelt og greit ut.
Anbefales det noe ekstraredskap, som sparkel, eller fungerer det med hanskekledte fingre for å få det jevnt påført?

Men jeg er usikker på hva "limeegenskapene rett ut av patronen ikke er de beste" innebærer...

Betyr det at man bør påføre et annet og langt mindre smørevillig produkt - altså asfaltlim - før man påfører Roof7, for at Roof7 skal feste seg? Da blir det plutselig ikke så enkelt likevel ...

Redigert av trondob; 19/11/2014 10:11.
Re: Egnet lim til tetting av lekk tak (shingel) [Re: trondob] #1891677 19/11/2014 14:35
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Hansker fungerer fint til utsmøring.

Det jeg mente med lim-egenskaper var: Dersom du skal tette hull og fylle i sprekker, og lime sammen noe som i utgangspunktet ligger pent sammen, fungerer Roof7 ypperlig.
Har du imidlertid shingel-lapper som er stive og står opp, og må limes ned på et underlag, bør du enten sørge for å vekte ned lappen til Roof7 begynner å herde - eller velge et mer klissete medium til jobben.

Eksempel: Vi la rullepapp og ble anbefalt å bruke Roof7. I endene hvor pappen hadde tendens til å rulle seg sammen hadde ikke Roof7 heft nok til å holde pappen ned. Da måtte Isolas seigere masse benyttes.

Redigert av Pjoltergeist; 19/11/2014 14:36.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Moderator  support