Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hvilken fatbike skal jeg velge?

Hvilken fatbike skal jeg velge? #1890154 15/11/2014 16:44
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Jeg velger lage en ny tråd. Den er så kompleks den andre. Men dersom dette ikke er godt likt er det bare å flytte innlegget til den store Fatbike-tråden.

Jeg skal primært bruke sykkelen på vinteren. Men det blir også brukt på sommeren.
Jeg har allerede fått høre at jeg burde gå for 100mm hjul og 4.8" dekk og lav vekt, spesielt på hjulsettet.

Nå synes jeg det er vanskelig å finne vekt på sykler. Noen steder finner jeg, andre steder ikke.

Jeg har sett for meg noen sykler, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal se.
Canyon Dude CF 8.0
Nakamura Big Bob 5.0
Xeed Fat Tubby
Xeed Fat Lard
Trek Farley 6.0
Mammut F4

Det er noen prisforskjeller på syklene. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til syklene til 10.000. Jeg blir å bruke sykkelen hver dag til og fra jobb, samt noen langturer i skog og mark. Jeg er avhengig av slitesterke deler.
Nå er vel også Xeed sine sykler noe tunge, og det trekker ned.

Jeg er 180cm. Hvilket utgangspunkt har jeg? 17"?

Håper noen kan komme med innspill.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890159 15/11/2014 17:07
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Hilken sum er det du ser for deg og legge i fatbike da?

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Rukus] #1890162 15/11/2014 17:13
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: Rukus
Hilken sum er det du ser for deg og legge i fatbike da?

Nja, i utgangspunktet 10K, men jeg sier 15K, men dersom en sykkel til 16K er så mye bedre enn den til 15K, så må jeg vurdere å gå for den. Men slik vil det alltid være.

Jeg må ha vinterdekk, pedaler og flaskeholder. Kanskje pulsklokkeholder og andre småtterier. Håper å få noe rabatt på sykkelen.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890166 15/11/2014 17:25
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
BigBob 5.0 er ingen du sykkel. Veier 12.7 kg uten pedaler. Ikke sååååå ille det ICON_SMILE

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890167 15/11/2014 17:26
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Canyon sl med bluto har allt en fatbike skal ha.

Da slipper du bytte ditt og datt.

Og faller mindre i pris vil jeg anta.

Du kan evnt gå for laveste verson, og oppgradering senere, men dette er like lurt som å kjøpe ting på avbetaling

Så jeg ville ikke vært i tvil hvis jeg skulle begynne forfra .

Canyon SL

Hug a tree
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890173 15/11/2014 17:54
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Men da snakker vi en helt annen pris. 18599 kr + mva og frakt....

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Rukus] #1890175 15/11/2014 18:05
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N

Ja, det blir i meste laget. Jeg trenger ikke demper? Jeg har syklet i terreng med cyclocross og klarer meg fint uten. Jeg får heller selge og kjøpe ny hvis jeg vil ha demper.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Rukus] #1890177 15/11/2014 18:07
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
BigBob 5.0 er ingen du sykkel. Veier 12.7 kg uten pedaler. Ikke sååååå ille det ICON_SMILE

Noen mener den er noe stiv i pris. Fikk jeg den for 13K, ville mange anbefalt meg den. Men Gmax er ikke mye villig til å gi rabatt. Kanskje jeg får piggdekk på kjøpet, men jeg tviler. De koster jo en del.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890187 15/11/2014 18:39
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Negua

Ja, det blir i meste laget. Jeg trenger ikke demper? Jeg har syklet i terreng med cyclocross og klarer meg fint uten. Jeg får heller selge og kjøpe ny hvis jeg vil ha demper.

Er vel nedi 13+ + uten demper og laveste spec.

BB5.0 er fin den, veldig mye sykkel for penga, men ser at Canyon har gjort valg jeg setter mer pris på mhhp krank qfaktor, kjedestag, dekkvalg og ramme i carbon (forberedt for bluto), og drivlinje.

Blir fort dyrt å få den som du vil ha den hvis du er kresen og mekkeglad som meg.

mvhh

Hug a tree
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890191 15/11/2014 19:10
eldo472 Offline
Veteran
Veteran

Er en av de som har kjøpt.
Har en Diamant F3, tilsvarer Big Bob 5. I forhold ti CX i terreng er den nok mer komfortabel. Krever dog slageløst oppsett for å kjøre med lavt luftrykk uten å pungtere.
Er blitt bortskjemt ved å kjøre en fulldempet Rocky Mountain i skogen om sommeren, i forhold til den får kroppen og armene mye juling ved å kjøre på fatbike. Det er også mye hopp og sprett uten demper på fatbike'n
Fatbike kan godt brukes hele året, men da vil jeg anbefale demping foran for å få den beste opplevelsen.
Har nå lært at man må helst ha 11x1 eller 10x1 gir (gir best klaring til 4.8" dekk), 150mm nav på forhjul (Kan oppgradere til Bluto enkelt og billig) og 12mm aksel bak( gir stivere og solidere bakhjuls innfesting) .

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890199 15/11/2014 19:32
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har nå en måned erfaring med en f3. 100 mm felger er sikkert prima for sykling på snø og andre løse underlag, men for stisykling på barmark og stier med stein, er det lett å få slag i felgene.

Det er sikkert supert med demper på fatbiken, men dersom man allerede har en god stisykkel, og økonomi er et tema, så ville jeg ikke lagt for mye vekt på det. Det samme gjelder for piggdekk. Dersom det er så hardt at piggdekk er påkrevd så tar jeg heller stisykkelen. Tror jeg i alle fall, men ærlig talt: selv om jeg allerede er forelsket i fatbiken min så når den ikke stisykkelen min, en Cube Stereo 650, knapt nok til kranken når det gjelder alt bortsett fra løst underlag. Fatbiken er et fantastisk artig alternativ, for å få litt variasjon og oppleve nye områder, men stisykkelen min er en så utrolig mye bedre sykkel. Bortsett fra på sviktende underlag.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890209 15/11/2014 20:19
G
GHA Offline
Fersking
Fersking
G
Jeg undrer stadig på hvorfor ikke flere sikter mot Surly.... Pugsley'n funker finfint for meg til ALT etter et års bruk. Dønn solid, enkel, velprøvd og allsidig. Ca 13 000,- veiledende men sett den på XXL til 9999,-. Jeg ville aldri vurdere Nakamura eller Diamant etter å ha prøvd begge deler.. Salsa er også verdt å legge til på lista di.
Det viktigste er å dukke opp på demodager, fellesturer etc og prøve. Å stå og dekksparke og løfte på sykkelen i butikk funker ikke! "Kjærlighet ved første tråkk" funka for meg, og skal mye til for at jeg handler noe annet enn Surly!! ICON_SMILE

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: erikskon] #1890210 15/11/2014 20:22
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: erikskon
Jeg har nå en måned erfaring med en f3. 100 mm felger er sikkert prima for sykling på snø og andre løse underlag, men for stisykling på barmark og stier med stein, er det lett å få slag i felgene.

Det er sikkert supert med demper på fatbiken, men dersom man allerede har en god stisykkel, og økonomi er et tema, så ville jeg ikke lagt for mye vekt på det. Det samme gjelder for piggdekk. Dersom det er så hardt at piggdekk er påkrevd så tar jeg heller stisykkelen. Tror jeg i alle fall, men ærlig talt: selv om jeg allerede er forelsket i fatbiken min så når den ikke stisykkelen min, en Cube Stereo 650, knapt nok til kranken når det gjelder alt bortsett fra løst underlag. Fatbiken er et fantastisk artig alternativ, for å få litt variasjon og oppleve nye områder, men stisykkelen min er en så utrolig mye bedre sykkel. Bortsett fra på sviktende underlag.

Hvor mye kostet Cube-en din?

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: kodax] #1890213 15/11/2014 20:31
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kodax

Veil 33 000 tror jeg, f3 veil 20 000. Vet ikke hva du vil frem til, men venter spent på om du skal si at en fatbike til 33 000 er en like komplett sykkel, bortsett fra på løst underlag, som Stereoen og tilsvarende moderne stisykler.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: GHA] #1890215 15/11/2014 20:40
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: GHA
Jeg undrer stadig på hvorfor ikke flere sikter mot Surly.... Pugsley'n funker finfint for meg til ALT etter et års bruk. Dønn solid, enkel, velprøvd og allsidig. Ca 13 000,- veiledende men sett den på XXL til 9999,-. Jeg ville aldri vurdere Nakamura eller Diamant etter å ha prøvd begge deler.. Salsa er også verdt å legge til på lista di.
Det viktigste er å dukke opp på demodager, fellesturer etc og prøve. Å stå og dekksparke og løfte på sykkelen i butikk funker ikke! "Kjærlighet ved første tråkk" funka for meg, og skal mye til for at jeg handler noe annet enn Surly!! ICON_SMILE

Joda, har sett på Surly, men helt ærlig. Den er kjedelig. Jeg er litt fargerik av meg, i hvert fall når det kommer til enkelte ting. Og fatbike er en av tingene. Jeg vil jo finne sykkelen som passer meg både utstyrs- og fargemessig. Jeg må også bygge den litt om for å få plass til 4.8"

Hvordan er det forresten å bytte dekk på fatbike? Er det vanskeligere enn ellers?

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: eldo472] #1890216 15/11/2014 20:45
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: eldo472

Fatbike kan godt brukes hele året, men da vil jeg anbefale demping foran for å få den beste opplevelsen.

Hmm, kanskje jeg må vurdere dempere.
Du nevner 150mm nav på framhjul. Hvorfor er navbredden viktig her?
Samt 11x1 eller 10x1. Hvorfor ikke 2 tannhjul foran? Kommer kjedet for nærme hjulet på nederst hjul framme?

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890217 15/11/2014 20:53
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L

Hvordan er det forresten å bytte dekk på fatbike? Er det vanskeligere enn ellers?

Litt mere pumping ICON_SMILE ellers samme

-------------------------------
NOTS
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890225 15/11/2014 21:05
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H

Hmm, kanskje jeg må vurdere dempere.
Du nevner 150mm nav på framhjul. Hvorfor er navbredden viktig her?
Samt 11x1 eller 10x1. Hvorfor ikke 2 tannhjul foran? Kommer kjedet for nærme hjulet på nederst hjul framme?

Nettop.
Nå er du inne på det, du trenger demper, og navet er 135 ikke 150 på dine sykler med unntak av canyon .

Så da er det billigere å gå for Canyon med en gane i stedet for å klatte her og der.

Jeg har en BB5, det som er igjen orginalt etter 3mnd er; ramme , bremser og felger ( dekka foreløpig, men de skal byttes til noe som dekker felgkant bedre i 4.8)

mao, billigere å kjøpe bytteldeler samla , dvs i en sykkel

mvhh

Hug a tree
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890230 15/11/2014 21:11
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
En fat med rett geometri er skikkelig morro i teknisk terreng sommer og vinter.
Jeg ville ha valgt noe som er vinklet den veien.
Har prøvd en del og funnet ut at mukluken min passer mine behov veldig bra. Skulle jeg kjøpt i dag hadde jeg valgt en Salsa om igjen, eventuelt en iskrembil, men jeg ville valgt med Bluto uansett sykkel.

Redigert av Lunix; 15/11/2014 21:12.

-------------------------------
NOTS
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Håvard H] #1890231 15/11/2014 21:18
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Håvard H

Er vel nedi 13+ + uten demper og laveste spec.

BB5.0 er fin den, veldig mye sykkel for penga, men ser at Canyon har gjort valg jeg setter mer pris på mhhp krank qfaktor, kjedestag, dekkvalg og ramme i carbon (forberedt for bluto), og drivlinje.

Blir fort dyrt å få den som du vil ha den hvis du er kresen og mekkeglad som meg.

mvhh

13599 + mva og frakt ja. Kan ikke bare se på prisene på hjemmesiden til Canyon og tenke at det er prisen man faktisk betaler.
Men enig, karbon ramme og klargjort for demper er ikke dump.
Venter på min BigBob 6.0 som kommer over nyåret med karbon ramme og klargjort for Bluto jeg ICON_WINK men litt annen pris da.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Håvard H] #1890235 15/11/2014 21:47
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: Håvard H

Nettop.
Nå er du inne på det, du trenger demper, og navet er 135 ikke 150 på dine sykler med unntak av canyon .

Så da er det billigere å gå for Canyon med en gane i stedet for å klatte her og der.

Jeg har en BB5, det som er igjen orginalt etter 3mnd er; ramme , bremser og felger ( dekka foreløpig, men de skal byttes til noe som dekker felgkant bedre i 4.8)

mao, billigere å kjøpe bytteldeler samla , dvs i en sykkel

mvhh

Bytting av deler gjør ikke noe. Så kan fort ende opp med Big Bob 5. Men jeg trenger ikke bytte med en gang. Canyon må jo monteres siden den bestilles, så noe usikker på om jeg skal gå for den. Har skrudd litt sykler, men er ikke helt trygg på å gjøre dette helt selv.
Den har 4.5" ser jeg i testen i Terrengsykkel. Stemmer det? Hjul er 100mm, og jeg kan fint sette på 4.8", som jeg har skjønt?
Men hva betyr det at navet bare er 135mm?

Redigert av Negua; 15/11/2014 21:50.
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890243 15/11/2014 23:43
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Dempergaffelen krever 150mm bredt nav.
Ja, Det minste kjedehjulet foran på 2x er ørlite lenger inn enn et enkelt kjedehjul.
2x er billigst, mest slitesterkt og gir det største området med utveksling, så det er ikke bare fordel med 1x.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890253 16/11/2014 05:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Husk at Canyon ikke leveres før i april, og da faller denne ut hvis du skal ha noe til denne vinteren..,

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890258 16/11/2014 07:41
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Har du prøvd Xeed sin Lard eller Tubby?

http://www.xeedbikes.no/fat/fat-lard/

Ruller rundt på en Lard og er strålende fornøyd, men som det sies andre steder, dette er noe du må prøve selv.

Den er ikke den letteste FB`en, men til det bruket du refererer til vil jeg tro den er mer enn suveren nok.

Jan

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: erikskon] #1890270 16/11/2014 09:17
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: kodax

Veil 33 000 tror jeg, f3 veil 20 000. Vet ikke hva du vil frem til, men venter spent på om du skal si at en fatbike til 33 000 er en like komplett sykkel, bortsett fra på løst underlag, som Stereoen og tilsvarende moderne stisykler.

Ingen er best til alt, men jeg syns sammenligningen er relativt urettferdig.
Hvis du hadde kunnet sammenlignet Cuben med en Salsa Bucksaw 1 (heldempet fatbike som er ca. tilsvarende mye dyrere enn Cuben), så hadde kanskje ikke Cuben vært en så utrolig mye bedre sykkel?

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: JanM] #1890271 16/11/2014 09:19
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: JanM
Har du prøvd Xeed sin Lard eller Tubby?

http://www.xeedbikes.no/fat/fat-lard/

Ruller rundt på en Lard og er strålende fornøyd, men som det sies andre steder, dette er noe du må prøve selv.

Den er ikke den letteste FB`en, men til det bruket du refererer til vil jeg tro den er mer enn suveren nok.

Jan

Jeg har bare prøvd F4. Fat Tubby sto utstilt i et vindu på en travel lørdag, så skal prøve den i morgen. Får ikke prøvd Lard(har ikke inne, men kan bestille), men regner med den er lik å sykle på. Den er tung, ja. Men om den er 11 eller 14 er kanskje ikke så viktig. Det er tungt å sykle på vinteren. Det er i hvert fall det jeg har hørt. 3kg på landevei har mye å si, men hva med FB? Det har vel mye å si der også, men likevel. Hva tenker dere?

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: baronKanon] #1890273 16/11/2014 09:43
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Dempergaffelen krever 150mm bredt nav.
Ja, Det minste kjedehjulet foran på 2x er ørlite lenger inn enn et enkelt kjedehjul.
2x er billigst, mest slitesterkt og gir det største området med utveksling, så det er ikke bare fordel med 1x.

Ahh, nå skjønner jeg. Jeg tror heller jeg selger sykkelen og kjøper en med demper dersom jeg trenger det. Jeg har aldri tenkt noe over 2x eller 1x, men 2x gir jo mer rom for variasjon, som jeg i grunn ønsker.
Regner med Fat Lard 2015 bare kommer i blå(ahh, den kommer i februar/mars)? Vil egentlig ha den rød...

Sitat: baronKanon
Husk at Canyon ikke leveres før i april, og da faller denne ut hvis du skal ha noe til denne vinteren..,

Det visste jeg ikke...da utgår nok det. Tipper jeg får meg sykkel rett før eller rett etter jul.

Redigert av Negua; 16/11/2014 09:45.
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890329 16/11/2014 16:31
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Hva med Rose The Tusker?

Den var i hvert fall fin, og prisen ser bra ut (selv om jeg er litt forvirret rundt hvorvidt tysk moms er med eller ikke).

Redigert av Akaly; 16/11/2014 16:31.
Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: Negua] #1890333 16/11/2014 16:40
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Joda, har sett på Surly, men helt ærlig. Den er kjedelig. Jeg er litt fargerik av meg, i hvert fall når det kommer til enkelte ting. Og fatbike er en av tingene. Jeg vil jo finne sykkelen som passer meg både utstyrs- og fargemessig. Jeg må også bygge den litt om for å få plass til 4.8"

Sury Pugsley er uten tvil den mest fargerike fatmodellen på markedet i dag. Den finnes i 6 ulike farger, inkludert rød, knallgrønn og blå. Spørs litt hvilken modell du velger osv. Tidligere år ha de også hatt en del sterke farger, feks. brannbilrød og knallgul så sjekk bruktmarkedet også.
Sjekk hjemmesida til Surly, surlybikes.com.

Re: Hvilken fatbike skal jeg velge? [Re: krankdrev] #1890342 16/11/2014 17:11
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: krankdrev

Sury Pugsley er uten tvil den mest fargerike fatmodellen på markedet i dag. Den finnes i 6 ulike farger, inkludert rød, knallgrønn og blå. Spørs litt hvilken modell du velger osv. Tidligere år ha de også hatt en del sterke farger, feks. brannbilrød og knallgul så sjekk bruktmarkedet også.
Sjekk hjemmesida til Surly, surlybikes.com.

Men den er noe ensfarget. Sånn sett er det mer liv i Mammut og Big Bob. Men skal se nærmere må Surly. Regner med jeg må handle på cyclecomponents.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support