Norske sportsbutikker melker verdens rikeste land!
|
Re: Norske sportsbutikker melker verdens rikeste land!
[Re: Ynot]
20/11/2014 13:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Grunnet til å at detaljhandelen har overlevd de siste 15 årene med det massive framveksten av internett er proteksjonisme. Norge er ikke med i EUs indre marked (sånn egentlig) og det norske markedet er altfor lite til at det blir reell konkurranse, men det liker ikke de blåtenkende å snakke om i sine lovprising av markedsliberalismen, og deler godene seg imellom.
Hør her. Det er flere markeder enn EU og Norge. Videre er det sånn at de nettbutikkene som satser på internasjonal netthandel trekker fra nasjonal MVA slik at man kun betaler MVA til Norge ved innføring av varen (Noen varer påløper det også toll for. Om det er riktig eller ikke er en politisk diskusjon.). Dette må en importør ta inn over seg når han setter sine priser. Er prisen for høye ut til butikk blir salget dårlig da mange velger å kjøpe varen via andre kanaler. Er det toll eller det at det er importører med enerett i landet du mener er proteksjonisme?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
20/11/2014 14:06
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Grunnet til å at detaljhandelen har overlevd de siste 15 årene med det massive framveksten av internett er proteksjonisme. Norge er ikke med i EUs indre marked (sånn egentlig) og det norske markedet er altfor lite til at det blir reell konkurranse, men det liker ikke de blåtenkende å snakke om i sine lovprising av markedsliberalismen, og deler godene seg imellom.
Forbrukerne er best tjent med et stort marked med reell konkurransen, ved å ikke å ha stemt for å bli med i et europeisk fellesmarked lar de norske forbrukerne seg melke av importør/distribusjonsnettverkene Faktum er at EU er en av verdens største tollbarrierer, så er du motstander av proteksjonisme er vel neppe et medlemskap der forenlig med dine idealer :-) Bortsett fra matvarer og alkohol, er det svært få varer det er toll på inn til Norge. Mens i EU er det toll på omtrent alt som er produsert utenfor unionen og som teoretisk sett kunne vært produsert innenfor... Har selv erfart dette med bl.a. sykler og seil (til seilbåt)...
|
|
|
[Re: towi]
20/11/2014 18:51
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Forbrukerne er best tjent med et stort marked med reell konkurransen, ved å ikke å ha stemt for å bli med i et europeisk fellesmarked lar de norske forbrukerne seg melke av importør/distribusjonsnettverkene
Faktum er at EU er en av verdens største tollbarrierer, så er du motstander av proteksjonisme er vel neppe et medlemskap der forenlig med dine idealer :-)
Det var da ikke nasjonale tollbarriere jeg tenkte på men barrieren som oppstår grunnet det monopoliserte distribusjonsnettverket. Forbrukerne burde ikke finne seg i at store selskaper får lov til å ha eneimportører i mikromarkeder som Norge. Framtida ligger i direktesalg fra produsent til forbruker via verdens største marked internett, alle importør og distributørleddene er bare fordyrende og lite verdiskapende.
|
|
|
21/11/2014 00:37
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Framtida ligger i direktesalg fra produsent til forbruker via verdens største marked internett, alle importør og distributørleddene er bare fordyrende og lite verdiskapende.
Nja... Det er nå en gang slik at det er både billigere og mer effektivt å sende ut en container med varer enn en og en vare av gangen. ...og grunnen til at det historisk sett har vokst fram grossister og detaljister er at dette faktisk i mange sammenhenger har vist seg effektivt (men ikke alltid) Koster det 100 kroner å få sendt deg en vare enkeltvis, men bare 80 kroner pr. stk om du bestiller 10.000 stykker i en container, vil det være lønnsomt for deg om en annen person velger å kjøpe inn en slik container og videreselger disse for 90 kroner pr. stykk. Du sparer mao. 10 kroner på å benytte et "fordyrende mellomledd". Markedsmakt kan forøvrig utnyttes uansett om det er få eller mange mellomledd mellom produsent og forbruker. Finnes no av eksempler på det opp gjennom historien.
|
|
|
21/11/2014 09:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Forbrukerne er best tjent med et stort marked med reell konkurransen, ved å ikke å ha stemt for å bli med i et europeisk fellesmarked lar de norske forbrukerne seg melke av importør/distribusjonsnettverkene
Faktum er at EU er en av verdens største tollbarrierer, så er du motstander av proteksjonisme er vel neppe et medlemskap der forenlig med dine idealer :-)
Det var da ikke nasjonale tollbarriere jeg tenkte på men barrieren som oppstår grunnet det monopoliserte distribusjonsnettverket. Forbrukerne burde ikke finne seg i at store selskaper får lov til å ha eneimportører i mikromarkeder som Norge. Framtida ligger i direktesalg fra produsent til forbruker via verdens største marked internett, alle importør og distributørleddene er bare fordyrende og lite verdiskapende. Det du skriver er en "våtdrøm" på lik linje som det påpirløse kontor var (Altså bare tull.). Til opplysning så er det få produsenter/fabrikker som har mulighet for å distribuere varer på den måten du skisserer da de ikke har en organisasjon til det Du glemmer og at det å produsere er noen helt annet enn å selge, distribuere, ha kontakt med kunder etc.. Min påstand er at det er langt fra sikkert at det er en billigere løsning at dette sentraliserer hos en produsenten/fabrikken enn at flere spesialiserer seg på deler av verdikjeden. Det vil i de fleste land også være behov for lokal tilpasning av både markedsføring og salg som krever at man har kjennskap til markedet. En agenturavtale kan og skrives på en sånn måte at om resultatene uteblir så opphører avtalen og en ny sulten aktør kan komme inn (konkurranse).
|
|
|
21/11/2014 09:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Internet köp har ökat och det kommer fortsätta att öka men problemet med att köpa över internet är att många vill se och prova varen innen de köper.
En del varer fungerar bra för internet köp men andra gör det inte.
|
|
|
[Re: frodegutt]
21/11/2014 10:35
|
Marius K
Entusiast
|
Entusiast
Ikke noen spesielt ny påstand, men når det gjelder langrennsski så er dette et uomtvistelig faktum. Jeg har kjøpt siste nummer av skisport. Der testes alle high end skiene i markedet og prisene er sjokkerende (for meg). Eks: Fischer Speedmax Classic: Kr. 7000,- Salomon S-lab Classic: Kr. 6500,- Det er mye å hente på å importere selv på nettet. Ta en titt på denne linken, så kan du gjøre deg opp en mening selv. http://xcski.gearwest.com/category/classic-skis/400465/393552/393640 Nå har jeg ikke sett så nøye på den nettsiden, og prisene der. Men du kan jo ta kontakt meg meg for ett tilbud på ski (jeg driver sportsbutikk ja) så kan du vise meg ett regnestykke etterpå som viser at du sparer deg for "melkingen" fra butikkene her hjemme. Når det gjelder emnet for tråden, burde du i grunn komme med en beklagelse, for det er så langt unna sannheten som du kan komme.
|
|
|
21/11/2014 12:01
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det var da ikke nasjonale tollbarriere jeg tenkte på men barrieren som oppstår grunnet det monopoliserte distribusjonsnettverket. Forbrukerne burde ikke finne seg i at store selskaper får lov til å ha eneimportører i mikromarkeder som Norge.
Framtida ligger i direktesalg fra produsent til forbruker via verdens største marked internett, alle importør og distributørleddene er bare fordyrende og lite verdiskapende.
De har bare rettigheter til et skimerke ikke ski, så det blir feil å kalle det monopol. Når det er snakk om konkuranse, så er det på salg av ski ikke salg av et skimerke.
|
|
|
[Re: Marius K]
23/11/2014 18:41
|
frodegutt
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ikke noen spesielt ny påstand, men når det gjelder langrennsski så er dette et uomtvistelig faktum. Jeg har kjøpt siste nummer av skisport. Der testes alle high end skiene i markedet og prisene er sjokkerende (for meg). Eks: Fischer Speedmax Classic: Kr. 7000,- Salomon S-lab Classic: Kr. 6500,- Det er mye å hente på å importere selv på nettet. Ta en titt på denne linken, så kan du gjøre deg opp en mening selv. http://xcski.gearwest.com/category/classic-skis/400465/393552/393640 Nå har jeg ikke sett så nøye på den nettsiden, og prisene der. Men du kan jo ta kontakt meg meg for ett tilbud på ski (jeg driver sportsbutikk ja) så kan du vise meg ett regnestykke etterpå som viser at du sparer deg for "melkingen" fra butikkene her hjemme. Når det gjelder emnet for tråden, burde du i grunn komme med en beklagelse, for det er så langt unna sannheten som du kan komme. Overskriften er en provokasjon, men det er jaggu prisene på nye racingski også! Du får med andre ord ingen unnskyldning fra meg :-) På den annen side har jeg lært masse gjennom å lese denne tråden. Jeg har lært at høye priser må man ha, fordi arbeidskraft og lokaler koster mye. Jeg har lært at det, tross alt, er bare nordmenn som kan å måle ut spenn på ski. Fabrikkene som lager skiene er i alle fall ikke i stand til å gjøre det! Dette er også så spesialisert nasjonal kunnskap at det forsvarer høyere priser på ski i Norge. ;-)
|
|
|
23/11/2014 19:04
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Virker ikke som du har lært noe annet enn å være vittig, og det er jo lov  Du står jo like fritt i enden av tråden til å handle fra utlandet, også står vi andre fritt til å handle fra de som gir oss noe ekstra. Det later til at du har en slags informasjon om at ingen andre har testet både kjeder, netthandel osv? Hva om flere faktisk har gjort dette, for så å forsøke lokale butikker som vet hva de holder på med? Kan det være at man velger å handle et sted rett og slett fordi man blir mer fornøyd? Nope, en sånn tanke er jo helt på jordet, det er nok konklusjonen din som er riktig.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
23/11/2014 20:04
|
frodegutt
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Virker ikke som du har lært noe annet enn å være vittig, og det er jo lov  Du står jo like fritt i enden av tråden til å handle fra utlandet, også står vi andre fritt til å handle fra de som gir oss noe ekstra. Det later til at du har en slags informasjon om at ingen andre har testet både kjeder, netthandel osv? Hva om flere faktisk har gjort dette, for så å forsøke lokale butikker som vet hva de holder på med? Kan det være at man velger å handle et sted rett og slett fordi man blir mer fornøyd? Nope, en sånn tanke er jo helt på jordet, det er nok konklusjonen din som er riktig. Bra du innser det ;-)
|
|
|
23/11/2014 21:55
|
Marius K
Entusiast
|
Entusiast
Ikke noen spesielt ny påstand, men når det gjelder langrennsski så er dette et uomtvistelig faktum. Jeg har kjøpt siste nummer av skisport. Der testes alle high end skiene i markedet og prisene er sjokkerende (for meg). Eks: Fischer Speedmax Classic: Kr. 7000,- Salomon S-lab Classic: Kr. 6500,- Det er mye å hente på å importere selv på nettet. Ta en titt på denne linken, så kan du gjøre deg opp en mening selv. http://xcski.gearwest.com/category/classic-skis/400465/393552/393640 Nå har jeg ikke sett så nøye på den nettsiden, og prisene der. Men du kan jo ta kontakt meg meg for ett tilbud på ski (jeg driver sportsbutikk ja) så kan du vise meg ett regnestykke etterpå som viser at du sparer deg for "melkingen" fra butikkene her hjemme. Når det gjelder emnet for tråden, burde du i grunn komme med en beklagelse, for det er så langt unna sannheten som du kan komme. Overskriften er en provokasjon, men det er jaggu prisene på nye racingski også! Du får med andre ord ingen unnskyldning fra meg :-) På den annen side har jeg lært masse gjennom å lese denne tråden. Jeg har lært at høye priser må man ha, fordi arbeidskraft og lokaler koster mye. Jeg har lært at det, tross alt, er bare nordmenn som kan å måle ut spenn på ski. Fabrikkene som lager skiene er i alle fall ikke i stand til å gjøre det! Dette er også så spesialisert nasjonal kunnskap at det forsvarer høyere priser på ski i Norge. ;-) Fisher er kjempeflink til å måle skiene sine riktig. Man får sjelden noe feil derifra. Jeg ønsker fortsatt at du kommer med ett regnestykke som viser at du sparer på å handle ute i steden for hjemme. Ta Speedmax for eksempel. Den prises til 750 dollar på den siden du linker til. Jeg gir deg 20% rabatt.
|
|
|
24/11/2014 08:27
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Ikke noen spesielt ny påstand, men når det gjelder langrennsski så er dette et uomtvistelig faktum. Jeg har kjøpt siste nummer av skisport. Der testes alle high end skiene i markedet og prisene er sjokkerende (for meg). Eks: Fischer Speedmax Classic: Kr. 7000,- Salomon S-lab Classic: Kr. 6500,- Det er mye å hente på å importere selv på nettet. Ta en titt på denne linken, så kan du gjøre deg opp en mening selv. http://xcski.gearwest.com/category/classic-skis/400465/393552/393640 Nå har jeg ikke sett så nøye på den nettsiden, og prisene der. Men du kan jo ta kontakt meg meg for ett tilbud på ski (jeg driver sportsbutikk ja) så kan du vise meg ett regnestykke etterpå som viser at du sparer deg for "melkingen" fra butikkene her hjemme. Når det gjelder emnet for tråden, burde du i grunn komme med en beklagelse, for det er så langt unna sannheten som du kan komme. Overskriften er en provokasjon, men det er jaggu prisene på nye racingski også! Du får med andre ord ingen unnskyldning fra meg :-) På den annen side har jeg lært masse gjennom å lese denne tråden. Jeg har lært at høye priser må man ha, fordi arbeidskraft og lokaler koster mye. Jeg har lært at det, tross alt, er bare nordmenn som kan å måle ut spenn på ski. Fabrikkene som lager skiene er i alle fall ikke i stand til å gjøre det! Dette er også så spesialisert nasjonal kunnskap at det forsvarer høyere priser på ski i Norge. ;-) Den beste lærdommen var jo at skiene her hjemme, faktisk er billigere.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
24/11/2014 11:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ikke noen spesielt ny påstand, men når det gjelder langrennsski så er dette et uomtvistelig faktum. Jeg har kjøpt siste nummer av skisport. Der testes alle high end skiene i markedet og prisene er sjokkerende (for meg). Eks: Fischer Speedmax Classic: Kr. 7000,- Salomon S-lab Classic: Kr. 6500,- Det er mye å hente på å importere selv på nettet. Ta en titt på denne linken, så kan du gjøre deg opp en mening selv. http://xcski.gearwest.com/category/classic-skis/400465/393552/393640 Nå har jeg ikke sett så nøye på den nettsiden, og prisene der. Men du kan jo ta kontakt meg meg for ett tilbud på ski (jeg driver sportsbutikk ja) så kan du vise meg ett regnestykke etterpå som viser at du sparer deg for "melkingen" fra butikkene her hjemme. Når det gjelder emnet for tråden, burde du i grunn komme med en beklagelse, for det er så langt unna sannheten som du kan komme. Overskriften er en provokasjon, men det er jaggu prisene på nye racingski også! Du får med andre ord ingen unnskyldning fra meg :-) På den annen side har jeg lært masse gjennom å lese denne tråden. Jeg har lært at høye priser må man ha, fordi arbeidskraft og lokaler koster mye. Jeg har lært at det, tross alt, er bare nordmenn som kan å måle ut spenn på ski. Fabrikkene som lager skiene er i alle fall ikke i stand til å gjøre det! Dette er også så spesialisert nasjonal kunnskap at det forsvarer høyere priser på ski i Norge. ;-) Tror rett og slett vi må si at racingski er for dyrt for deg. Ikke nødvendigvis fordi du ikke har råd, men fordi du ikke ser hensikten med å betale så mye som det faktisk koster. Vil tro du kan få et par ski som passer for deg og din bruk for et par tusenlapper inkl binding. Tror og du kan kjøpe det på nett, OBS, XXL eller hvor enn de har best tilbud. Sånn avslutningsvis synes jeg "angrepet" på uavhengige sportsbutikker er håpløst nesten litt smakløst. Det å henge ut butikker ut i fra din egen betalingsvilje for racingski går jo bare ikke an.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/11/2014 11:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nemlig. Det er fri prissetting her i landet, og butikkene følger den prispolitikken som gir dem best inntjening på sikt. Dersom ens egne behov går på kant med dette, er det sine egne behov en må endre. Sutring over at prispolitikken passer er energi på avveie.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/11/2014 13:12
|
sls
Veteran
|
Veteran
Synes jeg tidligere har sett Frodegutt selge sære, dyre nerdesykkelting på forumet her, som sammenlignet med teknologien i et par racingski fremstår svært overpriset. Så dette handler nok mest om interesser og innbilt verdi. En typisk langrennsløper har på samme måte problemer med å forstå at flere kjøper hjulsett som er dyrere enn sykler som kan vinne Birken.
|
|
|
[Re: sls]
30/11/2014 14:36
|
frodegutt
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Synes jeg tidligere har sett Frodegutt selge sære, dyre nerdesykkelting på forumet her, som sammenlignet med teknologien i et par racingski fremstår svært overpriset. Så dette handler nok mest om interesser og innbilt verdi. En typisk langrennsløper har på samme måte problemer med å forstå at flere kjøper hjulsett som er dyrere enn sykler som kan vinne Birken. He, he... Den var god :-)
|
|
|
30/11/2014 15:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke noe problem, hvilken OBS skal jeg møte deg på? ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|