Er stolt eier av Giant TCX Advanced
http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcx.advanced.1.2014/14791/66122/Er 180 cm høy, har lange bein og befinner meg dermed et sted mellom størrelsene M og M/L. M/L var eneste størrelse tilgjengelig til rabattert pris og jeg gikk for den etter prøvetur. Har for øvrig M i landeveissykkel fra samme merke.
Følte i ettertid at det ble for langt frem til styret. Byttet derfor stem fra originalt 100mm først til 80mm og siden 70mm. Nå føler jeg at den sitter godt.
Spørsmålet er hva som er ulempene med kombinasjonen langt overrør og kort stem. Forstår at sykkelen kan bli noe mindre stabil og at styringen kan oppleves kjappere, evt, mer "nervøs". Merker imidlertid ingen problemer. Heller ingen tåoverlapp, som jeg har opplevd med mindre modeller.
Forstår at det er en voksende trend, spesielt innen MTB, at man bruker kortere stem for bedre kontroll. Har hørt at trenden forplanter seg til cx. Ser f.eks. at produsenter som Whyte lager cx med kort stem, om enn slakkere styrevinkel.
Ser også fra diverse nettsider at mange anbefaler å bruke 1-3 cm kortere stem på cx enn landeveissykkel.
Synspunkter på langt overrør og kort stem på cx?