Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Langt overrør - kort stem?

Langt overrør - kort stem? #1889280 13/11/2014 09:01
T
Torkel Thorsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Er stolt eier av Giant TCX Advanced http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcx.advanced.1.2014/14791/66122/

Er 180 cm høy, har lange bein og befinner meg dermed et sted mellom størrelsene M og M/L. M/L var eneste størrelse tilgjengelig til rabattert pris og jeg gikk for den etter prøvetur. Har for øvrig M i landeveissykkel fra samme merke.

Følte i ettertid at det ble for langt frem til styret. Byttet derfor stem fra originalt 100mm først til 80mm og siden 70mm. Nå føler jeg at den sitter godt.

Spørsmålet er hva som er ulempene med kombinasjonen langt overrør og kort stem. Forstår at sykkelen kan bli noe mindre stabil og at styringen kan oppleves kjappere, evt, mer "nervøs". Merker imidlertid ingen problemer. Heller ingen tåoverlapp, som jeg har opplevd med mindre modeller.

Forstår at det er en voksende trend, spesielt innen MTB, at man bruker kortere stem for bedre kontroll. Har hørt at trenden forplanter seg til cx. Ser f.eks. at produsenter som Whyte lager cx med kort stem, om enn slakkere styrevinkel.

Ser også fra diverse nettsider at mange anbefaler å bruke 1-3 cm kortere stem på cx enn landeveissykkel.

Synspunkter på langt overrør og kort stem på cx?

Redigert av Torkel Thorsen; 13/11/2014 09:05.
Re: Langt overrør - kort stem? [Re: Torkel Thorsen] #1889346 13/11/2014 10:35
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har testet ulike lengder mellom 90 og 130 mm.
Det er helt opplagt at dette har merkbar betydning for kjørefølelsen.
Jeg foretrekker helt klart lengre stem - men på den annen side så man venner seg jo også til den kjørefølelsen sykkelen har.
Personlig prøver jeg å ikke ha kortere stem enn 100mm på mine sykler

Re: Langt overrør - kort stem? [Re: Torkel Thorsen] #1890122 15/11/2014 13:45
T
Medlem
OP Offline
Medlem
T
En forhandler gjorde oppmerksom på at styret var satt uvanlig (og uforsvarlig) høyt.

Jeg forstod at problemet kunne være at jeg måtte strekke meg uvant mye rett fremover, fremfor å ha en sittestilling med armene lavere, i retning av hva jeg har på landeveissykkelen.

Fjernet noen spacere, satt på 100mm stem igjen og føler meg nå bekvem på sykkelen igjen. Får se hva jeg ender opp med.

Uansett burde argumentene for kort stem på MTB også kunne gjelde for cx, særlig i terreng.

Re: Langt overrør - kort stem? [Re: Torkel Thorsen] #1891739 19/11/2014 17:39
T
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Vet ikke om dette er interessant for andre enn meg selv, men fant nå Giant sizing information for cx-ramme med de samme mål som min ramme, der det ut fra benlengde (inseam) og kroppshøyde følger at jeg er en klar M/L. Men det opplyses samtidig:

"This TCX sizing chart refers to cyclocross racing use. If you will be primarily using your TCX for commuting or touring then you should use the next size down than the size stated in the chart...This is because TCX frames do not use Compact Geometry - the frame needs to be larger for carrying the bike over the riders shoulder when navigating obstacles during cyclocross racing."

Så da blir det et spørsmål om ambisjoner - jeg hadde tenkt å prøve meg på begge deler :-)

Interessant at større ramme anbefales for ritt og mindre for pendling/tur. Det er gjerne det motsatte av hva man tenker for landevei?

Redigert av Torkel Thorsen; 19/11/2014 18:03.

Moderator  support, Valentino