Du kan variere bøy- og marktreninga di litt. En del av settene kan være med lettere vekter og fokus på eksplosivitet i konsentrisk fase, feks.
Hvis man alltid kjører tungt, er det en fare for at en del av repsene blir trege/seige og det
kan føre til at sykkelbeina blir tunge. Variasjonen kan skje innenfor samme økta, eller feks. på annenhver økt.
Ekplosive sett/ speed reps kan ligge i området 30-50% av 1Rm, etter et klassisk progresjonsopplegg. [/quote]
Ja dette gjør jeg også. Noen uker kjører jeg litt lettere knebøy og kjører noen eksplosive kassehopp og raske "airsquat" eller ettbeins knebøy.
Dagen etter styrketrening på bein er det enten fridag eller rygg, bryst dag. Da gjerne med 10min oppvarming på tredmølla først.
er flink til å varme opp og tøye ut før jeg trener styrke på bein, men er det en tanke å legge inne noe mere nedkjøring etterpå mølle/sykkel? [/quote]
Lett tøying rett etterpå vil hjelpe litt på å få opp bevegeligheten til normalen igjen.Den er gjerne noe forkortet rett etterpå og kan hemme sirkulasjonen ørlite.
Ned-jogging/sykling er mer aktuelt om du har dratt på deg syre under treninga.
Ellers viser god gammel østeuropeisk forskning at en lett/kort aktivitet midtveis mellom to aktiviteter vil forkorte restitusjonstiden noe. Feks om du har bøy på mandag og skal sykle på onsdag(eller omvendt), kan du legge inn en halvtimes rask gåtur på tirsdag. Dette handler om sirkulasjonsprosesser.