Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor mye for jobben(filming)?

Hvor mye for jobben(filming)? #1887937 09/11/2014 22:00
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
En artist kom til meg og spurte om jeg kunne lage en musikkvideo til hennes sang. Hun sa hun selvsagt skulle betale meg og lurte på hvor mye jeg skulle ha. Jeg sa at jeg aldri har fått et oppdrag hvor betaling er et tema, så jeg visste ikke. Siden jeg ikke er profesjonell og bare filmer på hobbybasis sa jeg at vi kunne bli enige om en sum når jeg var ferdig.
Jeg har brukt mellom 15-20 timer på filming og redigering, brukt utstyr og kjørt til og fra. Hvor mye ville du betalt for en musikkvideo på 5 minutter?

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1887941 09/11/2014 22:55
O
Oyv1 Offline
Medlem
Medlem
O
I frilanserverdenen ligger dagsatsen på rundt 2500 kr dagen pluss moms for en nyutdannet fotograf/klipper. Så rundt 5000 pluss moms for 15 timers jobb er vel innafor skulle jeg tro.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Oyv1] #1887964 10/11/2014 06:54
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: Oyv1
I frilanserverdenen ligger dagsatsen på rundt 2500 kr dagen pluss moms for en nyutdannet fotograf/klipper. Så rundt 5000 pluss moms for 15 timers jobb er vel innafor skulle jeg tro.

Takker! Hjelper godt på å vite slike ting.

Ser for øvrig nå at jeg postet på feil sted. Bare å flytte tråden om det måtte være nødvendig.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Oyv1] #1887969 10/11/2014 07:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

300 kroner timen høres veldig lite ut for kvalifisert arbeid av noe slag.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: GeirK] #1887974 10/11/2014 07:41
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Enig i det, men om markedet ikke er villig til å betale mer, så er det vel der prisen ligger?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1887980 10/11/2014 07:48
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Så lenge det ikke tilbys profesjonell tjeneste så kan en nesten ikke forvente å få betalt tilnærmet likt som en profesjonell. Oyv1 sitt forslag er nok ikke så dumt. Da har du noe å gå ut ifra.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1887981 10/11/2014 07:53
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Det er ihvertfall ikke en ublu pris du forlanger. Gitt at henne kom til deg, så har du en bedre case for å forlange OK pris. Er jo også litt avhengig av:
1) om du kjenner henne
2) om hun er en kjent artist eller har noe å rutte med
3) om du synes videoen ble bra :-)

Redigert av sls; 10/11/2014 07:53.
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: GeirK] #1888020 10/11/2014 09:19
O
Oyv1 Offline
Medlem
Medlem
O
Presiserer at 2500 er minstesatsen for personer uten ansiennitet. Ser at satsene har endret seg noe siden jeg sjøl var en del av dette gamet. Dere kan jo selv se hva ulike folk i filmbransjen kan forvente seg å tjene her.

Nå er jeg helt sikker på at jobben som er gjort her er ikke noe å si på, men 15-20 timers jobb totalt for en musikkvideo på 5 min, er nok ganske mye mindre enn det som er vanlig i den profesjonelle verdenen.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: GeirK] #1888025 10/11/2014 09:28
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

300 kr/t er lite for kvalifisert arbeid. Men trådstarter skriver at han filmer på hobbybasis, og aldri har gjort slike oppdrag før. Han skriver også "Siden jeg ikke er profesjonell..".

Da kan det godt hende at han er drivende dyktig, og at sluttresultatet blir bra. Men kunden må også kunne forvente at timeprisen er lavere enn om hun går til en profesjonell aktør.

Jeg ville også startet relativt lavt, og heller økt sjansen for at flere vil benytte seg av trådstarters tjenester. Etterhvert som man øker kompetansen og erfaringen, og kanskje også får seg "et navn", øker man prisen.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1888045 10/11/2014 10:29
HNK Offline
Besatt
Besatt
300 - 500,- per time er OK.
Men du kan også ta deg betalt utover dette for kjøring, utstyr o.l. i tillegg til timeprisen.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: EHAa] #1888108 10/11/2014 12:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EHAa

300 kr/t er lite for kvalifisert arbeid. Men trådstarter skriver at han filmer på hobbybasis, og aldri har gjort slike oppdrag før. Han skriver også "Siden jeg ikke er profesjonell..".

Jeg ser den. Jeg har dog gjort det samme og fått 500+mva.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1888150 10/11/2014 13:38
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Har antall timer noe å si for timeprisen?

Del stien, skru av Strava
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1888202 10/11/2014 15:26
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Dere kan jo sjekke ut resultatet og dømme selv om produktet ble bra eller ikke: https://vimeo.com/109634791

Nå var dette en forholdsvis enkel jobb. Det innebar kun filming. Jeg har en 5D Mark III som er relativt profesjonell, men den filmer ikke i 4K, noe som gjør prosessen noe enklere.
Dersom hun skulle synge på hvert klipp og jeg i tillegg hadde hatt flere kameraer, så ville prosessen blitt tyngre og dermed tatt lenger tid. Jeg har gjort dette noen ganger, så filming og redigering tar ikke så veldig lang tid.

Dersom jeg hadde tatt i bruk timelapse(som i en annen film jeg har laget) i tillegg ville jeg brukt lenger tid.

Kan nevnte at artisten tilbydde seg å betale meg. Hun selger musikken sin på iTunes og hun holder jevnlig konserter, så hun tjener penger på musikken. Derfor føler jeg at det er ok å få betalt. Det er nok mange tjenester jeg kan gjøre gratis. Det avhenger nok naturligvis om hva resultatet skal brukes til og om kunden skal tjene penger på den i etterkant.

Redigert av Negua; 10/11/2014 15:33.
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: GeirK] #1888265 10/11/2014 18:46
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EHAa

Jeg ser den. Jeg har dog gjort det samme og fått 500+mva.

Omtrent det vaskehjelpen tar i timen med andre ord.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1888631 11/11/2014 17:08
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sist jeg lagde en video på oppdrag brukte jeg ca like mange timer som deg og fikk 6000kr i tillegg dekket de transport til og fra. Videoen var til en Ledersamling for ett privat sykehus. Jeg driver egentlig mest med actionvideo(ski og sykkel) så dette var i tillegg noe nytt for meg. Sykehuset var dog veldig fornøyd.

Så om du forlanger 5000kr pluss kjøregodtgjørelse er det en grei pris.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: BikeTorjus] #1888673 11/11/2014 18:44
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: BikeTorjus
Sist jeg lagde en video på oppdrag brukte jeg ca like mange timer som deg og fikk 6000kr i tillegg dekket de transport til og fra. Videoen var til en Ledersamling for ett privat sykehus. Jeg driver egentlig mest med actionvideo(ski og sykkel) så dette var i tillegg noe nytt for meg. Sykehuset var dog veldig fornøyd.

Så om du forlanger 5000kr pluss kjøregodtgjørelse er det en grei pris.

Jeg venter fortsatt på hennes forslag. Skal avvente det litt før jeg selv kommer med et beløp.
Men da vet jeg i hvert fall det jeg har tenkt ikke er så fjern likevel ICON_SMILE

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1888715 11/11/2014 20:41
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Negua
Dere kan jo sjekke ut resultatet og dømme selv om produktet ble bra eller ikke: https://vimeo.com/109634791

Nå var dette en forholdsvis enkel jobb. Det innebar kun filming. Jeg har en 5D Mark III som er relativt profesjonell, men den filmer ikke i 4K, noe som gjør prosessen noe enklere.
Dersom hun skulle synge på hvert klipp og jeg i tillegg hadde hatt flere kameraer, så ville prosessen blitt tyngre og dermed tatt lenger tid. Jeg har gjort dette noen ganger, så filming og redigering tar ikke så veldig lang tid.

Dersom jeg hadde tatt i bruk timelapse(som i en annen film jeg har laget) i tillegg ville jeg brukt lenger tid.

Nå ber du om svar, så jeg skal snakke fra levera…

Godt utgangspunkt, mye fin pan og fine farger, men jeg synes det er altfor lite fokus på artisten her. Når hun filmes, står hun stille, synger ikke, og ofte er det bare håret vi ser. Dette synes jeg ikke er bra. Jeg er heller ikke helt enig med komposisjonen her - når skyggen hennes er på det naustet eller hva det nå er, så er hodet midt i Y-aksa - skjelden en god ting, selv om jeg forstår det utfra at du ville ha med vinduskarmen. Mot slutten har du henne helt i ytterkant til høyre, og når du gjør sånt, synes jeg du bør ha hodet lenger opp for å gi henne inntrykk av å se over ting, ikke bare se inn i midten.

Til sist, hun synger om en liten fugl, og du filmer en hønsehauk eller noe. Fjæra du filma rundt midten, er også fra en hauk, ikke en spurv.

Men kjør på - bare godt ment ICON_SMILE

(edit) Mye fin pan, men kanskje litt vel mye pan, og igjen, altfor lite fokus på artisten.
(ny edit - korrektur - litt mye rare setninger der)

roy

Redigert av RoyK; 11/11/2014 21:57.
Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1888744 11/11/2014 21:40
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: Negua

Du holdt på å miste meg allerede ved første segment. Hjørnet er ute av fokus, det er midtstilt og horisonten er skjev. Ellers er jeg enig i at artisten burde fått mer tid i ruta, de bildene som fungerer best er de hvor hun er med og der hvor vi ser ansiktet hennes.

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1888751 11/11/2014 22:19
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Litt mer slakt (men godt ment). Merk at dette er synsing, som alt annet. Jeg har noen år bak meg som fotograf og snakker for meg sjøl, ikke for dine verker.

- Første scene er fin, men der burde du brukt mindre blender for å få vinduskarmene skarpe.
- Videre rundt 30s, paner du opp mot himmelen, som om det skulle sette fokus på det blå. Det er allerede åpenbart i teksten og innen foto, er vertikalt normalt noe som brukes for å skape bevegelse eller stress, ikke noe som passer til denne musikken.
- Bildet du har på cirka 40s, er fint, men huset i midten forstyrrer. Hvis huset hadde vært lenger mot venstre, kunne det ha blitt bra.
- Neste scene - en bitteliten falk eller hva det er mot en kveldshimmel, kan være fint, men du trenger holdepunkter, du trenger en horisont. Uten holdepunkter, blir det lite interessant.
- Neste scene - fint - men jeg ville skutt det nærmere. Hun kommer ikke fram godt nok her, synes jeg, men uansett fint med de stråa foran.
- De tre neste scenene er fine, men inneholder ikke så mye. Du kunne sannsynligvis klart deg med ei av dem, eller to. Igjen, den siste av disse tre, inneholder fjær av falk, ikke spurven.
- Neste scene - litt ansikt i profil, men veldig mye hår, og ingen sang.
- Neste seks scener, ville heller ha brukt stillbilder her med pan, ellers fint, men synes du overdriver litt på dette.
- Neste scene, fin greie med sola imot, men bruk stativ sånn at du slipper bevegelse i Y-aksa.
- Neste scene, fin pan, men se det om stativ.
- Neste scene, fint. Mulig det hadde vært bedre med litt mer av henne der, men usikker.
- Neste scene, lite skygge til høyre på en vegg med noen fine skygger fra døde planter, med en vinduskarm oppe til venstre. Får ikke denne komposisjonen til å stemme. Hodet er midt på Y-aksa og igjen dette med stativ.
- Neste scene - tråden - morsom greie, men lite kontrast - tror jeg ville ha gjort den greia i svarthvitt for å bryte litt.
- Neste scene - hun myser mot sola, men synger ikke, og siden hun myser, er ikke øynene synlige. Øynene er alfa og omega i sånne sammenhenger.
- Neste scene - du fokuserer på håret hennes, ikke det som er synlig av ansiktet. Hadde du fokusert på ansiktet her, kunne det ha blitt greit, men med bare fokus på hår, blir det - vel - hårete.
- Neste scene - hun kommer inn fra høyre og ser avslappa ut og smiler litt, men virker nesten som om hun kjeder seg og hun burde jo synge!

Dette er ikke ment som destruktiv kritkk. Du ba om å få kritikk, så du får vite hva jeg mener. Mye er bra, men du har mye å lære.

Kjøre på ICON_SMILE

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1889517 13/11/2014 15:39
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Det vil alltid være noe å kritisere. Alltid! En kritikk vil aldri være objektiv, den vil alltid være subjektiv. Jeg tar i mot all kritikk. Selv om det er nærmest umulig å gjøre alle fornøyd, så er det, det jeg jobber mot.

-Når det gjelder den første scenen så ønsket jeg uklare vinduskarmer, men jeg ser av resultatet at det ikke ble så bra. Har ingen monitor i felten, så vanskelig å vite før jeg kommer hjem. Naturligvis burde jeg brukt mindre blender i tillegg for å sammenlikne.

-Panoreringen oppover for så å panere nedover er jeg faktisk veldig fornøyd med. Den er rolig og passer til tempoet til låten. Jeg har ikke filmet for å forklare teksten.

-Ørna som flyr skulle egentlig ikke være med. Artisten ville den skulle være med, men jeg skulle bare demonstrere hvor liten fugelen ble. Vi ble i grunnen enig at den ikke skulle være med, men den kom likevel. På grunn av letterbox kom ikke horisonten med. Det er helt ok. Men jeg tar i mot kritikken.

-Huset er i midten, ja. Ikke fornøyd med den selv.

-Hele poenget med den scenen hvor hun går, er at hun skal være liten. Hun skal ikke vises så godt. Vi prøvde med hun enda nærmere, men det ble ikke så bra.

-Selv om filmen tidvis tydelig visuelt viser hva det synges om, så er det ikke meningen. Derfor er det bare ei fjær. Mange av klippene er ønsket av artisten. Men jeg skjønner forvirringen.

-Jeg ble tipset om å bruke stillbilder med panorering, men da måtte det i såfall blitt timelapse. Bruker ikke rene stillbilder i videoene mine.
Du kan jo sjekke "Our Northern Home". Der har jeg brukte timelapse.

-Artisten ville ikke ha så mye av ansiktet med.

-Jeg unngår å bruke stativ når det ellers er lite bevegelse i naturen. Jeg bruker håndholdt(selv om jeg ikke er så stabil), for å få bevegelse. Ikke helt fornøyd med bevegelsen, så jeg ser poenget.

-Ønske fra både artist og meg at bare føttene skulle vises.

-Komposisjonen med skyggen til høyre er jeg i grunnen fornøyd med, hvis du ser bort fra den litt for drøye bevegelsen. Skulle egentlig ikke med i videoen.

-Har bevisst ikke brukt mye kontrast i denne videoen.

-Hun myser, ja. Ikke helt fornøyd med denne. Hun ble fornøyd, så da fikk det være.

-Prøvde fokus på ansikt, og ikke hår, men det ble ikke bra.

-Hun var avslappet, men kan love deg at hun ikke kjedet seg. Mulig hun må jobbe med skuespillertalentet sitt ICON_SMILE

Hun ville ikke synge i videoen, og hun ville ikke vises så masse i videoen.

Takker for kritikk. Tar dette med meg videre!
Noen ganger legger jeg ikke merke til alt når jeg redigerer, derfor liker jeg flere øyne før den siste biten faller på plass. Artisten har sagt en del i denne vidoen, og det er kanskje sånn jeg liker å jobbe. Dersom en artist kommer til meg og allerede har en tanke i hodet for hvordan videoen skal se ut, så trenger jeg tilbakemelding. Men dersom en artist kommer med en forespørsel og jeg må regissere filmen helt alene, så blir det naturligvis kun etter min smak. Tar dette som lærdom, og det gjør jeg for øvrig hele tiden ICON_SMILE

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: Negua] #1889603 13/11/2014 20:06
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Det gleder meg at du tar dette som konstruktiv kritikk og ikke som noe annet. Kjør på - du har mye bra der ICON_SMILE

Re: Hvor mye for jobben(filming)? [Re: RoyK] #1889925 14/11/2014 16:44
N
Negua Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: RoyK
Det gleder meg at du tar dette som konstruktiv kritikk og ikke som noe annet. Kjør på - du har mye bra der ICON_SMILE

Jeg kunne fint tatt meg nær av det(og i en viss grad gjør jeg jo selvsagt det), men jeg er fersk i gamet og jeg må lære. Jeg lager masse god film og tar masse gode bilder. Alt kan ikke være perfekt, derfor behøver jeg tilbakemelding på det jeg gjøre.

Så takk for at du tok deg tid til å komme med konstruktiv kritikk! ICON_SMILE

Moderator  support