Ikke bruk blinkende fremlys på sykkelen, please
|
Re: Ikke bruk blinkende fremlys på sykkelen, please
[Re: Juffe]
06/11/2014 12:55
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Refleks funker kun hvis noen lyser på deg. Det hjelper ingenting når du sykler mot biler som står med siden mot deg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/11/2014 12:56
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Ikke lov? Finnes det virkelig et forbud mot hodelykter? Jeg siterer meg selv øverst i tråden: Ja, det er forbudt å sykle uten å ha en lykt på styret. Men er det forbudt å sykle med lykt på hodet?
|
|
|
06/11/2014 12:57
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker stort sett Magicshinen min på halv styrke, fast lys når jeg sykler. Men, jeg setter den alltid i blinkemodus når jeg passerer sykkelfellen ved Mekonomen på Storo. halv styrke magicshine = vondt i øya. Enig, og det er helt unødvendig i trafikken. Jeg har en 100 lumen lezyne som trafikklykt og den lyser jo opp biler og skilt på lang avstand. Sykler jeg gjennom marka aller andre mørke steder, har jeg magicshine på styret, som blir skrudd av når jeg kommer til veien.
|
|
|
[Re: lmo]
06/11/2014 12:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Når det står at lyktene skal være montert på sykkelen, så står det hvor det er påbudt at det skal monteres. Påbud betyr "det er dette du skal gjøre", ikke "dette er ett alternativ".
|
|
|
06/11/2014 13:07
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Når det står at lyktene skal være montert på sykkelen, så står det hvor det er påbudt at det skal monteres. Påbud betyr "det er dette du skal gjøre", ikke "dette er ett alternativ". Ja, men kontekst har også litt å si. Konteksten er hvordan en sykkel skal være utstyrt for å være lovlig å bruke i mørket. Ikke hvordan lyskilder kan transporteres på lovlig hvis.
|
|
|
[Re: trondmm]
06/11/2014 13:07
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Refleks funker kun hvis noen lyser på deg. Det hjelper ingenting når du sykler mot biler som står med siden mot deg. Det er helt korrekt. Refleks fungerer slik at den reflekterer lyset tilbake til lyskilden, ikke i noen annen retning. Derfor fungerer ikke refleks når den lyses opp av f.eks. et gatelys (med mindre du er en fugl som sitter der oppe).
|
|
|
06/11/2014 13:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Når det står at lyktene skal være montert på sykkelen, så står det hvor det er påbudt at det skal monteres. Påbud betyr "det er dette du skal gjøre", ikke "dette er ett alternativ". Ja, men kontekst har også litt å si. Konteksten er hvordan en sykkel skal være utstyrt for å være lovlig å bruke i mørket. Ikke hvordan lyskilder kan transporteres på lovlig hvis. Presist. Lovkravene som nevner fastmontert lys på sykkel er kravene til at sykkelen er lovlig som kjøretøy i mørket. Når det står at reflekser også skal være fastmontert på sykkelen, antar jeg at det like fullt er lovlig å ha ytterligere reflekser på syklisten.
Redigert av perbl; 06/11/2014 13:10.
Per B.
|
|
|
06/11/2014 13:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Når det står at lyktene skal være montert på sykkelen, så står det hvor det er påbudt at det skal monteres. Påbud betyr "det er dette du skal gjøre", ikke "dette er ett alternativ". Ja, men kontekst har også litt å si. Konteksten er hvordan en sykkel skal være utstyrt for å være lovlig å bruke i mørket. Ikke hvordan lyskilder kan transporteres på lovlig hvis. Eksempel fra bilens verden: der er det sagt vha du har lov til av lys. Blir du stoppet av biltilsynet for sjekk og du har lys utover dette, er du føkka. Bl.a. er det ikke lov å 2transportere" neonlys under bilen. Du kan fint transportere hodelykt på hodet, så lenge du ikke bruker den. Jo nærmere øyehøyde en lykt er plassert, jo lettere er det å blende andre. Dette gjelder også biler.
|
|
|
06/11/2014 13:20
|
perbl
More than words
|
More than words
Eksempel fra bilens verden: der er det sagt vha du har lov til av lys. Blir du stoppet av biltilsynet for sjekk og du har lys utover dette, er du føkka. Bl.a. er det ikke lov å 2transportere" neonlys under bilen. Du kan fint transportere hodelykt på hodet, så lenge du ikke bruker den. Jo nærmere øyehøyde en lykt er plassert, jo lettere er det å blende andre. Dette gjelder også biler. Jeg tror neppe blinding er grunnen til denne presiseringen i lovverket, da disse reglene såvidt jeg vet er ganske gamle, og ikke fra tiden der gud og hvermann har råd til lumenhelvete. Jeg har mer tro på at det er for å unngå situasjonene der folk har dårlige skjulte lys på ryggsekker, oppe ved hjelmen etc. Bileksempelet vel litt annerledes, for der står det spesifikke restriksjoner på ytterligere lys. Men er langt fra sikkert, jeg har bare antatt at at man er fullt tillatt å supplere med lys på både hjelm og sekk utover det man har på sykkel.
Per B.
|
|
|
06/11/2014 13:27
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Jo nærmere øyehøyde en lykt er plassert, jo lettere er det å blende andre. Dette gjelder også biler. Om du blender andre eller ikke kommer jo helt an på hvor lykta sender lyset, ikke hvor den er plassert?
|
|
|
06/11/2014 13:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke lov? Finnes det virkelig et forbud mot hodelykter? Jeg siterer meg selv øverst i tråden: Ja, det er forbudt å sykle uten å ha en lykt på styret. Men er det forbudt å sykle med lykt på hodet? Dersom man har klikkpedaler, vil hodelykten være festet til sykkelen via en organisk brakett.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/11/2014 13:43
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Eksempel fra bilens verden: der er det sagt vha du har lov til av lys. Blir du stoppet av biltilsynet for sjekk og du har lys utover dette, er du føkka. Bl.a. er det ikke lov å 2transportere" neonlys under bilen. Du kan fint transportere hodelykt på hodet, så lenge du ikke bruker den. Jo nærmere øyehøyde en lykt er plassert, jo lettere er det å blende andre. Dette gjelder også biler. Jammen godt hodelykter fra rulleskiløpere ikke blender like mye, da.
|
|
|
06/11/2014 13:50
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Refleks funker kun hvis noen lyser på deg. Det hjelper ingenting når du sykler mot biler som står med siden mot deg. Så når jeg kommer løpende med refleksvest og en bil svinger ut fra stillestående kø inn på gang- og sykkelveien og kjører over meg, så kunne dette selvfølgelig vært unngått om jeg hadde løpt med hodelykt for å bli bedre sett. Poenget mitt var at man bruker sterk lykt for å se i mørket og ikke bare for å bli sett da dette kan virke mot sin hensikt. Det hindrer dog ikke enkelte fra å sykle med 100% styrke i grålysningen for å få vist frem den fine lampen sin.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Dan]
06/11/2014 14:03
|
kodax
Veteran
|
Veteran
For sterkt lys kan sikkert være irriterende (noe som vel egentlig er den som blir irritert sitt problem Hvis du må bråbremse fordi den som møter deg velger å ikke se mot lyskilden og dermed ikke får med seg at du kommer rett imot på en smal gangvei så er det definitivt også ditt problem. (Ref mitt eksempel hvor jeg altså holdt på å krasje med en som tok det for gitt at jeg hadde sett ham og hadde tenkt å gi ham rom.) Hvis ditt poeng er at irritasjon er unødvendig så er det jo greit, men har du et annet ord som dekker det å reagere på at noen er i ferd med å gi en kroppsskade grunnet ugjennomtenkt adferd? I ditt tilfelle er det resten av setningen min som gjelder "i noen svært få tilfeller farlig". Jeg mener definitivt ikke at man skal bruke for sterkt lys ift situasjonen, og i ditt tilfelle kunne det jo gått galt. Ergo, her ble det brukt for mye lys. Allikevel vil jeg påstå at slike situasjoner er i mindretall, og at irritasjonen til folk flest bygger kun på hva de selv mener burde være nok, uten å innse at det jo er forskjellig behov for belysning ift annen belysning rundt, tid på døgnet, hvor trafikkert det er, om det er på vei, sykkelvei, gangvei etc.
|
|
|
[Re: perbl]
06/11/2014 14:08
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Eksempel fra bilens verden: der er det sagt vha du har lov til av lys. Blir du stoppet av biltilsynet for sjekk og du har lys utover dette, er du føkka. Bl.a. er det ikke lov å 2transportere" neonlys under bilen. [...] Bileksempelet vel litt annerledes, for der står det spesifikke restriksjoner på ytterligere lys. Nærmere bestemt: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28Alle lys, lyssignaler og refleks på biler og deres tilhengere, med unntak av det som er angitt i nr. 3 og 4, skal være godkjent og montert slik at de tilfredsstiller kravene i direktivene angitt i tabellen. Så vidt jeg vet, finnes det ingen tilsvarende regel for hva slags belysning man har lov til å feste på en sykkel/syklist, så da håper jeg det blir slutt på "det er forbudt"-argumentet.
|
|
|
|
Dan
More than words
|
More than words
Er lite aktuelt å sykle med flere lykter på styret. Hvorfor det? Er det viktigere for deg å spare en hundrings på ikke å skaffe en Knog Frog eller tilsvarende som veier ikke noe, enn å ta hensyn til dine medsyklister?
|
|
|
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
I Tyskland er det ikke lov med slike blendelykter langs veien. Der er det kun StVZO-godkjente lykter som er lov å bruke langs veien. Ikke noe "skal bare ha denne på litt svakt lys" eller annet. Disse lyktene har krav til både lysstyrke og lyskjegle. Og det er absolutt mer enn nok for å bevege seg i trafikken uten at man bli usynlig eller at man ikke ser noe. Tyskland har mye lurt for seg og ting er gjerne gjennomtenkt på teknikk i det landet.
Anbefaler f.eks. Philips Saferide langs veien. Nok lys, en stor-ish reflektor (stor overflate syns bedre enn liten overflate) og en klar avgrenset lyskjegle som lyser opp bakken og ikke alle og enhver.
|
|
|
06/11/2014 14:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Så vidt jeg vet, finnes det ingen tilsvarende regel for hva slags belysning man har lov til å feste på en sykkel/syklist, så da håper jeg det blir slutt på "det er forbudt"-argumentet.
fra samme side: Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.
|
|
|
06/11/2014 14:14
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Eksempel fra bilens verden: der er det sagt vha du har lov til av lys. Blir du stoppet av biltilsynet for sjekk og du har lys utover dette, er du føkka. Dette kravet kommer fra kjøretøyforskriftens paragras 28:: § 28-3.Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2) 1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.
Men siden kjøretøyforskriften ikke omfatter sykkel, kan du ikke overføre dette kravet til sykkel. § 1-1.Forskriftens virkeområde m.m.
...
5. Forskriften gjelder ikke for: - sykkel - kjøretøy, dersom føreren regnes som gående etter trafikkreglene. - pansrede stridskjøretøy
Der bruk av hodelykt kan bli ulovlig er etter veitrafikklovens paragraf 3, men det blir en vurdering fra sak til sak.
Redigert av sverreb; 06/11/2014 14:15.
|
|
|
06/11/2014 14:19
|
kodax
Veteran
|
Veteran
I Tyskland er det ikke lov med slike blendelykter langs veien. Der er det kun StVZO-godkjente lykter som er lov å bruke langs veien. Ikke noe "skal bare ha denne på litt svakt lys" eller annet. Disse lyktene har krav til både lysstyrke og lyskjegle. Og det er absolutt mer enn nok for å bevege seg i trafikken uten at man bli usynlig eller at man ikke ser noe. Tyskland har mye lurt for seg og ting er gjerne gjennomtenkt på teknikk i det landet.
Anbefaler f.eks. Philips Saferide langs veien. Nok lys, en stor-ish reflektor (stor overflate syns bedre enn liten overflate) og en klar avgrenset lyskjegle som lyser opp bakken og ikke alle og enhver. Biler har i tillegg til nærlys; fjernlys, tåkelys og evt også 1000-metere. Hvorfor skal ikke sykler også ha mulighet til å kunne variere belysningen etter forholdene? (Det betyr ikke at jeg mener at man skal bruke 1000-metere på bilen konstant;)
|
|
|
06/11/2014 14:25
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Det står vel strengt tatt ikke noe spesifikt om lykter som er festet på føreren. Annet enn at innvendige lys ikke skal være forstyrrende for føreren.
|
|
|
[Re: GeirK]
06/11/2014 15:37
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Dersom man har klikkpedaler, vil hodelykten være festet til sykkelen via en organisk brakett.
Det er den vel uansett type pedaler, så lenge man holder fast i styret?
|
|
|
06/11/2014 16:15
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Så vidt jeg vet, finnes det ingen tilsvarende regel for hva slags belysning man har lov til å feste på en sykkel/syklist, så da håper jeg det blir slutt på "det er forbudt"-argumentet.
fra samme side: Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28. Med den tankegangen der så vil alt av tøy som inneholder reflekselementer være forbudt.
|
|
|
06/11/2014 19:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hahaha, morsomt ja. 'Bekrefter' enda en gang hvor avlengs 'veitrafikkloven' er til tider.
Kult å dytte den opp i nesa på folk som klager at jeg ikke bruker refleksvest.
|
|
|
[Re: Dan]
06/11/2014 19:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vær nøye med hvor du plasserer baklykten Hver høst og vinter ser jeg (etter hvert) syklister som enten har baklykten på hjelmen og så skjuler den med ryggsekken når de lener seg fremover, eller så har de lykten på sekken på en måte som gjør at den peker oppover isteden for bakover når de sitter på sykkelen. Husk at diodelykter er veldig avhengige av retning for at de ikke bare skal bli en svak rød prikk som man må se etter for å oppdage. En baklykt må lyse helt horisontalt og rett bakover for å gjøre nytte.
Hadde forøvrig forventet en skyllebøtte for de som bruker rød blinkers på styret. 
|
|
|
[Re: perbl]
06/11/2014 19:46
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Enig med perbl. Jeg tror neppe forskriften om at det skal være lykt på sykkelen forbyr lykter andre steder, som på syklisten. Den forteller noe om hva en riktig utstyrt sykkel er. Forøvrig gjelder jo Vegtrafikklovens §3 som forbyr det å være dust i trafikken, for eksempel blinde andre trafikanter med 9000 lumen blinking på hodet. http://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§3 EDIT: Og sverreb kom meg i forkjøpet. Hobbyjurister er det nok av i denne tråden, la oss heller diskutere lys: Mange små baklys-LED, gjerne med fiffige bevegende mønstre, er ofte så dårlige at du ikke ser de før du er på noen få meters avstand. Har man sterk frontlykt blir det ekstra teit etter min mening, da jeg synes det er mye viktigere å få øye på en syklist foran meg enn en på den andre siden av veien.
Redigert av rockphotog; 06/11/2014 19:52.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: Tange]
06/11/2014 20:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Hadde forøvrig forventet en skyllebøtte for de som bruker rød blinkers på styret.  Tanken streifet meg, men jeg konkluderte med at så teite er det ingen her inne som er. 
|
|
|
[Re: anonym]
07/11/2014 00:29
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes det er skremmende at kvinnen ble frikjent. Det må jo være bilistens ansvar å sjekke at det ikke kommer motgående trafikk?
|
|
|
[Re: Håvard Berger]
07/11/2014 11:17
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er skremmende at kvinnen ble frikjent. Det må jo være bilistens ansvar å sjekke at det ikke kommer motgående trafikk? Forklaringen til bilisten var at hun trodde lyset var på en bil som var veldig langt unna og hadde tid i massevis til å kjøre ut på veien. Joda det høres rart ut, men når man er i en rettssal, så skal alt kunne bevises utenfor enhver tvil i forhold til tiltalen.
Redigert av anonym; 07/11/2014 11:18.
|
|
|
[Re: anonym]
07/11/2014 11:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Forklaringen til bilisten var at hun trodde lyset var på en bil som var veldig langt unna og hadde tid i massevis til å kjøre ut på veien. Da spørs det om man skal tolke dette som et argument for blinkende lys eller et argument mot for kraftig lys. Jeg velger å tolke det som begge deler og setter en blinkende Knog Frog på styret sammen med en MagicShine på laveste styrke.
|
|
|
|
|