Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips og synsing til siste deler

Tips og synsing til siste deler #1885890 05/11/2014 10:16
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 274
V
Vo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 274
Jeg har bestilt meg ny sykkel som kommer i februar og har blitt sittende og surfe rundt etter mulige oppgraderinger. Sykkelen er en Pivot Mach 4 Carbon og skal i hovedsak brukes til turer i skogen og noen ritt (TSR, Bukkerittet, Ultrabirken og mulig noen til). Nå trenger jeg litt hjelp til synsing rundt de siste delene.


Dekk : Her vil jeg ha raske allround dekk. Stidekk har jeg bestemt meg for.

Fast Trak f/b evt ground control front. VS RoRo f/b evt Nobby Nic front. Har ikke prøvd noen av dekkene. Pluss og minus er bare inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest forum.

Fast Trak :
+ Billigere ?
+ Ruller bra
+ Slites saktere

- Litt dårligere på vått?
- ??

Rocket Ron :
+ Godt grep
+ lav vekt
+ bedre på vått

- Slites ut fortere ?

Vurderer også å bruke Procore.. Yes / No?
Kjørte med Ikon Exo i fjor.. Punga to ganger. Vil prøve noe nytt.


Cockpit : På sykkelen følger det med et 90mm stem og 740 styre. Vil ha 70mm stem og 750 styre.

Syntace Megaforce 2 + Syntace Vector VS Race Face Turbine 35 + Race Face Next 35

+ ??

- ??

Re: Tips og synsing til siste deler [Re: Vo] #1885915 05/11/2014 10:47
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Kaster inn enda en kombo som jeg tror er god på cockpit: Renthal Fatbar Carbon Lite + Renthal Apex. Styret er 760, men kan kappes hvis du MÅ kappe.

Til allround-sykling ser nye Nobby Nic spennende ut.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: Vo] #1885968 05/11/2014 11:30
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Jeg synes gummien i Ground Control (Control-utgaven, i alle fall) er veldig glatt på vått føre. Dette opplevde jeg ikke på samme måte med Rocket Ron, et dekk som jeg er veldig imponert over. Det griper langt over evne, ruller lett og er stabilt slangeløst. Om du ikke sykler mye på asfalt så holder RR to sesonger (for meg, inkludert to UB). Da er sideveggene ganske toast, og på tide å skifte gummien uansett på grunn av alder.

Syntace kan jeg anbefale, har flere styrer, stem og et hjulsett. Alt er superstivt og holdbart.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: baronKanon] #1885988 05/11/2014 12:04
Registrert: May 2008
Innlegg: 25
R
rolfnett Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: May 2008
Innlegg: 25
Sitat: baronKanon
Kaster inn enda en kombo som jeg tror er god på cockpit: Renthal Fatbar Carbon Lite + Renthal Apex. Styret er 760, men kan kappes hvis du MÅ kappe.


Det er vel bare 740?
http://cycling.renthal.com/shop/cycle-products/cycle-handlebars/cycle-fblc

Re: Tips og synsing til siste deler [Re: rolfnett] #1886009 05/11/2014 12:28
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Trodde Fatbar Lite var gått opp til 760 nå, jeg.. Men Renthal Fatbar Carbon kan kappes.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: Vo] #1886052 05/11/2014 13:20
Registrert: May 2008
Innlegg: 25
R
rolfnett Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: May 2008
Innlegg: 25
Stemmer, men mener jeg leste at Renthal ikke anbefaler å kappe så mye.

Fant artikkel:
http://www.pinkbike.com/news/first-look-renthal-fatbar-carbon-2014.html

Re: Tips og synsing til siste deler [Re: rolfnett] #1886057 05/11/2014 13:23
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: rolfnett
Stemmer, men mener jeg leste at Renthal ikke anbefaler å kappe så mye.

Fant artikkel:
http://www.pinkbike.com/news/first-look-renthal-fatbar-carbon-2014.html

Dette er fra produktsiden til Renthal ICON_SMILE


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: baronKanon] #1886082 05/11/2014 14:00
Registrert: May 2008
Innlegg: 25
R
rolfnett Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: May 2008
Innlegg: 25
Klar over det, og sikler på det selv. Men leste dette i Pinkbike intervjuet om denne, så tenkte bare å opplyse.

Quote:
Doing their market research, Renthal discovered that there was a bigger market for the 740mm bar, so introduced that one first. If you're asking, "Why didn't they just make a longer bar and let people chop it down after?" The answer to the question is two-fold. First there is the question of weight. A longer bar means you have more leverage, so the bar needs to be built stronger to cope with that. So, following that logic through, if you make a shorter bar, you can use less material and make it lighter, as it needs to deal with smaller leverage forces.

The other question is a topic Renthal are one of the foremost proponents off - ride feel. When they develop their bars, they run blind tests with riders to determine what characteristics they want from the bar - trying to find the best combinations between comfort and stiffness for riders. If we go back to the leverage forces, the material that keeps the bar stiff is there in a precise layup to work with that amount of leverage. If you shorten the bar, you reduce the leverage and change the ride-feel of the bar, making it harsher, degrading the comfort Renthal worked hard to build into the bar. Market manager, Ian Collins, is very clear on this matter, "We don't believe you can make one bar fits all. We don't think you should make an 810mm bar and say 'well, you can cut it down to 740mm, if you want.' Yes, you can cut it down, but it isn't going to ride right."

Re: Tips og synsing til siste deler [Re: rolfnett] #1886084 05/11/2014 14:02
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: rolfnett
Klar over det, og sikler på det selv. Men leste dette i Pinkbike intervjuet om denne, så tenkte bare å opplyse.
Sant, men 10mm på hver side er ikke mye ICON_SMILE


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: Vo] #1886094 05/11/2014 14:14
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Mitt kjedelige råd er å prøve den styre/stem kombinasjonen sykkelen kommer med. Deretter vurdere om du vil ha de dimensjonene og SÅ finne ut hv du evt vil bytte med.

LarsB

Re: Tips og synsing til siste deler [Re: larsb] #1886096 05/11/2014 14:17
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: larsb
Mitt kjedelige råd er å prøve den styre/stem kombinasjonen sykkelen kommer med. Deretter vurdere om du vil ha de dimensjonene og SÅ finne ut hv du evt vil bytte med.

LarsB
Er du helt dust eller? Prøve før man bytter? ALDRI! (har kliss nytt styre og stem ventende på den nybestilte sykkelen min).

(Pga visse personer på dette forum sin fantastiske evne til å bli fornærmet på andres vegne legger jeg til en slik: ICON_WINK )


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: baronKanon] #1886129 05/11/2014 15:20
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 274
V
Vo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 274
Sitat: baronKanon
Sitat: larsb
Mitt kjedelige råd er å prøve den styre/stem kombinasjonen sykkelen kommer med. Deretter vurdere om du vil ha de dimensjonene og SÅ finne ut hv du evt vil bytte med.

LarsB
Er du helt dust eller? Prøve før man bytter? ALDRI! (har kliss nytt styre og stem ventende på den nybestilte sykkelen min).

(Pga visse personer på dette forum sin fantastiske evne til å bli fornærmet på andres vegne legger jeg til en slik: ICON_WINK )


lol.. Enig der. Jeg har prøvd sykkelen. Det var weird med så langt stem.
Baron : Hva skjer med fargene til Renthal.. Det kommer ikke til å matche blå og svart pivot!

Re: Tips og synsing til siste deler [Re: baronKanon] #1886140 05/11/2014 15:37
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: baronKanon

(Pga visse personer på dette forum sin fantastiske evne til å bli fornærmet på andres vegne legger jeg til en slik: ICON_WINK )


Hva er det du mener? Hvilke visse personer? Hva skal den smileyen bety som du ikke kan si med ord. Tror du jeg ikke kan bli fornærmet på egne vegne? Jeg leser bare det du skriver. Jeg bare spør for å bli opplyst. Kom med svaret.

Nå har det gått flere sekunder uten svar!

LarsB
i ett av verdens rikeste land

Redigert av larsb; 05/11/2014 15:37.
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: Vo] #1886162 05/11/2014 17:01
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Vo
Baron : Hva skjer med fargene til Renthal.. Det kommer ikke til å matche blå og svart pivot!
Det kommer i hvert fall til å matche min blå Banshee - enten det matcher eller ei.



Renthal matcher alt!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: Vo] #1886174 05/11/2014 17:24
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 413
F
Fransemann Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
F
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 413
Sett det på toppen av en X Fusion Revel HLR så ser du nok så pimp ut at en krone på hode hadde tatt seg bedre ut en hjelm ICON_WINK


Go big or go home.
Re: Tips og synsing til siste deler [Re: Vo] #1886176 05/11/2014 17:29
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Stemmer: Revel HLR passer også ALT!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå