Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
03/11/2014 22:53
|
hana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Planlegger å bytte ut min trofaste BMC CX02 og håper i den sammenheng å få noen kvalifiserte synsinger til min "short" list av aktuelle kandidater. Mine kriterier er følgende fra mest til mins viktig: Carbon ramme, hydrauliske bremser, CX1 gruppe og intern kabelføring. Kandidatene er: Giant TCX Advanced 1 Venter på pris. Fuji Altamira CX 1.3 19900 Felt f3x 24000 Cannondale Superx Carbon Sram Rival Disc 22500 Slik kandidatene står nå så frister det å gå for Fuji'en, men er usikker.
Redigert av hana; 03/11/2014 22:58.
|
|
|
Re: Valgets kvaler
[Re: hana]
04/11/2014 07:29
|
Torkel Thorsen
Medlem
|
Medlem
Et utvalg svært gode sykler - lykke til med valget! Flere av dem vil du finne tester av her http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/cyclo-cross/Min eneste kommentar er at CX1 har ulemper så vel som fordeler (Fuji'n er satt opp med 44 foran og 11-28 bak), så det gjelder å vite hva man skal bruke sykkelen til. For å sitere Torfinn: "Minste CX-1 klinge er på 38t. Medium cage bakskifter, som sitter på Fujis sykkel, har kapasitet til 11-32-kassett.Tror likevel at det girutvalget vil bli litt for smalt (gitt at man ikke gidder å bytte drev etter behov), om bruksområdet er alt fra bratte grusbakker i skogen til høy fart på asfalt."
|
|
|
04/11/2014 08:06
|
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Hold deg unna Sram #neversram Personlig hadde jeg gått for Felt krossen. Den har fine komponenter, samt Shimano girgruppe. Gianten er også fin, men den er nok dyrer, pluss at den kommer med en litt kjipere styre/stem kombinasjon. Dessuten er det en stor fordel etter min mening at kablene er plassert eksternt på Felt sin sykkel. Uansett, fine sykler er de alle, men hold deg på Shimano er min anbefaling 
|
|
|
[Re: Spartacus!]
04/11/2014 09:09
|
Torkel Thorsen
Medlem
|
Medlem
Hold deg unna Sram #neversram Personlig hadde jeg gått for Felt krossen. Den har fine komponenter, samt Shimano girgruppe. Gianten er også fin, men den er nok dyrer, pluss at den kommer med en litt kjipere styre/stem kombinasjon. Dessuten er det en stor fordel etter min mening at kablene er plassert eksternt på Felt sin sykkel. Uansett, fine sykler er de alle, men hold deg på Shimano er min anbefaling  Har tidligere holdt meg til Shimano (Ultegra + XT), men har nå også Sram i stallen (XX1 + Force + hydraulisk bremse for bukkestyre HRD700). Så langt ingen problemer med sram - liker den presise giringen (klikk-klikk) og bremsene fungerer utmerket. Kan du utdype hva som oppleves som problemet med sram, så kan jeg og andre ta våre forholdsregler?
Redigert av Torkel Thorsen; 04/11/2014 09:23.
|
|
|
04/11/2014 09:22
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Godt mulig dette ikke er så mye til hjelp, men:
Fuji - bra spekka, bra pris, gørr kjedelig merke i mine øyne. Giant - superpen, moderne. Felt - merket vekker i utgangspunktet ingen følelser hos meg, men det var en pen og bra spekka sykkel. Cannondale - kan du leve med den fargen der?!?!?!
|
|
|
[Re: Torkel Thorsen]
04/11/2014 13:32
|
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Hold deg unna Sram #neversram Personlig hadde jeg gått for Felt krossen. Den har fine komponenter, samt Shimano girgruppe. Gianten er også fin, men den er nok dyrer, pluss at den kommer med en litt kjipere styre/stem kombinasjon. Dessuten er det en stor fordel etter min mening at kablene er plassert eksternt på Felt sin sykkel. Uansett, fine sykler er de alle, men hold deg på Shimano er min anbefaling  Har tidligere holdt meg til Shimano (Ultegra + XT), men har nå også Sram i stallen (XX1 + Force + hydraulisk bremse for bukkestyre HRD700). Så langt ingen problemer med sram - liker den presise giringen (klikk-klikk) og bremsene fungerer utmerket. Kan du utdype hva som oppleves som problemet med sram, så kan jeg og andre ta våre forholdsregler? Har nå kjørt hele sesongen på Sram Force 22 på landeveissykkelen og fått god erfaring med den. Sram funker greit det, men H og L skruene er noe man må gi god oppfølgning til. Etter tid vil de gli ut av posisjon og vil skape litt bomgiring (jeg har personlig bare hatt trøbbel med forgiret mitt). Ellers har jeg hørt mange historier om folk som har knukket girskifteren (riktignok kun Red) fordi det blir så mye press på den etter mye sykling. Med Sram har jeg også opplevd litt rare hendelser som jeg ikke aner hvordan jeg skal beskrive (hovedsaklig kjederelatert). I tillegg kan man jo trekke inn tilgjenglighet i bildet. Shimano er oftest på lager i butikker i hele verden, Sram kan finnes, men ofte litt sjeldrenere. Det er absolutt ikke noe "feil" med å kjøpe Sram. Jeg valgte Sram før landeveisesongen i år for å teste noe nytt. Jeg fant ut av at Sram ikke var noe spesielt for meg, men greier jo å holde ut med det. Sram lager jo trosalt gode girgrupper, men har man valget mellom Shimano vs. Sram mener jeg valget er lett.
|
|
|
04/11/2014 15:34
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Brennhet tema!
Jeg byttet fra Dura Ace 9000 til Sram Red 22 på min sykkel i sommer og er strålende fornøyd med det. Opplever alle Sram grupper som mer kontante, raskere og mindre slarkete. Dura Ace og Shimano gruppene generelt synes jeg er litt slappe i hendelen, samt relativt dårlige når du får mye drit i waierene. Dura Ace 9000 sine hendler har vi også ofte opplevd at de har spist waier helt til de ryker uten noen god grunn. Dog krever Sram mer justering enn Shimano. Samt at Shimano sine nye bremser er bedre enn Sram sine.
|
|
|
[Re: kjasmas]
04/11/2014 16:05
|
hana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for innspill. Er relativt enig i kjasmas sin vurdering. Om SRAM er dårligere sammenlignet med Shimano elle ikke, er en annen diskusjon. SRAM funker sikkert flott. De burde alle vært satt opp med Campa spør du meg Er det andre modeller som jeg burde ha på listen min? Tror Cannondalen er så å si ute av listen.
|
|
|
04/11/2014 17:00
|
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Brennhet tema!
Jeg byttet fra Dura Ace 9000 til Sram Red 22 på min sykkel i sommer og er strålende fornøyd med det. Opplever alle Sram grupper som mer kontante, raskere og mindre slarkete. Dura Ace og Shimano gruppene generelt synes jeg er litt slappe i hendelen, samt relativt dårlige når du får mye drit i waierene. Dura Ace 9000 sine hendler har vi også ofte opplevd at de har spist waier helt til de ryker uten noen god grunn. Dog krever Sram mer justering enn Shimano. Samt at Shimano sine nye bremser er bedre enn Sram sine. Jeg tok det motsatte byttet, fra Sram til Shimano...  Jeg er enig i det du sier med "slappe" i hendlene, men dette føler jeg bare gjelder når man girer til ett tyngre gir på kassetten. Ellers er det fint! Det du sier om at DA9000 hendlene spiser wire var riktig med 1. generasjonen. Shimano utviklet DA9001 hendelen som er forbedret så du slipper at wiren ryker. Om SRAM er dårligere sammenlignet med Shimano elle ikke, er en annen diskusjon. En annen diskusjon er det nok ja, men det er fortsatt en stor del som må vektlegges ved sykkelkjøp 
|
|
|
[Re: Spartacus!]
04/11/2014 17:23
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Ah! Det var jeg faktisk ikke klar over. Alle nyere sykler vi har solgt har ikke hatt det problemet. Takk for innspillet 
|
|
|
04/11/2014 17:31
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Er det andre modeller som jeg burde ha på listen min?
Trek boone (?), ridley siden vi snakker om cx, focus, specialized.. Evt. kjøpe en caadx, selge gruppe og hjul, bygge opp med campa/cx-1 og frekke hjul..
|
|
|
04/11/2014 20:07
|
hana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Trek boone (?), ridley siden vi snakker om cx, focus, specialized.. Evt. kjøpe en caadx, selge gruppe og hjul, bygge opp med campa/cx-1 og frekke hjul.. - Har ikke funnet en Boone med skivebremser som ikke koster en arm. - Spinn har Ridley på lager, men kun med mekaniske bremser. - Har vurdert Focus Mares CX 3.0. - Specialized ser meget bra ut, men de kommer desverre med TRP bremser på de modeller som ikke koster den andre armen.
|
|
|
04/11/2014 21:39
|
Torkel Thorsen
Medlem
|
Medlem
Du har åpenbart gjort grundig research og vet hva du vil ha. Jeg gjorde mange av de samme observasjonene i månedene før jeg fant ny cx.
Både ved siste og tidligere sykkelkjøp har jeg kommet heldig ut av det ved først å velge meg ut et par aktuelle modeller og siden ha is i magen, øynene åpne og være klar til å slå til umiddelbart ved et godt tilbud, om det så er forhåndsbestilling med rabatt, høst/vintertilbud på overligger eller knapt brukt annenhånds eller demosykkel. Utrolig hva man kommer over i oktober/november eller januar/februar for den saks skyld.
Lykke til!
|
|
|
04/11/2014 21:47
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Trek boone (?), ridley siden vi snakker om cx, focus, specialized.. Evt. kjøpe en caadx, selge gruppe og hjul, bygge opp med campa/cx-1 og frekke hjul.. - Har ikke funnet en Boone med skivebremser som ikke koster en arm. - Spinn har Ridley på lager, men kun med mekaniske bremser. - Har vurdert Focus Mares CX 3.0. - Specialized ser meget bra ut, men de kommer desverre med TRP bremser på de modeller som ikke koster den andre armen. Ser at boone sprenger budsjettet om man skal ha hydrauliske skivebremser. Du virker å ha gjort god reasearch, kommer ikke på noe mer utenom å strekke budsjettet å få nesten alt du ønsker (ikke intern kabelføring) med denne: http://www.kjellsykkel.no/2015-landeveissykler/cyclocross/cannondale-superx-carbon-sram-cx1-disc Litt spesielt utseende, jeg syns den er grom i motsetning til rivalversjonen..
|
|
|
04/11/2014 22:01
|
Torkel Thorsen
Medlem
|
Medlem
Redigert av Torkel Thorsen; 04/11/2014 22:02.
|
|
|
04/11/2014 22:46
|
hana
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja det har vært en god del research. Jeg kan dele andre modeller som har vært til vurdering. - Cannondale Superx Carbon Sram CX1 Disc, som nevnt ovenfor. Litt i ytterkant av budsjett. - Norco Threshold Ser nydelig ut, venter på svar fra forhandler angående tilgjengelighet og pris. - Marin Cortina T3 x Ser også meget fristende ut. Har ikke funnet norsk forhander på denne. Nærmeste er Sørensen Sykler som lister noen 2012 MTB modelller på nettsiden sine. Noen som vet om de kan bestille denne ? (kan sende dem en mail) - Eddy Merckx Eeklo70 Mangler forhandler på denne også, kan også være en sterk kandidat. - NINER BBS 9 RDO Var faktisk ikke klar over at de har norsk forhandler før nå. Mail må sendes  - Vitus Energie VR Vekker ingen store følelser og mangler i min storleik. - Polygon Bend CX Bra spec, bra pris, stygg, leveranse muligens i April. - Crux Pro. Smykke, men et par størrelser for liten. Får sende et par mailer i morgen for å hente inn litt mer info. Mangler fortsatt "god" følelsen for en av modellen.
Redigert av hana; 04/11/2014 22:56.
|
|
|
12/04/2015 10:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Plukker opp igjen denne tråden med oversikt over en mengde attraktive krossykler. Tenkte jeg skulle forhåndsvarsle dere på kross-delen av forumet at jeg med tungt hjerte vurderer å legge ut min Giant TCX Advanced 1 (2014) til salg. Se også omtale på Bike Radar. Sykkelen er en av to sykler som ble solgt på høstsalg på Giant Store Drammen og er brukt kun en håndfull ganger til kortere turer. Ikke i saltslaps. Fremstår som ny bortsett fra en smule misfarging på hvitt styre og sete allerede etter første tur. Årsaken til at jeg vurderer å selge den er rett og slett at størrelse M/L oppleves hakket for stor for meg med mine 180 cm, selv med kortere stem. Veil. pris er 33.000. Jeg kjøpte den med 40% avslag, m.a.o. like under 20.000 og håper å kunne selge den uten tap. Vurderer altså salg, men har ikke lagt den ut ennå. Blir trolig først om noen uker p.g.a. reisevirksomhet. Og ja, vet at salgsdelen av forumet da er rette sted å gjøre det  Men om noen vil varsle sin interesse, send meg gjerne PM.
|
|
|
|
|