Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Lupine lykter

Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2011749 17/09/2015 18:03
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Ny høst og nye muligheter, jeg skal selge en Betty RX14 (fra ifjor høst) og en Piko X3 (to år gammel)

Ta kontakt dersom du er interessert i knallgode lykter, jeg går for nye med BLUETOOTH kobling i år!

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2011797 17/09/2015 20:22
Espen Offline
More than words
More than words
Ikke BT på Betty RX14?

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2012084 18/09/2015 10:51
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Den Betty som jeg selger har ikke Bluetooth, det er nytt for årets lykter. Men den har en fjernkontroll som er veldig hendig feks på styret.

Forskjellen i år er at du kan styre flere lykter med èn fjernkontroll samt programmere lykten(-e) med en app på telefonen.

Jeg selger forøvrig Betty RX14 for 4500,- og Piko for 1700,-

Mvh Are

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2012119 18/09/2015 11:24
Espen Offline
More than words
More than words
Jepp, men det gamle fjernkontrollen er også BT-basert, er den ikke?

e

post@espenwettre.no
Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2012182 18/09/2015 12:32
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er faktisk ikke sikker på hva slags trådløs teknologi de bruker, fant bare dette når jeg googlet :

Radio receiver frequency (EU Version)433.92MHz
Radio modulationASK
- See more at: http://www.lupinenorthamerica.com/betty-r-x14.asp#sthash.GehjXjaW.dpuf

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2012858 20/09/2015 18:06
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Betty RX14 er solgt, Piko X3 fortsatt til salgs.

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2016651 29/09/2015 21:08
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Brump - Piko X3 kan bli din - kvalitetslys fra Lupine med TO batterier!

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Lupine lykter [Re: Ugla] #2020302 09/10/2015 19:34
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ugla
[quote=woodwork]Er disse så bra som de bør være mtp pris?

SET [/quote
Det er tross alt ikke rakettforskning å sette sammen en lykt, det store utvalget av billige "kinalykter" viser jo det til fulle. Lupine velger seg antageligvis jevnt over komponenter med lavere feilrate og høyere kvalitet enn billigkonkurrentene.

Det er definitivt ikkje rakettforsking å sette i hope ei lykt, det er meir ein ingeniørkunst. utforming, Korleis kvitte seg med varme,verknadsgrad, lysintensitet og spredning osv osv osv... Kvalitetsforskjellen i ei led lyskilde ligger bla. i sjølve dioden. Ein dyr Led taper lite/mindre lysstyrke over tid i forhold til ein billig led.kvalitetslyskilder har mindre avvik i oppgitt lysstyrke kontra billigare lyskilder. At kineserane er kjent for å kopiere andre produkt er ikkje noko nytt, difor er "kinalykter" billigare enn andre kvalitets lykter. Magicshine900 var so og seie identisk med Lupine Tesla, men eg nekta å tru at Magicshine har logga like mange tima i lab´en som Lupine.
Verdt pengane? tja.. det er jo ei individuell vurdering, eg bidrar gjere til inovasjon men føler jo at Lupine Betty presser limiten for kor mykje ei lykt kan koste. I mine auge blir det å samanlikne Lupine og ei kinalykt det samme som å samanlikne Santa Cruz og Yosemite....

Redigert av steffs; 09/10/2015 21:07.

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Lupine lykter [Re: steffs] #2020487 10/10/2015 17:53
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: steffs
Kvalitetsforskjellen i ei led lyskilde ligger bla. i sjølve dioden. Ein dyr Led taper lite/mindre lysstyrke over tid i forhold til ein billig led.kvalitetslyskilder har mindre avvik i oppgitt lysstyrke kontra billigare lyskilder.

"Alle" bruker vel de samme par modellene fra Cree.

Re: Lupine lykter [Re: steffs] #2020573 11/10/2015 07:34
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: steffs

Det er definitivt ikkje rakettforsking å sette i hope ei lykt, det er meir ein ingeniørkunst. utforming, Korleis kvitte seg med varme,verknadsgrad, lysintensitet og spredning osv osv osv... Kvalitetsforskjellen i ei led lyskilde ligger bla. i sjølve dioden. Ein dyr Led taper lite/mindre lysstyrke over tid i forhold til ein billig led........

Verdt pengane? tja.. det er jo ei individuell vurdering, eg bidrar gjere til inovasjon men føler jo at Lupine Betty presser limiten for kor mykje ei lykt kan koste. I mine auge blir det å samanlikne Lupine og ei kinalykt det samme som å samanlikne Santa Cruz og Yosemite....

Min kritikk ang. Lupine går først og fremst på de marginene som må ligge ett eller flere steder i verdikjeden når man ser på prisen på produktene.

Ingeniørkunst? tja, som ingeniør innen elektrofaget så er mitt inntrykk at Lupine setter sammen gode komponenter inn i sitt produkt ,men kunst synes jeg er å strekke det langt. Det relativt lille lyktehodet i Betty, kombinert med høy effekt får jo f.eks lett varmeproblemer dersom det ikke er nok luftsstrøm rundt (les fart). Noe andre produsenter enten har løst ved større lyktehode eller vifte. De bruker som jeg har sagt tidligere i tråden komponenter med høy kvalitet, derav ytelse og tilhørende lav feilrate, men hva er det Lupine lager som er unikt? Ikke mye spør du meg, de pakker sammen standard komponenter inn i en liten innpakning sant nok, og smått koster mer enn stort, det er også sant. Men mitt poeng er at bruttomarginen ett eller annet sted er skyhøy selv når man legger inn alt som heter forskning og utvikling inn i pakkeprisen - og hvor mange mann på fulltid tror du egentlig man trenger for å sette sammen en lykt?

Kunne jeg tenkt meg en Piko selv? Absolutt, så det er ikke det som er poenget i det hele tatt, jeg vurderer å å kjøpe en hver høst....

Lars-Erik
Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2020651 11/10/2015 14:36
Espen Offline
More than words
More than words
Det ligger mye bak utviklingen av så gjennomførte produkter som Lupine. Å vurdere et produkt kun ut fra komponentprisen blir feil.

Dette er systemer, der man kan bygge ut etter behov. Alt passer om hverandre. Masse fint tilbehør, og de har god oppfølging av gamle produkter, retur av batterier osv.

Klart det er dyrt, men det koster å utvikle og det koster å holde en organisasjon i live.

At man ikke kan stå stille å mose ut 5000lm i lengden, synes jeg er et bedre kompromiss enn et dobbelt så stort/tungt lyktehode, men smaken er delt.

Til sammenlikning har virker det som det er mange her på forumet har telefoner i toppskiktet, altså til 4-5-6-7000,-
Disse holder uansett ikke mer enn et år eller to, og da er det ny.

Til syvende og sist handler det om om man liker produktene/konseptet, og er villig til å betale det det koster.

Jeg synes produktene er kjempefine, som gir mye bruks og eierglede.
Skulle gjerne sett at de kostet mindre, men det er en verdifull innvestering synes jeg.

e

post@espenwettre.no
Re: Lupine lykter [Re: Espen] #2020666 11/10/2015 15:43
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Ja, jeg har ikke angret et sekund på pengene jeg brukte på en Full Beam X12. Nå var det riktignok demopris, men fortsatt mer enn hva mannen i gata bruker på en sykkel. Som småbarnsfar med full timeplan, er det gull verdt å kunne dra ut etter leggetid og sykle som om det var lyse dagen.

Re: Lupine lykter [Re: Ugla] #2020740 11/10/2015 19:44
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
ka som e poenget ditt då? At Lupine har for store marginer ein eller anna plass i produksjonskjeden? Eg er eining med eg i att 9000kr er drøy pris for ei lykt, eg syns og at å kjøpe ein trøsykkel til over 20 000 kr er sinnsjukt drøyt ,men faen heller så verdt det e pengane..
kanskje du har rett, men eg trur prisen faktisk gjenspeiler det det kostar å lage bra greier. Prisen blir jo og satt i forhold til kor mange lykter dei klarar å produsere,med tanke på produksjonskost pr lykt, og kor mange dei reknar med å få ut i markedet.
Toppmodellen til Full beam ligger ikkje så langt bak i pris.Good shit costs money! Og med ei svak norsk kroner blir det iallefall ikkje billigare å kjøpe "Made in Germany"
Som ingeniør veit du at ingeniørtimer koster skjorta, tviler på det er dei ansatte som skrur i hope Lupine lyktene som stikkker av med gryna.. Som Elkraft-ingeniør skal eg med handa på hjerte seie at eg ikkje er i stand til å utvikle eit bedre produkt enn hverken det Lupine, Hope, full Beam eller gutta i Burfjord har komt opp med til no...litt av greia er jo å få lykta minst mulig, men likevel ha mest mulig lys. Når ein då og må tenke IP grad så blir det jo litt utfordringar. Kem vil sykle rundt med ein diger klump på styret ?? ICON_WINK

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2020992 12/10/2015 15:30
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Kvalitet koster. Nå er det 8 år siden jeg kjøpte Lupine Betty. Fortsatt lades batteriet til 8,1 V (8,4 da det var nytt) For et par år siden byttet jeg kablene hos Lupine gratis. Dimmebrytern er gull verdt. For å ikke snakke om laderen, For 3 år siden kjøpte jeg en Piko. Den sitter på hjelmen med batteri hele vinterhalvåret (350 gr tot.) Girohjelmen har en liten åpning bak, så der passer batteriet rett inn uten noe å feste med. Da jeg for noen uker siden var hos XXL og så lykteutvalget montert på diverse hjelmer, som 10-12 cm høye tårn, måtte jeg flire litt. Ikke veldig trygt om man skulle gå på trynet, eller være redd for at batteri og lader tar fyr.

Børge
Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2020995 12/10/2015 15:52
Espen Offline
More than words
More than words
Jepp!
Hvis man skal tenke på alle detaljer, og prøve å gjøre alt så godt det er mulig, så tar det tid.
Resultatet blir bra, og produktene varer lenge. Mye glede i mange i mange år.

Høy kilopris selvsagt, men...

post@espenwettre.no
Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2021013 12/10/2015 17:06
perbl Offline
More than words
More than words
Forholdsvis lavt salgsvolum og pionerdesign koster pæng.

Man ser jo ofte det samme på andre komponenter og. Aldri i verden om jeg mener materialer og komponenter er verdt penga alene på RRS-kamerastativhodet mitt heller, og man finner jo mange lignende design til lavere pris som alle mangler den tvers gjennomarbeidede kvalitetsfølelsen man får på orginalen.

Design by inspiration mangler av og til de små tingene som gjør de virkelig bra tingene som er designet kompromissløst fra scratch bra.

Per B.
Re: Lupine lykter [Re: perbl] #2021045 12/10/2015 18:30
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: perbl
Forholdsvis lavt salgsvolum og pionerdesign koster pæng.
Man ser jo ofte det samme på andre komponenter og. Aldri i verden om jeg mener materialer og komponenter er verdt penga alene på RRS-kamerastativhodet mitt heller, og man finner jo mange lignende design til lavere pris som alle mangler den tvers gjennomarbeidede kvalitetsfølelsen man får på orginalen.
Design by inspiration mangler av og til de små tingene som gjør de virkelig bra tingene som er designet kompromissløst fra scratch bra.

Her passer det med å komme med noen visdomsord fra Thom Hogan: http://www.bythom.com/support.htm

Jeg har selv et RRS-hode og et Gitzo-stativ, som hver for seg koster mer enn enkelte kamerahus. Første gang jeg brukte disse var reaksjonen min bare "hvorfor kjøpte jeg ikke dette her tidligere". Nå har jeg hatt dette i snart 10 år uten behov for å oppgradere.

Jeg hadde noen av den samme følelsen da jeg kjøpte Betty i vinter (med 25% rabatt på XXL). Solid kvalitet tvers igjennom og jeg trenger egentlig ikke bruke tid på å fundere på andre alternativer hver høst.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Lupine lykter [Re: woodwork] #2441993 01/10/2017 14:02
S
Syvfjell Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg vil advare om Silva Sprint som i min mening ikke er egnet til sykkel i det hele tatt,

Jeg har kjøpt og levert tilbake en Silva Sprint denne uken og skal levere tilbake den andre i morgen. Jeg fikk ikke teste de utenfor huset en gang.

Den lyser mye og det er veldig lurt med USB plug til lading. Det er for det positive. Det var ikke mye, med tanke på at den er svindyr,også på tilbud. Kjøpte den for 1499, men den er ikke verdt mer enn 500.

- Ikke levert med noen eske eller pose
- Tung lykt, tungt hodebånd. trenger liksom 2 liter extra i sekken for å ta den med...
- Av / på knappen er vanskelig å bruke, ingen følelse, ingen kickback.
- Hjelmfeste tåler ikke vekten av lykten og er ikke levert med stropp til å forsterke festningen. Slike stropper koster 0.5$ max.
- Enden av kabelen som går til batteriet revnet første gang jeg bøyet den. Veldig lav kvalitet. Det vil si at den 0.5$ kabelen de bruker vil ødelegge for hele lykten siden den har ikke "plug" i lykten, men går rett inn.
- Vanskelig å finne en løsning til å feste batteri på hjelm. De har prøvd å lage en svakere versjon av den store batteristroppen til Sprint plus, men den fungerer ikke helt med hjelm og er for kort til kraftige sykkelrammer.

Var dum nok til å bytte den inn for en ny, og laderen er defekt og lader ikke batteriet (som er forøvrig en kina no-name).

Lupine Piko X4 next. Mindre flomlys og ingen USB, men sikkert bedre en kinadritten til Silva. Og Lupine er faktisk 3-4 ganger billigere enn Silva når det gjelder tilbehør.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support