Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finne makspuls

Finne makspuls #1882903 01/11/2014 20:19
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Syklet et mtb bedrifts ritt idag på rundt 44 min, klarte å få en makspuls på 173 i ett ritt hvor jeg hang på halen og var nær døden fra start til mål.

Tror dere at 173 i makspuls er det jeg bør regne ut mine intensitets/trenings-soner ifra?

Er 43 år og har 183 i makspuls på løping, følte derfor at 10 slag i forskjell var noe stort....

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1882923 01/11/2014 20:45
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg klarer sjelden å oppnå særlig mer enn 95 % av makspuls når varigheten på innsatsen overstiger 20-30 minutter. Ikke engang i kneikene hvor jeg tror jeg skal dø.

Så med ren gjetning: 173/0,95=182

Men den gjetningen der er på meget tynt grunnlag. Jeg tviler på at du har nådd makspuls på dette rittet. Det er imidlertid ikke umulig at makspulsen din for sykling ligger noe under makspulsen for løping eller ski.

Derfor tipper jeg at sykkelmakspulsen din er en plass mellom 173 og 183. 180 er kanskje et godt tips? Det er jo lett å regne på, også:)

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1883229 02/11/2014 10:37
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Man har bare en makspuls.

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Finne makspuls [Re: Morten DMR] #1883237 02/11/2014 10:45
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Morten DMR

Nei, makspuls varierer fra idrett til idrett. Det er normalt å ha høyere makspuls på ski og løping enn på sykkel pga at det er flere muskelgrupper som brukes intenst når du løper og går på ski enn når du sykler.

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1883288 02/11/2014 12:33
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Altså, makspuls er det maksimale antall slag hjerter klarer å slå i løpet av ett minutt, uavhengig av om du sover eller løper.
Det er godt mulig det er fysisk umulig å nå makspuls ved sykling.
Om man skal ta hensyn til dette opp mot hva man trener må nesten noen andre svare på.
Personlig har jeg samme makspuls og soner på alt jeg foretar meg, det er kanskje derfor resultatene uteblir kokos

Re: Finne makspuls [Re: Open 1.0] #1883309 02/11/2014 12:56
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Sitat: Open 1.0

Nei, makspuls varierer fra idrett til idrett. Det er normalt å ha høyere makspuls på ski og løping enn på sykkel pga at det er flere muskelgrupper som brukes intenst når du løper og går på ski enn når du sykler.

Merker helt klar forskjell på puls i løping og sykling, kan feks fint løpe intervaller på rundt 165 -170 pulsslag, men skal ikke noe særlig over 160 pulsslag i sykling før syra setter inn.
Hvis jeg løper stavintervall kan jeg løpe med enda høyere puls da jeg aktiviserer overkroppen mer, så jeg har ihvertfall puls forskjeller ifh til hva som trenes.

Syntes bare som sagt at makspulsen var relativt lav i det rittet, men skal teste igjen om 3 uker i neste ritt, og ja jeg er enig at en 40 min test er nok for lang for å få et rimelig rett resultat. Bare så jekla vondt å ta de korte makspulstestene ICON_WINK

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1883310 02/11/2014 12:56
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tviler på at man finner makspuls i et ritt med en viss varighet.
Når jeg har kjørt makspulstester (ikke noe jeg gjør særlig ofte, for det et egentlig ganske vondt), så har jeg måtte sette meg ned og puste ut i noen minutter etter draget.
Dersom du faktisk syklet videre og helt til mål, så tror jeg ikke du har vært på maks - kanskje 95-96%?

Jeg har forøvrig målt samme maks på løping og på mtb.
Sistnevnte har jeg gjort ved å sykle (stående) opp heistraseen fra Trollvann til Grefsenkollen.
Grunnet min manglende styrke og teknikk blir det såpass mye masing at jeg tydeligvis aktiviserer mer enn nok muskelgrupper til å nå maks.
Når jeg tenker over det så er det såpass lenge siden sist at det er vel på tide å gjøre det igjen snart... uff :-(

Re: Finne makspuls [Re: -Bjørn-] #1883372 02/11/2014 14:52
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: -Bjørn-
Altså, makspuls er det maksimale antall slag hjerter klarer å slå i løpet av ett minutt, uavhengig av om du sover eller løper.
Om man skal ta hensyn til dette opp mot hva man trener må nesten noen andre svare på.
Personlig har jeg samme makspuls og soner på alt jeg foretar meg, det er kanskje derfor resultatene uteblir kokos

Den definisjonen er i hvert fall ikke så nyttig for de som lider av hjerteflimmer :-/

Det vanlige er å definere makspuls for hver idrett. Det er som regel musklenes evne til å omsette oksygenet (dvs egentlig er det energiomsetningen) som er den største flaskehalsen. Det er derfor % av makspuls har noen verdi som indikator på intensitet. Når du har din makspuls for en idrett, omsetter musklene så mye energi som de kan. 90 % av makspuls er 90 % så mye omsetning.

Nå er det hva jeg har fått vite. Det kan ikke stemme helt: Makspuls ikke er trenbart, men man trener hjertets pumpekapasitet. Så vi trener opp evnen til å dytte blod gjennom musklene, blant annet gjennom økt hjertevolum. Så avsnittet over er i beste fall kun en del av sannheten.

Uansett. Jeg gir i grunn F i makspuls, det er terskel jeg bryr meg om. Den bruker jeg i treningen, maks har jeg aldri helt skjønt hva jeg skal med.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Finne makspuls [Re: -Bjørn-] #1883549 02/11/2014 19:39
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: -Bjørn-

Om du er usikker kan du først kjøre et 20 min. terskeldrag på sykkelen og så ved en senere anledning kan du gjenta det på et 20 min. stakedrag på rulleski ICON_SMILE

iq
Re: Finne makspuls [Re: Morten DMR] #1883564 02/11/2014 19:57
Andrehua Offline
Besatt
Besatt

Det han sa.. Makspuls ligger litt i ordet. MAKS puls.. At du ikke greier å oppnå makspuls på sykkel er noe annet. Har 213 i makspuls selv, men har aldri sett over 206 på sykkel.

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1883569 02/11/2014 20:02
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Makspuls er fast, uansett idrett. Sykling kan en nå maks 97% makspuls. Aldri(=veldig veldig sjelden). Soner som er definert av makspuls, er ofte forskjellig fra idrett til idrett da en aktiviserer f.eks. flere muskelgrupper på løping enn på sykling.

Uansett. Ta en terskeltest og tren ut fra den. Varm opp i 20-40minuter og kjør alt du har i 30 minutter. Terskelpulsen din er 95% av snittpulsen de siste 20 minuttene. Terskeltest skal utføres alene og utenfor konkurranse da det mentale bidraget er en variabel du ikke har kontroll over når du konkurrerer og har noen som heier på deg.

'...once more, and more intensity!'
Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1884336 03/11/2014 14:48
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis man definerer makspuls til den maksimale pulsen man kan oppnå uavhengig av aktivitet så har man selvfølgelig bare en makspuls. Det som er av interesse treningsmessig, hvis man skal trene innenfor gitte pulssoner, er hvilken makspuls man har i hver enkelt aktivitet. Hvis du skal sykle langtur i sone 2 så gir det stor feilmargin å beregne sonen i forhold til makspuls på ski.

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1884354 03/11/2014 15:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor nøye er egentlig dette? Trener man etter OLT sine soner så treffer man aldri "spot on" uansett? Tar man en test der man måler laktat underveis så finner en jo ut at OLT sine soner ikke stemmer helt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Finne makspuls [Re: sveinaa] #1884487 03/11/2014 17:54
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: sveinaa
Hvor nøye er egentlig dette? Trener man etter OLT sine soner så treffer man aldri "spot on" uansett? Tar man en test der man måler laktat underveis så finner en jo ut at OLT sine soner ikke stemmer helt.

Det er ikke så nøye. Alle som har forsøkt å styre treningene etter puls vet at pulsen kan variere en god del fra dag til dag og det er også mye treghet, dvs pulsen stiger først etter en stund og synker lenge etter at du har redusert intensiteten.

Re: Finne makspuls [Re: Open 1.0] #1884533 03/11/2014 18:28
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Det er ikke så nøye. Alle som har forsøkt å styre treningene etter puls vet at pulsen kan variere en god del fra dag til dag og det er også mye treghet, dvs pulsen stiger først etter en stund og synker lenge etter at du har redusert intensiteten.

og siden terskelpulsen kan variere med 5 slag/min fra in- til off-season så blir det enda mer uklart. Derfor burde man utføre en teskeltest hver måned under off season for å se at man trener opp mot en oppdatert terskel. Makspulsen derimot, faller jevnt og trutt år etter år.

Det at pulsen er treg, er også noe av grunnen til at mange trener for hardt da de stresser med å komme opp i puls fremfor å tenke på at motstanden skal være jevn og helst stige dersom den skal variere.

Re: Finne makspuls [Re: Juffe] #1884708 03/11/2014 22:32
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Juffe
Makspuls er fast, uansett idrett. Sykling kan en nå maks 97% makspuls. Aldri(=veldig veldig sjelden). Soner som er definert av makspuls, er ofte forskjellig fra idrett til idrett da en aktiviserer f.eks. flere muskelgrupper på løping enn på sykling.

Uansett. Ta en terskeltest og tren ut fra den. Varm opp i 20-40minuter og kjør alt du har i 30 minutter. Terskelpulsen din er 95% av snittpulsen de siste 20 minuttene. Terskeltest skal utføres alene og utenfor konkurranse da det mentale bidraget er en variabel du ikke har kontroll over når du konkurrerer og har noen som heier på deg.

Hadde ikke du 104% ned bakken fra Karlsbu mot Undheim for noen år siden?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Finne makspuls [Re: Juffe] #1885306 04/11/2014 14:27
sveinaa Offline
More than words
More than words

og siden terskelpulsen kan variere med 5 slag/min fra in- til off-season så blir det enda mer uklart. Derfor burde man utføre en teskeltest hver måned under off season for å se at man trener opp mot en oppdatert terskel. Makspulsen derimot, faller jevnt og trutt år etter år.

Det at pulsen er treg, er også noe av grunnen til at mange trener for hardt da de stresser med å komme opp i puls fremfor å tenke på at motstanden skal være jevn og helst stige dersom den skal variere.

Det betyr at pulsen kan avvike med ca 2,5% for min del. Og justerer man for at man er i "off season" så kan man slå av 1% for gamle kjente og. Hvor dårlig blir treningen av å være 1,5% "ukalibrert" (3 pulsslag)? Man må jo uansett kjøre øktene på følelse og referanser fra tidligere. Lager man ikke et problem ut av noe som bare er et problem i teoretisk forstand?

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1887173 07/11/2014 13:35
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Hva mener dere med at det er treghet i pulsen? Angi tid? Jeg er dessverre fortsatt rimelig fersk innenfor trening, men har, siden jeg fikk meg pulsbelte, vært fascinert over hvor RASKT hjertet reagerer, både opp og ned.

Re: Finne makspuls [Re: gare] #1887197 07/11/2014 14:01
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare

Hadde ikke du 104% ned bakken fra Karlsbu mot Undheim for noen år siden?

Hehe, det kan vel hende. Tror det var mer på grunn av et pulsbelte som fuska.

Re: Finne makspuls [Re: grr] #1887205 07/11/2014 14:10
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: grr
Hva mener dere med at det er treghet i pulsen? Angi tid? Jeg er dessverre fortsatt rimelig fersk innenfor trening, men har, siden jeg fikk meg pulsbelte, vært fascinert over hvor RASKT hjertet reagerer, både opp og ned.

Et eksempel for min del:
Kjørte forrige uke et drag på 25min på rulle (første i vinter)
Pulsen var 120 ved starten av draget. Etter 3 min var den 149 og steg jevnt opp mot 166 som jeg hadde da draget ble avsluttet.
Holdt mellom 270 og 280watt hele veien.

Re: Finne makspuls [Re: Open 1.0] #1887258 07/11/2014 16:36
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Hvis man definerer makspuls til den maksimale pulsen man kan oppnå uavhengig av aktivitet så har man selvfølgelig bare en makspuls. Det som er av interesse treningsmessig, hvis man skal trene innenfor gitte pulssoner, er hvilken makspuls man har i hver enkelt aktivitet. Hvis du skal sykle langtur i sone 2 så gir det stor feilmargin å beregne sonen i forhold til makspuls på ski.

Det å definere makspuls som noe annet enn den maksimale pulsen man kan oppnå blir meningsløst, og [jeg tror] er grunnen til så mye tullete treningsforslag som anbefales.

For å ta et konkret eksempel: 4x4 intervalltrening, hvor man skal ligge mellom 85-95% av makspuls i fire minutter, med 3 min. pauser hvor man kommer ned til 70% av makspuls, skal gi økt VO2 opptak. Det vil si, man trener hjertet.

Om du driver en sport hvor de aktive musklene stivner før du kommer på dette nivået, er det en indikasjon på at den sporten ikke egner seg til å drive med VO2 trening.

For å ta et ekstremeksempel, Magnus Carlsen trener ballspill, volleyball med mer, da sjakk ikke egner seg som sport for å få opp pulsen.

Laktattester er omfattende og fortsatt vanskelig å få tatt, så man kan bruke puls som en proxy. Men som nevnt over, vil pulsen man kan kjøre på variere fra sport til sport. Jeg kan holde det gående på høyere puls på langrenn enn jeg kan på grussykling.

I sum: makspuls har en nyttig funksjon, men som med alt annet her i verden, må man forstå verktøyet for å kunne bruke den.

Re: Finne makspuls [Re: grr] #1887278 07/11/2014 17:40
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
At hjertet reagerer svært raskt opp og ned er generelt et tegn på god form. Detter pulsen fort ned etter du sluter å ta i er det bra, tar det flere minutter har man dårlig kondis.

TrainingPeaks viser en egen Power:Heart ratio (forhold) som er liten hvis man er godt trent (hjertet responderer godt på økt/minsket innsats).

At pulsen driver oppover under en intervall er også en slags treghet, men her er det flere faktorer som spiller inn, blant annet varme, som er spesielt aktuelt når man sitter inne på en rulle og svetter. Fjerner man den faktoren og har lengre intervaller/økter vil drivingen oppover ikke være så sterk, men ikke forsvinne, da man får høyere puls når man blir mer sliten (jeg er litt på usikker grunn her).

Øker derimot ikke pulsen som man vil, men flater ut "for tidlig", kan det være et tegn på dårlig dagsform, som dårlig restitusjon, sykdom, stress mm.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Finne makspuls [Re: grr] #1887424 08/11/2014 07:53
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O

På korte intervaller, f.eks. 30 sekunder med høy belastning, 30 sekunder med lav belastning osv med tilsammen 10 arbeidsperioder, så vil det være nesten umulig å styre intensiteten etter pulsen. Pulsen vil for de fleste øke i hver arbeidsperiode og falle noe i hvileperioden, men de fleste vil ha stadig høyere puls. Uten wattmåler på sykkel eller rulle så må intensiteten styres ut fra følelse/erfaring og ikke etter pulsen.

Re: Finne makspuls [Re: grr] #1887502 08/11/2014 12:25
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast

Tenk deg at du trener på rulle eller spinningsykkel, hvor du har fast motstand.
Om du sykler med fast motstand i 30 minutter vil pulsen stige gradvis ("sakte") oppover.
Baserer man treningen kun på puls vil man få f.eks 20 min i sone 3, mens en som baserer treningen på motstand/watt har oppnådd 30 min i sone 3.
Effekten av treningen vil uansett* ha samme effekt.

* Dette er min udokumenterte påstand.

Re: Finne makspuls [Re: MuddyBear] #1887509 08/11/2014 12:36
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Godt oppsummert MuddyBear.
Det virker rart om man skulle kunne øke VO2 maks ved lavere belastning på sykkel enn på ski.
Når det gjelder terskel og div. soner i ulike idretter er det helt sikkert variasjoner, men det gjelder som du skriver å forstå verktøyet.

Personlig har jeg et lite vitenskapelig forhold til trening, mer type "alle monner drar" for å holde meg i form, men alltid interresant å lese om andres erfaringer og meninger.

Re: Finne makspuls [Re: Open 1.0] #1888513 11/11/2014 11:39
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B

På korte intervaller, f.eks. 30 sekunder med høy belastning, 30 sekunder med lav belastning osv med tilsammen 10 arbeidsperioder, så vil det være nesten umulig å styre intensiteten etter pulsen. Pulsen vil for de fleste øke i hver arbeidsperiode og falle noe i hvileperioden, men de fleste vil ha stadig høyere puls. Uten wattmåler på sykkel eller rulle så må intensiteten styres ut fra følelse/erfaring og ikke etter pulsen.

En spinningtime nylig ble avsluttet med følgende: 5*10 sek maks med 20 sek aktiv pause mellom, så 5*20 maks med samme pause, deretter 5*30 sek med 20 sek pause og til sist 5*40 sek med 20 sek pause. Mellom settene fikk vi 1 minutt aktiv hvile. Dette var helt koko hardt etter ymse drag i sone 3, 4 og 5. Det interessante var at jeg kun på 40-sekundersdragene oppnådde høyeste puls under belastning. På de kortere dragene fikk jeg en pulsøkning i begynnelsen av pausene.
Jeg hadde trodd at jeg skulle komme tett opp under makspuls med dette kjøret, men nådde bare opp i lav sone 5. Var nok for skutt i beina til få ut siste rest
Mvh

Re: Finne makspuls [Re: lille gutt] #1888518 11/11/2014 11:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Man har vel en makspuls som blir noe lavere med årene. Tror "myten" om forskjellig makspuls, ved forskjellige idretter kommer av man blander begreper. Min påstand er at bakgrunnen for myten er at terskelpuls er forskjellig ved forskjellig idretter.

Redigert av sveinaa; 11/11/2014 11:46.

Moderator  support