Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fuji Cross '14

Fuji Cross '14 #1882595 01/11/2014 11:33
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 123
Jegra Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 123
He¡

Er på utkikk etter en ny cx til grusbanking og muligens noen ritt. Har funnet en '14 Fuji Cross 1.1 godt innenfor budsjettet. Har ikke hatt en cx før så vet ikke om geometrien passer til ritt eller for langturer, kanskje begge deler?

http://www.birksport.no/index.php?main_p...p;cPath=882_885

Er dette et godt kjøp med tanke på utstyr/ramme?
Noen erfaringer?


Re: Fuji Cross '14 [Re: Jegra] #1882744 01/11/2014 16:46
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
T
Torkel Thorsen Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
Har ikke brukt denne modellen, men synes dette ser ut som en utmerket sykkel - spesielt til prisen som Birk nå tilbyr:
- Fuji har gjort det godt i mange tester, særlig gjelder det den litt dyrere Altamira CX-serien.
- Sram Force er meget bra.
- Avid BB7 er blant de beste mekaniske skivebremsene. Ikke samme modulasjon/følsomhet som de hydrauliske som nå vil overta markedet, men meget god bremsekraft ved riktig innstilling. Har selv god erfaring med å bruke Jagwire klosser på BB7 for å redusere piping i vått vær.
- Godt at gaffelen er i karbon. Ser at setepinnen også er i karbon, noe som er uvanlig bra for prisen.
- Sykkelen er med sine 9,3 kilo i utgangspunktet lett for en cx i aluminium. Hjulsettet synes også godt/lett. Evt. kan du gjøre sykkelen enda lettere og kjappere ved å sette på et lettere hjulsett, f.eks. Notubes Iron Cross, Alpha 340/400 eller det nye Grail.

Kan ikke si noe om geometrien til den sykkelen spesifikt. Du vil finne mye informasjon fra mer kompetent hold om forskjellene mellom landeveis- og cx-geometri på andre tråder på forumet.

Etter noen år med daglig bruk av CX - først Vipera CX5 og siden Giant TCX Advanced 1 - kan jeg anbefale det som en fantastisk fleksibel sykkeltype som du utvilsomt vil få stor glede av.

Redigert av Torkel Thorsen; 01/11/2014 23:28.
Re: Fuji Cross '14 [Re: Jegra] #1883177 02/11/2014 08:11
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
M
mshoydal Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
Hva med Tread 1.0 eller den nye Crossen?

Vet at Crossen blir jo ca 4000 dyrere, så litt vanskelig å forsvare kanskje, mens Treaden koster ca det samme bare med 105. Begge disse kommer jo med hydrauliske bremser, og vil si at på en grussykkel/allround er det kanskje det viktigste?


http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6731


On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Fuji Cross '14 [Re: Jegra] #1883197 02/11/2014 08:58
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Online
Besatt
Online
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Jeg sikla litt på den nye Cross 1.1 med SRAM Force CX-1, men endte på en Canyon.
http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&products_id=6729

Den er satt opp med 44T foran og 11-28 bak, så ser jeg trenger å få endel mer trøkk i beina skal jeg komme meg opp bakker med det oppsettet.

Redigert av hrukin; 02/11/2014 08:58. Rediger grunn: og/å

Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Fuji Cross '14 [Re: Jegra] #1883238 02/11/2014 10:46
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
T
Torkel Thorsen Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
Enig at Fujis Cross 1.1 (2015) virker som en meget bra sykkel, med gode komponenter og lav vekt, men som hrukin sier - utvekslingen er tung. 44 foran og 11-28 bak vil sikkert fungere utmerket for tradisjonelt cx-ritt, men til variert bruk blir det for begrenset. Går forøvrig sikkert fint å sette på mindre klinge foran.

Synes Srams 1-11 system XX1 fungerer utmerket på mtb i terrenget, men XX1-kassetten er tross alt 11-42 (!) og klinge foran kan enkelt skiftes etter type terreng og er tilgjengelig i mange størrelser mellom 28 og 38.

På cx har jeg selv det tradisjonelle oppsettet 36/46 foran og 11/28 bak. Har grei styrke i beina, men vurderer noe så ukorrekt som å sette på en 34-klinge foran (fy-fy) for å kunne holde høyere fart i tråkket i de lengste og bratteste bakkene i Marka.

Har brukt både mekaniske (Avid BB7) og hydrauliske (Sram HRD700) bremser på cx, og er enig i at hydrauliske er hakket bedre - og trolig gjør at sykkelen holder seg bedre i verdi. Samtidig fungerer BB7 utmerket. Med begrenset budsjett ville jeg lagt mer vekt på ramme, hjul og komponenter forøvrig.

En mengde gode modeller der ute - spørsmålet er hva man får tak i til en god pris og riktig størrelse :-) Om budsjettet tillater det, vil jeg varmt anbefale en rask rittsykkel med ramme i karbon for stivhet, respons og demping.

Re: Fuji Cross '14 [Re: Jegra] #1883505 02/11/2014 18:35
Registrert: May 2012
Innlegg: 76
-torfinn- Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2012
Innlegg: 76
Minste CX-1 klinge er på 38t. Medium cage bakskifter, som sitter på Fujis sykkel, har kapasitet til 11-32-kassett.

Tror likevel at det girutvalget vil bli litt for smalt (gitt at man ikke gidder å bytte drev etter behov), om bruksområdet er alt fra bratte grusbakker i skogen til høy fart på asfalt.

Force hydrauliske bremser virket derimot veldig gode, fra den korte testen jeg gjorde med en Fuij.


Moderator  support, Valentino