Jeg var i Gdansk i vår, og det var mitt første og neppe siste besøk i Polen. Det kommer jo mye an på hva man liker, men byen er jo full i historie fra både krig, sovjetdominans og fagbevegelsen. Aktiviteter ble det dårlig med, med unntak av et par økter på et av byens treningssentre (spinningtime på polsk, forstod ikke bæret, men artig lell

). Ting vi gjorde som huskes godt:
-Mat: Jepp. Her får du STORE porsjoner de fleste steder. Et besøk på gourmetrestauranten Goldwasser anbefales! Det ligger mange restauranter langs denne brygga i gamlebyen, men jeg mener de fleste akkurat her var typiske turistmagneter med, om det kan kalles det i Polen, overprisede måltider. Men Goldwasser var verdt prisen! Fantastisk mat og service, og husk et glass med likøren som restauranten har tatt navnet sitt fra. Ellers er det mange bra spisesteder ellers i byen. Kan også varmt anbefale restauranten Swojski Smak. Godt utvalg i lokalprodusert øl som kan nytes til lokale, tradisjonsrike retter. Her blir du METT og fornøyd! prøv også vegetarkjeden Green Way. Den finnes både i Gdansk og Sopot. Utrolig hvor mye godt som finnes i vegetarverden

-Sightseeing/historie: Fikk ikke besøkt Lech Walesa-museet selv, men har hørt mye bra om det. Westerplatte er et flott parkområde med mye krigshistorie dandert i infotavler og et flott utsiktspunkt med en ruvende skulptur. Gamlebyen er et must. Og har dere anledning og interesse, ta gjerne turen til Malbork (et godt stykke med lokaltog) og besøk den imponerende borgen der. Sopot, badebyen, er flott også utenfor sesong, og her er det flere bra Spa-steder. En kort togtur fra Gdansk ligger den.
Gdansk er en by preget av kontraster. Mye flott nytt, og like ved kan man fortsatt oppleve gammelt og slitt.
Det var det jeg kom på i farta, men skal poste mer om det dukker opp i minnet mitt
Folket er forresten generelt veldig vennlige og hyggelige! Engelsken er ikke helt på topp hos alle, men det går greit likevel. Servicen er også veldig bra vil jeg si, i alle fall det vi fikk erfare. Dere får det sikkert flott i Gdansk, men regn med å legge på dere ;D