Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skade på leiebil i utlandet

Skade på leiebil i utlandet #1881521 30/10/2014 20:57
Pett_er Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Okei, lang historie kort. Har leid en bil på Sicilia. Etter å ha levert bil og kvittert den fra meg på morgenen mottar jeg et krav på EUR 750 for skader samme kvelden.

Skadene er der, de er av bagatellmessig karakter og er sannsynligvis ikke påført av meg. Bilen var forøvrig greit bulket fra da jeg hentet den, disse skadene var påført skjema ved utlevering. Jeg er derfor uenig i at jeg er skyld i skadene.

Ved uthenting av bilen reserverte selskapet EUR 1500 på kredittkortet mitt. Denne reservasjonen har de av en eller annen grunn opphevet før jeg leverte bilen. Altså har de ikke mulighet til å belaste kredittkortet mitt.

I ettertid ser jeg at praksisen med å påpeke bagatellmessige skader nærmest er "fast prossedyre" for dette selskapet. Jevnt over kosistent dårlige anmelders på tripadvisor, trustpilot osv..

Ettersom de ikke kan trekke noe fra kredittkortet mitt, har de jo sånn sett mistet mulightene for å få dekket egenandelen uten at jeg aktivit betaler dem.

Så.. Noen som har erfaringer fra lignende situasjoner? Tips og triks?

Redigert av Pett_er; 30/10/2014 20:59.
Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881525 30/10/2014 21:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tips for fremtiden er å ta bilder av bilen fra alle vinkler og hjørner når du henter den. Og å være nøye med å peke på alt av store og små åpenbare feil og skader som du klarer å finne. Gjør dette (fotograferingen) godt synlig for de ansatte hvis du henter og leverer på samme sted.

Ikke sagt at de samme folkene har vakt når du henter eller leverer men jeg har følelsen av de ikke prøver seg så lett når de veit at du har gått nøye over bilen og har bilder og de i tillegg ser en del håndskrevne mangler/skader på listen over meldte skader fra tidligere leietakere.

Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881528 30/10/2014 21:11
Pett_er Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tips for fremtiden er notert ICON_SMILE

Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881606 31/10/2014 06:08
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Som allerede nevnt, ta bilder i fleng. Og bruk kjente utleiefirmaer selv om de kansje er noen euro dyrere, slik som avis, europcar. Da hsr du muligheten til å kontakte og evt klage til ett europeisk kontor.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881607 31/10/2014 06:09
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Og siden de har opphevet reservasjonen din så hsdde jeg fortalt de atdisseskadene vsr der nær du hentet bilen og at dette skulle de du leverte bilen til tatt med deg da, da det er vanlig praksis å se over bilen ved returnering sammen med de ansatte.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881725 31/10/2014 08:42
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Her er det ord mot ord, og vanskelig for selskapet å bevise at skadene er din skyld.

Det er bra du betalte med kort. Du kan klage til kortselskapet og si at dette firmaet er en risiko for dem. Kortselskapets kunder står i fare for å bli svindlet. Legg ved all relevant dokumentasjon, Tripadvisor-linker, etc. Send kopi av henvendelsen til leiebilselskapet.

Og, som nevnt: Ta bilder. Hvis du oppdager noe, selv små ting etter å ha fått utlevert nøklene: Be en fra leiebilselskapet bli med for å se på bilen, eventuelt oppdatere de eksisterende skadene på skjemet, og være til stede når du tar bildene.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Christian] #1881738 31/10/2014 08:53
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Christian

Det er bra du betalte med kort. Du kan klage til kortselskapet og si at dette firmaet er en risiko for dem. Kortselskapets kunder står i fare for å bli svindlet. Legg ved all relevant dokumentasjon, Tripadvisor-linker, etc. Send kopi av henvendelsen til leiebilselskapet.

Dette stemmer. Vi hadde en opplevelse i Frankrike med en bobil for et par-tre år siden. Utleiefirmaet ville ikke betale tilbake depositumet fordi vi etter sigende ikke hadde rengjort bobilen, samt fått en bil med sykkelstativ bakpå (som vi visstnok ikke hadde betalt for). Etter én e-post til Mastercard, der situasjonen ble forklart, med kopier av korrespondansen med utleiefirmaet, kom pengene inn på konto etter et par dager.

Fremtidig referanse for folk som vurderer bobil-leie: Ikke bruk Blurent.

Redigert av Lenny; 31/10/2014 08:56.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881777 31/10/2014 09:35
Pett_er Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I mitt tilfelle leverte vi bilen 55 min før flyet skulle gå, ettersom vi erhhmm... kjørte 30 minutter i feil retning på motorveien da vi skulle til flyplassen. Dette medførte at vi hadde dårlig til da vi leverte bilen og vi rushet nok han som tok i mot bilen. Påstanden om skader kom på e-post etter at vi hadde kvittert fra oss bilen og jeg har i ettertid fått tilsendt bilder. Skadene er der, og det er snakk om en bitteliten ripe i frontruten og støtfanger. Jeg fastholder at jeg ikke har påført bilen skadene, så det er som Christian skriver ord mot ord. Leser svært mange anmelders på internett om flere som har fått påvist skader i ettertid fra dette selskapet.

Leiebilfirmaet har i mitt tilfelle opphevet reservasjonen på kredittkortet mitt før de fremsatte krav om betaling for skader. Flaks for meg...

Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881841 31/10/2014 11:37
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg betaler alltid for full dekning på forsikringen når jeg har leiebil. Da er det bare å levere nøkkelen og løpe til flyet. Mannen som tar i mot bilen trenger ikke se over for skader engang, da du uansett har betalt deg ut av alt.

Sparer mye tid ved henting og mye tid ved levering, og koster ikke så mye ekstra (for min del gjelder dette kun leiebil i UK, jeg vet ikke hvor mye påslaget er i andre land).

Sånn til neste gang... ;-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: parob] #1881846 31/10/2014 11:39
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: parob
Jeg betaler alltid for full dekning på forsikringen når jeg har leiebil. Da er det bare å levere nøkkelen og løpe til flyet. Mannen som tar i mot bilen trenger ikke se over for skader engang, da du uansett har betalt deg ut av alt.

Sparer mye tid ved henting og mye tid ved levering, og koster ikke så mye ekstra (for min del gjelder dette kun leiebil i UK, jeg vet ikke hvor mye påslaget er i andre land).

Det er vel det disse firmaene satser på. At de med full forsikring kanskje småbulker litt slik at de uten full dekning overser bulkene ...

Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Pett_er] #1881853 31/10/2014 11:45
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Vi leide i sommer av et firma med et så elegant navn som Goldcar på ferie i fastlands Spania. Fikk utlevert to stk helt nye og ubrukte Seat Leon. Bulket den ene litt (ikke jeg selvfølgelig.. ICON_WINK ) så satte meg grundig inn i vilkårene før levering. Der stod det faktisk at riper og småbulker var ansett som vanlig slitasje og inngikk i leien. Jeg trodde ikke mine sanne øyne, men det gjorde det faktisk. Veldig ryddig selskap og absolutt ingen problemer ved retur av bil.

Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: Larsemannen] #1881858 31/10/2014 11:50
Rene Offline
Besatt
Besatt
Skal godt gjøres å finne en bil parkert langs gata i Spania som ikke er full av riper og bulker i alle fire hjørnene...

Re: Skade på leiebil i utlandet [Re: parob] #1881957 31/10/2014 14:01
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: parob

Det er vel mest for at i UK er forsikring personlig den følger ikke bilen.

Moderator  support