Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Stilpolitiet, avdeling sykkelkross

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Øyvind V] #1887179 07/11/2014 13:40
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Dette er hva Stybar blir verdensmester med, hva reglene sier er noe helt annet. (Uten at jeg vet hva det måtte være)

Vedlegg
Skjermbilde 2014-11-07 kl. 14.39.20.png (509.3 KB, 1722 nedlastinger)
Redigert av Alpers; 07/11/2014 13:40.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: thomasr] #1887617 08/11/2014 19:14
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
Sitat: thomasr
Sitat: Alpers
Gel i buksa er kjekt å ha om det mot all sannsynlighet virkelig skulle smelle noe så inni gamperæva. Har ikke opplevd det til nå, men sikkert litt som å ha lykketroll i speilet på bilen.

En annen ting jeg registrerer, er at det er få nordmenn som kjører med sykkelcaps. Her må det skoleres.


Gel er helt unødvendig til annet enn overtro. Vann er stort sett kun nødvendig hvis det nærmer seg 20 grader eller om du har glemt å drikke på forhånd.


Capsbruk... Bremmen ned hindrer utsyn som du trenger. Du ser at det kun er et fåtall av proffene som bruker det, og bildet illustrerer vel poenget.



Man kan jo brette opp, men da kan man også bruke lue.




Dårlige bildeeksempler da det ikke er caps-vær der. I skikkelig grisevær bruker selv en del av proffene caps. Her er et bilde fra en skikkelig ufyselig utgave av GP Mario De Clercq for et par år siden. Nys, Albert, Vantornout og Peeters stiller i caps. At Peeters tar PÅ seg regnjakke før start sier vel det meste om forholdene.


Redigert av traktoregg; 08/11/2014 19:16.
Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: thomasr] #1887977 10/11/2014 07:43
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
S
Sixtus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
I følge bildene som er postet her kan man i alle fall se at sokkene tres utenpå benvarmerene. Dette har også blitt diskutert i den andre stiltråden for landevei, hvor det har blitt slått hardt ned på.

Redigert av Sixtus; 10/11/2014 08:18.
Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Sixtus] #1887986 10/11/2014 08:13
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: Sixtus
I følge bildene som er postet her kan man i alle fall se at det er sokkene tres utenpå benvarmerene. Dette har også blitt diskutert i den andre stiltråden for landevei, hvor det har blitt slått hardt ned på.


Sokker utenpå løse benvarmere har blitt slått hardt ned på av dilletanter, vantro og ignoranter,

De må gjerne fortsette å leve i en løgn.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Alpers] #1887987 10/11/2014 08:21
Registrert: Dec 2010
Innlegg: 309
Reven Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Dec 2010
Innlegg: 309
Sitat: Alpers
Sokker utenpå løse benvarmere har blitt slått hardt ned på av dilletanter, vantro og ignoranter,

De må gjerne fortsette å leve i en løgn.

Bretter eller ruler du ned sokkene når benvarmerne skal av i fart? (jada, jeg vet de ikke skal av i fart når man sykler krossritt)

Og hvis bevarmerne skal utenpå sokkene, hvorfor skal de ikke utenpå buksa?

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1887990 10/11/2014 08:25
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Jeg mener det eksisterer to regler her: benvarmere uten glidelås nederst skal innafor sokkene.
Benvarmere med glidelås nederst må utenpå sokkene for å unngå gnaging mot akilles, samt for at muligheten til å faktisk bruke denne glidelåsen til å ta av benvarmerme skal kunne benyttes.

Sånn - enkelt og greit. Funksjon er det som definerer stil .
Benvarmerme som brukes i kross er i sin natur ment å være på permanent - i hvert fall så lenge det sykles.
Benvarmere med glidelås til trening og ritt som starter i kjølig vær, men fullføres i varme bør monteres utenpå sokkene slik at de kan skrelles av ved behov.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Reven] #1888189 10/11/2014 14:43
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
S
Sixtus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
Sitat: Reven
Og hvis bevarmerne skal utenpå sokkene, hvorfor skal de ikke utenpå buksa?


Dette er det viktig at blir avklart med en gang! Helst før kveldens trening (i bukse).

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Sixtus] #1888221 10/11/2014 16:47
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Sitat: Sixtus
Sitat: Reven
Og hvis bevarmerne skal utenpå sokkene, hvorfor skal de ikke utenpå buksa?


Dette er det viktig at blir avklart med en gang! Helst før kveldens trening (i bukse).


Bukse, skotrekk og regnvær=buksa utenpå eller iskalde bein.

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Reven] #1888237 10/11/2014 17:46
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus! Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Sokkene skal utenpå beina. Det ser ut som man bruker 2 cm høye sokker når de er under...

Sitat: Reven

Bretter eller ruler du ned sokkene når benvarmerne skal av i fart?

Sykkelritt kjøres i kort, men til nøds løseknær (i kross kan bein brukes).

På trening skal man stoppe opp og ta av beina. Fordelen er at du får lagt buksa perfekt ift. sykkelskillet.



Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889463 13/11/2014 13:35
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 228
S
slanken Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 228
Jeg fikk min første CX i går.

På carbonhjulene er det noen som har montert refleks. Dette var selvfølgelig noen jeg begynte å rive av i ren refleks (...)

Så fikk jeg tenkt meg om. CX'en skal primært brukes som pendlersykkel frem til våren da det er mørkt både til og fra jobb.

Uansett, regler er regler og de må man følge. Stilpolitiet: Hva sier regelverket om dette?

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889475 13/11/2014 14:14
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Hva stilpolitiet sier vet jeg ikke, men hvis du snakker om "vanlige" reflekser montert i eikene ser jeg for meg at de ikke blir alt for glade.

Å beholde liv/helse er likevel ganske viktig, jeg foreslår et par sånne: http://www.ridewithfiks.com/collections/...-wheel-stickers

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889490 13/11/2014 14:40
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
T
Torkel Thorsen Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
Disse har fungert bra for meg - på rammen, som alternativ til å montere ustilige reflekser - muligens akseptabelt for stilpolitiet:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=97149;page=1;menu=1000,5,164;mid=0;pgc=0

Redigert: Får ikke linken til å virke ved klikk - bare lim den inn i nettleseren - dreier seg om Bookman Sticky Reflectors Sticker

Redigert av Torkel Thorsen; 13/11/2014 14:44.
Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889597 13/11/2014 19:52
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 147
T
thomasr Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
T
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 147
Pendlertråden den veien --->

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: slanken] #1889710 14/11/2014 07:49
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Sitat: slanken
Jeg fikk min første CX i går.

På carbonhjulene er det noen som har montert refleks. Dette var selvfølgelig noen jeg begynte å rive av i ren refleks (...)

Så fikk jeg tenkt meg om. CX'en skal primært brukes som pendlersykkel frem til våren da det er mørkt både til og fra jobb.

Uansett, regler er regler og de må man følge. Stilpolitiet: Hva sier regelverket om dette?


Jeg antar at pendlepolitiet er mest opptatt av at du ikke dauer på vei til jobb, så refleks skal gå bra.

Og for ordens skyld:
Sitat: thomasr
Pendlertråden den veien --->

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889762 14/11/2014 09:40
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 228
S
slanken Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 228
Er man ikke underlagt stilregelverket på vei til jobb?

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: slanken] #1889772 14/11/2014 10:01
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Sitat: slanken
Er man ikke underlagt stilregelverket på vei til jobb?


Helt til man dør ICON_SMILE

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889815 14/11/2014 11:28
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 7
S
sskjegge Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 7
sjempe fin trå. jeg skal aldri bruke caps under sånn cråss-renn.

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: slanken] #1889828 14/11/2014 11:43
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Sitat: slanken
Er man ikke underlagt stilregelverket på vei til jobb?


Vanlig praksis er vel at stil og pendlig ikke blir nevnt i samme setning. Der er det mere fokus på å komme seg fram til rett tid og i noenlunde ok forfatning. Litt det samme som med triathlon ...

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889867 14/11/2014 13:27
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Pendling med norsk vri er en håpløs aktivitetsform, fordi trening midt i rushtrafikken ikke har noe med verken pendling eller sykling å gjøre. At mange av gutta helst skal trene i rød sone om kapp med 20-bussen vitner om laber stil innenfor kraniet, og klesdrakten bærer dermed preg av det. Vil si nesten samtlige prøver ekstremt hardt på noe de ikke vet hva er, og da snakker vi både om stil og pendling.

Blir litt som om jeg skal trene ballspill på supern, skylde på tidsklemma og spørre på fotballforum.no om hva som skal til for å bli like kul som Pirlo.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1889868 14/11/2014 13:29
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Uansett.

Er i Flandern akkurat nå, og på søndag skal jeg se på sykkelkrossens svar på Flandern rundt, Superprestige Gavere.

I morgen skal jeg sykle i løypa, og har dessuten nærmest fri tilgang på både utøvere og arrangører.

Nå er tiden for å stille spørsmål, har fått go på en Q&A fra det norske folk.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Alpers] #1889870 14/11/2014 13:34
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Sitat: Alpers
Pendling med norsk vri er en håpløs aktivitetsform, fordi trening midt i rushtrafikken ikke har noe med verken pendling eller sykling å gjøre. At mange av gutta helst skal trene i rød sone om kapp med 20-bussen vitner om laber stil innenfor kraniet, og klesdrakten bærer dermed preg av det. Vil si nesten samtlige prøver ekstremt hardt på noe de ikke vet hva er, og da snakker vi både om stil og pendling.

Blir litt som om jeg skal trene ballspill på supern, skylde på tidsklemma og spørre på fotballforum.no om hva som skal til for å bli like kul som Pirlo.


Godt konkludert!

Det er like fullt mulig å gjøre det beste ut av stilsituasjonen... Spesielt om man bor på landet og kan sykle sine snaue to mil hver vei i fred og ro...

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Alpers] #1889907 14/11/2014 15:04
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
T
Torkel Thorsen Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 51
Sitat: Alpers
Uansett.

Er i Flandern akkurat nå, og på søndag skal jeg se på sykkelkrossens svar på Flandern rundt, Superprestige Gavere.

I morgen skal jeg sykle i løypa, og har dessuten nærmest fri tilgang på både utøvere og arrangører.

Nå er tiden for å stille spørsmål, har fått go på en Q&A fra det norske folk.


Kan det norske folk spørre om annet enn bekledning? Vil gjerne høre om trenden i MTB med kort stem og bredere styre forplanter seg til cx. Kanskje ikke særlig stilig, og langt fra klassisk, men ser at enkelte produsenter tenker i de baner også for cx, og at det finnes en del tilhengere med velfunderte oppfatninger på diverse fora. (Nei, spør ikke bare fordi jeg er i tvil om størrelse på egen cx, vet at det er et annet spørsmål...)

Redigert av Torkel Thorsen; 14/11/2014 15:07.
Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Alpers] #1889948 14/11/2014 18:45
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
Sitat: Alpers
Pendling med norsk vri er en håpløs aktivitetsform, fordi trening midt i rushtrafikken ikke har noe med verken pendling eller sykling å gjøre.


Norge er mer enn bare innenfor ring 3, Alpers. Jeg kan pendle på 95% sti eller 95% grus (eller 100% asfalt) om jeg vil.

Re: Stilpolitiet, avdeling sykkelkross [Re: Saltmann] #1906025 30/12/2014 14:26
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
Apropos caps: ikke mange som bruker lue med skygg ("caps") til tross for en svært våt løype i dag, MEN begge de to ungfolene som er ensomme i tet har caps. Må funke da?

Oppdatering mens vi skriver: tre med caps først nå. Walsleben tauer i gruppa bak!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino