Finnes det et eget kapittel i stilregelverket som omhandler sykkelkross?
Når jeg ser på bilder av sykkelkrossritt, så ser det ut til at så godt som hele hurven bruker enten lang trøye eller løse ermer (eller armer?). Tabbet jeg meg ut ved å blotte armhud på Trønderkross i helga? Det var definitivt ikke for kaldt til høyintensitetsaktivitet i lav fart. På en annen side er kanskje ikke det flotte trønderske høstværet representativt for majoriteten av sykkelkrossritt.
Så lenge det står noe GoreTex eller lignende på klærne er vel alt lov i Sykkelkross?
Nei her føler jeg det blir for lettvint. Dette er jo en gylden mulighet til å gjøre et nybrottsarbeid, og legge grunnlaget for en egen identitet. Både når man står til knes i gjørme, sklir fram på nylagt asfalt i august eller knatrer seg fram på piggdekk i januar. Her kan vi lage et minefelt som får både Velominati og Orec til å framstå som barnehagepensum.
Så lenge det står noe GoreTex eller lignende på klærne er vel alt lov i Sykkelkross?
WHT? Dette må gjelde fansen i så tilfelle.
Tempodrakt med lange ermer er standard etikette. Gutta bruker ofte kortermede trøyer, særlig nå tidlig på sesongen. Titter vi på videoen fra den første verdenscupen i Valkenburg ser vi mange i kort. Det hender gutta stiller til start med løse ermer også, (løse armer er sånn du har i paralympics) men dette er helst de mindre lagene som har dertil like små garderober.
På vinterrittene er det slettes ikke uvanlig at gutta stiller med lange benvarmere heller.
Sykkelcaps er også et hett tips om du er helt blank.
Sånn rent bortsett fra grunnreglene er jeg litt blank her. Skal til Flandern om to uker, skal jaggu ta tak i herr Nys og spørre hva som er gangbar mynt om dagen.
Antrekket i sykkelkross er vel som en bastard av landevei og rundbane terreng.
La oss starte nederst:
Terrengsko med karbonsåle Sokker av en passelig lengde 6-7 tommer er standarden nå. Belgiske knevarmere (varmekrem) på barberte bein - vanlig knevarmere når det er ordentlig kaldt Tempodrakt med lange ermer, uten lommer på ryggen Undertrøye på kalde dager Sykkelcaps Hjelm uten skygge Briller med glass tilpasset solforholdene. Hansker med lange fingre
Altså, hvis arrangøren ikke stiller med flandriske flagg og nord-europeisk festmusikk, mener jeg deltakerne er fritatt kan tillate seg både langbukse, hjelmlue og vanlige sykkelklær. Men baggyshorts og freeride trøyer er å dra det langt..
Du trenger ikke lommer. Dessuten er du mye i bevegelse: av/på sykkel, bærer sykkel på skuldrene osv. I den anledning er det veldig fint at drakten sitter thight og det ikke er noe sykkelen kan hekte seg fast i.
Hallo?! Kan vi begynne å ta dette litt seriøst, eller?
Forslag til regel: Benyttes dekkbredde 30mm og under, og underlaget er asfalt med inntil 20% innslag av grus skal landeveispedaler og sko benyttes. Ved bruk av dekkbredde 32mm og over, samt knastedekk og piggdekk uansett bredde skal det benyttes terrengpedaler og terrengsko.
Jeg har ikke peiling overhodet, men vil gjerne dele denne for å vise hvor viktig det er å ta cx-bekledning ytterst alvorlig, i hvert fall i SSCXWC14KY: http://www.youtube.com/watch?v=W4a8oNR2acw
Merk: Har ikkje peiling på sykkelkross. Men, sjølv om eg ser det står i tittelen på denne artikkelen...eit sykkelløp der det er lagt opp til bæring av sykkel opp ein bakke slit eg litt med å ta seriøst (No kan det vere pga gjørmete føre at det måtte bæring til....)
Merk: Har ikkje peiling på sykkelkross. Men, sjølv om eg ser det står i tittelen på denne artikkelen...eit sykkelløp der det er lagt opp til bæring av sykkel opp ein bakke slit eg litt med å ta seriøst
For en absurd uttalelse.. Det er useriøst å ikke klare å ta syklekross seriøst!
Når jeg ser på bildene fra NM i helgen, er det bemerkelsesverdig mange som syklet med flaske. Til og med kvinnenes norgesmester hadde dette. Var det ikke så mange steder der en måtte bære sykkelen på skulderen?
Noterer meg også at redaktøren hadde plassert en gel inn under buksebeinet. Er dette lov da? Trodde ikke man hadde tid til slike ting som spising her.
Når jeg ser på bildene fra NM i helgen, er det bemerkelsesverdig mange som syklet med flaske. Til og med kvinnenes norgesmester hadde dette. Var det ikke så mange steder der en måtte bære sykkelen på skulderen?
Noterer meg også at redaktøren hadde plassert en gel inn under buksebeinet. Er dette lov da? Trodde ikke man hadde tid til slike ting som spising her.
For øvrig mange kule bilder.
Akkurat i denne løypen var det bare en løpebakke, men den var ikke brattere enn at en fint kunne dytte sykkelen like effektivt. Det er litt forskjell på hva slags terreng/ lengde på bakken som må til før en trenger ta sykkelen på skulderen, men jeg tenkte før start at «søren heller, her skulle jeg hatt en flaskeholder». I løypa i Bærum/ Skien/ Svelvik var skulderen helt klart rette sted å ha sykkelen.
Gel i buksa er kjekt å ha om det mot all sannsynlighet virkelig skulle smelle noe så inni gamperæva. Har ikke opplevd det til nå, men sikkert litt som å ha lykketroll i speilet på bilen.
En annen ting jeg registrerer, er at det er få nordmenn som kjører med sykkelcaps. Her må det skoleres.
Gel i buksa er kjekt å ha om det mot all sannsynlighet virkelig skulle smelle noe så inni gamperæva. Har ikke opplevd det til nå, men sikkert litt som å ha lykketroll i speilet på bilen.
En annen ting jeg registrerer, er at det er få nordmenn som kjører med sykkelcaps. Her må det skoleres.
Gel er helt unødvendig til annet enn overtro. Vann er stort sett kun nødvendig hvis det nærmer seg 20 grader eller om du har glemt å drikke på forhånd.
Capsbruk... Bremmen ned hindrer utsyn som du trenger. Du ser at det kun er et fåtall av proffene som bruker det, og bildet illustrerer vel poenget.
Man kan jo brette opp, men da kan man også bruke lue.
En sykkelcaps vil kunne holde litt møkk unna øynene. Du kan dukke ned å beskytte deg mot spruten fra syklisten foran. Samt at den kan ha en effekt i lav høst/vintersol. Men at den også kan hindre sikt er jeg helt enig i, derfor er det praktisk at den kan brettes opp ved behov.