På fredag er det halloween-party i heimen for en gjeng jenter i 14-års alderen.
De skal bl.a. se film på hjemmekinoen i kjelleren. Det skal være en skrekkfilm, men dette er sarte sjeler så det kan ikke være FOR skummelt heller. Det beste er om det er en film som er såpass gammel at ingen av dem har sett den før - men likevel god etter dagens standard (spesialeffekter fra 70-tallet er kanskje ikke så imponerende lenger.)
Noen som har sett Hansel & Gretel ? http://www.imdb.com/title/tt1428538/ (Jeg lurte på Blair Witch-filmen, men den syntes til og med jeg var skummel ....)
Andre forslag? Jeg må få tak i filmen på DVD/Bluray innen fredag ....
Re: Hvilken skrekkfilm til Halloween?
[Re: Tex]
#187968027/10/201410:26
Aner ikke hva som er passe skummelt for den aldersgruppa, men hva med gamle klassikere som "Rosemarys baby" eller "Exorcisten"? Ikke så opp i dagen jævlige som noen av de nymotens filmene, men ganske ekle likevel. Og en fin intro til sjangeren.
Blair Witch synes jeg var skummel. Men man må kjøpe "dokumentar konseptet" gjør du ikke det så blir den bare kjedelig. Jeg gjetter på at 14 år gamle jenter ikke vil like den.
Hansel og Gretel, synes jeg var "morsom" er en del splatter i den, så du må nesten vurdere det mot målgruppa. Er vel mer action en skummel synes jeg.
Aner ikke hva som er passe skummelt for den aldersgruppa, men hva med gamle klassikere som "Rosemarys baby" eller "Exorcisten"? Ikke så opp i dagen jævlige som noen av de nymotens filmene, men ganske ekle likevel. Og en fin intro til sjangeren.
Jeg synes vel mange av filmene fra 70 og tidlig 80 er noe av det jævligere som er laget. Ikke nødvendigvis så voldelige, men mer sånn psykiske ...
#187969927/10/201411:01
De klassiske 70-tallsgrøsserne Eksorsisten, The Omen, Rosemarys baby etc kan vel være noe langdryge i innledningen? Og de er generelt temmelig jævlige.
Hva med Poltergeist ? Kanskje litt snåle effekter etter dagens standard, men den er vel passe guffen, og har litt humor også. Ellers er den glemte Peter Jackson-filmen The Frighteners ganske fin. Mye humor innimellom grøss og spøkelser.
... med forbehold om at jeg ikke aaaner hva 14 år gamle jenter liker eller tåler.
Redigert av Lenny; 27/10/201411:04.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
[Re: Lenny]
#187970327/10/201411:06
Omen og Eksorsisten er tidløse og skikkelig bra filmer.
Bortsett fra disse og Nosferatu, som helt sikkert ikke faller i smak hos Facebook-generasjonen, må jeg si at Langoliers og In the mouth of madness var to filmer som ga meg hjertebank i noen timer etter på.
Både Scream og sistnevnte er litt teenage/horror. Bør vel passe ypperlig for jenter på den alderen. Var ihvertfall inntertier da jeg var ungsomsskoleelev.
Redigert av Gew88; 27/10/201411:22.
#187972727/10/201411:48
- The ring - The grudge - Texas chainsaw masacre - Drag me to hell - Final destination(sånn passe teit teen movie) - Saw filmene - The Amityville Horror
Ellers så vil vel Hostel skremme vekk tankene om backpacking i noen år... Underworld filmene og Blade er bra selv om det kanskje er mer action.
Noen klassikere som ikke er nevnt enda..
- Haloween - A nightmare on Elm street - The shining - De dødes tjern(det gidder vel ikke 14åringer?) - Bram stokers Dracula
"Dont buy upgrades, ride up grades." Merckx
#187973427/10/201412:08
ellers - Alien - The Fog (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fog). Husker hele klassen så denne på kino i 9. klasse, og jentene i klassen synes den var skummel og ekkel :-) ) - Den sjette sansen (ikke akkurat horror, men fantastisk god film med en overraskende slutt. I see dead people....
Eller hva med Simpsons 'Treehouse of horror' helloween special episoder ?
Redigert av stmarc; 27/10/201412:47.
#187978927/10/201412:51
Av en eller merkelig grunn så syns jeg at The Conjuring er en av de mest forferdelige skrekkfilmene jeg har sett de siste årene. Den slår alle de filmene som er nevnt her syns jeg. Elsker grøssere, men den filmen tok kaka. Fikk totalt noia!
Insidious kan og være noe å tenke på. Spesielt hvis du er interessert i drømmer og den type ting.
#187990127/10/201418:18
Kanskje ikke akkurat en "skrekkfilm", men den har i hvert fall et monster.
Ellers har man jo alltids Nightmare on Elm Street, men den er kanskje litt brutal for fjortisjenter? Første filmen til Johnny Depp, så det er jo alltids noe (ulempen er selvfølgelig at han blir hakket i småbiter sånn ca. halvveis)
#188008527/10/201422:25
"Skrekkomedien Tucker and Dale vs. Evil er også verdt en titt". JA! En fantastisk morsom film! Jeg er bare usikker på om 14-åringer alltid vil ta humoren. Er de litt bevandra i sjangeren, kan den være innertier.
"Colverfield." Dette er antakelig den beste monsterfilmen jeg har sett. Konseptet gjør at man styrer unna nesten alle problemene som monsterfilmer vanligvis snubler i: Monsteret forklares ikke, og dermed slipper man å irritere seg over umulig biologi, det er ikke en masse logiske feilslutninger som fører helten inn i en situasjon der han kan redde dagen, og kvinnesynet er helt OK, uten at feminismen er påtrengende. Men igjen: For 14-åringer? Hmmm... slutten er kanskje litt for trist? Bortsett fra det: Colverfield er kanskje en av de mest undervurderte monsterfilmer som finnes.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
[Re: Kamao]
#188022028/10/201410:08
Av en eller merkelig grunn så syns jeg at The Conjuring er en av de mest forferdelige skrekkfilmene jeg har sett de siste årene. Den slår alle de filmene som er nevnt her syns jeg. Elsker grøssere, men den filmen tok kaka. Fikk totalt noia!
Er ikke den alt for skummel? Særlig den "based on a true story"-hypen kan kanskje være litt drøy for 14-åringer? Men det er en god skrekkfilm.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
#188045628/10/201416:25
Halloween, orginalen altså.. Skremte vannet av meg som relativt voksen mann.
Takk for alle tips. Kan som sagt ikke ha noe som er for skummelt. Det skal passe for 14år gamle jenter. (Hvorav en går i terapi fordi hun har angst, fikk jeg vite i dag ...)
Vi prøver oss på Snow white and the Huntsman. Det er egentlig ikke skrekkfilm, men skal være sånn passe spennende for det.
Så har jeg The Mask med Jim Carrey i bakhånd. Da er vi langt unna skrekkfilm i hvert fall.
#188105329/10/201422:45