Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt

Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt #1877476 22/10/2014 07:35
rockphotog Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Dette var vel ikke så gjennomtenkt?

Denne fotballbanen er ubrukelig (Budstikka.no)

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1877803 22/10/2014 14:25
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, den sletta har alltid vært en myr og kommer nok til å forbli akkurat det uavhengig av sykkelritt.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1877809 22/10/2014 14:37
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Stusser veldig på at arrangøren sier de ikke hadde forutsett dette. Det jeg forbinder med sykkelkrossritt er:

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: trondmm] #1877884 22/10/2014 18:28
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Er vel en mulighet for at de forutså gjørme, men ikke i de mengder det ble, på de steder det ble. CX uten gjørme er jo omtrent som, ehm, terrengsykling uten gjørme :-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: knuthaug] #1877929 22/10/2014 19:35
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug
Er vel en mulighet for at de forutså gjørme, men ikke i de mengder det ble, på de steder det ble. CX uten gjørme er jo omtrent som, ehm, terrengsykling uten gjørme :-)

Vi har syklet på den plenen i to måneder uten at det har vært et problem. Akkurat nå var det nok en kombinasjon av at det var flere deltagere enn vi er på ukedagene, samt at det var våtere enn det har vært tidligere.

For min egen del synes jeg initiativet til Bjørnar Volden, denne insidenten til tross, er viktigere å rose enn å anta at han er tjukk i hue basert på en populistisk artikkel i en lokalavis.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1877936 22/10/2014 19:42
cerro Offline
Avhengig
Avhengig
Enig med Alpers. Spesiellt når jeg likte den delen, svinger och gjørme på visse steder ICON_WINK

Normalt sett klarer en gressplen og återhente seg under vinteren og.

De som de skulle vært klaging på er kanten ner på lastpaller, likte virkeligen ikke de, og i vært fall en som trynte skikkelig der.

//jonas l
cerrol.wordpress.com
Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1877941 22/10/2014 19:46
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Det er jo interessant at det er sosialt akseptert å ødelegge gressplener ved fotballspill. Kan ellers opplyse om at det er et helsikes styr hver gang det er antikkmarked på Ekeberg og de bruker gressbanen til parkering. Biler kjører seg fast og resten kan man tenke seg selv.

http://www.vg.no/sport/ballspill/vaer-og-uvaer/gjoermefotball-paa-ekebergsletta/a/10017685/

Gjørmefest på ordentelig

I etterpåklokskapens navn går det an å tenke at det er kjipern for de som liker å bruke den gressbanen at de møtte det synet. Men noen solskinnsdager til våren og hele greia er glemt, hvis ikke før.

I mellomtiden har budstikka fått sine etterlengtede "klikk" på sidene deres, til annonsørenes vellyst..

PS: Jeg noterte meg at trafikken tok seg opp etter at de spisset overskriften til å definere gressbanen som "fotballbane" og bruke kraftuttrykk som "- Svært alvorlig". Et uttrykk jeg også har brukt en del i den siste tiden, men om helt andre nyhetssaker..

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1877952 22/10/2014 20:00
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Kjøpte cx-sykkel i går og syklet Bærumskross i dag. Krevende etter å ha syklet stisykkel i flere måneder, men utrolig gøy. All honnør til initiativtakerne og gjennomføringen. Morsom løype, hyggelige deltagere og godt tilrettelagt med sykkelvask og dusj. Like sliten i arma som i beina ;-)

Håper arrangementet fortsetter uavhengig av noen sure oppgult.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Sykkelbob] #1878319 23/10/2014 13:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob
Det er jo interessant at det er sosialt akseptert å ødelegge gressplener ved fotballspill.

Hvor henter du det fra?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: sveinaa] #1878365 23/10/2014 16:12
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
Det er jo interessant at det er sosialt akseptert å ødelegge gressplener ved fotballspill.

Hvor henter du det fra?

Fotballkamper avlyses vel sjelden selvom gressmatta blir gjørmete, ref bildene fra f.eks norway cup? Og ingen klager i ettertid over at de burde ha spilt et annet sted?

mvh
Tobias

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: tobiast] #1878372 23/10/2014 16:49
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: tobiast

Hvor henter du det fra?

Fotballkamper avlyses vel sjelden selvom gressmatta blir gjørmete, ref bildene fra f.eks norway cup? Og ingen klager i ettertid over at de burde ha spilt et annet sted?

mvh
Tobias

Ikke veldig mange andre kamper enn de i Norway Cup som ville blitt spilt på slike baner som på Ekebergsletta. (som forøvrig ikke egner seg til ballspill heller.. Forferdelige baner.)

Ganske sikker på at det er veldig gjennomtenkt fra MV når det kommer til Ælva Classic at det som sykles på gresset på flata går på kanten av det som kan tolkes som fotballbane der. De har jo et duganes kunstgress i Solbergelva, men spilles sikkert 11er og 7er på gressplenen der og.
Tror neppe det hadde blitt på samme sted i 2015 om fotballbanen så ut som slik i Bærum.

Utover det så er nok dette fint glemt når snøen begynner å legge seg. ICON_SMILE

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Gew88] #1878376 23/10/2014 17:08
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gew88

Hvor henter du det fra?

mvh
Tobias

Ikke veldig mange andre kamper enn de i Norway Cup som ville blitt spilt på slike baner som på Ekebergsletta. (som forøvrig ikke egner seg til ballspill heller.. Forferdelige baner.)

Ganske sikker på at det er veldig gjennomtenkt fra MV når det kommer til Ælva Classic at det som sykles på gresset på flata går på kanten av det som kan tolkes som fotballbane der. De har jo et duganes kunstgress i Solbergelva, men spilles sikkert 11er og 7er på gressplenen der og.
Tror neppe det hadde blitt på samme sted i 2015 om fotballbanen så ut som slik i Bærum.

Utover det så er nok dette fint glemt når snøen begynner å legge seg. ICON_SMILE

Du har sikkert rett mtp fotballkamper. Jeg vet ingen ting om ballspill. Men jeg tror sykkelbob er inne på noe når han hinter om at ødelagt gress som følge av sykling blir sett mer negativt på enn ødelagt gress som følge av ballspill. Det er nok gjengs oppfatning at man ikke skal sykle på gress.

-Tobias

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Gew88] #1878381 23/10/2014 17:42
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jo da, det spilles endel kamper på Ekeberg utover Norway cup. Har spilt der selv i voksen alder. Sjuerfotball for avdanka gamlinger er risikosport. Uansett så stenger de feltet hvis det blir for bløtt så man ikke totalvraker området.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: tobiast] #1878525 24/10/2014 06:56
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
[quote=tobiast]

Du har sikkert rett mtp fotballkamper. Jeg vet ingen ting om ballspill. Men jeg tror sykkelbob er inne på noe når han hinter om at ødelagt gress som følge av sykling blir sett mer negativt på enn ødelagt gress som følge av ballspill. Det er nok gjengs oppfatning at man ikke skal sykle på gress.

-Tobias

Ser argumenter på begge sider. Syns selv det er knall med Sykkelkross. Jeg bare antar at de fleste vil se at det er mest mulig at slitasjen på en gressbane (eller fotballbane som det kanskje var), kommer av ballspill.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: OveR] #1878526 24/10/2014 06:58
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: OveR
Jo da, det spilles endel kamper på Ekeberg utover Norway cup. Har spilt der selv i voksen alder. Sjuerfotball for avdanka gamlinger er risikosport. Uansett så stenger de feltet hvis det blir for bløtt så man ikke totalvraker området.

mvh OveR

Jeg formulerte meg noe upresist.
Mente at, jeg tror ikke det spilles så mange kamper på Ekebergsletta i slike gjørmeforhold som ble linket til på bildene, annet enn under Norway Cup.

(kan fortsatt hende at jeg tar feil)

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: tobiast] #1878574 24/10/2014 08:27
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hvor henter du det fra?

mvh
Tobias

Det er sjelden det spilles ballspill på gress i skikkelig regnvær. Det er nok noen unntak på toppnivå, men så jobber de også personell kontinuerlig med de gressmattene for å få dem i orden igjen. I mine yngre dager har jeg faktisk blitt "kjeppjagd" av et treningsfelt med gress av en banesjef.

Uhell kan skje. Problemet i denne saken er at man har ødelagt for andre brukergrupper, også barn. Skjønner heller ikke at man som syklist er forundret over slitasjen? Og er det en fotballbane vil det ikke holde å "la gresset gro". Ligner jo mer på et pløyd jorde enn noe annet. Tipper man må gjøre noe med underlaget for å få den skikkelig plan igjen.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: tobiast] #1878577 24/10/2014 08:33
sveinaa Offline
More than words
More than words

-Tobias

Her bør man nok løfte blikket. Om man tror folk synes dette er ugreit fordi det er syklister som har gjort det, så synes jeg man bommer noe voldsomt. Dette handler ikke om syklister, men at en brukergruppe har ødelagt for mange andre.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: sveinaa] #1878583 24/10/2014 08:39
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
I mine yngre dager har jeg faktisk blitt "kjeppjagd" av et treningsfelt med gress av en banesjef.

Vi hadde en banesjef vi kalte "hummern", grunnet fargen på ansiktet da vi fikk kjeft for å spille på banen da det ikke var lov.
Men når et baneområde heter Vassenga, så skjønner man fort at det ikke er det beste egnede stedet for ballspill på skikkelige regnværsdager.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Gew88] #1878623 24/10/2014 09:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
I mine yngre dager har jeg faktisk blitt "kjeppjagd" av et treningsfelt med gress av en banesjef.

Vi hadde en banesjef vi kalte "hummern", grunnet fargen på ansiktet da vi fikk kjeft for å spille på banen da det ikke var lov.
Men når et baneområde heter Vassenga, så skjønner man fort at det ikke er det beste egnede stedet for ballspill på skikkelige regnværsdager.

Tror banesjefer av den gamle skolen ble håndplukket av kommunalsjefene. Alle som en jeg har vært borti har vært sånne "hissigpropper" (sannsynligvis med høyt blodtrykk) som så på det de forvaltet som sin egen prydhage. Makan til engasjement i offentligsektor skal man lete lenge etter.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: sveinaa] #1878641 24/10/2014 09:50
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Men de strengeste banesjefene satt ofte igjen med de beste fotballbanene ICON_SMILE

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Gew88] #1878647 24/10/2014 09:58
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Det er vel ikke så rart. De strengeste lar vel ikke så mange bruke banen, ikke så vanskelig å få en helt fint og jevn gressmatte da, når man kan fikse og ordne, uten at noen tråkker på den, iallefall ikke om det er tåke i lufta.

Forøvrig så tror jeg ikke banen er så veldig ødelagt, ser ikke slik ut på bildene. Ja, det er litt gjørme der, men det ser ut som dette bare er jord som er presset opp fra gressmatten og har blitt liggende oppå. Hvis det slettes ut nå og får vinteren på seg, så gror gresset fint opp igjen til våren. Men viktig å få jevnet det ut, ellers blir det ujevnt.

Lars Olav
Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1878679 24/10/2014 11:01
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Bor i området og har barn som er aktive i fotballklubben.
Denne banen har aldri vært bra som ballbane og blir i liten grad brukt til organisert ballspill.
Det er en del uorganisert spilling der når det er fullt andre steder, men ikke på denne tiden av året.
Har vært og sett på den, og den kommer seg nok bare den får litt viletid til våren.

Det er jo trist for Hundeklubben (tror de er de eneste faste brukerne) og andre brukere men regner med at BOC og kommunen hjelper til med å finne ett bra alternativ. Det burde være mulig.

Ellers har Budstikka også gått i retning VG med fete typer, overdrivelser "storm i vannglass" og er på vei til å bli en drittavis den og.

-------------------------------
NOTS
Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1878698 24/10/2014 11:29
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvordan skal det gå i Torshovdalen i morgen til Super Pokal?

Det blir gjørme her og selv med bare 50 deltakere.

Håper de har en plan klar. Det er jo faktisk en del som bruker denne parken hele året.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Panda] #1878711 24/10/2014 11:50
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Panda

Håper de har en plan klar. Det er jo faktisk en del som bruker denne parken hele året.

Var akkurat på samme tanken... Kan vel ikke skade om man tar litt for mange forholdsregler, og unngår at en ung sport som CX pådrar seg assosiasjoner om ødeleggelse av parkanlegg og dårlig planlegging blant kommunale etater og idrettslag... Sånt har jo en lei tendens til å bli sittende. Lenge.

Ikke det at jeg ikke gleder meg til å se rittet i morgen - men det er synd dersom parkanlegget "ikke ser ut" etterpå. Nå som det endelig har blitt helt og fint.

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Panda] #1878712 24/10/2014 11:50
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er jo faktisk en del som bruker denne parken hele året.

Om det er gjørme der på denne tiden av året, hvilke konsekvenser får det for allmenheten? Er det misnøyen som kan oppstå som er utfordringen, eller er det at plenen er slitt?

Sånn egentlig, gjør det noe, eller er det at det visuelt er plagsomt?

Redigert av Alpers; 24/10/2014 11:51.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1878718 24/10/2014 12:01
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Det skulle vært interessant å finne ut litt hvordan dette håndteres i andre land. Hva slags områder får de lov å bruke? Hva slags avtaler har de? Det er jo på det rene at CX har som premiss å kjøre i stykker underlaget. Jeg vet ikke om nordmenn er spesielt hysteriske når det gjelder visuelle ødeleggelser (ref. denne saken, Østmarkas Venner osv) eller om det er et globalt problem.

Men jeg vil jo kanskje tro det finnes parker og baner i Belgia som ikke folk ønsker ødelagt også.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Sykkelbob] #1878724 24/10/2014 12:17
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men hva er reaksjonene i Svelvik? Hva sier folk når skogen der får sykkelspor? Hva sa skolen etter krossen der borte?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1878736 24/10/2014 12:39
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Når det gjelder "nede i Europa", så har jeg forstått det slik at der er CX en ganske så stor sport, med flere tusen (?) tilskuere. Da tror jeg at aksepten for ødelagte gressplener blir mye høyere, ref. at det i Norge er generell aksept for å rydde og planere (noen få kaller det "rasere") i skogen for å gjøre plass til skiløyper.

Så lenge sykling generelt, og CX spesielt, er så marginalt i Norge, så tror jeg vi skal slite litt med renomeet dersom gresset på Festningen etter Trønderkross i morgen ser ut som en potetåker.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: Playmoon] #1878738 24/10/2014 12:43
T
thomasr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: Playmoon

Var akkurat på samme tanken... Kan vel ikke skade om man tar litt for mange forholdsregler, og unngår at en ung sport som CX pådrar seg assosiasjoner om ødeleggelse av parkanlegg og dårlig planlegging blant kommunale etater og idrettslag... Sånt har jo en lei tendens til å bli sittende. Lenge.

Ikke det at jeg ikke gleder meg til å se rittet i morgen - men det er synd dersom parkanlegget "ikke ser ut" etterpå. Nå som det endelig har blitt helt og fint.

Vi har med vilje unnlatt å vise traseen slik at folk ikke begynner å kjøre der før rittet. Vi vil heller ikke åpne for noe oppvarming i løypa utenom gjennomkjøring. Løypa er lagt så den i stor grad går der det er god drenering, og det kommer til å være god bredde slik at slitasjen blir spred. Det er også mulig vi tar ut innkjørte ryttere for å spare mest mulig på underlaget. Etter rittet går vi over med raker og sletter ut områder med slitasje. Noe må man regne med, men vi ønsker selvfølgelig å unngå skrekktyper i avisene.

At det regner på denne tiden av året er ingen overraskelse, men at det skulle komme så mye har skapt litt ekstra utfordringer. Vi tror og håper likevel vi kommer godt unna det.

Re: Gressbane i Bærum ødelagt etter CX-ritt [Re: rockphotog] #1878741 24/10/2014 12:44
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
I Svelvik er vi ganske heldige. Vi har avtaler med grunneiere som synes det er helt greit. Det gror igjen veldig fort. Det er primært et turområde og grunneier er en ivrig turgåer selv og synes det er fint at vi holder stiene åpne, for der har de hatt en tendens til å gro igjen. Rundt skolen har det ikke vært noe stort tema, gresset der blir slitt like mye av ungene. Men vi prøver å kjenne vår besøkelsestid.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå