|
Garmin Fenix2 erfaringer
|
Garmin Fenix2 erfaringer
20/10/2014 18:44
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
erfaringstråd for Garmin Fenix2  https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/klokker-b-rbar-teknologi/b%C3%A6rbart/fenix-2/prod159116.html Jeg er veldig fornøyd. * Mye bedre utseende og tøft utseende * og ikke minst knappene er veldig bra på denne sett mot 910XT. Trenger ikke tastelås en gang. * Rask til å finne satelitter også. ulempe: * bluetooth og pulsbelte kan ikke brukes samtidig. Den ene slår av den andre. Og jeg bruker alltid pulsbelte - dvs bluetooth ikke så aktuelt. og bluetooth tar for mye batteri til alltid ellers å ha på * batteriindikatoren, som jeg har lagt på forsideskjermen av klokken, er ustabil. Hopper litt opp og ned på hvor mye batteri som er igjen. Og når den står å lader står det 100%, men tar den vekk og den viser f.eks kun 93% igjen. Vet ikke om det er indikatoren på forsiden som er feil eller noe annet PS! noen som vet hvordan skru av Stormvarsel?
Redigert av thomasengen; 20/10/2014 18:44.
|
|
|
Re: Garmin Fenix2 erfaringer
[Re: thomasengen]
21/10/2014 07:03
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Har en slik jeg også
Etter at jeg skrudde av Bluetooth og ga opp synkronisering med app er jeg veldig fornøyd. Dette var bare ustabilt og irriterende. Ledning koblet til datamaskin er bra og gir sjelefred.
Må komme i gang med litt løping igjen slik at jeg får brukt den skikkelig!
No added style
|
|
|
21/10/2014 07:19
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Litt skuff at bluetooth ikke fungerte samtidig som puls/ant+ Mht løping så får man beregnet restitusjonstid. Men hva må til for at man skal få det på syklingen?
|
|
|
21/10/2014 08:27
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
PS! noen som vet hvordan skru av Stormvarsel?
Settings -> Sensors -> Barometer -> Storm Alert Mht løping så får man beregnet restitusjonstid. Men hva må til for at man skal få det på syklingen? Du får det for sykling også, men det vises ikke automatisk etter økta. Hold inne 'Menu' til menyen dukker opp og bla til du finner 'Recovery'. Der står det hvor lang restitusjonstid du har igjen. Jeg har hatt fenix2 siden den kom, og er godt fornøyd. Når det gjelder batteriindikatoren så er min rimelig stabil, men jeg stoler ikke på at den er riktig under lading, så jeg lar alltid klokka ligge noen timer når den først er koblet til PC'en. Bluetoothsync funker greit nok på min, men går fryktelig tregt. Foretrekker derfor kabel. Syns også det er greit å ha fysisk backup av .FIT-filene.
Redigert av torsteinvh; 21/10/2014 08:32.
With light parts come great responsibility
|
|
|
21/10/2014 08:29
|
perbl
More than words
|
More than words
Bluetooth-sync går med veldig varierende hastighet, er det en stund siden jeg har synket går det veeeeldig tregt, men gjør jeg det hver gang virker det å gå kjapt.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
21/10/2014 08:34
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Bluetooth-sync går med veldig varierende hastighet, er det en stund siden jeg har synket går det veeeeldig tregt, men gjør jeg det hver gang virker det å gå kjapt. Det har nok noe med mengden data som skal synkes å gjøre. Leste et sted at bluetooth er veldig dårlig egnet til å overføre større mengder data på en gang, og at det er mye av grunnen til at det er ustabilt/går tregt.
|
|
|
21/10/2014 15:20
|
Tore M
Fersking
|
Fersking
Jeg har hatt Fenix 2 siden mai og den har stort sett fungert bra til både til løping og sykling. Opplevde å få en kryptisk feilmelding i sommer hvor jeg ikke fikk startet en treningsøkt - husker ikke feilmeldingen. Fant en workaround etter litt googling - og har ikke opplevd akkurat den feilen etterpå.
En ting jeg dog har merket meg - er at jeg de siste månedene flere ganger har hatt problemer med å få lås på GPS. Første gang jeg opplevde det måtte jo være i en konkurranse - irriterende nok fikk jeg ikke startet klokka før 2-3 minutt ut i løpet.Og dette har jeg også sett på treningsturer - og innbiller meg at dette skjer oftere og oftere.. Det er kanskje snakk om at det tar 5 min ++ før GPS er klar.
|
|
|
[Re: Tore M]
14/11/2014 07:39
|
JuB
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har hatt Fenix 2 siden mai og den har stort sett fungert bra til både til løping og sykling. Opplevde å få en kryptisk feilmelding i sommer hvor jeg ikke fikk startet en treningsøkt - husker ikke feilmeldingen. Fant en workaround etter litt googling - og har ikke opplevd akkurat den feilen etterpå.
En ting jeg dog har merket meg - er at jeg de siste månedene flere ganger har hatt problemer med å få lås på GPS. Første gang jeg opplevde det måtte jo være i en konkurranse - irriterende nok fikk jeg ikke startet klokka før 2-3 minutt ut i løpet.Og dette har jeg også sett på treningsturer - og innbiller meg at dette skjer oftere og oftere.. Det er kanskje snakk om at det tar 5 min ++ før GPS er klar.
Har du prøvd å reste GPS cachen? Synes det er dårlig at pulsbelte kutter når man er koblet til med mobilen. Med min Garmin Edge 510 kan jeg sende Live Track med puls.
White RR / Trek Alpha 2.1 / Fredagsbirken 2010 - 5t og 27m
|
|
|
14/11/2014 12:47
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Veldig glad jeg valgte Polar V800 i stedet. Null trøbbel med pulsbelte om det fuktes godt, bluetooth fungerer glimrende og pulsbeltet kan faktisk mate både klokka og app på telefonen (eks.vis RunKeeper) samtidig og V800 klusser aldri med tilleggsutstyr som kadenssensor og løpesensor. I tillegg er den lynrask på GPS, spesielt om den startes på samme sted som sist gang.
Synking mot Flow-appen er helt uten trøbbel for meg, og sykronisering V800/App/webløsning er sømløs. Endrer jeg en sportsprofil på klokka og synker mot appen, er både app og webløsning endret på et øyeblikk. Gjør jeg det samme på webløsningen, og åpner appen og synker klokka, er det tilsvarende. Man trenger i praksis ikke koble klokka fysisk til Mac/ PC for annet enn programvareoppdateringer. Det går lenge mellom hver gang jeg ser noe så sømløst, og det på tross av at flere funksjoner foreløpig har vært i beta.
Nå skal Flow-appen også kunne mate Apple Health. Det ble lansert denne uka, og jeg ser Flow dukker opp i Health, men Health har så langt ikke klart å lese data.
Jeg la overgang fra Polar til Garmin på hylla etter å ha lest tråder her. I tillegg ser Polar mye bedre ut enn romskipene fra Garmin.
Harald
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
14/11/2014 13:22
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Veldig glad jeg valgte Polar V800 i stedet.
bla-bla-bla
Masse nyttig innspill her for å benytte Fenix2'en min bedre  Mulig at noen av oss har ANT+ utstyr og/eller har gjort dette og valgt Fenix2 allikevel siden vi diskuterer akkurat den klokken i denne tråden.
Redigert av KnutAa; 14/11/2014 13:45.
No added style
|
|
|
17/11/2014 11:41
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Fin tråd som jeg kommer til å følge. Gikk for V800 selv, men siden jeg har epleallergi, så har jeg ikke noen apper eller syncmuligheter bortsett fra å koble til fysisk og det var en jævla nedtur fra Garmin. Så jeg holder døra åpen for å komme tilbake. Selv om Garmin ikke kan tilby puls i vann...
Men forstår jeg det riktig når syncing via app ikke er helt i vater? At man allikevel velger å koble til PCen via kabel?
|
|
|
17/11/2014 11:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Alt annet jeg har av utstyr er Garmin, så derfor var Fenix naturlig valg for meg. Sett bort fra begrensningen på blåtann/ANT, kan jeg ikke si jeg har så mye annet negativt å si. Synking via appen går for tiden fint, klokka utveksler info med det øvrige utstyret mitt (vekta mi snakker f.eks med Edge1000, som igjen snakker med Garmin Connect-appen, og synker oppdatert vektinfo med klokka). Utseendemessig synes jeg faktisk den er litt barsk, Polar-greiene ser ut til å være noe som prøver å se designaktig ut uten å helt få det til 
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
17/11/2014 11:58
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Alt annet jeg har av utstyr er Garmin, så derfor var Fenix naturlig valg for meg. Sett bort fra begrensningen på blåtann/ANT, kan jeg ikke si jeg har så mye annet negativt å si. Synking via appen går for tiden fint, klokka utveksler info med det øvrige utstyret mitt (vekta mi snakker f.eks med Edge1000, som igjen snakker med Garmin Connect-appen, og synker oppdatert vektinfo med klokka). Utseendemessig synes jeg faktisk den er litt barsk, Polar-greiene ser ut til å være noe som prøver å se designaktig ut uten å helt få det til Helt enig i alt dette 
|
|
|
[Re: Rønnern]
17/11/2014 12:25
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Men forstår jeg det riktig når syncing via app ikke er helt i vater? At man allikevel velger å koble til PCen via kabel? Syncer via Connect-app to ganger om dagen (til/fra jobb), stort sett uten problemer. Det hender av og til at den ikke avslutter og blir "hengende", men jeg har tro på at dette også fikses av firmwareoppgradering på sikt. Kobler bare til maskin et par ganger i året for å ta egen backup av .fit-filene for så å tømme loggene.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
08/01/2015 09:04
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Fenix3 er oppskrytt, full av unødvendige funksjoner, trenger ikke allverdens duppeditter for å trene heller, har aldri savnet noe på min fine Fenix2!
Fenix3 er oppskrytt, full av unødvendige...
Fen...
(Dessuten sparer jeg til en mekanisk trekkoppklokke som ikke kan vise dato engang)
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
08/01/2015 09:09
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Mekanisk klokke og til nøds en Edge 500 på sykkelen er tusen ganger tøffere. Og utdatert italiensk kart som du har fått av Dan i baklomma (når du er i Spania).
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
08/01/2015 09:13
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Mekanisk klokke, sekstant og notisblokk er fremtiden, i tillegg til Fenix2!
(en anstendig sekstant er forresten myyyye dyrere enn Fenix3)
Redigert av KnutAa; 08/01/2015 09:14.
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
07/01/2016 08:14
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Gjenoppliver denne litt for å få svar på noe.
Klokka og pulsbeltet har jo implementert fine akseleratorsensorer elns som skal kunne måle hastighet/distanse hvis jeg er utenfor GPS dekning eller løper på tredemølle. Den skal jo være selv-kalibrert utifra avstand målt på GPS, men den måler totalt feil avstand for meg, og gir lengre avstand og dermed raskere fart. Dette er irriterende både under utførelse av økta og for statistikkens skyld. Jeg vil jo ikke lure meg til masse ekstra km. Denne feilen opptrer både under jevn løping og under intervalløkter. Klokka er kjøpt brukt, men jeg satte den tilbake til fabrikksinnstillingene før min Fenix-karierre startet. Har andre erfaringer med unøyaktighet på disse målingene? Er det klokka, eller er det meg? Jeg varierer jo en del i frekvens på beina mine når jeg løper intervalløkter, men varierer jeg da også såpass mye på steglengde at en slik måling er ubrukelig?
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
07/01/2016 08:46
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Er det klokka, eller er det meg? Begge deler  Min erfaring med fartsmåling med akselerometer (både i klokka og med footpod) er at den er mest nøyaktig på en bestemt fart. Jo saktere det går, jo mindre nøyaktig er den. Gjelder fenix 2 og fenix 3, og jeg kan ikke si jeg har merket noen forskjell på de to klokkene rundt dette. Jeg har kalibrert footpoden min slik at den er 'best' rundt 10K farten min på mølla, så får den være som den vil ellers  Du kjøpte min fenix 2 hvis jeg ikke husker feil? Jeg har sammenlignet både den og fenix 3'en min mot footpod på mølle, og begge to var 'enige' med footpod'en, så det er ikke noe galt teknisk med klokka. Hvis du løper mye på mølle eller uten GPS dekning vil jeg varmt anbefale footpod, der kan du selv endre kalibreringsfaktoren, og ha mye bedre kontroll på hva den viser. Hilsen Torstein
|
|
|
[Re: torsteinvh]
15/01/2016 08:59
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Glemte denne. Takk for svar. Ja jeg kjøpte din klokke. Det er vel ganske sannsynlig at det faktum at jeg oftest løper intervaller gjør at klokka er noe forvirret mtp selv-kalibreringen.
- Stefan
|
|
|
|
|