|
|
Kritikk av boken - På tur i Bymarka
|
Kritikk av boken - På tur i Bymarka
20/10/2014 16:20
|
Reitstoen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
 Jeg fikk tak i boken På tur i Bymarka, krevet Karl H. Brox, for å lære litt mer om det området jeg tilbringer mesteparten av tiden min på sykkelsetet her i Trondheim. Tenkte det kunne være nyttig å lære litt om historien, stedene, aktiviteter, fauna og dyrelivet i Bymarka. Og mot slutten av boken er det et avsnitt om sykling. Da jeg leste det, mistet plutselig boken mye av sin sjarm. Jeg velger å legge ut hele avsnittet i sin helhet: Sykling
Sykkelen er et glimrende fremkomstmiddel som med fordel kan brukes for å komme seg til og fra marka. I marka er det også mulig å bruke sykkelen, men ikke overalt. I Bymarka naturreservat, som ble utvidet i 2005 (se avsnittet Verneområder), er sykling bare tillatt på eksisterende veier. Men også utenfor reservatet bør sykling begrenses til veinettet. En stor del av stinettet i marka er gammelt og består av stier som er relativt smale, svingete og svakt fundamenterte. Disse stiene har store opplevelsesverdier og fungerer godt når de brukes til vanlig turgåing, men til sykling (og riding) er de dårlig egnet, både fordi relativt høy fart skaper fare for uhell, og fordi trafikk med høyt marktrykk medfører terrengskader og skaper unødvendig behov for vedlikehold. I Markaplanen er det derfor et mål å begrense sykling på denne delen av stinettet, noe sykkelentusiastene bør respektere.
De som vil oppsøke marka ved hjelp av sykkelen, har likevel plass å boltre seg på. Fjellseterveien, turveien Lian- Fjellseter, Gamle Bynesvei (Tømmerdalsveien) og den gamle bynesveien fra Vådan forbi Halsetaunet og ut mot Bergskaret, er utmerkede sykkelveier. Med bruk av de to sistnevnte kan man også få en glimrende rundtur om Byneset. Turen er grundig beskrevet i boken Ut i marka (Trondhjems Turistforening, 1997). Ellers er det bredere stier, traktorveier og skogsbilveier som kan brukes en rekke steder. Der det mangler god forbindelse mellom to «sykkelområden», må sykkelen trilles med bakgrunn i argumentasjonen ovenfor. De ivrigste terrengsyklistene, som krever skikkelige utfordringer og helst holder høy fart, bør legge treningen til løypenettet i Granåsen. Se for også avsnittet om Markathriller'n.
[bildetekst] Sykling i marka er blitt populært, men syklistene bør holde seg til veiene — stiene i marka er ikke beregnet på sykling.
Jeg vet ikke hvor populær denne boken er, men det er lett for folk som leser denne å få et inntrykk av at sykling er noe en ikke skal bedrive på Bymarkas stier ut fra det som står skrevet her. Med andre ord skal sykling begrenses til de veiene som er tegnet inn på dette kartet (tursykkelkart.jpg - hentet fra Trondheim Kommune). Det som er står angående naturresvervatet er heller ikke helt korrekt gjengitt. For hos lovdata står det skrevet: §3 - 7. Bruk av sykkel, kløvhest og ridehest utenom eksisterende veier og stier er forbudt. Bruk av hest og kjerre er bare tillatt på veien til Elgsethytta og på Gamle Bynesvei. Mens i teksten fra boken står det bare veier, ikke stier. Samme står også i eget kapittel om verneområder. Virker nesten som dette er bevisst utelatt fra boken. Kommentarer? Noen som kjenner (til) forfatteren? Bør en sende inn et forslag til endring, slik at et eventuelt andre opplag blir mer fornuftig?
|
|
|
Re: Kritikk av boken - På tur i Bymarka
[Re: Reitstoen]
20/10/2014 16:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor gammel er denne boka?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
20/10/2014 16:58
|
Reitstoen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvor gammel er denne boka? Den er fra 2011 ser det ut som.
|
|
|
20/10/2014 16:58
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Publisert april 2011 står det inne på lenken til Akademika Forlag.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
20/10/2014 20:53
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et nyttig og veldig konkret eksempel på hvor sterke vrangforestillinger vi må forholde oss til.
Jeg humret godt her om dagen da jeg møtte den ene personen som flere ganger har kjeftet og sågar forsøkt å hindre meg fysisk. Denne gangen var jeg i "sivil", til fots med baby og hund, og det var ikke med måte hvor trivelig han var. Tydeligvis falt jeg da innunder hans "sjarialov" for hva som er riktig i marka.
|
|
|
[Re: erikskon]
20/10/2014 21:26
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Et nyttig og veldig konkret eksempel på hvor sterke vrangforestillinger vi må forholde oss til.
Jeg humret godt her om dagen da jeg møtte den ene personen som flere ganger har kjeftet og sågar forsøkt å hindre meg fysisk. Denne gangen var jeg i "sivil", til fots med baby og hund, og det var ikke med måte hvor trivelig han var. Tydeligvis falt jeg da innunder hans "sjarialov" for hva som er riktig i marka. Ja, det er merkelig hvor irasjonelle enkelte folk er når det gjelder hva som er riktig opptreden i marka. En gang ble jeg møtt av denne kommentaren på forumet, etter at jeg hadde forklart at jeg er en meget forsiktig og hensynsfull syklist (jeg trives best i oppoverbakkene, ikke nedoverbakkene): sitat: "Jeg kan legg til at jeg nylig ble far. Jeg kan allerede kjenne på at den dagen lille prinsessa begynner å gå, og jeg føler henne truet av uvøren ferdsel fra andre, så er det ikke bare leppa som kommer til å slenge. Rasjonelt? Nei. Men det er et godt eksempel på hvor din vurdering av aktsom ferdsel ikke nødvendigvis sammenfaller med mitt overdrevne farsinstinkt. Som min kjære sier så er jeg familiens alfakrøll ICON_SMILE" Edit: Jeg har hørt via andre kilder at denne personen også er en hyggelig fyr. Det viste seg at vi jobbet i samme konsern.
Redigert av EHAa; 20/10/2014 21:35.
|
|
|
21/10/2014 05:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gjør ham oppmerksom på faktafeilen og anmod ham om å rette den opp. Han er ikke på FB, så kan bli litt vrien å få tak i.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/10/2014 06:26
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Er det best å kontakte forfatter eller forlegger, i så fall? Jeg ser for meg forlegger, men vet ikke hvorfor.
|
|
|
21/10/2014 06:27
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Dette er nok en bevisst faktafeil. Brox er forfatter og journalist, så kildehåndtering bør han ha god kontroll på. Synd at hans personlige oppfatning av hvordan man bør benytte naturen gjør det enkelt for ham å bevisst feilinformere.
Fra wiki: Karl Henrik Brox (født 1946) er en norsk journalist og forfatter.
Han har vært ansatt som journalist i NRK og Adresseavisen.[1] Brox har vært engasjert i flere naturvernorganisasjoner, og har vært formann i Trondhjems Turistforening.[1] Brox har bidratt til rundt 30 bøker innenfor blant annet natur og friluftsliv, biografier og militærhistorie.[1]
Karl H. Brox er far til Høyre-politiker Yngve Brox.[2]
Big wheels keep on turning
|
|
|
21/10/2014 07:08
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Sitat:
"De ivrigste terrengsyklistene, som krever skikkelige utfordringer og helst holder høy fart, bør legge treningen til løypenettet i Granåsen. Se for også avsnittet om Markathriller'n."
Det er jo smart å si, nå når mye av løypenettet i Granåsen er asfaltert for rulleski.
Hva står det om Markathriller'n?
|
|
|
21/10/2014 07:30
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det høres ut som en sleip måte å spre sine personlige meninger og propaganda på, kamuflert som halv-offisielle anbefalinger.
Er Trondheims Turistforening den trønderske varianten av Østmarkas Venner?
|
|
|
[Re: Stein]
21/10/2014 07:41
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Det høres ut som en sleip måte å spre sine personlige meninger og propaganda på, kamuflert som halv-offisielle anbefalinger.
Er Trondheims Turistforening den trønderske varianten av Østmarkas Venner? Tviler litt på det. Har vært tidligere vært noe innlemmet i fjellsportdelen av TT i ca ti år, og kjenner ikke til at det har vært noen greier mot sykling. Fjellsportgruppa i TT hadde en gang tenkt å ha sykling av Trekanten i Trollheiemen, men denne turen ble ikke godkjent av TT, så det ble ikke noe av. Mulig det er endel meninger internt, som ikke vises i særlig grad utad. Jeg har i hvertfall ikke reagert på noen utfall fra TT, som jeg trolig ville, fordi jeg er litt følsom på de greiene der.
|
|
|
21/10/2014 07:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som står om bymarka naturreservat är ju fel men vad gäller angående markaplanen?
Det jag har för mig är att det har varit försökt att förbjuda sykling på stier i marka och att det eventuellt stått i markaplanen men att det är borttaget nu eller att det bara var ett förslag. GeirK vet väl vad som gäller.
Finns det viktiga krafter som fremdeles vill införa ett förbjud mot sykling på sti i trondheim?
Enig med Stein, verkar vara et sleipt sett att spre sina personliga meningar.
|
|
|
[Re: erikskon]
21/10/2014 07:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg humret godt her om dagen da jeg møtte den ene personen som flere ganger har kjeftet og sågar forsøkt å hindre meg fysisk. Denne gangen var jeg i "sivil", til fots med baby og hund, og det var ikke med måte hvor trivelig han var. Tydeligvis falt jeg da innunder hans "sjarialov" for hva som er riktig i marka. Lurer på om jeg har møtt han. Første sure fyr jeg har møtt på 20 år i marka. Tre syklister på bringebærstien, oppover, rolig "unnskyld, kunne vi fått komme forbi...?" "Ja, når jeg har fått dere til å bremse ned først" "Ha dokker for hælvette vekk herfra! E forbudt med mekaniske ting i marka!" Lenge siden jeg er blitt bedt om å dra til helvette... den type diskusjoner provoserer meg no fryktelig. Meningsløs og idiotisk drittkasting. Man kan diskutere saklig, men å kalle folk ting... så lavmål.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: EHAa]
21/10/2014 07:46
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg humret godt her om dagen da jeg møtte den ene personen som flere ganger har kjeftet og sågar forsøkt å hindre meg fysisk. Denne gangen var jeg i "sivil", til fots med baby og hund, og det var ikke med måte hvor trivelig han var. Tydeligvis falt jeg da innunder hans "sjarialov" for hva som er riktig i marka. Ja, det er merkelig hvor irasjonelle enkelte folk er når det gjelder hva som er riktig opptreden i marka. En gang ble jeg møtt av denne kommentaren på forumet, etter at jeg hadde forklart at jeg er en meget forsiktig og hensynsfull syklist (jeg trives best i oppoverbakkene, ikke nedoverbakkene): sitat: "Jeg kan legg til at jeg nylig ble far. Jeg kan allerede kjenne på at den dagen lille prinsessa begynner å gå, og jeg føler henne truet av uvøren ferdsel fra andre, så er det ikke bare leppa som kommer til å slenge. Rasjonelt? Nei. Men det er et godt eksempel på hvor din vurdering av aktsom ferdsel ikke nødvendigvis sammenfaller med mitt overdrevne farsinstinkt. Som min kjære sier så er jeg familiens alfakrøll ICON_SMILE" Edit: Jeg har hørt via andre kilder at denne personen også er en hyggelig fyr. Det viste seg at vi jobbet i samme konsern. Dæng! Kan man ikke få uttale seg i hytt og pine på internettet uten å måtte stå til rette for det i ettertid ????? Men seriøst: Nå skal vi ikke avspore denne tråden med nok en diskusjon av hva man egentlig skal legge i hensynsfull og skånsom ferdsel, men de "konfliktene" jeg har hatt med den nissen jeg refererte til har av alle ting foregått på flatmark på driftsveien  Med hjelp av bikkja klarte han med vilje å okkupere hele veien slik at jeg til slutt måtte gå av sykkelen og passere dem via grøfta  Men dette er en raring som jeg mistenker ikke er helt på nett. Jeg vil fortsatt ikke nøle med å rive kjeft på noen som sykler DH i marka 
|
|
|
[Re: Ola R.]
21/10/2014 07:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är ju fremdeles bara en liten del av löypenettet rundt granåsen som är asfalterat så om vi skulle vilja sykla på den typen "sti" så skulle det fremdeles vara bra förhold på granåsen.
Problemet är ju att de skikkelige utfordringarna savnas på granåsen om man ska sykla i skilöyperna.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/10/2014 07:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det är ju fremdeles bara en liten del av löypenettet rundt granåsen som är asfalterat så om vi skulle vilja sykla på den typen "sti" så skulle det fremdeles vara bra förhold på granåsen.
Problemet är ju att de skikkelige utfordringarna savnas på granåsen om man ska sykla i skilöyperna. Og mangelen på forsåelse og kunnskap av om hvorfor man sykler i skogen, og hvor mange variasjoner terrengsykling som finnes, er jo framtredende som vanlig. At man kan sykle TUR på sti er jo helt fremmed for folk flest.
Redigert av RazeFaze; 21/10/2014 07:57.
|
|
|
[Re: Ola R.]
21/10/2014 08:00
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sitat:
"De ivrigste terrengsyklistene, som krever skikkelige utfordringer og helst holder høy fart, bør legge treningen til løypenettet i Granåsen. Se for også avsnittet om Markathriller'n."
Det er jo smart å si, nå når mye av løypenettet i Granåsen er asfaltert for rulleski.
Hva står det om Markathriller'n? I 2011 (eller da boka ble skrevet, trolig litt tidligere) var det nok ikke mye asfalt i Granåsen - og muligens fulgte Markathrillern også en annen trasé enn i dag.
|
|
|
[Re: anderfo]
21/10/2014 08:04
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
I 2011 (eller da boka ble skrevet, trolig litt tidligere) var det nok ikke mye asfalt i Granåsen - og muligens fulgte Markathrillern også en annen trasé enn i dag. Det er helt korrekt, jeg var bare nysgjerrig på hvilken mening forfatteren hadde om Markathriller'n.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/10/2014 08:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
"Ha dokker for hælvette vekk herfra! E forbudt med mekaniske ting i marka!"
Den møtes med et "sier hvem?" og vedkommende får ikke fred før han har argumentert for hvorfor han har autoritet til å bestemme dette - om jeg så må følge ham hjem.
|
|
|
21/10/2014 08:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
"Ha dokker for hælvette vekk herfra! E forbudt med mekaniske ting i marka!"
Den møtes med et "sier hvem?" og vedkommende får ikke fred før han har argumentert for hvorfor han har autoritet til å bestemme dette - om jeg så må følge ham hjem. Mitt saklighetsnivå synker dessverre ekstremt raskt når noen ber meg om å dra til helvette...selv om jeg prøvde godt... så vi sykla videre :-)
|
|
|
[Re: fredriks]
21/10/2014 08:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jag har för mig är att det har varit försökt att förbjuda sykling på stier i marka och att det eventuellt stått i markaplanen men att det är borttaget nu eller att det bara var ett förslag. GeirK vet väl vad som gäller.
Kampen mot dette forslaget sto i 2004/2005, og det ble aldri noe av. Jeg tror ikke det har vært noen bevegelse siden.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/10/2014 08:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mitt saklighetsnivå synker dessverre ekstremt raskt når noen ber meg om å dra til helvette...selv om jeg prøvde godt... så vi sykla videre :-)
Du aner ikke hvor effektivt det er å møte den type oppførsel med rolig, men bastant saklighet - som han grunneieren vi traff i Grasdalen på Nordmøre under Thor's Hammer2. "De' e'kje lov å sykle terrengyskkel her" "Sier hvem?" "Sei e'. E' e' grunneigar" "Hva sier friluftsloven om vår rett til å sykle her?" "E' gjer vel faen i friluftsloven!" "Det må du gjerne gjøre, men det gjør ikke vi - og den sier at vi har lov til å sykle her." <Mumle mumle om at det er bratt og vi må være forsiktige>
|
|
|
21/10/2014 08:51
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjør ham oppmerksom på faktafeilen og anmod ham om å rette den opp. Han er ikke på FB, så kan bli litt vrien å få tak i. Neppe. SMS funker vel også fortsatt, 1881 det samme så her er det viljen som avgjør..
|
|
|
[Re: Kriss]
21/10/2014 08:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gjør ham oppmerksom på faktafeilen og anmod ham om å rette den opp. Han er ikke på FB, så kan bli litt vrien å få tak i. Neppe. SMS funker vel også fortsatt, 1881 det samme så her er det viljen som avgjør.. Joda - jeg synes bare at lengre diskusjoner på SMS er slitsomt - og en lengre diskusjon regner jeg med at det blir.
|
|
|
21/10/2014 09:04
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Du aner ikke hvor effektivt det er å møte den type oppførsel med rolig, men bastant saklighet - som han grunneieren vi traff i Grasdalen på Nordmøre under Thor's Hammer2.
Hihi, Mye tyder på at vi har møtt samme mann, dengang jeg traff ham hadde vi slått leir ved stien, et stykke opp mot Grasdalen: - Slår de opp telt på annen manns eiendom uten å spørre? - Det er da utmark? - De skulle spørre først. - Kanskje det hadde vært ekstra høflig det, men ikke godt å finne ut hvem som er grunneier sent på kveld. - Kjem de frå Kristiansund? - Nei, fra Trondheim. - Ja då får det vere greit. Eg likar ikkje folk frå Kristiansund. Tror noe, evt litt, av problemet hans var folk som la søppel etter seg. Han fortsatte å luske litt rundt, og være litt sur med de andre, før han tuslet hjem igjen.
|
|
|
21/10/2014 09:16
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjør ham oppmerksom på faktafeilen og anmod ham om å rette den opp. Han er ikke på FB, så kan bli litt vrien å få tak i. Neppe. SMS funker vel også fortsatt, 1881 det samme så her er det viljen som avgjør.. Joda - jeg synes bare at lengre diskusjoner på SMS er slitsomt - og en lengre diskusjon regner jeg med at det blir. Ser den.. imessage skulle vært påbudt så man kan skrive de på mac.. 
|
|
|
21/10/2014 09:16
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Mitt saklighetsnivå synker dessverre ekstremt raskt når noen ber meg om å dra til helvette...selv om jeg prøvde godt... så vi sykla videre :-)
Du aner ikke hvor effektivt det er å møte den type oppførsel med rolig, men bastant saklighet - som han grunneieren vi traff i Grasdalen på Nordmøre under Thor's Hammer2. "De' e'kje lov å sykle terrengyskkel her" "Sier hvem?" "Sei e'. E' e' grunneigar" "Hva sier friluftsloven om vår rett til å sykle her?" "E' gjer vel faen i friluftsloven!""E´gjer vel faen, det e e som e loven her""Det må du gjerne gjøre, men det gjør ikke vi - og den sier at vi har lov til å sykle her." <Mumle mumle om at det er bratt og vi må være forsiktige> Bytta ut riktig sitat fra grunneieren for deg. Glemmer aldri den dagen og samtalen der. // K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
21/10/2014 09:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du aner ikke hvor effektivt det er å møte den type oppførsel med rolig, men bastant saklighet - som han grunneieren vi traff i Grasdalen på Nordmøre under Thor's Hammer2.
Kjapp avsporing: Finnes websiden/rapporten fra Thor's Hammer noe setd på nett fremdeles?
|
|
|
[Re: Stein]
21/10/2014 09:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kjapp avsporing: Finnes websiden/rapporten fra Thor's Hammer noe setd på nett fremdeles? http://www.petefagerlin.com/norway.htm
|
|
|
|
|