UCI-godkjenning på tempo
|
UCI-godkjenning på tempo
#1876678
20/10/2014 13:36
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 92
Lamia
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 92 |
1. Er setetupp 5 cm bak kranksenter og 75 cm styreframspring frå kranksenter "ufråvikeleg" når det kjem til aktive temporitt? Sykkelen i seg sjølv er "UCI-godkjent". 2. Eg ser at reglane opnar for 80 cm framspring om det er "fysiologiske" grunnar til det, gitt at vinkel mellom under og overarm er mindre enn 120 grader. Dette må meldast kommisær før rittstart. Er dette unntaket meir regel, eller må ein faktisk ha ein "god grunn" for å kunne auke framspringet til 80 cm?
Noko som har erfaring med dette?
ROAD: SWORKS Tarmac SL4 Campagnolo Superrecord TT: Canyon Speedmax CF 9.0 PRO @lakatrave
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#1876688
20/10/2014 14:21
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Er sykkelen, og oppsettet (extensions, styre etc..) godkjent er hele klarert for NCF og UCI.
For å gi svar på hele tråden; UCI kom med nye regler for temposykling. Du disse 2 alternativ:
Alternativ 1: Saddel fra 0 cm-5 cm bak krankhus. Dette gjør at du kan MAKS ha extensionsene 75 cm fra krankhuset.
Alternativ 2: Saddel minimum 5 cm bak krankhus. Da kan tuppen av extensionsene være 80 cm fra krankhus, og hvis du er over 190 høy kan du ha de 85 cm fra bb.
Ellers er du nødt til å ha setet +-3 grader.
Du trenger kun å melde om fysiologiske grunner hvis du er over 190, men de måler deg ikke.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#1876730
20/10/2014 16:40
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Nei, de ligger ett annet sted.
De skulle egentlig ligge her: http://www.sykling.no/nyheter/arkivnyheterfralandevei/Sider/Forenklede%20regler%20ved%20måling%20av%20sykler.aspx
Dessverre er linken ftil pdf-filer fjernet.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Spartacus!]
#1877108
21/10/2014 11:45
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Er sykkelen, og oppsettet (extensions, styre etc..) godkjent er hele klarert for NCF og UCI.
For å gi svar på hele tråden; UCI kom med nye regler for temposykling. Du disse 2 alternativ:
Alternativ 1: Saddel fra 0 cm-5 cm bak krankhus. Dette gjør at du kan MAKS ha extensionsene 75 cm fra krankhuset.
Alternativ 2: Saddel minimum 5 cm bak krankhus. Da kan tuppen av extensionsene være 80 cm fra krankhus, og hvis du er over 190 høy kan du ha de 85 cm fra bb.
Ellers er du nødt til å ha setet +-3 grader.
Du trenger kun å melde om fysiologiske grunner hvis du er over 190, men de måler deg ikke. Hvor står dette med 85cm for de over 190?
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#1878816
24/10/2014 15:16
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502 |
Hvilke styrer er godkjent?
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: nanonils]
#1878939
24/10/2014 21:20
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Hvilke styrer er godkjent? De aller, aller fleste som er i handelen nå, forutsatt at styre og bøyle er montert i.h.t. reglene. Bøylene kan normalt justeres fram/bak samt at vinkelen (peke skrått oppover/nedover) - da kan en justere dem utenfor reglene. I tillegg til de nevnte 75/80cm skal de også justeres slik at underarmene ligger vannrett. Unntaket er noen (stort sett produsert 8-3 år siden) som ikke ligger innenfor 3:1 regelen. Dvs at bredden ikke skal være mer enn 3X høyden på noen elementer. Et typisk eksempel på dette er 3t Ventus Her ser en at profilen på selve styret er ca 5 X 1 cm, altså mer enn 3:1. Etter innskjerpingen av reglene kom for få år siden har produsentene endret nesten alle modellene til å være godkjente - vet ikke om andre unntak enn nettopp Ventus som fortsatt produseres "utenfor" reglene. Men det er mye jeg ikke vet..... Er selvsagt et poeng å sjekke dette når en kjøper, hvis det skal brukes i sykkelritt. Denne regelen gjelder ikke på triathlon.
Redigert av alfred; 24/10/2014 21:25.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: alfred]
#1880939
29/10/2014 18:18
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502 |
Har sett på et Kinastyre, vil du mene at dette er godkjent? : Og hvilket styre det evt. er en kopi av? TT styre
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#1881132
30/10/2014 08:09
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Ser vi på midtpartiet, overgangen fra det runde partiet hvor styret festes i stem og "vingene" ser det for meg ut som det ligger godt innenfor 3:1 regelen, og dermed er lovlig. På mitt øyemål er det ca 2,5:1. Nå er det ikke et spesielt godt bilde - sikker kan en ikke være, men det for nye produkter er standarden at det ligger innenfor - evt så langt utenfor at en ser det tydelig og det gir en reell gevinst.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#1881489
30/10/2014 20:10
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Innafor, relativt sikker.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#1937536
21/03/2015 10:23
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118
Robertl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118 |
Jeg setter opp en temposykkel. Hvor måles lengden til tempobøylen, ved senden av bøylen, eller ved enden av girspaken?
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Robertl]
#1937606
21/03/2015 15:39
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Jeg setter opp en temposykkel. Hvor måles lengden til tempobøylen, ved senden av bøylen, eller ved enden av girspaken? Etter nye regler er det alltid enden av girspaken.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#1937701
22/03/2015 13:12
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118
Robertl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118 |
Okey, ble korte bøyler... Er det vanlig å kutte bøylene bak? Stikker jo ut 8-10 cm.
Noen som vet om det er måling av sykler i Master Cup?
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Robertl]
#1937751
22/03/2015 17:28
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Okey, ble korte bøyler... Er det vanlig å kutte bøylene bak? Stikker jo ut 8-10 cm.
Noen som vet om det er måling av sykler i Master Cup? Selvsagt kuttes bøylene etter behov, de skal ikke stikke ut bak.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Robertl]
#1938093
23/03/2015 21:34
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Noen som vet om det er måling av sykler i Master Cup?
Det er ikke alltid dopingtester heller, men det er ikke lov av den grunn.  I master-NM for to år siden ble alle temposyklene målt i hvert fall.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: alfred]
#1938188
24/03/2015 09:28
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118
Robertl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118 |
Okey, ble korte bøyler... Er det vanlig å kutte bøylene bak? Stikker jo ut 8-10 cm.
Noen som vet om det er måling av sykler i Master Cup? Selvsagt kuttes bøylene etter behov, de skal ikke stikke ut bak. Da får jeg gjøre det Hva er normal lenge på et stem på en temposykkel, samme som en landeveissykkel?
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: sykkeloyvind]
#1938240
24/03/2015 10:26
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118
Robertl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 118 |
Noen som vet om det er måling av sykler i Master Cup?
Det er ikke alltid dopingtester heller, men det er ikke lov av den grunn.  I master-NM for to år siden ble alle temposyklene målt i hvert fall. Ingen planer om å jukse, men stoler ikke konkurrentene  Neida, bare lurte på hva som er praksisen i temporitt.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Robertl]
#1938286
24/03/2015 11:47
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Okey, ble korte bøyler... Er det vanlig å kutte bøylene bak? Stikker jo ut 8-10 cm.
Noen som vet om det er måling av sykler i Master Cup? Selvsagt kuttes bøylene etter behov, de skal ikke stikke ut bak. Da får jeg gjøre det Hva er normal lenge på et stem på en temposykkel, samme som en landeveissykkel? Temposykler har ofte veldig korte styreframspring. Gjerne 50-80 mm. Landeveissykler har som regel 110 - 130 mm.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#2686133
24/10/2021 20:39
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332 |
Har lyst til å stille i Masters NM til neste år, men må si at alt dette regel greiene gjør meg litt lunken. Utrolig mye knot. Kunne de ikke bare gjort det som i Triathlon. Så lenge det er likhet for loven så er det jo greit. En annen ting er drakter. Må man ha en klubbdrakt til NM? Enn vanlig masters cup ritt?
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Playboy75]
#2686228
25/10/2021 09:53
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Cykleforbundet følger UCIs regler. Slik er det, og slik kommer det til å fortsette å være. Temposykler blir målt før hvert ritt. Normalt finnes det en målejigg til deltakernes disposisjon slik at utafor kan fikses før man går til startslusen og hvor den offisielle sjekken foregår. Jiggene er like. Klubbdrakt på NM og Masters Cup, ja. Dersom klubben ikke har tempodrakt kan man søke dispensasjon. Dispensasjonen må du legge frem for juryen før hvert ritt. Kjipt å få startnekt i bua.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Playboy75]
#2686232
25/10/2021 10:16
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Har lyst til å stille i Masters NM til neste år, men må si at alt dette regel greiene gjør meg litt lunken. Utrolig mye knot. Kunne de ikke bare gjort det som i Triathlon. Så lenge det er likhet for loven så er det jo greit. En annen ting er drakter. Må man ha en klubbdrakt til NM? Enn vanlig masters cup ritt? Syns reglene er veldig enkle. Her er hvordan du måler opp sykkelen. https://vimeo.com/161932405Reglene er at du skal sykle i klubbdrakt eller landslagsdrakt i alle konkurranser, uavhengig om det er NM, Norges Cup eller master ritt.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: John_Harald]
#2687044
29/10/2021 20:04
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332 |
Så om man har funnet en interessant drakt, så kan man ikke bruke den fordi alle klubber kjøper fra standard merker feks.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#2687045
29/10/2021 20:15
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332 |
Så er det jo veldig fordyrende at de måler lengden fra tuppen av girspaken til kranken, slik at om du ønsker en ekstra lang sykkel så er jo di2klart favorisert. Mener og ha hørt at tuppen på styret maks skal være +10cm over der armene hviler, samt at det er en maks lengde på setet. Nå er denne videoen noen år gammel også 🙂. Men takk for video
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Playboy75]
#2687174
31/10/2021 19:45
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Så om man har funnet en interessant drakt, så kan man ikke bruke den fordi alle klubber kjøper fra standard merker feks. Hvis du har funnet en drakt du liker, så får du produsenten til å lage den i klubbens farger og med klubbens sine sponsorer.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Playboy75]
#2687176
31/10/2021 19:57
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Så er det jo veldig fordyrende at de måler lengden fra tuppen av girspaken til kranken, slik at om du ønsker en ekstra lang sykkel så er jo di2klart favorisert. Mener og ha hørt at tuppen på styret maks skal være +10cm over der armene hviler, samt at det er en maks lengde på setet. Nå er denne videoen noen år gammel også 🙂. Men takk for video Har vunnet både Norsk og Nordisk tempo (menn 40-44) med en gammel temposykkel, manuelt giring og 10-delt kassett. Ja, det er noen ulemper i forhold til di2, men det er ikke der fokuset bør ligge. Det som betyr noe er å kunne produsere høy watt med lav luftmotstand (CdA)
Redigert av John_Harald; 31/10/2021 20:15.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#2687194
01/11/2021 07:25
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114 |
Når kom de største forandringene? Jeg kikker på bruktmarkedet, og hvor ny sykkel er minimum for å holde seg innenfor reglene? Eller kan disse endres med stem og annet?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: NjuK]
#2687434
02/11/2021 22:36
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Når kom de største forandringene? Jeg kikker på bruktmarkedet, og hvor ny sykkel er minimum for å holde seg innenfor reglene? Eller kan disse endres med stem og annet? Man holder seg innenfor reglene med hvilken som helst UCI-godkjent sykkel, så lenge man ikke presser grensene maks med å bytte deler. Kjøp gjerne brukt!
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#2687737
05/11/2021 04:57
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332 |
Jeg kjører i dag en Cervelo P3 fra 2011 John Harald, med Zipp 404 hjul. Brukte den i Megamila 2013, der fikk jeg rett over 44km/t for 379w, samt Sandefjord 2013, der ble det vel 43,2 for 350w så kanskje du har noen tips og triks i ermet ;-). Ingenting er bedre enn å kunne bruke den gamle sykkelen. Har forsøkt å forandre sittestillingen endel fra stem i bånn til topp, kort stem, dra inn skuldre, hode i flukt med kroppen, men får veldig lite forandring på farta som regel uansett hva jeg gjør ;-).
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Playboy75]
#2687991
07/11/2021 20:08
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Jeg kjører i dag en Cervelo P3 fra 2011 John Harald, med Zipp 404 hjul. Brukte den i Megamila 2013, der fikk jeg rett over 44km/t for 379w, samt Sandefjord 2013, der ble det vel 43,2 for 350w så kanskje du har noen tips og triks i ermet ;-). Ingenting er bedre enn å kunne bruke den gamle sykkelen. Har forsøkt å forandre sittestillingen endel fra stem i bånn til topp, kort stem, dra inn skuldre, hode i flukt med kroppen, men får veldig lite forandring på farta som regel uansett hva jeg gjør ;-). Hemmeligheten er å finne en sittestilling med lavest mulig Cda samtidig som man kan produserer mest mulig watt. Hvordan man sitter på sykkelen bør også kombineres med riktig hjelm for deg! En god start kan være Petter hos Sykkeltilpassing.no Alternativer er velodrom, testing ute selv, vindtunnel, virtuell vindtunnel, filme seg selv på rulla. Kunnet sikkert skrevet en doktorhandling om hvordan optimalisere utstyret og marginal gains. Her er det lett å bruke flere hundre tusen, men det hjelper ikke hvis man f.eks har en sittestilling hvor man ikke får ut wattene. Eller som meg, som syklet i en for trang tempodrakt som gjorde at hovedpulsåra i beina ble klemt sammen. Hovedfokuset bør være på Cda, trening og watt, ikke utstyr! https://ride.diamondback.com/time-trial-equipment-whats-biggest-bang-your-buck
|
|
|
Re: UCI-godkjenning på tempo
[Re: Lamia]
#2688417
11/11/2021 18:24
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332 |
Er jo forsåvidt klar over alt det der, og at det virkelig ikke betyr så mye å ha platehjul en gang. Poenget mitt vr mer at reglementet (som er handicapende for lengre ryttere) gjør det enklere å få til en god og valgfri stilling om du har di2. Testet nettopp en nyere Giro aerohead mips mot min eldgamle Cateye hjelm jeg kjøpte i 2013, den var allerede slitt og godt brukt den gangen. Guess what. Mips`en ble gruset. Beste run med Mips var 0.5km/t dårligere enn dårligste med cateye, og snittet lå 1,1km/t saktere…..:-). Varierer selvfølgelig fra rytter til rytter, og stilling til stilling.
|
|
|
|
|