Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kurs i wattbasert trening.

Kurs i wattbasert trening. #1876097 19/10/2014 08:42
circovolante Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
God søndags morgen folkens.
Er det noen som vet om det er noen som holder kurs i wattbasert trening?
Eller enkle fåredag om ikke annet..
Det tror jeg kunne vært interessant for mange. Ikke bare sitte å knote til seg info i ei engelsk bok med masse terminologi en ikke skjønner 😄

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1876196 19/10/2014 14:40
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Så mye vanskeligere enn pulsbasert trening er det vel ikke.

- Finn 60-min terskel gjennom test
- Del opp i soner ut i fra denne
- Tren

Går selvsagt ann å komplisere dette så mye at man må ha kurs for å forstå det:-)

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: Ole M] #1876605 20/10/2014 12:01
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Ole M
Så mye vanskeligere enn pulsbasert trening er det vel ikke.

- Finn 60-min terskel gjennom test
- Del opp i soner ut i fra denne
- Tren

Går selvsagt ann å komplisere dette så mye at man må ha kurs for å forstå det:-)

Enig. Det som slår meg her på forumet er at svært mange mangler de grunnleggende kunnskaper om trening, og hva som for eks menes med terskel. Dette kan ikke avhjelpes med et måleinstrument - men måleinstrumentet er et fint supplement når basisen er på plass.

Et greit sted å starte er informasjonen som Olympiatoppen har lagt ut: Olympiatoppen utholdenhet

En bør bare merke seg at det meste her er skrevet for topp-utøvere.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1876910 21/10/2014 06:32
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis du vet terskelwatten din så vil bl.a. Strava (premium) og TrainingPeaks sette opp de ulike wattsonene for deg. Det finnes sikkert andre nettsider som gjør dette også.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1876957 21/10/2014 07:40
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det er ikke akkurat rakettforskning, så du trenger neppe noe kurs..
Hva lurer du på?

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1877124 21/10/2014 12:24
circovolante Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Det er sikkert ikke raktettforskning som dere sier, men wattbasert trening er jo så langt mer en bare terskel.
Når en skal spesifisere watttrening for å oppnå bedre resultat, det er da jeg kunne tenke meg et enkelt kurs eller et fåredrag som kanskje fortalte litt om sammensetning og bruk av de forskjellig sonene. ikke bare terskel.
10-15% under og over terskel, varighet av hver sone, osv osv..
Min terskel er i dag 3,55W/Kg,(70Kg) på rulla. men det sier vel ikke noe om utholdenheten, og hvordan bruke watt til å trene utholdenhet/ kjørestyrke/ terskel riktig.
Det å sette opp sonene er i grunn grei skuring, for det gjør strava som dere sier. men hvor lenge i hver sone og i hvilke soner?

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1877136 21/10/2014 12:54
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: circovolante
... hvor lenge i hver sone og i hvilke soner?
...finnes det vel like mange meninger som det finnes treningsguruer..?

Uansett - vet du ikke gidder å lese bøker (det gidder ikke jeg heller) - jeg har fått anbefalt å bla litt i denne: http://www.amazon.com/Training-Racing-Power-Meter-Hunter/dp/1934030554
Man må jo begynne et sted - foreløpig har jeg bare googlet og lest meg opp/blind på det nettet har å by på.
Det slår meg at flere artikler/seriøse innlegg direkte motsier andre artikler/seriøse innlegg - (hvilket bekrefter det første jeg skrev..?)

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1877140 21/10/2014 12:59
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: circovolante
Det er sikkert ikke raktettforskning som dere sier, men wattbasert trening er jo så langt mer en bare terskel.
Når en skal spesifisere watttrening for å oppnå bedre resultat, det er da jeg kunne tenke meg et enkelt kurs eller et fåredrag som kanskje fortalte litt om sammensetning og bruk av de forskjellig sonene. ikke bare terskel.
10-15% under og over terskel, varighet av hver sone, osv osv..
Min terskel er i dag 3,55W/Kg,(70Kg) på rulla. men det sier vel ikke noe om utholdenheten, og hvordan bruke watt til å trene utholdenhet/ kjørestyrke/ terskel riktig.
Det å sette opp sonene er i grunn grei skuring, for det gjør strava som dere sier. men hvor lenge i hver sone og i hvilke soner?

Er vel ikke ett svar på det. Her kommer individuelle forutsetninger inn. Man må jo også se på forutsetninger foruten de rent fysiske, om ting skal fungere over tid. Stikkord kan være motivasjon, tidsperspektiv, planlagt progresjon bl.a.

iq
Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1877152 21/10/2014 13:21
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis soneinndeling er grei skuring, så er stort sett alle treningsteorier og opplegg overførbart til deg og effektmåleren din.

Om det er puls, effekt, følelse eller laktat som styrer intensiteten din har ikke så mye å si for opplegget.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1877155 21/10/2014 13:27
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Start med 85-90% av terskel på lange drag.
Eksempler på slike økter er 4x10, 2x20, 3x15, 1x45 osv.

Harde intervaller 105-110 %
F. eks 5x4, 6x4, 8x3 osv..

Prøv deg frem, start f.eks med disse den første uka:
4x8 90%
3x15 85%

Når du har kjørt disse to ser du jo litt. Puls knapt oppe i sone 3 = kjør litt mer watt. Veldig mye puls i sone 4 = litt mindre watt.
Sånn finner du kjapt ut hva som er riktig.
Eller drit i pulsen helt og tenk så enkelt som dette:
Greier du ikke holde samme watten på siste draget som første er det for hardt. Er det fortsatt lett på siste draget må du kjøre hardere neste gang.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: Kriss] #1877467 22/10/2014 07:29
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Kriss
Greier du ikke holde samme watten på siste draget som første er det for hardt. Er det fortsatt lett på siste draget må du kjøre hardere neste gang.

Det er faktisk ikke verre.

Anonym5
Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: anonym5] #1877485 22/10/2014 07:40
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: pontiff
Sitat: Kriss

Det er faktisk ikke verre.

Og man trenger heller ikke effektmåler får å få det til.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1877728 22/10/2014 12:37
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Vil gjerne se den som klarer å kjøre intervall i lav sone 3 (kraftbasert) uten wattmåler. Jeg hadde i hvertfall ikke klart det.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: Open 1.0] #1877730 22/10/2014 12:43
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Open 1.0
Vil gjerne se den som klarer å kjøre intervall i lav sone 3 (kraftbasert) uten wattmåler. Jeg hadde i hvertfall ikke klart det.

Jeg hadde heller ikke klart det, med eller uten effektmåler. Makan til kjedelig trening.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: Open 1.0] #1877787 22/10/2014 13:46
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal være så vanskelig, foruten at det er veldig kjedelig som nevnt her. Særlig på rulle er det jo veldig lett, samme gir og samme motstand. Ute i bakke er det også ganske lett, samme distanse like fort flere ganger.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: KenR] #1877834 22/10/2014 15:55
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: KenR

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal være så vanskelig, foruten at det er veldig kjedelig som nevnt her. Særlig på rulle er det jo veldig lett, samme gir og samme motstand. Ute i bakke er det også ganske lett, samme distanse like fort flere ganger.

Vil ikke akkurat påstå at det er "ganske lett". Nær sagt alle ruller har en temperaturdrift, og du kan fint kjøre en bakke på nogenlunde lik tid, men ikke direkte lett å "kjenne" hvilken watt du tråkker for eksempel når du reiser deg opp eller det kommer brattere knekkere.
Om det har så mye å si for treningseffekten er ikke tema, men du har utvilsomt mye mer kontroll med wattmåler enn uten.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: Open 1.0] #1877841 22/10/2014 16:13
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig

<---- Se på meg da. Men jeg er enig med kjerts, tida flyr jo ikke akkurat under ei sånn økt.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: KenR] #1877959 22/10/2014 20:15
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O

Hvordan kan samme gir og samme motstand gi deg svaret? Uten å måle utgangspunktet vet du jo ikke hvor du ligger? Det eneste du vet er at du tråkker like mye som forrige gang, men du vet ikke hvor mange watt du tråkket verken da eller nå.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: Open 1.0] #1877976 22/10/2014 20:43
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Dette var utgangspunktet og forklaringen ( fra Kriss):

"Greier du ikke holde samme watten på siste draget som første er det for hardt. Er det fortsatt lett på siste draget må du kjøre hardere neste gang."

Hvis dette ikke er forståelig så finner du svaret lenger opp i tråden, sitat fra alfred:

"Enig. Det som slår meg her på forumet er at svært mange mangler de grunnleggende kunnskaper om trening, og hva som for eks menes med terskel. Dette kan ikke avhjelpes med et måleinstrument - men måleinstrumentet er et fint supplement når basisen er på plass."

Redigert av KenR; 22/10/2014 20:47.
Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: KenR] #1877990 22/10/2014 21:00
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Dette var utgangspunktet og forklaringen ( fra Kriss):

"Greier du ikke holde samme watten på siste draget som første er det for hardt. Er det fortsatt lett på siste draget må du kjøre hardere neste gang."

Hvis dette ikke er forståelig så finner du svaret lenger opp i tråden, sitat fra alfred:

"Enig. Det som slår meg her på forumet er at svært mange mangler de grunnleggende kunnskaper om trening, og hva som for eks menes med terskel. Dette kan ikke avhjelpes med et måleinstrument - men måleinstrumentet er et fint supplement når basisen er på plass."

Hva som menes med terskel kommer jo helt an på hva slags terskel en snakker om. Nå er jo tross alt overskriften på denne tråden "Kurs i wattbasert trening.", så da er det vel ikke akkurat unaturlig å gå ut i fra terskelwatt, enten gitt i form av FTP eller andre testmetoder som MAP o.l.
š
Jeg trener ganske utelukkende etter watt, og da er jo det naturligvis den terskelen jeg setter opp øktene etter. Pulsen blir for meg kun et ekstra måleinstrument, for eksempel kjenner jeg fort noen sammenhenger mellom puls/følelse og watt. Både wattmåleren og pulsbeltet har i hvert fall gjort sitt til at jeg tør påstå at jeg kjenner kroppen min ganske så bra nå.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: larssr] #1878001 22/10/2014 21:15
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Så man kan ikke trene "wattbasert" uten wattmåler? Wattbasert betyr jo bare å holde konstant effekt økta gjennom, hverken mer eller mindre. Selvfølgelig er dette enklere med en måler, men langt fra noen umulighet uten. Min påstand er at en som har trent mye og kjenner kroppen sin godt kan sykle på jevnere watt uten måler enn en nybegynner med måler.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1878016 22/10/2014 21:36
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jo, du kan jo trene etter de samme prinsippene. Men å si at du kjører like jevnt uten er bare tull. Jevnt nok til at det er like effektivt går nok helt fint, hvert fall på lengre drag. Men har du aldri trent med watt, så er jeg ganske så sikker på at du ikke klarer å kjøre så jevnt som du påstår heller. Har du derimot trent med watt tidligere, så kan du jo kjenne igjen veldig mye som du da kan styre øktene/dragene etter. Men bare tull at du kan kjøre like konstant.

Dessuten er min erfaring at mange økter kanskje ikke bør kjøres på konstant effekt heller, tross alt så kjøres det aldri på konstant effekt i noe ritt. Jeg kjørte helt jevne wattstyrte økter i starten av sesongen, men har blandet det mer med følelse etter hvert da jeg fikk litt sjokk av å trene med noen som trodde de kjørte jevnt..

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: larssr] #1878028 22/10/2014 21:57
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har trent en god del på watt-rulle, så jeg vet godt hva dette handler om.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: circovolante] #1878035 22/10/2014 22:20
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Ja, på rulle er det selvsagt enklere å kjøre jevnt enn ute slik jeg snakket om. Men så kan ikke en unøyaktig "watt-rulle" sammenliknes med en ordentlig wattmåler heller for den saks skyld.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: KenR] #1878095 23/10/2014 06:43
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Så man kan ikke trene "wattbasert" uten wattmåler? Wattbasert betyr jo bare å holde konstant effekt økta gjennom, hverken mer eller mindre. Selvfølgelig er dette enklere med en måler, men langt fra noen umulighet uten. Min påstand er at en som har trent mye og kjenner kroppen sin godt kan sykle på jevnere watt uten måler enn en nybegynner med måler.

Wattbasert betyr ikke å holde konstant effekt økta gjennom. Wattbaserte treningsøkter er lagt opp med en rekke ulike belastninger i løpet av en økt, men de ulike intensitetsnivåene er bestemt ut fra watt og ikke puls. I treningsprogrammet mitt, som er satt opp av en trener med mye erfaring, så vil jeg i løpet av en lang økt gjerne variere mellom 180 og 340 watt i en rekke ulike sekvenser.

En wattmåler er et hjelpemiddel som kan gi bedre kontroll på treningene, forutsatt at man har en plan å trene etter. Det er fult mulig å trene bra uten både puls- og wattmåler, og du kan også følge en treningsplan uten dette eller bare med en pulsmåler, men å bruke en wattmåler uten en plan tilfører lite ekstra.

Re: Kurs i wattbasert trening. [Re: Open 1.0] #1878113 23/10/2014 07:19
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Wattbasert betyr ikke å holde konstant effekt økta gjennom. Wattbaserte treningsøkter er lagt opp med en rekke ulike belastninger i løpet av en økt, men de ulike intensitetsnivåene er bestemt ut fra watt og ikke puls. I treningsprogrammet mitt, som er satt opp av en trener med mye erfaring, så vil jeg i løpet av en lang økt gjerne variere mellom 180 og 340 watt i en rekke ulike sekvenser.

En wattmåler er et hjelpemiddel som kan gi bedre kontroll på treningene, forutsatt at man har en plan å trene etter. Det er fult mulig å trene bra uten både puls- og wattmåler, og du kan også følge en treningsplan uten dette eller bare med en pulsmåler, men å bruke en wattmåler uten en plan tilfører lite ekstra.

Helt enig!

Moderator  support