Hjelp til database design
|
Hjelp til database design
17/10/2014 19:05
|
Morteen
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg trenger hjelp til å organisere noen tabeller og kolonner i en data base Oppgaven er som følger(en liten del):
Prosjektene setter krav til bestemte typer kompetanse, som for eksempel sertifikater for ulike kjøretøy og skinnegående materiell, førstehjelpskurs, og godkjenninger for å utføre spesielle oppgaver knyttet til sikkerhet. Det er ønskelig å kunne registrere hvor mange personer med en spesiell kompetanse det er behov for på de ulike prosjektene.
Kompetansekravene er pr. nå inndelt i de overordnede kategoriene sikkerhet, typegodkjenning, trafikksikkerhet og andre sertifikater, men det kan være aktuelt å utvide med flere kategorier. For hver kompetansekategori er det pekt ut en av de ansatte som ansvarlig for å holde seg oppdatert på dette området.
For å bemanne prosjektene korrekt må bedriften vite hvilke ansatte som har hvilken kompetanse. Kompetanse er tidsavgrenset, for eksempel ved at ansatt A fikk kompetanse K på en dato D1, og er godkjent fram til dato D2.
Bemanning og leder har jeg kontroll på. Er det noen som kan sette meg igang.?
|
|
|
Re: Hjelp til database design
[Re: Morteen]
17/10/2014 19:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har gjort en slik kompetansedatabase for bedriften jeg jobbet i, men det er en stund siden. Detter er relativtr enkle greier
Foreslår tabeller for følgende - Personer - Type kompetanse - Utdanning
Du knytter da en person mot en gjennomført utdanning som inneholder en kompetanse, og legger inn når, hvor, utløpsdato etc. på utdanningen.
Du kan da kjøre rapporter eller andre oversikter som basert på - hvilken kompetanse en person har - hvem som har hvilken type kompetanse - utløpsdato for forsjellige kompetanse
Du kan da også knytte en ansvarlig person mot kompetansetypen. Om du skal ha en-til-en eller en-til-mange i forholdet utdanning-kompetanse må du se på, men her kan du legge flere utdanningsrecords mot en person om en utdanning innholder er enn en kompetanse (en-til-en). Enklere slik.
Vet ikke om dette holder som en start, eller om du har behov for noe mer avansert?
|
|
|
17/10/2014 19:27
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Person (PersonID, Fornavn, etc) Prosjekt (ProsjektID, Navn, Avsluttet, etc) Kompetanse (KompetanseID, Navn, PersonID (den ansvarlige)) Sertifikat (PersonID, KompetanseID, FraDato, TilDato) ProsjektBehov (ProsjektID,KompetanseID,Antall)
Dette burde være en basic start. Det du ikke oppnår med denne er å ta vare på historikk, feks om en ny person overtar ansvaret for en kompetansekategori. Det er lett å nedprioritere et sånt aspekt i designet, så tenk over om det er noe du kan ha behov for.
Edit: Ville nok uansett lagt inn KompetanseAnsvarlig (KompetanseID,PersonID, FraDato,TilDato) sånn at potensielt flere personer kan være ansvarlige for et kompetanseområde.
Redigert av Gråstein; 17/10/2014 19:28.
|
|
|
[Re: Gråstein]
17/10/2014 19:31
|
EgilS
More than words
|
More than words
Person (PersonID, Fornavn, etc) Prosjekt (ProsjektID, Navn, Avsluttet, etc) Kompetanse (KompetanseID, Navn, PersonID (den ansvarlige)) Sertifikat (PersonID, KompetanseID, FraDato, TilDato) ProsjektBehov (ProsjektID,KompetanseID,Antall)
Dette burde være en basic start. Det du ikke oppnår med denne er å ta vare på historikk, feks om en ny person overtar ansvaret for en kompetansekategori. Det er lett å nedprioritere et sånt aspekt i designet, så tenk over om det er noe du kan ha behov for.
Historikk kan ivaretas her om du har en en-til-mange relasjon i forholdet kompetanse-person. Du legger inn ansvarlig person mot kompetanse, med dato og aktiv/ikke aktiv. Du må da ha en "Ansvarlig"-tabell med PersonID, fradato, tildato, aktiv (true/false)
|
|
|
[Re: Gråstein]
17/10/2014 19:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Edit: Ville nok uansett lagt inn KompetanseAnsvarlig (KompetanseID,PersonID, FraDato,TilDato) sånn at potensielt flere personer kan være ansvarlige for et kompetanseområde.
Jepp, slik. 
|
|
|
17/10/2014 20:35
|
Morteen
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det er dette jeg er usikker på hvordan jeg skal ordene :
"Kompetansekravene er pr. nå inndelt i de overordnede kategoriene sikkerhet, typegodkjenning, trafikksikkerhet og andre sertifikater, men det kan være aktuelt å utvide med flere kategorier."
I tillegg skulle det være mulig å legge til kompetanse uten å lage flere kolonner. Tabeller for Ansatt,prosjekt osv har jeg laget.Det er i en større sammenheng, så nå ser jeg ikke skogen for bare trær :-)
Redigert av Morteen; 17/10/2014 20:38.
|
|
|
17/10/2014 20:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva skal man bruke kompetansekategoriene til? Om de kun er en opplysning for å sortere kompetanse så ville jeg kun hatt de som en opplysning på hver kompetanse, tilsvarende en dropdown når du registrerer kompetanse. Legg kategoriene i en tabell med en vedlikeholdsdialog, så er det enkelt å legge til nye kompetansekategorier.
|
|
|
17/10/2014 21:08
|
Morteen
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja selvfølgelig, der gikk rull gardinen opp. Innleverings oppgaver med tidsfrist,tar på for en eldre herre.Tror jeg må unne meg en treningsøkt imorgen. Takk for hjelpen. Kommer helt garantert tilbake.
|
|
|
18/10/2014 13:30
|
hana
Medlem
|
Medlem
Hei, Dersom oppgaven din tillater det (noe teksten ikke sier noe om), så hadde jeg vurdert å bruke en model-less NoSql tilnærming.
Siden du tar et kurs i databaser, så ønsker du nok å gjøre utdannelsen din framtidsrettet og ikke spesialisere deg i fortidens løsniner.
Kun et tips, som vil gjøre kompetansen din langt mer ettertraktet både i dag og i fremtiden.
|
|
|
19/10/2014 13:04
|
Morteen
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Er det noen av dere som bruker mysql workbench og vil kikke litt på en modell jeg har laget. Hei, Dersom oppgaven din tillater det (noe teksten ikke sier noe om), så hadde jeg vurdert å bruke en model-less NoSql tilnærming. Halve pensum er lagt opp rundt SQL, så jeg tror ikke Nosql er godttatt :-)
|
|
|
|
|