|
Diskriminering av mannlige sangere i popmusikk
|
Diskriminering av mannlige sangere i popmusikk
14/10/2014 22:27
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Jeg hører en del på musikk, i likhet med mange andre her. Og jeg har gjort noen pussige observasjoner.
Jeg har merket meg at menn som blir popstjerner har lysere stemmer enn hva som er statistisk vanlig for menn generelt. Dette er noe som har vært tilfellet for populærmusikken de siste 30 årene, minst, men jeg syns også det later til å ha blitt verre de siste 15.
Jeg har merket meg at dette ikke er tilfellet for kvinner. For kvinner, så er det heller sånn at de lyseste stemmene er de med høyest status innenfor opera, mens i popmusikken, så er det få sopraner. Om du er annensopran, førstealt eller andrealt i klassisk betegnelse, det er derimot ett fett. Både alter og mezzoer gjør det bra i american idol og i popverdenen generelt. Mariah Carey er en mezzo, Whitney er dypere. Aretha er dypere. Rihanna er definitivt alt.
Jeg har lyttet til hvor dypt disse damene kan gå. Det er lettest å bestemme stemmetype ut ifra hvor dypt man kan gå, fordi fullt avslappede stemmebånd trenger man ikke så mye trening for å få til. Det er kanskje en tone å gå på tidlig på morgenen, med munnen passe bra åpen for å unngå muskeldrag som skaper spenning. Oppover så er det derimot mye å gå på med trening og "skriking".
Det jeg merker meg da, det er at de færreste damene i sangene sine tar den kraftige stemmen sin opp til to oktaver. Det er bare ved et par anledninger jeg har hørt Rihanna synge en D i femte oktav (altså D etter tenor C). Whitney's største hit hadde money note i fjerde oktav (I will always love you). Ut ifra de dypeste tonene jeg har hørt de synge, skulle de ha mye å gå på. Standardregister for en alt er fra F3 til F4. For en mezzo så er det G/A3 til G/A5 og dette er stemmen en gjennomsnittlig dame har. For sopran, så er det C4 til C6.
Jeg har nesten ikke hørt en mannlig popsang som ikke går til H4 (B på engelsk) De gutta som synger til H4, kommer helt ned til H2 og under. Jeg har sjekket dette for ganske mange, f.eks Bono, Usher, Gavin De Graw, Chris Cornell, etc. Dette stemmer også overens med Times liste over hvilke artister som har hatt flest og best selgende hits på billboard, der dominerer også de lyse mannlige stemmene.
Dvs at for at en mann skal imponere med stemmen i sang, så må han synge på det ytterste av hva som er fysiologisk mulig med modal (ikke-falsett) stemme. Damene derimot, de kan loffe rundt i det lavere registeret sitt, og ikke utvikle brystklang på øvre toner. Videre gjelder dette bare for menn som har ganske lyse stemmer. Gjennomsnittsmannen er baryton. Standardregisteret for baryton er F2 til F4. Dvs at en liten del av menn, må presse seg til sitt ytterste for å være akseptable sangere, og vanlige menn har ikke sjans. Derimot har til og med helt gjennomsnittlige damer uten fryktelig mye sangtrening muligheten til å synge mesteparten av vanlige popsanger. For å gjøre det enda mer tydelig, så er det på Time sin liste langt flere damer som ikke kan synge bra, enn det er menn. Vi finner artister som Madonna, J-Lo og Britney høyt opp. Men ingen av dem har noen nevneverdig sangstemme, og ingen synger spesielt høyt i leie.
Her snakker jeg om hvordan popmusikk har blitt, og ikke om countrymusikk, folkmusikk eller hip-hop. Jeg snakker ikke om Frank Sinatra og svisker fra The Great American Songbook.
Jeg spurte da på et annet norsk forum hvor det befinner seg mange damer, om hvorfor det var sånn, og om ikke dette var veldig urettferdig.
Jeg fikk vel ikke noe svar, annet enn at jeg fant ut at jeg var en taper, at jeg var stygg, at jeg ikke kunne synge, og at jeg ikke hadde noen personlighet. Det er en orakelside som kan spå sånt, uten å poste bilde, sang eller skrive så veldig mange linjer. Jeg var ikke overrasket.
Men hva tror gutta her? Hvorfor er det blitt sånn? Er det fordi det å ha lys stemme er et slags C-moment, slik at jo høyere du kommer, jo bedre er du? Mtp at kvinner i eggløsningsperioden foretrekker menn med dyp stemme, så virker det litt merkelig. Kanskje damer ikke hører så mye på musikk når de er i den fasen?
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
Re: Diskriminering av mannlige sangere i popmusikk
[Re: Papegøyal]
15/10/2014 06:09
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er småjenter som avgjør hvem som blir stjerner. De tiltrekkes av det feminine, og dermed er det de som plateselskapene hyper.
|
|
|
[Re: pbk]
15/10/2014 06:30
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Det er småjenter som avgjør hvem som blir stjerner. De tiltrekkes av det feminine, og dermed er det de som plateselskapene hyper. Å hormonelle tenåringsgutter vil bare ha disse til sengs og henger seg på... Se der, svaret ble to setninger... Vanskeligere var det ikke...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
15/10/2014 07:07
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Pop - jenter. Rock - gutter. Hankjønn som prøver seg på pop er ikke menn. Derfor lys, sutrete damestemme.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
15/10/2014 07:43
|
Terka
Medlem
|
Medlem
Fikk lyst til å linke til Reggie Watts her... 
|
|
|
15/10/2014 07:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg vil og være med å synse om dette. Tror mye av grunnen til at det er blitt sånn er at mye av populærmusikken (listepop) er konstruert slik at den skal være mest lyttbar for øret. Så jeg tror rett og slett noen har funnet ut at de og de toneleiene selger mer plater (eller sanger heter det vel nå.). Handler ikke om at det er stas eller noe, men at det er bedre odds for å selge flere plater (eller sanger heter det vel nå  ).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
15/10/2014 08:10
|
Terka
Medlem
|
Medlem
1. Hva er den største kjøpergruppen av musikk - dette betyr nok mye for et komerisiellt plateselskap med mål om intjenning 2. Hva er det mest brukte lytterutstyret - dette påvirker mye av lydbildet som settes for musikken som lages til kjøpergruppen i pkt. 1.
Redigert av Terka; 15/10/2014 08:11.
|
|
|
[Re: Terka]
15/10/2014 08:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
1. Hva er den største kjøpergruppen av musikk - dette betyr nok mye for et komerisiellt plateselskap med mål om intjenning 2. Hva er det mest brukte lytterutstyret - dette påvirker mye av lydbildet som settes for musikken som lages til kjøpergruppen i pkt. 1. 1. Det vet jeg ikke. Tror allikevel mange ville blitt forbauset om det fantes tall på snittalderen til de som kjøpte feks Justin Bieber (Jeg er overbevist om at snittalderen ligger langt høyere enn 15-16 år.). 2. Musikken lages for å avspilles fra digitalt format. Så vil jeg tro man per i dag er mest opptatt av å finne noe som funker best mulig på håndholdt med type iphone standardplugger, bilradio systemer og kompakt anlegg som benyttes i butikker. Altså et kompromiss for å få best mulig lyd for flest.
|
|
|
15/10/2014 09:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Et annet spørsmål. Kan man egentlig kalle det diskriminering om det er markedsmekanismer som styrer dette?
|
|
|
[Re: sveinaa]
15/10/2014 12:32
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Et annet spørsmål. Kan man egentlig kalle det diskriminering om det er markedsmekanismer som styrer dette? Nei, er det diskriminering om kvinner tjener mindre enn menn om det er markedsmekanismer som styrer dette?
|
|
|
[Re: eGo]
15/10/2014 12:38
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Pop - jenter. Rock - gutter. Hankjønn som prøver seg på pop er ikke menn. Derfor lys, sutrete damestemme. Hahaha. OK. Men: Foo Fighters: - Tenor-frontmann. Synger masse Aer Nickelback: - Høy bariton, synger regelmessig til Ais 4. (Follow you home refrenget f.eks) Bon Jovi: Soleklart lys. Aerosmith: Tenor. Daughtry: Tenor Dead Letter Circus: Enten høy baryton eller tenor. DumDumBoys: kanskje vanlig baryton. Bass-barytoner i rock? Kjenner bare til Alex Band fra The Calling. Hvordan det er for metall, rammstein osv, det vet jeg ikke, for det har jeg 0 peiling på.
|
|
|
15/10/2014 12:50
|
Terka
Medlem
|
Medlem
Et annet spørsmål. Kan man egentlig kalle det diskriminering om det er markedsmekanismer som styrer dette? Nei, er det diskriminering om kvinner tjener mindre enn menn om det er markedsmekanismer som styrer dette? Sånn for å spore enda mer av fra innledende post.. her er bilboards top 40 liste over de musikkere/band som tjente mest i 2013: http://www.billboard.com/articles/list/1549704/musics-top-40-money-makers-2013Ser ut som om det er flest menn, men med en kvinne på toppen (som forøvrig har bedre økonomisk teft en sangstemme.)
|
|
|
15/10/2014 13:00
|
Papegøyal
OP
Troll
|
OP
Troll
Liste over de som har hatt flest billboard hits og mest platesalg igjennom tidene: http://time.com/music-ranking/Jeg burde jo ha tenkt at platesalg kun var en minimal del av inntekten til artister, og at det er live-synging som bringer inn penga.
|
|
|
16/10/2014 06:35
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
En annen ting er at mye av dagens popmusikk med mannlig vokal følger en 80-tallstrend med nettopp et "lyst" lydbilde med lite bass, mye diskant og lys vokal. Radiovennlig og lett å synge med på/nynne på.
Og så er det lettere for folk som ikke egentlig har en sangstemme å synge lyst. Man blir mindre avslørt da.
|
|
|
|
|