Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med Scott Scale 910

Problemer med Scott Scale 910 #1873929 14/10/2014 21:11
R
Runelang81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei!

Kjøpte i våres en 2014 Scott Scale 910.
Det er en god sykkel, som passer med perfekt, MEN jeg har hatt en del klunder med den. Faktisk litt mere enn jeg hadde forventet på en sykkel til over 30000,-
Jeg har syklet cirka 200 mil denne sesongen, pluss to ritt.
Jeg sykler mest grusvei, litt asfalt og noe snill sti.
Jeg er høy og veier 100 kg, men den skal da tåle det??

Etter en stund, begynte det med at kjede ville over til tannhjulet over, så fort det ble tråkket opp litt fart på slette og i motbakke, på det tyngste giret. Det blir noen litt stygge lyder, når man står og tråkker motbakker, og det plutselig gires over bak uten forvarsel. Dette skjedde hyppigere og hyppigere, så den ble tilslutt levert inn. Den var inne tre ganger hos forhandler med denne feilen, før importør(som jeg ringte), foreslo å bytte dropout, i tilfelle denne ikke var 100%. Det ble gjort den tredje gangen, ting fungerte og jeg var glad. For ca 1 mnd siden, på en fin høstur i skogen, sluttet frinavet(?) og gjøre jobben sin, nemlig å være fritt. Kassetten bak fortsette å følge hjulet når jeg ikke tråkket, med det resultatet at kjedet blir med kassetten rundt, og jeg har 30 cm slakk å trå inn når jeg oppdager feilen. Kjedelig å sykle nedover og måtte trå konstant for å unngå totalt havari der bak :-) Importør "fikset" dette en gang, jeg testet den i 25 min før samme feil oppsto. Vi er nå oppe i fem ganger på service siden April i år.
Jeg er lei.

Jeg føler jeg har vært tålmodig, men idag ringte jeg både butikk og senere importør å klagde. Butikken skulle ringe meg tilbake. Kjøpsloven?

Noen med erfaringer om slike vedvarende feil eller generelle synspunkter , hadde jeg satt stor pris på!!

God kveld :-)

Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1873934 14/10/2014 21:22
olechr Offline
More than words
More than words
Det første problemet med at dropouten er bøyd er slik som skjer. Det er det dropouten er der for, nemelig å sørge for at den bøyer seg eller knekker hvis man får en smell på bakgiret. Så det er ikke en feil, men netopp det som skal skje. At ikke butikken så det er jo selvsagt dumt, men altså ikke noe feil.

Feil 2 derimot er jo en feil. Hvordan du skal løse det får du jo ta med butikken din. Men mest sannsynlig er det tannskiva som sitter i navdelen som har fått se en smell og låst seg. Den er fort gjort å skifte hvis butikken har verktøy/del inne.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1874396 15/10/2014 16:01
R
Runelang81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takk for raskt svar!

Jeg må legge til at dropouten aldri har fått seg smeller som tilsier at den har blitt bøyd, under mitt bruk. Regner med det må en velt eller at man slår borti noe til ,før denne kommer ut av stilling? Her sa forsåvidt butikken og at dette kan ha skjedd under frakt.
Det som jeg vet er byttet på de fire foreløpige servicene, er bosset, kassetten og altså dropouten.

Poenget mitt er at jeg føler jeg har vært tålmodig og jeg har nå en sykkel som ikke kan sykles på eller jeg kan stole. Jeg kan vel(?) kreve å heve kjøpet, eller få ett nytt produkt? Jeg har med kunder å gjøre på jobben i glass og aluminiums bransjen, og dersom ett produkt vi har solgt har åpenbare feil, tar vi dette i retur og gir kunden ett nytt. Deretter blir dette en sak mellom oss og vår leverandør, noe som regel løser seg til det beste for alle parter.

Blir mye "prat" her nå, men jeg håper på innspill fra andre sykkel interesserte.

Ha en fin kveld!

Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1874401 15/10/2014 16:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

1. Det ser jo ut som butikken/importør har ordnet opp og skiftet girøre (Altså ikke lenger noen reklamasjon.).
2. Her må du vel bare kreve å få hjulet fikset evt. få det erstattet med ett nytt.

Får du reklamert hele sykkelen på de feilene der så blir jeg overrasket.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1874406 15/10/2014 16:16
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Girøret er relativt skjørt og det skal ikke en stor smell til for å bøye det nok til at det går ut over giringen.legge sykkelen ned feil vei kan være nok hvis du er litt uheldig. Litt uvøren håndtering på vei inn/ut en dør holder i massevis

Feil på baknav er også ett "relativt" vanlig fenomen, men du kan nok regne med at det dukker opp ett nytt hjul etterhvert. Du kan jo evt åpne og se hva som er feilen, og om det er noe du kan gjøre for å unngå samme feil igjen på ett nytt hjul/boss.

En sykkel består jo av mange ulike deler fra forskjellige produsenter, så det er litt urimelig å returnere hele sykkelen når hjulet kan erstattes med ett annet.

Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1874411 15/10/2014 16:24
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Om girøret er bøyd er dette en bagatell. Skjer vel gjerne et par tre ganger i løpet av en sesong. Omtrent like uvanlig som punktering om du er en del på sti.
Drev og kjeder kan du ikke forvente at lever mer enn 150-200 mil med din vekt. Dette har ikke noe med sykkelen og gjøre, dessuten spiller det liten rolle om du skifter ut XT som sitter på med noe annet. Er du flink og bytter kjede often kan du forlenge levetiden litt. NB fremre 24 t. drev holder skjelden mer enn 2 kjedebytter.
Problemet du beskriver med bosset er en kjent sak på Syncros bosset (dt-swiss produsent). Tar 10 min og skifte hos leverandøren. Er som Ole C beskriver over mest sansynlig tannskiva inne i bosset som har fått en skade. Dette tror jeg skyldes en legeringsfeil (kan sef. være noe annet)
Høres for meg ut som ganske ordinært vedlikehod på en sykkel i løpet av en sesong,

Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1874556 15/10/2014 20:12
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Runelang81
Takk for raskt svar!

Jeg må legge til at dropouten aldri har fått seg smeller som tilsier at den har blitt bøyd, under mitt bruk. Regner med det må en velt eller at man slår borti noe til ,før denne kommer ut av stilling? Her sa forsåvidt butikken og at dette kan ha skjedd under frakt.
Det som jeg vet er byttet på de fire foreløpige servicene, er bosset, kassetten og altså dropouten.

Poenget mitt er at jeg føler jeg har vært tålmodig og jeg har nå en sykkel som ikke kan sykles på eller jeg kan stole. Jeg kan vel(?) kreve å heve kjøpet, eller få ett nytt produkt? Jeg har med kunder å gjøre på jobben i glass og aluminiums bransjen, og dersom ett produkt vi har solgt har åpenbare feil, tar vi dette i retur og gir kunden ett nytt. Deretter blir dette en sak mellom oss og vår leverandør, noe som regel løser seg til det beste for alle parter.

Blir mye "prat" her nå, men jeg håper på innspill fra andre sykkel interesserte.

Ha en fin kveld!

De "feilene" du snakker om er nok langt i fra å få et nytt produkt. Ettersom det du sier er de fleste feilene pga et bøyd girøret som har gjort jobben sin. Selvsagt kjedelig at butikken ikke så det med en gang.

Når det gjelder bosset så kan du forvente å få dette fikset hvis ikke sykkelen er brukt masse. Men fikser de det så er det ikke noe grunn til å heve kjøpet.

Ambassadør for Scott.
Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1874558 15/10/2014 20:13
R
Runelang81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei!

Takker for alle svar! Fint med innspill :-)
Jeg skjønner alle deres argumenter, og jeg overlater nå til butikken å finne ut hva som skjer videre.
Men jeg må si jeg er frustrert og ikke imponert over holdbarheten til enkelte komponenter. Og å levere inn sykkelen på service 5 ganger på 6 mnd er ikke akseptabelt i mine øyne, med slik "mild" bruk jeg har utsatt den for.

Butikken spurte forøvrig om sykkelen hadde stått mest i garasjen i år, ett spørsmål jeg ble litt overasket over og bare klarte å svare "nei" på :-)

Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: olechr] #1874564 15/10/2014 20:16
R
Runelang81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
"
De "feilene" du snakker om er nok langt i fra å få et nytt produkt. Ettersom det du sier er de fleste feilene pga et bøyd girøret som har gjort jobben sin. Selvsagt kjedelig at butikken ikke så det med en gang.

Når det gjelder bosset så kan du forvente å få dette fikset hvis ikke sykkelen er brukt masse. Men fikser de det så er det ikke noe grunn til å heve kjøpet."

Ser den, ikke noe problem.Tiden vil vise hva som skjer :-)

Redigert av Runelang81; 15/10/2014 20:17.
Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1874565 15/10/2014 20:17
olechr Offline
More than words
More than words
Du får lykke til. 5 servicer på 6 mnd er for mye det er jeg helt enig i. Men virker som de fleste servicene hadde vært unngått hvis girøret hadde blitt byttet. Du får lykke til :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1875344 17/10/2014 09:05
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Jeg har erfaringer med fast frinav på en 910.
Kjøpte en 910 som var brukt i ett år. Alt så bra ut, men innimellom sto frinavet fast. Det viste seg at navet, DT Swiss Onyx, var tett av grease/skitt. Hvordan det hadde skjedd vet jeg ikke, men løsningen var å ta av alt, rense og grease opp. Jeg hadde likevel et par ulyder i navet (romlelyd og små klikkelyder og byttet derfor nålelager, paller, fjær, boss og etter hvert lagerene. Det ble bedre og godt nok, men ikke som nytt... Uansett, alt dette medførte at jeg tok av bosset noen ganger. En gang jeg ikke passet på nålelageret godt nok kom en av rullene ut av posisjon. Når jeg så satte på bosset igjen fungerte ikke frinavet som det skulle og ble med rundt som du beskriver. Jeg skal ikke beskylde noen for det samme, men hvis nålelageret ditt har fått en skade eller en av rullene er ute av posisjon så kan du bytte boss og andre deler så mange ganger du vil uten å få bort feilen.

Re: Problemer med Scott Scale 910 [Re: Runelang81] #1875481 17/10/2014 13:31
R
Runelang81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takker for erfaringer, KeNe :-)
Den vanlige klikkingen fra frinavet var så og si borte sist jeg fikk den igjen, så mulig det er fullt av fett? Før jeg leverte den inn sist, hørte jeg når frinavet innimellom var fritt, ujevn klikking om du skjønner. Noen av klikkene var høyere, om man kan beskrive det slik.

Jeg velger å ikke operere noe bak der selv, siden vi er på en garantisak (og at jeg ikke har så mye erfaring med det....).

God sykkelfri helg! :-)

Moderator  support