Er det noen på forumet som kan gi en forklaring på at kommunen nå gruslegger omtrent hver meter fra toppen av Aron til Tverken?
Denne stien har vært en av mine favoritter, men nå har de startet på arbeidet med å legge grus. Jeg ble svært skuffet i kveld når jeg så dette. Det har vært mange fine svaberg og ellers fast og god grunn til å både sykle og gå på.
Dersom argumentet er at de raskere kan legge skiløyper om vinteren kan jeg til nød godta dette og finne meg en annen sti.
Noen som vet?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Re: Sti fra toppen av Aron til Tverken (Drammensmarka)
[Re: SykkelGlenn]
#187388614/10/201419:52
Vil tro det er pga skiløper ja. De driver å fikser på løypene på Konnerud også. Flere av mine favorittstier har blitt "glattet" ut og gjort "fine" til snøen kommer.
Nei det er ikke bare for skiprepping etter det jeg har hørt men for å tilrettelegge for flere brukere mellom Skiheisen-Tverken. Og i mine øyne er det bra for mer business for skiheisen. Det er ikke vilt med grusveier i området der og litt grus der tåler jeg ihvertfall, så vidt jeg ikke vet planer om noe mer enn den strekningen.
Det som blir gruslagt er ikke akkurat episk sti, er mer en dårlig vedlikeholdt traktorvei med mye stein. Fine stier er det masse av i alle retninger der oppe.
Aron SK, NBNL
#187390214/10/201420:09
Blir grusa for å bedre framkommeligheten for gående og syklende. Grusen har blitt lagret på Tverken i et år nå, så på tide at den blir lagt ut isteden for å ligge midt i veien der.
#187390614/10/201420:14
Et strålende tiltak for å forenkle fremkommeligheten til Tverken for de som ikke er så spreke til beins spør du meg. Det finnes et utall stier som er hinsides mye bedre for både opp- og nerroverkjøring i hele området, ingen grunn til å være lei seg for at denne "forsvinner"
Hmm, det vet jeg ikke, jeg har faktisk aldri sykla fra toppen Aron til Tverken tror jeg, av en eller annen grunn drar man alltid ut til sidene og peker nesa nerrover fortest mulig
Evnt så begynner du å prøve stier, slik man gjorde før GPS'en...kanskje finner man tilogmed bedre stier og sammenkoblinger av stier som er bedre enn det som er "kjent".
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#187848323/10/201422:38
Evnt så begynner du å prøve stier, slik man gjorde før GPS'en...kanskje finner man tilogmed bedre stier og sammenkoblinger av stier som er bedre enn det som er "kjent".
Jupp! Kan skrive under på det. Begynte å sykle igjen i vår/første sesong etter at jeg flyttet til Drammen, og har vasa rundt i Drammensmarka alene eller med venner/kollegaer fra Drammen/Asker/Oslo. Mye har vært "førstetur" på for meg ukjente stier, og etterhvert finner får man gjerne noen stier som sykles mange turer. Liker begge deler, og Drammen har mye å by på.
Edit: Stien på bildet jeg la inn er forresten tegna inn "på frihånd", har ikke gps.
Redigert av Terka; 23/10/201422:41.
#187868124/10/201411:02
Eller man kjøper GPS OG prøver ut stier, det syns jeg er den beste kombinasjonen. Flytta til Drammen for 7 år siden og begynte å utforske alt på egenhånd, GPS, o-kart og turkart er greit å ha og hjelpe seg med da. Dette på tross av at det er mye som ikke stemmer mellom kart og virkeligheten, stier som finnes på kartet enten det er et papirkart eller på GPSen viser seg å ikke finnes og omvendt. Sjelden jeg navigerer så mye etter GPSen, men greit å se og orientere seg litt når man utforsker. GPS med kamera er også lurt, tar bilder steder der stien deler seg feks. så vet man det til seinere. Mye bedre enn vanlige waypoints. Jeg bruker ikke Strava og driter i hvor fort det går, så ingenting stopper meg i å bryte av fra ruta og utforske nye stier når jeg ser de, og det hender fremdeles at jeg kommer over ting jeg ikke har prøvd (eller kanskje bare har glemt).
#188687806/11/201422:32
Jeg har prøvd stien du sikter tror jeg Glenn..Det er jo den til høyre der det deler seg. Man kommer til kryss på en myr. (Der hvor det går nedover til landfallhytta på ski om vintern) Vi måtte gå endel sist.. Stort sett steinete og masse vann. Var bedre og sykle der de har gruslagt men er jo som det blir sagt her utallige mange stier som er bedre og sykle.. Men,akkurat i det du har passert den myra og før det skikkelige steinete partiet begynner så går det en fin fin sti oppå åskammen til høyre for deg. Sykler du opp der kommer du opp til Tverken
#189043116/11/201422:31
Jeg tror jeg har funnet stien Terka i dag. Syklet opp Aron (ble noe gåring/trilling), videre inn på vanlig måte til krysset ved Kamstrupen. Men i dag valgte jeg svakt høyre, opp den bratte bakken i enden av myra (Hauern går opp den bakken for de som går den om vinteren).
Tok videre inn på den gamle lysløypa mot Tverken. I dag var det nesten umulig å komme frem pga. alt vannet, men med litt trilling i lyngen gikk det på et vis.
I det lysløypa tar opp mot venstre fant jeg en blåmerka sti på høydedraget til høyre for lysløypa. Det var jo virkelig en fin sti å sykle til Tverken. Litt utfordring over ei myr, men løste det enkelt med å sykle/trille rundt. Stien går fordi Skinka og er merket hele veien til Tverken.
Like før Tverken kom jeg til et kryss på stien, der det var skiltet til Tverken en vei, eller ned til Steinkjerringa.
Er det denne stien dere snakker om?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
#189050617/11/201409:53
Det var lagt klopper forbi "Skinka", det lille vannet nedenfor Tverken. Men jeg kan ikke huske at jeg syklet på klopper over noen myr. Jeg fulgte blå sti hele veien fra jeg tok av fra Kampstrupen.