Etter lengre tids jakt på en sykkel som ville være rask til og fra jobb og samtidig kunne brukes hele året, landet jeg på en Cotic Escapade. Følgende egenskaper var avgjørende:
- Horisontale dropouts (for bruk med Alfine)
- Geometri som passet til drop bars
- Skivebremsfester
- God klaring til piggdekk og skjermer
- Fornuftig pris
Jeg var i London i september og fikk rammen levert til hotellet, sjekket den inn som vanlig bagasje på vei hjem. Med engelsk VAT trukket fra ble det en meget hyggelig pris :-)
Med Alfine og drop bars var det ikke så mange alternativer utstyrsmessig, det passet bra at Versa-skifterne var på salg hos On-One samtidig. Første gang jeg har bygget hjul selv (fulgte Roger Musson til punkt og prikke), veldig fornøyd med resultatet så langt!

Vanlige kassett-låseringer er ikke kompatible med Alfine dynamonav, da de presser på innmaten i navet. Løste dette (midlertidig) ved å klippe til en takplatebit jeg hadde liggende:

Sykkelen har nå fått skjermer, bagasjebærer og baklys (med bremselys), har ikke bilde foreløpig. Vekt er ca 12 kg med klikkpedaler og uten skjermer/bærer.
Komplett utstyrsliste: https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AgBTDMeht3tmcHJxaXpkYVFtcHkxd3hqa3dUS1JyRnc&single=true&gid=10&range=A1%3AC50&output=html