Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lettere pust i ett nesebor enn det andre. Hvorfor?

Lettere pust i ett nesebor enn det andre. Hvorfor? #1873041 13/10/2014 13:58
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei,

Bare grubler på noe her: Nå driver ikke jeg noe aktivitet som krever maksimalt luftinntak, men jeg har merket meg at når jeg puster gjennom nesa, selv når jeg ikke er forkjølet, så er det betydelig større motstand i det ene neseboret enn det andre. Det er ikke noe jeg legger merker noe særlig til annet enn når jeg holder for ett og ett nesebor, men så er jeg jo også av de som ønsker kroppen så "normal" som mulig. Kan det være noe (sårskorpe, hard snørr eller fremmedlegemer jeg ikke kan huske å ha putta der) her som blokkerer luftveien på det ene neseboret men ikke på det andre? Eller har hver person sitt "favorittnesebor"? Hvor langt inn i hodet går neseborene før de slår seg sammen i ett luftinntak?

Har lyst til å finne ut av det og eventuellt fikse det ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan, så jeg har ingen planer om å forlenge køen på mitt lokale legekontor her med det.

Trønder osv
Re: Lettere pust i ett nesebor enn det andre. Hvorfor? [Re: Espen J] #1873057 13/10/2014 14:27
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

iq
Re: Lettere pust i ett nesebor enn det andre. Hvorfor? [Re: Espen J] #1873059 13/10/2014 14:28
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hadde/har samme problem som deg. Det er neseskilleveggen min som var skeiv. Dette samt litt bruskdannelser etc i tillegg gjorde at jeg alltid var tett i nesa. Dette førte til at jeg hadde bihulebetennelse mange ganger i løpet av året. Ikke skikkelig så du blei helt satt ut, men ubehagelig nok. Etter operasjon for en 5-6 år siden har jeg ikke hatt bihulebetennelse og puster mye lettere. Sliter fortsatt med å gå i oppoverbakker samtidig som jeg spiser feks et eple uten å ha åpen munn. Har ikke full luftgjennomstrømning i nesa, men sålenge de andre plagene er borte er jeg fornøyd.

Operasjonen var og ta ut brusken i skilleveggen og hamre den flat før den ble sydd fast igjen samt fjerning av bruskbiter. Var litt ekkelt i noen dager etterpå da nesa var pottetett, men det ga seg fort når de tok ut tampongen i nesa.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Lettere pust i ett nesebor enn det andre. Hvorfor? [Re: Espen J] #1873291 14/10/2014 06:09
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Har det akkurat som dere beskriver. Litt kjedelig, og det blir ofte noen lette bihulebetennelser om vinteren, men ikke så ille at jeg vurderer operasjon.

Re: Lettere pust i ett nesebor enn det andre. Hvorfor? [Re: Espen J] #1873371 14/10/2014 08:51
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Er DETTE en mulig årsak?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.

Moderator  support