Straight Pull-eiker er vanskeligere å oppdrive, og dermed ofte dyrere. Du må selv skaffe deg nok reserveeiker, slik at du kan få hjelp raskt hvis du ryker en eike.
Takk for innspillet, da blir det nok å gå for J-eiker istede

Ser ingen grunn til å velge straight pull.
Kan du utdype hvorfor?
Vanskeligere å bygge, vanskeligere å skaffe eiker (og nav) og gitt at byggingen er bra, gir det ikke bedre holdbarhet heller. (Eiker ryker gjerne i albuen, hvis hjulet ikke er bygget stramt nok/eikene er for stive, men sannsynligvis er dette et problem der hodet på straightpull-eiker starter også. ).
Det er nok mulig å bygge nav som tåler høyere eikespenning med straight pull, men det er sjelden noe tema i praksis, så hvis du ikke av en eller annen grunn er i besittelse av straight pull nav, kan du like gjerne kjøpe konvensjonelle deler.
Men hvis du synes s/p ser kulere ut, er det jo ikke noe galt med det heller.
Mye av grunnen til at jeg lurte er at straight pull ser bedre ut, har også erfaring at de holder godt. Har straight pull på Shimano RS10 hjulene mine, og de har aldri røket på de 400 mila dem har hatt. Og de har fått mye juling.
Eneste grunnen til at jeg skal bygge nye hjul, er at jeg ønsker å gå over på 11 speed og da må jeg ha nye hjul. Vil bygge sterkere hjul som tåler en del juling, og som tar 11 speed

Men om det er vanskelig å bygge, så vil nok som nybegynner på hjulbygg være mer safe å bygge med J-eiker