Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

bytte av dempegaffel, hvilke "tall" ser jeg etter?

bytte av dempegaffel, hvilke "tall" ser jeg etter? #1871832 10/10/2014 15:22
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg tenkte jeg skulle pelle av Manitou R7 ca 2007-modell (26-tommer) og sette på en stiv, lett gaffel. Men det er så mange parametre som skal stemme, med styrerørslengde, tapered og ikke tapered, total lengde.. Hva med styrelageret, skal den "nye" demperen gli rett inni der, eller kjøper man styrelager for den nye demper'n? Og er det samme størrelse på åpningen man trer nedpå hurtigkoblingen, eller er det størrelsesforskjeller her også? Og hvis det er feste til skivebremser, passer da Avid i de festene..?

(i stedet for å lære meg alt dette, kanskje noen vet hvilke "nøkkeltall" jeg trenger når jeg skal ut på bruktmarkedet for å kjøpe en stiv gaffel?)

Re: bytte av dempegaffel, hvilke "tall" ser jeg etter? [Re: torestabell] #1871836 10/10/2014 15:33
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
- kronerør v/s styrerør..

Re: bytte av dempegaffel, hvilke "tall" ser jeg etter? [Re: torestabell] #1871863 10/10/2014 17:03
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
1. Konisk eller rett styrerør? (Tapered eller rett)
2. Ja, bremsene vil etter all sannsynlighet passe. Evt finnes adaptere
3. Finnes flere typer "åpning man trer nedpå hurtigkoblingen". Det vanligste nå er vel 15mm gjennomgående aksel. Dersom du har 9mm hurtigkobling på hjulet ditt må du i så fall ha det på gaffelen også.
4. Kjøper du ny gaffel har ikke lengden på styrerøret så mye å si. Du må vel uansett kappe til ønsket lengde. Ved bruktkjøp må du måle styrerøret på gaffelen du har, og forsikre deg om at den du kjøper er lang nok.
5. Lageret vil nok passe. Du må pelle av crown race på gammel gaffel og flytte over på ny.
6. Hvis du ikke vil endre på geometrien på sykkelen må du kjøpe gaffel som "lang" som dempegaffelen når du sitter på sykkelen. Altså dempefaffel minus sag.

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: bytte av dempegaffel, hvilke "tall" ser jeg etter? [Re: torestabell] #1871991 10/10/2014 22:46
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
takk for svar!
Jeg har bare hjul med hurtigkobling: Mavic-hjul til karbon-landeveissykkel, Mavic-hjul til cycklocrossen, DT Swiss-terrenghjul, ZTR-hjul til terreng: Jeg har ikke vært borti hjul med noe 15mm eller 142mm eller 135mm eller centerlock, men spørsmålet blir om det normale for gafler er at det passer på hjul med 9mm hurtigkobling, eller er det normale for gafler at det IKKE passer til noen av mine hjul?
Det jeg har av gafler, som altså passer til den berømte hurtigkoblingen er Manitou'en, Lefty'en på Cannondale, karbondemper'n på cyclocrossen og karbondemper'n på Scott-raceren. Betyr det at alle disse gaflene kommer i minst to utgaver; en med hurtigkobling og en med 15mm?

Re: bytte av dempegaffel, hvilke "tall" ser jeg etter? [Re: torestabell] #1871992 10/10/2014 22:56
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
De fleste nye dempegafler kommer i 15mm/20mm, avhengig av vandring. 10/135 og 12/142 er mål på baknavet/dropout.

Finnes nok flust av gafler som passer 9mm qr.

Redigert av erlendisme; 10/10/2014 22:56.

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam

Moderator  support